18. maaliskuuta 2022

Sähköhammasharjan epämääräinen puhelinmyyntikampanja

Olen jo melkein vuosikymmen sitten rajoittanut puhelinmyyjien soittojen määrää liittymällä Robinson -palveluun. Hommahan maksaa vain parin panttitölkin verran, eli noin 0,39 € ja on voimassa 3 vuotta. Olenkin kirjoittanut tuosta hyvän artikkelin: Puhelinmyynnin kieltäminen - Robinson palvelu. Ainut huono puoli tuossa palvelussa on se, että sen muistaa uusia vasta sitten kun se on loppunut ja puhelinmyyjät taas soittelevat. Pitäisi laittaa aina ylös, milloin on tuonne soittanut, jotta voisi uusia palvelun ennen kuin korppikotkat haistavat haaskan :) Itselläni ei sinällään ole mitään puhelinmyyjiä vastaaan. Työtä siinä missä mikä tahansa muukin homma ja vaatii varmasti tietynlaista luonnetta, osaamista ja ihmistuntemusta. Karsastan kuitenkin sitä, että jotain geneeristä tuotetta tuputetaan lähes jokaiselle vähän epämääräisillä ehdoilla. Esimerkiksi sähkösopimuksia kaupataan puhelimitse, mutta kuka oikeasti pystyy luurin päässä arvioimaan tuleeko tietty kWh ja kuukausimaksu halvemmaksi kuin toinen? Tuo pitää oikeasti laskea auki, ennen kuin voi tarttua mihinkään tarjoukseen. 


Olenkin tehnyt periaatepäätöksen, että en osta mitään puhelinmyyjältä. Poikkeuksia voi toki tulla eteen, kuten joskus, kun sain päivitettyä laajakaistan nopeuden noin 10X vain euron hintaan yhdeksi kuukaudeksi. Puhelinmyyjälle on helpompi sanoa kiitos ei, jos on jo valmiiksi sillä asenteella: "Mitään en tule ostamaan, mutta voit yrittää vakuutella hyvillä argumenteilla". Ajattelinkin tässä kertoa uudesta kokemuksestani, joka vain vahvistaa tämän periaatepäätöksen järkevyyttä. 


Epämääräinen ja lyhyt tiedustelupuhelu?

Sain noin pari viikkoa sitten puhelun, josta Fonecta Caller ei näyttänyt mitään. Samantyylisestä numerosta oli soitettu jo muutaman kerran, mutta en ollut vastannut. Nyt vastasin. Puhelussa tiedusteltiin, olisiko vain minuutti aikaa vastata todella lyhyeen kyselyyn. Kun suostuin, niin kysyttiin olisinko kiinnostunut noin 300 euron sähköhammasharjasta, jos sellaisen saisi vaikkapa 30 € hintaan. Puhelimesta pitäisi painaa näppäintä 1 jos kiinnostaisi ja näppäintä 2, jos ei. Painoin kiinnostaisi, mutta samalla pohdin, että onpahan taas kysymys. Riippuu vähän harjasta jne, tuskin kukaan puoli-ilmaiseksi mitään lahjoittaa. Kysely oli vain tuo yksi kysymys ja sitten puhelu loppui. Kesti siis korkeintaan sen yhden minuutin. Olin tämän jälkeen vähän hämmentynyt, että mikähän oli homman pointti. IltaSanomat kirjoittaa lähes samasta aiheesta tässä. Siellä spekuloitiin sitä, että pelkän näppäimen painaminen johtaisi johonkin huijaukseen. Tuskin nyt sentään. Itse en ainakaan keksi sellaista mahdollisuutta. 


