15. heinäkuuta 2024

Pyörälenkki: Helsinki-Porvoo-Helsinki, 130 km

Kesä on pyörämatkailun aikaa ja lämmin sekä hyvä sää saa aina himopyöräilijät liikkeelle. Siis nuo trikoisiin pukeutuneet, maantiepyörillä tykittävät karjut, joiden reidet ja pakarat ovat kuin ravihevosella :) Kesälomien alkaminen ja erinomainen kesäsää näkyy myös tämän blogin statistiikassa, kun pyöräilyaiheiset jutut nousevat aina esiin tilastoissa. Mikäs onkaan sen parempaa, kuin heittää pidempi lenkki erinomaisessa säässä auringon pilkottaessa pilvettömältä taivaalta polkupyörän viilettäessä keltaisen ja tuoksuvan rypsipellon ohi. Kuten kaikki maantiepyöräilijät tietävät, vasta jossain Kehä 3:sen ulkopuolella voi oikeasti vasta tuntea pyöräilevänsä. Liikennevalot, huonot risteykset, koiranulkoiluttajat, pimeät mutkat jne loistavat poissaolollaan. Lähes kaikki ongelmat poistuvat, kun siirrytään pois keskustasta maaseudun autoteille tai sen pientareelle ajamaan. 



Helsingistä on mahdollista polkea Porvooseen kahta eri reittiä. Etelämpi reitti kulkee pitkin Uutta Porvoontietä Sipoonrannan ohi ja pohjoisempi reitti puolestaan Sipoon ja Hinthaaran kautta. Molemmat ovat lähestulkoon yhtä pitkiä, joten on vähän makuasia, kumman valitsee. Tässä artikkelissa poljetaan Vantaalta Porvooseen kiertäen reitti vastapäivään: ensiksi eteläistä reittiä Sipoon kautta Porvooseen, josta takaisin pohjoista reittiä. Lukija voi sitten päättää, kumpi reiteistä vaikuttaa paremmalta. Linkkejä klikkaamalla pääsee nopeasti itse otsikon alkuun, jos turhat lätinät ja alun fiilistelyt eivät kiinnosta.

Vantaalta Porvooseen on kaksi eri reittiä. Eteläisempi tai pohjoisempi reitti.

Tämän artikkelin sisällysluettelo. Linkkiä klikkaamalla pääset suoraan tekstiin. Tämä artikkeli on julkaistu 14.7.2018 ja päivitetty viimeksi 19.7.2024 sisällysluettelon, uusimpien kauppojen, vesipisteiden ja asvaltin kunnon mukaan. Lisätty myös uudempia ja parempia kuvia ja päivitetty luettavuutta.


Esipuhe - Kevyesti matkaan


Porvoo on kuulemma kesällä kaunis kaupunki, joten siitä on tullut vähän jokavuotinen perinne pyöräretkelle. Kartallahan tuo reissu Porvooseen näyttää helpolta suunnistusosuudelta, mutta totuus on usein jotain muuta. Helsingin keskustan pyörätiet ovat välillä niin huonosti suunniteltu ja viitoitettu, että oikeaa reittiä saa arpoa. Välillä eteen tulee risteyksiä, josta saa vain arvailla, mihin kääntyä. Joskus pyörätie kulkee pitkän aikaa kehätien vierellä, joskus taas vastaan tulee useita alikulkuja, jossa pyörätie vaihtaakin yllättäen puolta. Ensikertalaisena joutuu todennäköisesti etsimään oikeaa reittiä hetken aikaa useassa kohdassa.

Helsingistä Porvooseen on noin vajaa 50 kilometriä, joten maantiepyörällä tuon matkan (100 km) ajaa edestakaisin helposti yhden päivän aikana, eikä Porvoossa tarvitse siten edes yöpyä. Ajoajaksi tulee noin 5 tuntia ja nähtävyyksien katseluun, eväiden syöntiin ja muuhun kuvaamiseen kuluu noin yksi tunti. Pyöriin ja ajopaidan taskuihin kannattaa pakata vain kaikista välttämättömin, eli juomaa pari pulloa, evästä, EA-pakkaus, kännykkä, ajovaatetta sekä huolto- ja kuminpaikkausvälineet. Mukaan kannattaa myös varata vähän rahaa, jos vaikkapa törmää hyvin sijoitettuun jäätelökioskiin tai vastaavaan. Turhia kantamuksia kannattaa yleensäkin maantiepyöräilyssä välttää. Mieluummin ottaa siis rahaa mukaan ja täydentää tarvittaessa evästä sopivan kaupan eteen osuessa, kuin raahaa kilokaupalla ylimääräistä tavaraa mukanaan. Kauppoja Porvoon-reitiltä löytyy ihan riittämiin ja veden kanssa kannattaa hyödyntää pääkaupunkiseudun ilmaisia vesiposteja. Itäisin niistä löytyy vain kivenheiton päästä Vantaan Ikeaa. Tästä myöhemmin lisää.

Mikä vituttaa vielä enemmän, kuin puhjennut rengas? Se että vaihtaa tilalle uuden sisäkumin, jossa on jo valmiiksi jostain syystä reikä. Tarkista siis kaikki välineesi huolella ja vaihda vanhat tavarat uusiin.




1. Eteläisempi reitti: Uusi Porvoontie - Sipoonranta - Söderkulla - Kullo - Porvoo


Helsingistä itään menevä reitti (Uusi Porvoontie 170) ei ole itselleni kovinkaan tuttu, mutta periaatteessa reitti on erittäin simppeli: lähdetään Vantaalta itään päin Kehä yhden vartta Itäkeskuksen ohi (parempi ja selkeämpi vaihtoehto olisi ehkä ajaa kehä 3:sen vartta), kunnes saavutaan Itäväylälle, jota pitkin päästään Sipoonrannan, Söderkullan ja Kullon kautta Porvooseen. Helsingin jälkeen Itäväylän nimihän vaihtuu uuteen Porvoontiehen (Seututie 170) Östersundomin ja Sipoon puolella. 

Uutta Porvoontietä Porvooseen. Pyörätie löytyy ja mäkisyyttä ei juuri ole.

Eteläisestä reitistä tekee hyvän se, että lähes koko matka on tasaista pyörätietä. Asvaltti on hyvässä kunnossa, eikä kovin isoja mäkiä ole. Muutama nyppylä löytyy, mutta ne rullaa hyvin alamäestä saadulla vauhdilla. Kääntöpuolena toki maisemat ovat melko tylsiä, metsää molemmilla puolilla. Tasaisen maasto sopii hyvin sunnuntaikuskeille, mutta ei tarjoa haastetta kuin istumalihaksille.


Sipoonranta


Eteläisen reitin pihvi on tietenkin Sipoonranta. Tähän saakka on siis poljettu noin 28 km ja ajassa 1 h 15 min. Pakkohan Sipoonrantaan on aina mennä kiertelemään ja katselemaan, vaikka juuri mitään uutta ei siellä koskaan olekaan. Itse asiassa paikka on vuonna 2024 ihan saman näköinen, kuin 10 vuotta sitten. Osin paikka näyttää vieläkin rakennustyömaalta. 

Sipoonranta tieltä nähtynä vuonna 2024. Vieläkö täällä rakennetaan?

Ei siitä pääse mihinkään, että merimaisema, uusien talojen sulavan kauniit linjat sekä värimaailma miellyttivät kyllä omaa silmää. Kyllä täällä kelpaa taukoa pitää ja kankeaa selkää ja takapuolta rentouttaa. Toisaalta silmiin pisti se, että paikalta löytyy asuntojen lisäksi vain apteekki, kahvila ja urheiluvälineiden vuokrauspiste. Eipä taida näillä eväillä vielä löytyä kalliinpuoleisille asunnoille hirveästi ostajia? Jos tänne muuttaisi, pitäisi varmaan olla vähintään auto, moottoripyörä, vene ja miljoona tilillä. Persaukisille tai vuokralla asuville paikkaa on tuskin tarkoitettu :)

Sipoonrantaa vuonna 2024. Keväällä kannattaa varautua kylmiin tuuliin.
Sipoonrantaa keväällä 2014.
Sipoonrantaa keväällä 2014. Ei ole mikään muuttunut 10 vuodessa.


Sipoonrannasta vähän matkaa ajettaessa vastaan tulee Sipoonjoen ylittävä silta. Aikaisemmin pyörätie loppui kulman takana ja matka jatkui ajoradan piennarta. Muutama vuosi sitten tätäkin pyörätietä jatkettiin ja matka jatkuu Söderkullan ohi.

Sipoonjoen ylittävä silta. Vuosia sitten pyörätie loppui tähän. Nyt pyörätie vielä jatkuu.


