5. marraskuuta 2020

Pikseli Arcade - Kokemuksia virtuaalitodellisuuspuistosta

Virtuaalitodellisuus on tullut jäädäkseen. Se hiipii hitaasti, mutta varmasti eteenpäin ja on siirtymässä pienen piirin harrastuksesta vähän isompiin saappaisiin. Arvioiden mukaan esimerkiksi Oculus Quest -laitetta on myyty noin 400 000 kappaletta vuoden 2019 loppuun mennessä ja PlayStation VR pakettia samaan ajanjaksoon mennessä noin 5 miljoonaa kappaletta. Vertailun vuoksi muutama VR pelikin on myynyt yli miljoonan kopion. Tällaista kehitystä ei siis kannata vähätellä. Tästäkin blogista löytyy tämä artikkeli mukaan luettuna neljä juttua virtuaalitodellisuudesta. Vaikka kovin monella ei ehkä ole vielä omia virtuaalitodellisuuslaseja, niin moni on varmasti päässyt testaamaan niitä esimerkiksi kaverillaan. Jos tällaista tilaisuutta ei ole, niin nyt on myös mahdollista päästä kokeilemaan virtuaalitodellisuutta ja sen ihmeitä Pikseli Arcadessa, joka on Suomen ensimmäinen VR-puisto.

Pikseli Arcade virtuaalipuisto ja sen pelitila. Kuvan lähde: Poikien Äidit -blogi.



Mikä on idea ja yritys


Pikselin pointti on tarjota jokaisessa toimipisteessä useita sermeillä rajattuja tiloja, joissa jokaisessa voi kokeilla kaikkia pelejä ja elämyksiä kunnollisilla, sekä viimeisen päälle hienoilla ja toimivilla VR-laseilla ja ohjaimilla. Asiakas saa itse valita mitä pelejä haluaa kokeilla ja maksaa ennakkoon siitä ajasta, kuinka kauan haluaa pelata. Ensikertalaisille on luonnollisesti lyhyt opastus laitteen käytöstä. Pelitiloissa on myös näytöt, joilla muut voivat seurata, mitä laseissa tapahtuu.

Asiakastieto kertoo, että Pikseli Arcade aputoiminimen omistaa Virva VR Oy. Sen liikevaihto oli 1,1 miljoonaa euroa vuonna 2019 ja se työllisti 6 henkilöä. Liikevaihto nousi reilut 50 % vuonna 2019. Liiketoiminnan tappio oli -12 000 euroa ja liikevoittoprosentti sinä vuonna oli -1,0 %. Ensimmäinen VR-puisto avautui 13.1 vuonna 2017 Flamingoon. Tällä hetkellä virtuaalitodellisuuspuistoja löytyy neljä kappaletta Flamingosta, Isotta Omenasta, Redistä ja Seinäjoelta. Tavoitteenaan on olla Pohjoismaiden johtava virtuaalitodellisuuden elämyspalveluja tarjoava ketju.



Hintataso ja mitä silla saa


Pikselin hinnat perustuvat peliaikaan, jota mitataan 30 minuutin erissä. 30 minuuttia maksaa 20 euroa ja 60 minuuttia 38 e. Viiden kerran sarjakortti (5 x 30 min) maksaa 70 euroa ja (5 x 60 min) maksaa 140 euroa. Kalliimmalla sarjakortilla tuntihinnaksi saadaan 28 euroa/h. Maksuvaihtoehdot ovat kiitettävän laajat, kun Smartumin MobilePay, ePassi yms käyvät.


Hinnat ovat omasta mielestäni kalliita, jos vertaat vaikkapa 2 h leffalipun maksavan noin 12 euroa. Reilumpi vertailu olisi ehkä pääkaupunkiseudun seikkailupuistot (Huippu, Zippy, Korkee), joissa parin tunnin "kiipeilylipun" hinta on noin 25 euroa. Itken melkein jo kyyneleitä, kun vertaan Pikselin hintaa vaikkapa koko päivän kestävään kajakkivuokraan, joka kustantaa noin 40 euroa. Kyllä tuolla Pikselissä sen kerran käy kokeilemassa, mutta miksi enempää näillä hinnoilla? Se ei itselleni ole avautunut. Tietenkin voit ostaa vaikkapa tunnin peliaikaa kaverin kanssa ja jakaa tämän puoliksi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tuntihinta on vähintäänkin suolainen.