Loiste-sähköhammasharjan puhelinmyyntikampanja

Todennäköisesti tuolla kuitenkin kartoitetaan ja kerätään suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin. Viikko tai pari tämän lyhyen kyselyn jälkeen sainkin soiton, jossa kaupiteltiin tätä Loisteen sähköhammasharjaa. Myyjä oli ystävällinen ja kaikin puolin supliikki mies. Noin 30 euron hintaan olisin saanut Loisteen sähköhammasharjan, jota ei vielä kaupoista saa ja sen normihinta olisi noin 300 euroa. Värivaihtoehtoina valkoinen tai musta. Todellisuudessa kyse taitaa olla tästä mallista, jolloin hinta on vain puolet tuosta väitetystä. Periaatteessa olin vielä osittain kiinnostunut, koska kotoani löytyy yksi sähköhammasharja ja olisihan sitä kiva kokeilla, josko toinen vähän erilainen malli olisikin parempi. Myyjä oli kuulemma itsekin käyttänyt tätä ja lopettanut sen takia kokonaan hammaslangan käytön. Voipi olla totta, tai sitten legendaarisen kauppamiehen perseennuolentaa ja mielistelyä. Kallistun jälkimmäiseen, vaikka en tätä heti puhelimessa tajunnutkaan kyseenalaistaa.

Sitten tuli se mutta, jonka jälkeen vastasin ei kiitos. Tilaajana saat jatkossa vuoden vaihtoharjat automaattisesti kotiin toimitettuna. Kahden kuukauden välein saat siis vaihtoharjan 24,90 €/lähetys. Kokonaishinta vaihtoharjoille siis 6 x 24,90 € = 149,4 €. On siinä suolainen hinta kuudelle vaihtoharjalle, kun oikeasti ne maksaisivat ehkä kolmasosan tuosta hinnasta. Käytännössä tuolla vaihtoharjojen toimituksella tehdään se kate. Periaatteessa tämän pitäisi olla selvää, koska ilmaisia aterioita ei ole. Jos joku tarjoaa jotain tuotetta puoli-ilmaiseksi, niin jollain tavalla se erotus pitää kattaa.

Jos ei olisi jostain syystä tyytyväinen tähän kauppaan, niin sen voisi tietysti myös perua. Puhelinmyyjältä jäi mainitsematta kuitenkin ehto, että palautettavan lähetyksen on oltava avaamaton, ja myös muovituksen on oltava paikoillaan, sillä tuote on hygieniatuote. Käytännössä ei siis palautusoikeutta, jos olet harjaa vähänkään testannut. Koska en tähän puhelinmyyntiin tarttunut, niin en pysty sanomaan miten tuo tilauksen irtisanominen olisi muuten toiminut. Huonoimmassa tapauksessa asiakaspalveluun ei saisi mitenkään yhteyttä, jolloin tilauksen irtisanominenkin olisi mahdotonta. Samantapaisia yhteydenottoja Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut jo vuonna 2019 sähköhammasharjoja myyviltä yrityksiltä. 

Periaatteessa tuo voi olla ihan toimiva sähköhammasharja ja vieläpä hyvä sellainen. Tähän en pysty ottamaan mitään kantaa. Voihan se myös säästää jonkun aikaa ja vaivaa, kun tuote ja sopivat vaihtopäät toimitetaan suoraan kotiin. Vähän närkästyttää kuitenkin tuollainen mainonta. Sähköhammasharja ei todellisuudessa ole niin kallis, kuin väitetään. Kuluttajaa yritetään manipuloida jo tällä. Vaihtoharjoihin sitoutuminen sanotaan vähän sivulauseena. Olen myös melko varma, että tuosta palautusoikeudesta suoranaisesti valehdellaan. Ei nyt ihan parasta markkinointiviestintää puhelinmyyjältä. Tässä se syy miksi periaatteessa en tilaa mitään puhelimitse. Tarvitsen mustaa valkoiselle, jotta voin vertailla hankinnan järkevyyttä.

Minkälaisia kokemuksia lukijoilla on huonoista puhelinmyyntikampanjoista ja onko jotain tuotetta, jonka olette tätä kautta tilanneet?


Päivitys 18.3.2022. Loisteelta soitettiin taas. Vajaa 4 kk viimeisimmän puhelun jälkeen. Soittaja tiedusteli mielipidettäni aikaisemmasta puhelusta: miten se sujui ja mitä voisi parantaa. Kerroin tietenkin sen, että jäi vähän negatiivinen fiilis, kun hintatietoa ja ehtoja ei kerrottu heti selkeästi. Puhelimen päässä oleva henkilö pahoitteli tapahtunutta ja kiitti vastauksesta. Hän kertoi asiakaspalautettani käytettävän myyjien kouluttamiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen. Tästä vastaamisen vaivannäöstä hän halusi palkita minut. Saisin Loisteen sähköhammasharjan parilla vaihtopäällä vain hintaan 60 euroa. Hahhah. Sellainen ketunhäntä lopulta "asiakaspalvelun kehittämisessä". Arvatkaa ostinko? On niillä keinot. Melkein jo luulin, että oikeasti kerättiin palautetta, mutta sitä taidettiin käyttää vain tekosyynä.