Kaupat Söderkullassa


Jos jo tässä vaiheessa alkaa hiukoa ja tarvitaan evästä, niin reitin varrelta Söderkullasta löytyy parikin kauppaa. Söderkullan Lidl on ehkä se paras ja nopein kauppa. Tähän mennessä on ajettu noin 37 km ja ajassa 1 h 40 minuuttia. Valitettavasti mitään penkkejä ei ole ihan lähistöllä, joten ruokataukoa on tässä vähän huono pitää. Muutenkin kauppa on vähän "väärässä" kohtaa. Juurihan sitä pidettiin tauko kauniissa Sipoonrannassa. Ei niitä taukojakaan jaksa alituiseen pitää, koska ajamaanhan tänne on tultu.

Reitin varrelta Söderkullasta löytyy muutama kauppa. Lidl on yksi näistä.



Kun pyörätie loppuu - Boxin ja Kulloon väli


Olisihan se kiva, että pyörätie jatkuisi Porvooseen asti, mutta jostain syystä Boxin ja Kulloon välissä on noin 4 km pätkä, jolta kevyen liikenteen väylä puuttuu. Tähän kohtaan tultaessa on ajettu noin 40 km ja ajassa 1 h 50 minuuttia. Olisiko se pieni pätkä asvalttia maksanut niin paljon? Tässä kohtaa pitää sitten tehdä ratkaisu. Polkeako suoraan ajoradan piennarta, vai kääntyäkö oikealle Kilpilahden kautta koukaten? Itse suosittelen ajamaan suoraan tien piennarta. Se on paljon lyhyempi ja nopeampi reitti.

Boxin kohdalla pyörätie loppuu. Tästä joko ajoradan pientareelle, tai kiertämään etelän kautta. Suosittelen ajamaan suoraan ajoradan piennarta.


Koska lähellä kulkee nopeampi Porvoonväylä, ei raskasta liikennettä juuri ole (motoristeja ehkä sitäkin enemmän) ja ajaminen ajoradan pientareella tuntuu turvalliselta. Pientare on paikoitellen erittäinkin leveä ja hyvässä kunnossa. Muutamassa kohdassa on tiellä vähän pomppuista ja reunaviiva vähän täristää. Tasaisen maaston takia ajaminen on kuitenkin nautintoa ja vauhti voi suorilla nousta helposti melkein 40 km/h hujakoille. Tässä on tietenkin myös se huono puoli, että vastatuulessa homma on heti raskaampaa. Ajoradalla matkaa voi tehdä vajaa 20 km lähes Vanhaan Porvooseen asti, tai sitten vain ajaa tuon puuttuvan 4 km piennarta ja takaisin pyörätielle.

Jos kuitenkin miettii pari kilsaa pidempää kiertotietä, niin voihan senkin ajaa. Itse en kuitenkaan toista kertaa välttämättä lähtisi. Alussa Sputsundintie on suhteellisen huonossa kunnossa. On niitä pahempiakin pätkiä nähty, mutta päällyste on täynnä railoja, murtumia, kuoppia jne röpelöistä asvalttia noin 6 km pätkältä. Toisen peesissä ei uskalla ajaa, eikä metsän luoma valojen ja varjojen sekamelska auta päällysteen kunnon arvioimisessa tippaakaan. 

Sputsundintien kunto on huono. Valon ja varjon sekamelskasta on vaikea erottaa mitään.

Hyvänä puolena on se, että liikennettä ei juuri ole. Kilpilahden teollisuusalueen ohi ajettaessa tie toisaalta muuttuu todella hyväksi. Jos kiertoreitistä nyt jotain muuta hyvää keksii, niin uskoisin maisemien olevan silti mielenkiintoisempia, kuin vain suoraan ajoradan piennarta ajettaessa. Kyllähän tämän reitin kerran kokeilee, mutta en välttämättä toista kertaa halua lähteä. Miksi mennä pidempää kiertotietä, jossa alvalttikaan ei ole kunnossa?

Kilpilahden teollisuusaluetta. Kyllä tämäkin hyvästä maisemasta käy.
Kulloon kohdalla pyörätie taas jatkuu. Tästä on vielä noin 12 km Porvooseen.