Miten homma käytännössä toimii - Pelit ja käytetty laitteistosta


Pikseliin voi tulla ilman ennakkovarausta, mutta etenkin kiireiseen aikaan ja viikonloppuisin aika kannattaa varata ennakkoon. Parhaimmillaan virtuaalimaailma vie tietokonepelit aivan uudelle ja todentuntuiselle tasolle, kun käytetty laitteisto ja tilat ovat parhaita mahdollisia. Syitä siihen, miksi VR ei ole vielä lyönyt läpi on oikeastaan kaksi. Paras laitteisto maksaa toistaiseksi useita tuhansia euroja ja käyttäminen vaatii paljon tyhjää tilaa ympärilleen. Tuo on siis vielä aika pitkään virtuaalitodellisuuden läpilyöntiä rajoittava tekijä ja siksi sen pitäisi myös olla Pikseli Arcaden tärkein valttikortti, joka taklata. Onko näin?

Jostain syystä Pikseli Arcade ei tätä nettisivuillaan kerro, mutta pelihuoneet on varustettu HTC Vive Pro -laitteilla. Riippuen siitä mikä on tarkka laiteversio, niin hinta on noin 1 000 -1 300 euroa. Todennäköisesti laitteet on kuitenkin liisattu, näin ainakin kerrotaan Baronan sivuilla. Silmikon resoluutio on 1440 x 1600 pikseliä per silmä (2880 x 1600 pikseliä yhteensä) ja virkistystaajuus 90 Hz. Vertailun vuoksi muuten tämä resoluutio on sama kuin reilu puolitoista vuotta vanhassa Oculus Questissa ja häviää jo merkittävästi juuri julkaistulle Oculus Quest 2 -laitteelle (3664 x 1920 pikseliä). VR-silmikon puolesta ei siis lähellekään markkinoiden parasta resoluutiota ja sen kyllä huomaa. Pikseliverkko näkyy selkeästi. Jos on tottunut uusimman Oculus Quest 2:sen resoluutioon, niin pikseliverkkoa voi pitää jopa häiritsevänä. Jos et ole hyvää resoluutiota päässyt kokeilemaan, niin sitten et tätä pikseliverkkoa välttämättä kovin hyvin huomaa. Puolustuksena Pikselin HTC Vive Pro valinnalle voi kuitenkin todeta, että virtuaalipuistokäyttöön se voi silti olla paras mahdollinen, koska valikoimaa on rajallisesti ja kaikki laitteet eivät tähän käyttöön kovin hyvin sovi. Pikselin käyttämä HTC Vive Pro on kuitenkin kaikin puolin miellyttävä käyttää, tuntuu päässä hyvältä ja äänentoisto on toimiva. Pikseliverkon kuitenkin näkee, jos siihen kiinnittää tarkasti huomiota.

Silmikon ja siten myös pelaajan kapuloiden liikkeitä seurataan niin sanotuilla majakoilla (Vive Base Stations), jotka lähettävät infrapunavaloa. Väliseinien materiaali estää signaalin kulkeutumisen naapuriin. VR-laseista lähtee johto kohti kattoa ja flexin ansiosta se ei tule kovin paljon tielle. Toki johdon joskus tuntee, mutta pahempaa pelkäsin. Oculus Questin langattomuus olisi kuitenkin plussaa. Valittavasti teknologia tuskin tulee tähän taipumaan edes muutaman vuoden kuluttua. Koko komeutta pyöritetään sitten Asuksen tehokkailla tietokoneilla. Lainaan tässä yhden Pikselin perustajajäsenen kommenttia Iltalehdestä:

"Jos haluat samanlaisen VR-setin kotiin, maksaa jo kone 3000 euroa ja siihen vielä 1500 euron lasit päälle. Mistä pelihallissa maksat, on se, että mitään ei tarvitse säätää. Voi tulla tänne, pistää lasit silmille ja päättää mitä haluaa pelata". 

Näin Cocid19 aikaan joitakin voi kiinnostaa, että kasvoille laitettavat virtuaalilasit UV desinfioidaan joka käytön jälkeen Cleanbox Tech UV puhdistimilla. Lasit siis vain laatikkoon ja hommat rokkaa. Pelivalikoimaa on laidasta laitaan ja siinä huomioidaan muun muassa se, että kokemus ei aiheuta pahoinvointia. Aloittelijoille on muun muassa Fruit Ninja, Job Simulator ja Nvidia VR Funhouse. Vähän kokeneemmille löytyy muun muassa Superhot VR, Westworld Awekening ja Half Life Alyx. Moninpeleistä puolestaan vaikkapa Elven Assasin ja Arizona Suhshine. Kaikki pelit (30 kpl) löytyvät tämän linkin takaa. