5. joulukuuta 2023

Televisio on kuolemassa - YouTube Premium mietityttää

Omasta mielestäni lineaarinen televisio on jo kuollut. Miksi kukaan katsoisi televisiosta jonkun muun valitsemaa ohjelmaa juuri tiettyyn aikaan vuorokaudesta, kun muista suoratoistopalveluista saa rahaa vastaan valita mitä oikeasti haluaa katsoa? Voihan televisio-ohjelmia tallentaa myöhempää katsomista varten, mutta jos haluat katsoa vaikkapa Avatarin juuri nyt, niin voi voi. Haluamasi Avatar -elokuva tulee ehkä kesällä töllöstä ja nyt esitetään uusintojen uusintoja vanhoista James Bondeista ja Simpsoneista. Uutisiakin tulee kaiken aikaa, mutta ne ovat lähtökohtaisesti jo vanhoja ja joskus pahastikin kallellaan tiettyyn ideologiaan. Miksi maksaisin tästä yhtään mitään? Yle -vero pitäisi vähintään puolittaa ja tehdä kilpailusta reilua.



Television katselu Suomessa

Finnpanel mittaa television katselua Suomessa. Tätä mitataan 1 000 talouden otoksella, joissa on 2 000 henkilöä ja 5690 laitetta. TV-toimijoilta saadaan kaikki metadata, kotiverkosta mitataan ajankäyttö erilaisiin suoratoistopaleluihin ja mittareiden katselutiedot raportoidaan. Vuonna 2022 television ja erilaisten suoratoistopalvelujen käyttö minuuteissa jakaantui ikäryhmittäin seuraavasti alla olevan kuvan mukaan.



Television ja suoratoistopalveluihin käytetty katseluaika ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kuvan lähde: Finnpanel.

Tavallaan tulos ei yllätä. Nuoret katsovat jo enemmän suoratoistopalveluita, kuin lineaarista televisiota. Vähän reilu puolitoistatuntia päivässä ei myöskään kuulosta niin suurelta. Mitä nuorempi olet, niin sitä enemmän erilaiset aktiviteetit vievät aikaasi ja näin ollen television katselu jää vähemmälle. Eläkeläisten television katselu kuitenkin vähän hämmästyttää. Melkein 6 h päivässä ja oikeastaan suoratoistopalvelujen käyttö uupuu kokonaan. Toisaalta en ole tästä niin yllättynyt, kun katson vanhempieni toimintaa. Kärjistän ehkä vähän, mutta menköön. Telkkari on koko illan päällä jo jokaiset turhat uutiset katsotaan läpi, vaikka ne on nähty jo sata kertaa. Auta armias, jos on käymässä itsenäisyyspäivänä, niin Tuntematon Sotilas ja Linnan Juhlat pyörii satavarmasti telkusta. IMDB:n Top50 elokuvia on tuskin nähty, vaan suosikkeina on jotkut suomalaiset mustavalkoelokuvat. Voi jösses. YouTube tai Disney+ on jo jonkinlaista salakieltä.


Miten itse katson televisiota? - Entäs suosikkini YouTubessa

Myönnän, että itselläni on televisio joskus taustalla turhaan päällä, jos sähkö on halpaa. Se on sellaista taustamelua, jotta voi keskittyä johonkin muuhun tekemiseen. Yleensä kuuntelen kuitenkin radiota ja sieltä YleX. Lineaarista televisiota en kuitenkaan juuri käytä. Mitä muistan katsoneeni viimeksi? Uusimpia Harry Pottereita, Suomen Huutokauppakeisari, Elämäni Biisi presidenttiehdokkaat, dokkari Tsernobylin onnettomuudesta (taisin katsoa loppuun Yle Areenasta), Leijonan luola Suomi, muutaman A-Studion tai vastaavan ja uutiset. Ei kovin paljoa, koska suurin osa lineaarisen television tuotannosta on mielestäni ihan turhaa paskaa. Toisaalta en tuomitse ketään, koska omat kiinnostuksen kohteet voivat olla muiden mielestä ihan täyttä kuraa.