Kulloon kohdalla pyörätie taas jatkuu suoraan Porvooseen. Maisemat ovat edelleen vähän tylsiä, mikä leimaa koko eteläistä reittiä. Kulloon kohdalta on ajomatkaa Porvooseen noin 12 km. Ei siis paljon mitään ja oikeastaan ollaan jo melkein perillä.

Porvoon vanhan kaupunginosan keskiaikainen tunnelma on kiva kokea, mutta sokkeloiset ja kivetyt kadut, kirkko tai monet putiikit eivät kyllä saa itseäni juuri lämpenemään. Jos joku haluaa käydä läpi kaikki 18 hehtaaria Vanhaa Porvoota ja sen 250 asuinrakennusta ja 300 ulko- ja talousrakennusta, niin siitä vain, itse tykästyin enemmän jokirannan maisemiin. 


Taukopaikat Porvoossa


Vanhassa Porvoossa voi sitten ihastella maisemia ja tietenkin syödä. Tietenkin kahviloita, jäätelökioski ja pitserioita löytyy, mutta luonnollisesti niissä on pieni turistilisä ja sesonkiaikaan myös paljon asikkaita. Pidämme veljen kanssa yleensä toisen ruokatauon Vanhan Porvoon sillan viereisellä laiturilla, tai jokirannan penkeillä. Tähän asti matkaa on tehty Vantaalta 60-65 km reittivalinnasta riippuen ja aikaa kulunut noin 2:45 h. Näin kesällä Vanha Porvoo on luonnollisesti täynnä ihmisiä, mutta aika usein laiturilla tai jokirannan penkeillä on tilaa. Päätimme siis taluttaa pyörät laiturille ja istahtaa hyville penkeille evästä syömään. Vieressä oli jäätelökioski, josta ostimme normaalit Pingviini -tuutin tapaiset jäätelöt hintaan 2 e/kpl. 

Ei se vanha Porvoo ole parissa vuodessa muuttunut. Kuva kesältä 2017.
Hyvä paikanvalinta, kun takapuolen alle saa penkin ja melkein takaa löytyy jädekiska. Kuva vuodelta 2017.
Jokivarren hyvä taukopaikka. Kuva vuodelta 2018.


Toinen hyvä vaihtoehto on jatkaa joen vartta oikealle (etelään) noin 100 metriä ohi linja-autojen parkkipaikan, jolloin pääsee istumaan hyville penkeille ja vieressä on vielä roskikset. Tauon jälkeen teimme vielä pienen kierroksen tutustuaksemme Kokonniemen laskettelukeskukseen/Bikeparkiin ja Kokonniemen maauimalaan. Kyllähän niissä kelpaisi aikaa viettää, jos täällä päin asuisi.


Kaupat ja uusi pizza-automaatti Porvoossa


Jos eväät ovat loppu Porvooseen saavuttaessa, niin kivenheiton päässä jokirannasta (länteen noin 500 metriä Porvoonjoesta Näse-Jutten katua) löytyy Lidl. Tuolla on tullut käytyä ainakin yhden kerran, jos ei enemmänkin.

Porvoon Lidl, eli Lidl Näsi on vain kivenheitto jokivarresta länteen.
Jokirannan hyvät taukopaikat rannan vasemmalla reunalla. Jatkamalla sillan suuntaan oikealle noin 800 metriä löytyy uusi pizza-automaatti.


Jos Lidlin tuotteet eivät maistu, tai et pysty tai uskalla jättää pyörääsi kiinni pyörätelineeseen kaupassa käynnin ajaksi, niin yksi hyvä vaihtoehto on tullut juuri kesällä 2024. Jokirannasta, eli Porvoonjoestä itään (Aleksanterinkatua pitkin) noin 800 metrin päässä sijaitsee Fizzan uusi pizza-automaatti. Porvoon urheilukenttä sijaitsee aivan vieressä. Olen veljen kanssa käynyt testaamassa lähes kaikki automaatit ja en voi moittia. 3 minuuttia, niin hyvä ja makoisa pizza on valmis. Kokoonsa nähden noin 12 euron hintainen pizza on mielestäni ihan hyvä.

Vihdoinkin myös Porvooseen on tullut uusi pizza-automaatti vuonna 2024. Urheilukenttä ihan vieressä.

Kun vatsa on lopulta täynnä, niin ei muuta kuin takaisin. Tällä kertaa siis pohjoisempaa reittiä Hinthaaran, Anttilan ja Nikkilän kautta kohti Kehä 3:sta ja Vantaata. Tästä reitistä lisää alempana.




