27. helmikuuta 2021

Puhelinmyynnin kieltäminen - Robinson palvelu

Puhelinmyyjät tuskastuttavat varmasti monia. Mikä voisikaan olla ärsyttävämpää, kuin rauhallisen koti-illan häiritseminen turhien tavaroiden tai palveluiden tuputuksella. Ei, en tilaa Pelaaja-lehteä tai Aku Ankkaa, jota olen viimeksi lukenut varmaan reilut 10 vuotta sitten. Ei, en halua ilmaisia sukkia "vain postikulujen hinnalla" ja en ole vaihtamassa puhelinliittymää tai sähköyhtiötä, joihin olen jo tyytyväinen ja varmasti kilpailuttanut ne halvimpaan hintaan. Puhelinmyyjät tekevät tietysti vain työtään ja se heille sallittakoon. Näin kuluttajan näkökulmasta on kuitenkin vaikea kuvitella kenenkään nauttivan tällaisesta suoramarkkinoinnista. Puhelinmyyjää tuskin siis yllättää, että luurin päästä saa kuulla törkeyksiä, haistattelua ja muuta epäasiallista käytöstä ihan riittävästi. Ihmisistä nyt vain löytyy aina sellaisia yksilöitä, joiden mielestä tällainenkin sopimaton käytös on oikeutettua, kun jo kolmas puhelinmyyjä soittaa viikon sisällä.



Tietysti voi olla kokonaan vastaamatta tuntemattomiin numeroihin, mutta kun samasta numerosta yritetään soittaa viikon aikana joka toinen päivä ja numerohausta tiedät sen olevan puhelinmyyjä, niin ei voi kun nauraa ja ihmetellä myyjän sinnikkyyttä. Äänettömälläkään puhelinta ei viitsisi tämän takia pitää. Kännykän tarkoituksenahan on olla tavoitettavissa, joten harva uskaltaa siksi olla vastaamatta tuntemattomiinkin puheluihin. Ties vaikka UPS-kuriiripalvelun jamppa osaisi vihdoinkin soittaa puhelimella ja sopia lähetysaikaa, tai sitten jokin lehtitoimittaja haluaisi tehdä sinusta haastattelua, tai pyytää ohjelmaan.


Puhelinmyynnin rajoituspalvelu Robinson


Puhelinmyynnin kieltämiseen on kuitenkin helppo ja oikeastaan lähes ilmainen keino, josta ei tarvitse maksaa maltaita. Tällainen on Asiakkuusmarkkinointiliiton puhelintarjonnan rajoituspalvelu Robinson. Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18 (puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton). Rajoituksen antaminen palvelussa perustuu puheentunnistukseen, jossa vastataan kyllä yhteen kieltokysymykseen. Rajoituksen antaminen hoituu noin 40:ssä sekunnissa ja tämän jälkeen rajoitus on kerrallaan voimassa 3 vuotta. Muutaman kymmensenttisen hinta siitä, että saa olla rauhassa seuraavat vuodet on todennäköisesti parhaiten kulutetut rahat koskaan. 

Rajoitus viedään rekisteriin välittömästi ja se välittyy puhelinmyyntiä harjoittaville yrityksille viikon kuluessa ja viimeistään se alkaa toimimaan kuukauden kuluessa ilmoituksesta. Itselläni on jo kolmas jakso menossa Robinson-kieltoa (uusin alkoi 23.2.2021) ja hyvin se on toiminut. Käytännössä puhelinmyyjien soittoja ei tule enää koskaan. Jakson loppumisen huomaa hyvin, kun en jaksanut sitä heti uusia. Salakavalasti puhelujen määrä kasvoi, ensin yksi kuukaudessa ja viimein puolen vuoden päästä meni hermot, kun eri puhelinmyyjät halusivat tavoitella usean kerran viikossa. Vaikka en mitään suostu ostamaankaan, niin silti yritetään. Ei enää pystynyt olemaan soittamatta Robinson-palveluun, jonka kuuluisi olla kaikille syntymästä annettu ihmisoikeus.


Asiakkuusmarkkinointiliiton logiikka puhelin-Robinson palvelussa


Lähes kaikki suomalaiset kuluttajille puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua, viimeisen kartoituksen mukaan yli 600 yritystä. Kaikki ASML:n (asiakkuusmarkkinointiliitto, joka on asiakasmarkkinointia tekevien yritysten etujärjestö) jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan kuluttajan palveluun antamaa rajoitusta toiminnassaan. Lain mukaan kuluttaja voi antaa puhelinmyyntiä koskevan kiellon yhdelle yritykselle kerrallaan. Asiakkuusmarkkinointiliiton puhelintarjonnan rajoituspalvelu puhelin-Robinson rajoittaa kuitenkin kaikkea puhelinmarkkinointia. Mikä on logiikka? Yritysten intressissä ei ole soittaa kuluttajille, jotka eivät halua vastaanottaa telemarkkinointia. Sen takia toimiala ja yritykset itse ovat perustaneet Robinson suoramarkkinointirajoituspalvelun, kertoo Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto Kuningaskuluttajassa. Miksi puhelinmyyjän kannattaisi soittaa ihmiselle, joka ei halua ostaa puhelimen kautta mitään? Siihen kuluu vain aikaa ja vaivaa ihan turhaan. Robinson palvelu on siis win-win molemmille.


Muista myös Väestörekisterikeskus ja Ajoneuvohallintokeskus


Monet yritykset saavat kuluttajien yhteystietoja muun muassa Väestörekisterikeskuksesta ja Ajoneuvohallintokeskuksesta. Molempiin voi ottaa myös yhteyttä ja kieltää omien henkilötietojensa antamisen eteenpäin. Jos itse omistaisin auton, tekisin ehdottomasti kiellon entiselle Ajoneuvohallintokeskukselle, eli nykyiselle Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

Jostain Tekniikan Maailman jutusta luin, ja muun muassa lähimaksamisen turvallisuutta käsittelevässä artikkelissani kerroin, miten murtovarkaat bongailevat rekisterinumeroita satamissa. Kun perhe näyttää olevan matkalla laivaan, niin soitto tai tekstiviesti Traficomin palveluun ja tämän jälkeen mennään katsomaan, onko kämppä tyhjä. Yleensä on. Nerokkaita nämä nykyajan murtovarkaat. Herää tietysti kysymys, miksi näitä tietoja edes jaetaan muille, kuin viranomaisille ja miksi tietojenluovutus on oletuksena sallittu?

Entisen ajoneuvohallintokeskuksen, eli nykyisen Traficomin sivuilta Oma asionti ja sieltä Tiedonluovutus-välilehti. Nämä ruksittamalla kiellät tietojesi luovuttamisen




Mene siis Traficomin sivuille, klikkaa oikeasta reunasta Kirjaudu oma-asiointi palveluun. Kirjaudu pankkitunnuksillasi ja Oma asiointi -sivulta klikkaa Omat tiedot. Tiedonluovutus-välilehdeltä ruksita ainakin kolme ylintä vaihtoehtoa ja tallenna muutos. Vie aikaa noin minuutin verran. Väestörekisterikeskuksessa puolestaan kirjaudu pankkitunnuksilla Tarkasta tietosi -palveluun, josta kohta Ilmoita itse ja vasemmasta reunasta tietojen luovutuskielto. Suhteellisen nopeaa tämäkin, vaikka noiden kieltojen merkitystä ei avatakaan yhtä hyvin, kuin Traficomin vastaavassa.

Väestörekisterikeskuksen palvelusta kannattaa myös ruksittaa tietojen luovutuskielto, joka ei lähtökohtaisesti ole päällä.


Toivottavasti tästä artikkelista oli jotain hyötyä. Nostan sitä aika ajoin esiin, koska kaikki eivät tiedä, että puhelinmyynnin kieltäminen on mahdollista, sekä erittäin helppoa ja nopeaa. Toisekseen siitä ei oikeastaan tarvitse maksaa mitään, kun käyttää puhelin-Robinsonia. Muita maksullisia puhelinmyynnin estopalveluita ei kannata käyttää, vaikka niitä tietämättömille yritetäänkin kaupata. Kolmanneksi tietojen luovutuskielto esimerkiksi Traficom-palvelussa on jo turvallisuuskysymys.



(Alkuperäinen teksti julkaistu ensimmäisen kerran 10.5.2014 ja nyt päivitetty)

5 kommenttia:

  1. Jos omistaa "äly" puhelimen niin voi ladata Fonecta appsin. Tämä näyttää kuka soittaa ja sinne voi tehdä estolistoja minne häiritsevän numeron voi laittaa. Tällöin puhelin ei hälytä vaan siihen jää viesti, että Fonecta caller on estänyt puhelun.

    VastaaPoista
  2. Itse omistan Nokia Lumia 620-älypuhelimen ja siihen on juurikin ladattu tuo Fonecta Caller, jonka mainitsit. Kaikkia soittajia se ei siltikään näytä, vaikka pääosin toimiikin erittäin mallikkaasti. Mitään estolistoja siihen ei ole kuitenkaan mahdollista laittaa. Ehkä Android- tai iPhone-maailmassa tämä onnistuu, mutta ei omassa Lumiassani.

    VastaaPoista
  3. Puhelinmyyjät ovat kyllä varsinainen maanvaiva ja tuskin moni jäisi kaipaamaan näitä palveluita vaikka koko toimiala kiellettäisiin. Toiminta muistuttaa varsin paljon pakkomyyntiä vaikka joku toisin väittää, koska yleensä tyrkyttäminen jatkuu vaikka olisit jo ilmoittanut ettet ole kiinnostunut.

    Kiitos asiasta muistuttamisesta koska olen jo pitkään tuskaillut ongelman kanssa. Joitain vuosia sitten kokeilin erästä maksullista markkinointikielto mutta tulokset olivat huonoja soittojen jatkuessa entiseen malliin. Tämän palvelun otan testaukseen välittömästi, niin ei tarvi kenenkään tuhlata toistensa aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos sähköpostitse ja tekstiviestillä ei saa suoramarkkinoida ilman lupaa, niin miksi puhelimella sitten saisi? Tuo kielto voi hyvinkin joskus tulla kansalliseen lainsäädäntöön.

      Ylen mukaan vain vajaat 300 000 suomalaista on ilmoittanut numeronsa tähän Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämään rekisteriin. Se on aika vähän, joten ei mikään ihme, että puhelinmyyntiä pidetään ongelmana. Hintoja on vaikea verrata, kun puhelu tulee yllätyksenä, kuvaus voi olla harhaanjohtava ja taustatyötä ei pysty tekemään. Siksi on tosin 2 viikon peruutusaika.

      Itselleni harvoin tyrkytetään mitään puhelimitse, vaan ollaan kyllä ihan asiallisia. Välillä kuitenkin ihmetyttää, että saan suunvuoron vasta, kun myyjä on jaaritellut sen pari minuuttia turhasta tuotteestaan. Jotenkin ei henno keskeyttää, kun myyjällä on draivi päällä :D Kaikkien kohdalla olisi kuitenkin varmaan ollut helpompaa, jos olisi ensiksi aloitettu kysymällä kiinnostaisiko tämä tuote ja sitten jatkettu tuloksen pohjalta.

      Poista
  4. Kiitos muistutuksesta tämän erittäin tärkeän yksityisyyden suojaan liittyvän asian tiimoilta!

    VastaaPoista