(Artikkeli julkaistu 19.11.2021 ja nyt päivitetty)


11 kommenttia:

  1. Toimitettiinkö sähköhammasharja? Omalla kohdalla sattui samanlainen tilanne ja onneksi osasin lopulta vastata kieltävästi vedoten rahatilanteeseen. Kuitenkin jäin miettimään, kun sanoin muutamaan otteseen puhelussa "joo", mutta en sanonut osoitettani (nimi myyjällä tiedossa), että onko mahdollista kuitenkin ilmestyä postilaatikkoon.

    VastaaPoista
  2. Hei! Tämä joulukuussa tuleva muutos saattaisi kiinnostaa sinua:”Jatkossa puhelimessa neuvoteltu sopimus pätee vasta, kun asiakas on vastannut kirjalliseen tarjoukseen myönteisesti." https://yle.fi/uutiset/3-12330119

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä. Tuo on mennyt itseltäni ohi. Vaikuttaa ihan hyvältä asialta, vaikka ei ehkä lehtitalojen ja muiden mieleen, jos toteutuu tuollaisenaan.

      Poista
  3. Minulle tuli nuo 2 samaa puhelua toisella tilasin suullisesti hammasharjan ja annoin sähköposti ja kotiosoitteeni. Mitään ei ole sen jälkeen tullut ei sähköpostiin eikä postiinkaan. Täytyy vielä tarkkailla puhelinlaskua kun toinen puhelu kesti tosi pitkään.

    VastaaPoista
  4. Olen saanut tuon saman puhelun jokin aika sitten, mutta mitään ei ole toimitettu. Kun edes tietäisi mihin olisin yhteydessä, koska mitään tilausvahvistusta ei ole tullut.

    VastaaPoista
  5. Olen joskus sortunut tuohon tilaukseen ja siitä pääsee kyllä eroon, mutta muistaakseni (suhtaudu tähön varauksella), jos tuo "kate" ei ole tullut maksettua niin erotuksen johonkin asti joutuu maksamaan. Itselläni tuolloin oli tilausruljanssi pyörinyt niin pitkään että asiakaspalveluun soittamalla (sain muistaakseni kohtuu helposti kiinni), sai tilauksen lopetettua.

    Itse laitteessa ei kai ollut kauheasti sanomista, päädyimme käyttämään entisiä koska niiden harjat sopivat suuhun jotenkin paremmin. Tottumiskysymys varmaan.

    VastaaPoista
  6. Samanlaista kampanjaa käydään taas. 200 euron hammasharjan saisi kokeiltavaksi 40 euron hinnalla. Soittaja on nyt Jussi-nimisenä esittäytyvä bottiäänite, joka ei vastauksia kuuntele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa hammasharjat ja vaihtopäät sitten myydä riittävän hyvin, jos tällaista kampanjaa vieläkin jatketaan. Odotellaan Jussi-botin soittoa, vaikkakin olen kieltänyt markkinoinnin Robinson palvelun kautta.

      Poista
  7. Eilen haksahdin tyhmyydestä tähän, koska tarjous oli niin hyvä että ei voi kieltäytyä. Kunnes sitten tarkemmin selvittelin netistä asiaa ja tuumasin että prkl. Kysyin että onko se ultraääniharja jossa vakuutettiin että ei ole, jota en voi lääketieteellisestä syistä käyttää, vaikka sonic tarkoittaa ultraa sonic care tms. Mutta varsinaisesti sanaa ultraääntä ei mainita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saahan tuon vielä peruttua, jos siltä tilauksen ja muutaman nukutun päivän jälkeen tuntuu. Muistat vain, että et avaa pakkausta, koska kyseessä hygieniatuote. Muuten et voi perua.

      Poista