2. Pohjoisempi reitti: Sipoon Nikkilä - Anttila - Hinthaara - Porvoo


Jos Helsinki Velotour-pyöräilytapahtuma on tuttu, niin polkemamme pohjoisempi reitti kulkee lähes prikulleen samaa reittiä. Jos reissun ajoittaa hyvin, niin pääsee katselemaan ihania ja laajoja rypsipeltoja. Porvoon kapeilta pyöräteiltä siirrytään aika nopeasti noin 3 km jälkeen itse ajoradan reunaan ajamaan. Tie on Kuninkaantie ja se on päällystetty uudestaan vuonna 2024. Ajaminen sillä on kuin taivaassa polkisi. Vihdoinkin ylä- ja alamäkien ajaminen maantiepyörällä tuntuu treeniltä. Uutta asvalttia ja kovaa menoa jatkuu suurin piirtein Hinthaaraan matonpesupaikalle asti.

Karttakuva pohjoisemmasta reitistä, joka kulkee Kuninkaanmäen, Sipoon, Anttilan ja Hinthaaran kautta Porvooseen. Tässä tapauksessa lähdetään tietenkin Porvoosta takaisin kohti Helsinkiä.



Hinthaaran matonpesupaikka - Vesipiste pyöräilijöille


Tie numero 1351 (Kuninkaantie ) jatkuu Hinthaaran ohi ja tässä kohtaa pitää mainita yhdestä hyvästä vesipisteestä. Kun ylität junarataa toisen kerran (Helsingistä tullessa), niin noin kilometrin päässä tästä on matonpesupaikka, josta on hyvä täyttää vaikka juomapullot. Porvoosta päin tullessa paikka tulee vastaan, jyrkän alamäen alta, kun kävelytietä ja asutusta alkaa näkyä metsän sijaan. Todella kuumana päivänä tämä tarjoaa erinomaista viilennystä, kun voi kastella vaikka koko pään ja irtohihat, jotka märkinä viilentävät vielä pitkään. Toimivaksi todettu ja merkattu OpenStreetmapsiin. Todellisella hellesäällä tämä paikka on reitin ja sen pituuden suhteen juuri paras mahdollinen. Tähän on matkaa Porvoosta noin 11 km.


Hinthaaran matonpesupaikka tarjoaa kylmää vettä pitkänmatkan pyöräilijöille. Suosittelen. Kuva vuodelta 2022.

Hinthaaran matonpesupaikalta on hyvä jatkaa matkaa virkistyneenä. Ylämäkia ja alamäkia riittää. Nojapyöräilijä ei tosin näistä tykkää, voin kokemuksella sanoa. Muutamat junanraiteetkin ylitetään. Maisemat ovat vähän tylsiä, koska ympärillä on käytännössä pelkkää metsää. Vaikka olen ajanut reitin monta kertaa, niin en koskaan tahdo muistaa, milloin se korkein mäennyppylä tulikaan vastaan. Tiessä on paikoitellen vaurioita, mutta jos olet joskus ajanut vaikkapa Kevätpolkaisun tai Lohjanjärven ympäripyöräilyn, niin vauriot eivät ole mitään näihin verrattuna. 


Anttilan HVDC sähköasema


Korkean mäen päällä oleva Anttilan sähköasema. Kuva vuodelta 2022.

Tältä reitiltä on pakko mainita Anttilan sähköasema (etäisyys Hinthaaran vesipisteestä noin 8 km), jonka helposti ohittaa olankohautuksella, kun on punnertanut hikisenä melkein mäkisen maaston huipulle asti. Mikä tässä on sitten erikoista? Paikka on siinä mielessä poikkeuksellinen, että juuri täällä EstLink 2 merikaapeli liittyy Suomen kantaverkkoon avojohdon kautta. Yhteyden kokonaispituus on noin 170 kilometriä, josta noin 14 kilometriä on avojohtoa Suomessa, noin 145 kilometriä Suomenlahden pohjaan upotettua merikaapelia ja noin 12 kilometriä maakaapelia Virossa. Siirtokapasiteetti on 650 megawattia (hankkeen kokonaisbudjetti muuten noin 320 miljoonaa €) ja on huomioitava, että tuo on tasasähköyhteys. Yleensähän siirtoyhteydet ovat vaihtovirtaa, mutta tämä on niin sanottu HVDC (High Voltage Direct Current), eli 450 kilovoltin suurjännitetasavirta, joita Suomesta löytyy vain 3 muuta. Aina sitä oppii jotain uutta.