En tilaa aktiivisesti yhtäkään suoratoistopalvelua, mutta hyödynnän silloin tällöin tarjouksia (nyt poikkeuksena Disney+ 3 kk 1,99 €/kk). Käytän televisiota pelaamisen, kirjaston leffojen katseluun ja etenkin YouTuben sisältöjen katsomiseen. Oikeastaan en edes ymmärrä, miksi YouTubea ei käytetä enempää? Aivan loistava palvelu. Suuri osa on sellaista, mitä televisiosta ei koskaan tule ja laatu on parhaimmillaan enemmän, mitä televisiosta voi koskaan toivoa. Jos olisin television ohjelmatuotannosta vastaava, niin buukkaisin/ostaisin ohjelmaa suoraan YouTuben tuottajilta. Miksi näin ei tehdä, on itselleni mysteeri?

Mitä sitten katselen YouTubesta? Pistetään lyhyttä listaa kehiin. Sijoittamiseen liittyen Inderes TV, Rahapodi, Traders Club, Rahamania ja Sijoituscästi. Puheohjelmista ehdottomasti 23 minuuttia, Futucast, Ivan Puopolon Viisasteluklubi, Sami Miettisen Neuvottelija, Tere Sammallahden kanava ja Puheenaihe. Noissa on jo paljon enemmän keskustelua, viisautta ja mielipiteiden vaihtoa, kuin A-Studiossa tai vastaavissa. Sitten katselen paljon tiedekanavia, kuten legendaarinen Veritasium ja SmarterEveryDay, sekä Practical Engineering. Noista voisi parhaat videot laittaa suoraan koulun opetusohjelmaan.

Kuvankaappaus pienestä osasta YouTube tilauksistani.

Avaruuteen ja tähtitieteeseen liittyen mainitsen Anton Petrov, Scott Manley ja Tähtitieteellinen yhdistys Ursa. Pyöräilyyn liittyen Velogi ja Kampiapina. Vaikka en sähköautoa omistakaan, niin katselen myös Harri Salon Bööötä. Kaiken elektroniikan korjaukseen on puolestaan My Mate Vince. Terveyteen liittyen The Dr. Gundry Podcast ja Dr. John Campbell. Katson myös jonkin verran pelivideoita ja seuraan mitä VR-maailmassa tapahtuu. Kaikki lentämiseen ja lentokoneisiinkin liittyvä kiinnostaa myös, joten mainitaan vaikkapa Mentour Now. Sekalaiseen ryhmään kuuluu sitten Randall Carlson ja Myytinkertojat. Itse asiassa näitä hyviä YouTube tuottajia ja ohjelmia on jo niin paljon omassa tilauslistassani, että osaa en edes listannut ja kaikkia en kerkiä katsomaankaan.


YouTube Premium harkinnassa

Taloudellisessa mielessä ja sijoittajan silmin YouTube on palveluna vähän erikoinen musta laatikko, koska ymmärtääkseni sen voitollisuudesta ei ole takeita. Segmenttikohtaisia lukuja ei ole avattu yksikkötasolla. Q1 2023 liikevaihto YouTube mainoksista oli 6,7 miljardia dollaria. Voitosta/tappiosta en löydä lukuja, mutta jos käytännössä pelkän tekstin pyörittämistä tekevä Twitter ei ole voitollinen, niin miten 4K videota näyttävä palvelu olisi voitollinen pelkillä mainostuloilla? Käytännössä Google taitaakin siis rahoittaa YouTuben toimintaa muilla tuloilla. Käytännössä parempaa videopalvelua on siis mahdotonta rakentaa, koska Google käyttää asemaansa väärin ja alihinnoittelee palvelun. Voin olla toki asiassa väärässä, mutta ilman konkreettisia lukuja ja avoimuutta oletan aina sen synkimmän vaihtoehdon toteutuvan.