Anttilasta sähköasemasta poljetaan vielä muutama kilometri, niin tullaan Öljytien risteykseen (tie numero 148). Sen varrella kulkee jokin vanha, leveä ja vähän kulunut tienpohja, jota on hyvä polkea. En ole tainnut nähdä kertaakaan siellä kulkevan autoa. Parin kilometrin päästä tullaan lopulta Nikkiläntielle (tie numero 1521), jonka rinnalla kulkee pyörätie keskustaan. Tätä kun polkee muutaman kilsan, niin pääse kahden hauskan liikenneympyrän kautta Sipoon keskustaan, eli Nikkilään.


Kaupat Nikkilässä


Jos omat eväät ovat loppu, niin nyt on hyvä hetki tehdä täydennystä. Vaihtoehtoja löytyy esimerkiksi K-supermarket, S-market, tai ABC. Viereiseen puistoon (Itäinen Jokipuisto) on heinäkuussa 2024 avattu myös Fizzan pizza-automaatti. Rahastaan tarkat syövät jäätelöt täällä, eikä Porvoossa. 6 kpl jäätelöpakkaus kaupasta ostettuna on saman hintainen, kuin 2 erillistä jäätelöä, tai yksi ostettuna Porvoosta. Pakko syödä kun halvalla saa, vaikka ei niin tee mieli :)


Jäätelöllä Nikkilän K-Supermarket Basilikassa. Ulkona järjettömän kuuma ja jäätelö maistuu. Kuva vuodelta 2022.
Fizza valloittaa maailmaa, tai ainakin Nikkilää. Automaatti aukesi juuri kuvan ottohetkellä heinäkuussa 2024.


Jos ei koe tarvetta ostaa evästä Nikkilän keskustan kaupoista, niin toinen hyvä taukopaikka on kahden kilometrin päässä keskustasta oleva Sipoon kirkko. Kaupoilta koukataan takaisin Nikkiläntielle, jota jatketaan siis vielä keskustan läpi seuraavaan liikenneympyrään, josta käännytään etelään Isoa Kylätietä pitkin. Tästä pyöräillään kivenheitto kohti etelää Sipoon vanhan kirkon suuntaan.


Sipoon kirkko


Kuninkaantieltä tulee vastaan Sipoon uusi ja vanha kivikirkko, joiden kupeessa on hyvä pitää taukoa ja ihastella maisemaa. Etäisyys Porvoosta on noin 27 kilometriä. Ajoaikana siis reilu tunti. Käytännössä Sipoon kirkko on Vantaan ja Porvoon puolivälissä, joten siksi se on yleensä sopiva paikka pitää taukoa.  Ei siis liian aikaisin, mutta ei liian myöhäänkään.

Hyvä taukopaikka. Sipoon uusi kirkko, vanha kirkko näkyy juuri ja juuri taustalla.
Ruokataukoa Sipoon uudella kirkolla. Sää mitä parhain. Kuva kesältä 2017.

Pieni faktatieto ja historiaosio tässä ei liene pahitteeksi. Sipoon uusi kirkko on rakennettu vuonna 1885, kun vanha kirkko jäi pieneksi. Kirkkoa rakennettiin päivätöinä vuosina 1883-1885. Uusi kirkko on siltä osin poikkeuksellinen, että se on puukirkko, jonka ulkoseinät on rakennettu punaisesta tiilestä. Kirkko on myös Tiekirkko, eli toimintamuoto, jossa matkailureittien varrella vierailijalla on mahdollisuus saada tietoa kirkon historiasta ja nykypäivästä esimerkiksi oppaalta (suositus on 10.6. – 20.8. maanantaista perjantaihin klo 11 – 16), tai jaossa olevan materiaalin avulla. Pyöräilijöiden on ainakin hyödyllistä tietää, että Tiekirkossa vierailijoilla on mahdollisuus WC:n käyttöön joko kirkon yhteydessä, tai sen läheisyydessä.

Sipoon uusi kirkko sisältäpäin parvelta kuvattuna.
Sipoon vanha kirkko rypsipellon huikeassa loisteessa. Ei ole maisemissa, saati säässä valittamista. Kuva kesältä 2017.

Jos pyöräreissulla mukaan ei tullut tarpeeksi evästä ja kahvihammasta kolottaa, tai makeaa tekisi muuten mieli, niin eipä hätää. Sipoon uuden kirkon vierestä tien toiselta puolelta löytyy Pappilan kesäkahvila. Jos et fiilistele kirkoista, niin kauniista ja vanhanaikaisesta salista nautit ehkä enemmän. Vierailimme veljen kanssa täällä ja mukaan tarttui molemmille Ässämix-munkit, 2,5 euroa kappale. Kyllä maistui.

Pieni kahvila aivan Sipoon uuden kirkon kupeessa. Pihassa uusi nojapyöräni. Kuva kesältä 2018.

Sipoon kirkolta matka jatkuu edelleen Kuninkaantietä pitkin. Keravantien poikki pitää ajaa varovasti, koska näkyvyys on huono, eikä tuossa ole turhaan Stop-merkkiä. Lopulta päästään ajamaan Jokivarrentien pyörätietä pitkin, joka on erinomaisessa kunnossa. Tätä ajetaan noin 4 kilometriä ja käännytään lopulta Nikinmäen ja Sipoonkorven suuntaan ajamaan Vanhaa Porvoontietä kohti kaikkien rakastamaa ja jyrkkää Kuninkaanmäkeä. Mäki vaikuttaa aina jyrkemmältä, kuin se todellisuudessa onkaan. Pienellä vaihteella ja sopivalla nopeudella tuossa ei edes hirveästi puuskuta.



Itäisin ilmainen vesiposti


Pohjoisen reitin varrelta löytyy vielä yksi hyvä vesipiste, kun saavutaan Kehä 3:sen itäpäätyyn (Etäisyys 44 km Porvoosta). Tämä on HSY:n ylläpitämä ilmainen vesiposti, joita pääkaupunkiseudulta löytyy kaikkinensa 75 kpl. Tämä vesiposti on näistä itäisin. Se sijaitsee vain kivenheiton päässä Vantaan Ikeasta Kehä 3:sen ja E75 moottoritien kulmassa. 

Vaikka vesiposti onkin melkein reissun lopussa (Ajettu noin 110 km ja enää 20 km kotiin), niin se on silti tärkeä. Ensinnäkin vesi on todella kylmää, toisekseen se on paljon kauppareissua nopeampi käyttää ja pohjoinen reitti kulkee kirjaimellisesti ihan vierestä. Jos ilma on hiostavan kuuma ja vesitilanne on arvioitu väärin, niin tämä vesiposti on kuin taivaan lahja. 

Osoitteessa Pitkäsentie 10 (kivenheitto Vantaan Ikeasta) sijaitsee itäisin ilmainen vesiposti, joka osuu hyvin reitin varteen.

Lopulta kun olimme kotona, niin matkaa oli taittunut noin 130 km ja aikaa kulunut taukoineen noin 8 h ja 15 minuuttia (sisältäen rengasrikon ja kiertotien Kilpilahden kautta). Keskinopeus liikkeellä oli maantiepyörällä noin 23 km/h. Jos taukoja ei tähän lasketa, niin ajoaika oli 5 tuntia ja 40 minuuttia. Tasaisilla osuuksilla mentiin aika paljon yli 30 km nopeutta, mutta matkalla oli sen verran mäkeä, sekä hidasta ja huonokuntoistakin osuutta, että keskinopeudeksi se oli ihan hyvä.

Jos jotain kiinnostaa, niin vuonna 2018 tein siis melkein saman reissun (ei kiertotietä, eikä Fizza-automaatilla käyntiä) kuvista silloin tällöin näkyvällä keltaisella Challenge Furai nojapyörällä ja aikaa meni yhteensä siis 5 h ja 50 min. Menomatkaan 3 h 4 min ja tulomatkaan 2 h 46 min (pelkkä ajoaika). Keskinopeudeksi tulee noin 22 km/h. Vähän hitaammin kuin maantiepyörällä, mutta paljon mukavammin, kun paikat eivät puutuneet.


Kumpi on parempi reitti?