YouTuben käyttäminen ei periaatteessa maksa mitään, mutta joudut katsomaan mainoksia. Aivan kuten televisiossakin. Mainosmyynnillä sitten rahoitetaan palvelun toimintaa. Jos olet koskaan käyttänyt palvelua, niin tiedät että mainoksia ei välttämättä näytetä yhtään, osan voi ohittaa tai sitten pahimmillaan niitä näytetään alle 10 minuutin välein ja niitä ei voi ohittaa. Tämä on jo aivan raivostuttavaa. Kun nykypäivänä somejättien pitäisi tietää meistä kaikki, niin onkin aivan kummallista, miten huonosti näitä mainoksia kohdennetaan. Aivan laadutonta kuraa. Kuka ostaisi noiden perusteella yhtään mitään? Haluan uskoa, että joku mainostaja edes mittaa tällaisen sijoituksen tuottoa. Vähemmän mainoksia ja laadukkaammin kohdennettuja, sitä itse toivoisin. Youtube näyttää kuitenkin menevän toiseen suuntaan ja ihmisiä työnnetään ostamaan Premium kuukausimaksulla, jotta ärsyttävistä mainoksista pääsee eroon.

Vielä muutama kuukausi sitten oli mahdollista hankkia YouTube premium Lite. Laskeskelin, että se voisi olla omalla kohdallani jopa järkevää, kun YouTubesta löytää paljon parempaa materiaalia, kuin mitä TV tarjoaa. Koin valaistumisen: 6,99 €/kk hinta "maksaisi" itsensä periaatteessa jopa takaisin vaihtoehtoiskustannuksen kautta. Jos katselee minuutin päivässä turhia mainoksia, niin kuukaudessa se tekee 30 min. Tilauksen hankkimalla säästää tuon ajan, jolloin mainosten katselukuluksi tulee 13,98 €/h (6,99/0,5) silloisella premium Liten hinnalla. Oma tuntipalkkani on nyt 14,44 €/kk, joten tuon pitäisi olla hankintana no-brainer. 

En koskaan kerennyt tätä ostamaan, kun YouTube poisti sen valikoimista ja tilalle tuli ainoana vaihtoehtona 11,99 €/kk maksava jäsenyys. Tuntipalkkani pitäisi olla noin 24 euroa, että vaihtoehtoiskustannus kannattaisi. No ei se ole, joten haistakoon pas***. Edes oikeat videotoistopalvelut eivät ole noin kalliita ja tuollahan vain käytönnössä poistetaan mainokset. Toisekseen YouTube ei edes tuota tai osta videomateriaalia, vaan sen tekevät "ilmaiseksi" kanavan omistajat. Kolmanneksi itseäni ärsyttää palvelun ylimielisyys ja poliisina sekä tuomarina oleminen. Esimerkiksi Ivan Puopolo on usein surkutellut videoillaan, miten ne ovat mainosrajoitettuja. Järjetön sanoja jahtaava algoritmi, joka ei ymmärrä asiayhteyksiä estää mainoksilla tienaamisen useilla videoilla, vaikka asia olisikin täyttä timanttia. Riittää kun algoritmi nappaa väärän sanan keskustelusta (esim natsi, neekeri tai vastaava) ja mainosrahoille saa heittää hyvästit.

Viimeiseksi karsastan sitä avoimuuden puutetta, kun missään ei sanota, paljonko kanavan omistajat tekevät kuukausitilauksella rahaa. Premium kuukausitilauksessa kanavan omistaja ei siis saa katsomisesta mainostuloja, joten hän saa osan kuukausimaksusta. Mutta kuinka suuren osan (alle puolet?) ja miten se määräytyy? Jos suurin osa menee YouTubelle ja suosii vieläpä lyhyitä kissavideoita, eikä hyvää sisältöä, niin en tähän tilausmalliin suostu. Haluan tukea kiinnostavaa tuotantoa, mutta en näillä ehdoilla. Mainostuloilla toimiva internet on syöpä, koska parempaakaan ei ole vielä tarjolla. Toisaalta en voi myöskään liittyä joka kanavan kohdalla erikseen maksavaksi jäseneksi. Yli 80 kanavaa ei rahapussi kestäisi.