Kumman reitin sitten valitsisin? Kumpikin reitti on oikeastaan yhtä pitkä, joten sillä perusteella valintaa ei voi tehdä. Jos haluaa tykittää lujaa ja tasaista tietä pitkin (esim triahtlonpyörä tai kinneri), niin silloin ehkä eteläisempi reitti Söderkullan ja Kulloon kautta. Tällä eteläisellä reitillä autotiellä ajamista ei tarvitse pelätä ja tie on hyväkuntoinen. Suurin osa vastaan tulleista pyöräilijöistä oli maantiepyöräilijöitä, joten siitä voi hyvin vetää johtopäätöksen reitin suosiosta pidempiä matkoja harrastavien keskuudessa. Eteläinen reitti Sipoon kautta on toisaalta vähän tylsä ja yksitoikkoinen. Varsinkin keväällä maisemat tuntuvat tylsiltä ja värittömiltä. Pohjoisen reitti on vähän vaihtelevampi niin korkeuserojen kuin maisemienkin suhteen. Lähestulkoon suurin osa kuvista tässä blogissa onkin pohjoisemmalta reitiltä, koska eteläisemmällä näkyy oikeastaan vain metsää ympärillä.

Oma suosikkini on kyllä pohjoisempi reitti, koska sieltä löytyy paremmat vesipisteet (Hinthaaran matonpesupaikka ja itäisin vesiposti). Toisekseen tuolla reitillä on vähän paremmin sijoittuneet kaupat ja nähtävyydet. Asvalttikin on parempi, tosin reitti on välillä aika mäkinen. Kolmas plussa tulee siitä, että Kehä 3:sen vartta on paljon kivempi ja helpompi polkea, kuin Kehä 1:sen. Riippuu toki siitä, missä asuu, joten tämä argumentti voi kääntyä lukijalla päinvastaiseksi.

Ehkäpä tekisin kompromissin niin, että eteläisempää reittiä Sipoonrantaan asti, josta heti Immersbyntietä (aika mäkinen muuten aluksi) pohjoiseen kohti Hintsbytä ja sieltä Sipoon kirkkoa. Loppumatka siis pohjoista reittiä. Näin molempien reittien parhaat nähtävyydet saa yhdellä iskulla. Ehkä seuraavan kerran kun itse ajan veljen kanssa Porvooseen, niin tällainen reitti kyllä valitaan (paitsi jos ajan nojapyörällä). Kappas vain se onkin lähestulkoon juuri Helsinki Velotourin pitkän matkan kisareitti. Eipä ole ihan pöllömmin valittu ja suunniteltu.


Video reissusta Helsinki-Porvoo-Helsinki vuoden 2014 keväältä


Äsken kerrotusta reissusta eteläisellä reitillä on myös tehty video GoPro HERO3 Silver Edition-kameralla:


Vantaa - Porvoo - Sipoonranta polkupyörällä from Mikko Vestola on Vimeo.



(Teksti on alun perin julkaistu 22.4.2014 ja nyt päivitetty)


4 kommenttia:

  1. Oletko koskaan ajatellut osallistua Team rynkebyhyn?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En vakavissani. Olen kyllä seurannut esimerkiksi Risto Viitasen Velogi-videoita aiheesta, kun hän osallistui. Ihan mielenkiintoista ja varmasti mieleenpainuva ja hauska tuo reissu Pariisiin. Rahaahan tuossa menisi (suuren osa saisi kyllä takaisin pyörän sitten taas myydessä). Tykkään kuitenkin polkea paljon itsekseni ja fiiliksen mukaan, joten tuo osallistuminen tekisi asiasta jotenkin totisempaa ja pakonomaista. Voihan sitä tehdä omannäköisen reissun pyörällä Pariisiin, jos sinne tahtoo.

      Poista
  2. Sipoonrannan sijasta voi poiketa kahvila-kaupalle Karhusaaren satamaan: https://www.kauppalaivachristina.fi/karhusaaren-kauppa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei millään pahalla, mutta vaikuttaa vähän säälittävältä mainostamiselta. Olisit edes yrittänyt myydä tämän kertomalla jotain konkreettista. Esim että sinne menee asvalttitie ja kertonut, millaiset maisemat ovat, tai paljonko vaikkapa pulla maksaa. Arvaa kuinka paljon joudun siivoamaan roskakoriin samankaltaisia blogiini tulevia kommentteja?

      En jaksa viestiäsi poistaa, koska ajattelin tässä samassa kommentissa "mainostaa" Lemminkäisen temppeliä. Seuraavalla kerralla pitää koukata vähän Sipoonrannan jälkeen etelään, josta menee asvalttitie tänne Kyöpelinvuorelle. Taitaa olla nyt veden vallassa, mutta näyttää ihan tutustumisen arvoiselta.

      Poista