Hei, me ammutaan Adblockilla omaan jalkaan

Eli hetkinen, kerrataanpa vähän. YouTube tekee tuloa koko ajan enemmän ja enemmän ärsyttävimmillä mainoksilla, joita ei tarvitse katsoa, jos ostaa kuukausijäsenyyden. Yhtiö kuitenkin lopetti halvimman jäsenyyden syytä kertomatta ja nostaa hinnan liian korkealle Premium tilauksella. Tuottajille valuu tästä jotkin rippeet, jota ei suostuta avoimesti kertomaan. Lopulta käyttäjät protestoivat liiallisista ja ärsyttävistä mainoksista ja alkavat käyttämään lisäosina adblockereita, eli ohjelmia/lisäosia mainosten estämiseen. Tästä ei firma tykkää, kun liikevaihto laskee.

YouTube aloittaa sodan adblockereita vastaan ja yrittää selvittää, käytetäänkö mainoksia estävää lisäosaa. Todennäköisesti se tehdään yksityisyyttä rikkovalla tavalla (jokin spyware koodi ladataan koneelle). Jos Adblockeri on käytössä, niin Youtube ei suostu näyttämään videoita. Taistaiseksi itselläni vain alla oleva ilmoitus tulee näkyviin, kun vierailen YouTuben sivustolla Safarin Adblock laajennus päällä. Ilmoituksen sulkemalla kaikki toimii. 

YouTube ja mainosesto. Viestin voi vielä toistaiseksi sulkea ruksista ja sen jälkeen kaikki toimii.

Hauskaa tässä YouTuben taistelussa on se, että nyt ihmiset ovat innostuneet lataamaan koneilleen erilaisia adblockereita. Nekin ihmiset, jotka eivät koskaan olleet tietoisia tällaisista mainosten estäjistä ovat nyt tietoisia tästä mahdollisuudesta. Itse asiassa suurin osa tavallisista ihmisistä ei vielä edes käytä minkäänlaista mainostenestoa, joten sota adblockereita vastaan on siis vain kasvattanut tietoisuutta niiden mahdollisuuksista. Tätä kutsutaan nimellä Streisand effect. Itsekään en alun perin adblockeria käyttänyt, mutta kun YouTube premium Lite lopetettiin ja keskustelin asiasta veljeni kanssa, niin siirryin katsomaan lähes kaikki YouTube videot suoraan MacBook Air M1 läppärin näytöltä adblocker asennettuna. Erittäin helppoa ja hermot lepää. Television omaan YouTube sovellukseen tuota ei saa, mutta katsonkin sitten sen kautta videot, joissa tiedän olevan vain vähän mainoksia. Google ei edes voi voittaa tätä sotaa, koska lisäosia mainostenestoon on lukemattomia ja näitä käyttävät laitteet niin erilaisia, että kaikkia on mahdotonta estää. Kissa ja hiiri -leikki jatkuu.


Milloin se televisio sitten kuolee?

Vaikka en itse paljon televisiota katsele, niin en toisaalta aidosti usko sen kuolemaan. Kyllä isolta ruudulta ja hyvistä kaiuttimista on kivempi katsoa ohjelmia, kuin läppärin saati kännykän ruudulta. Joskus on myös kiva laittaa aivot narikkaan ja katsoa jonkun muun "valitsemaa" ohjelmaa. Joskus tylsä ohjelma on myös erinomaista unilääkettä.

Välillä hämmästelen myös sitä, että katson jotain elokuvaa televisiosta, vaikka sama leffa löytyisi kyllä Blu-ray -versiona kirjahyllystä ja vieläpä ilman mainoksia. Vasta katsellessa tajuaa, että leffa olikin parempi kuin muisti ja toisaalta miten laiska on, kun ei jaksa laittaa levyä soittimeen. Onko lineaarinen televisio ikinä historiaa? Ihmiset kuuntelevat vieläkin radiota ja lukevat lehtiä, vaikka podcastejä ja E-kirjoja on maailma täynnä. Foliohattu myös sanoisi, että television katselusta ei jää mitään jälkeä mihinkään, toisin kuin suoratoistopalveluista. 


8 kommenttia:

  1. Onko tuossa tuntipalkkaan liittyvässä laskelmassa huomioitu verot? 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio. Ei ole. Ennakonpidätys näin pienellä tulorajalla noin 5 %. Tähän sitten työttömyysvakuutusmaksu noin 0,5 % ja eläkemaksu noin 7 %, niin ollaan noin 13 % veroissa. Nettopalkka olisi silloin pyöreästi 12,56 €/h ja jäisin jo tuon riman alle.

      Poista
  2. Kuka nyt youtubea tms mistään läppärin ruudusta katseleekaan, kun koneen saa piuhalla kiinni telkkariin ja kaikki on isolla ruudulla? Eihän kukaan tänä päivänä toinen toistaan suurempia telkkareita enää tv ohjelmien takia osta, eihän?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika moni näyttää katselevan. Alle 25 vuotiailla tabletin, tietokoneen ja puhelimen osuus katseluajasta on noin 40 % Finnpanelin mukaan. Vanhemmilla ikäluokilla sitten jo vähemmän.

      Poista
  3. ”Miksi kukaan katsoisi televisiosta jonkun muun valitsemaa ohjelmaa juuri tiettyyn aikaan vuorokaudesta, kun muista suoratoistopalveluista saa rahaa vastaan valita mitä oikeasti haluaa katsoa”

    Siksi koska katsot itse väärin.

    Ei mitään järkeä maksaa yhdestäkään suoratoista senttiäkään, kun saa ilmaiseksi - sen mitä tarvitsee. Mitä teen jollain Avatarilla, mitä sen maksamisesta hyödyn. Pitääkö kaikki saada aina nyt ja mulle heti.

    Jokainen maksakoon palveluista mitä tarvitsee ja parhaimmaksi näkee, mutta turha tuomita muita, jos tekevät erilailla kuin arvon itse artikkelin kirjoittaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otapa rauhallisesti, sinähän tässä tuomitset, kun väität itseni katsovan väärin. Minä vain ihmettelin asiaa. Ethän kaupassakaan osta ruokaa, jonka joku muu päättää? Luonnollisesti jokainen maksaa siitä, mitä tarvitsee ja parhaimmaksi näkee.

      Toisekseen et kyllä saa mitään ilmaiseksi. Yleisradiovero on (tuloista riippuen) vuodessa 163 euroa, eli noin 13,6 €/kk. Enemmän kuin moni suoratoistopalvelu. Minusta on vähän ylimielistä, että käytännössä haluat muiden maksavan "ilmaisen" katselusi ja Ylen tietävän mitä minä ja muut haluavat katsoa. Yleisradiovero niin pieneksi kuin mahdollista ja ihmiset saavat sitten äänestää lompakoillaa mitä katsovat.

      Poista
  4. Muistan kun innostuit Litestä suosituksestani ja melkein harmittaa, että se itseltänikin päättyi niin nopeasti. Ahne firma tuo Google, otin kuitenkin Premiumin koekäytölle "YouTuben" kiitoksena Lite-asiakkuudesta ja peruin saman tien. Miksi? En periaatteesta maksa mainonnan poistosta enempää, sillä muita lisäominaisuuksia en tarvitse Premiumissa. Musiiikit soi Spotifylla ja tämä ei muutu, sillä YouTube Music on surkea musiikkisovellus. Ostin sen sijaan AdGuard Mainoseston elinikäisen lisenssin stacksocialista ja 15 euron hinnalla ei ole mainoksia YouTubessa, ei koneella eikä puhelimellakaan, selaimesta katsottuna. Suosittelen samaa sinullekin, jollei ole tarpeeksi joutilasta rahaa. Omassa budjetissa tilaa vain 1xtilauspalvelu. Spotify on minulle tärkeämpi kuin 11,99 euron YouTube.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Voi olla, että hommaan saman lisenssin, jos Google ei ala hinnoittelemaan Premiumia järkevämmin.

      Poista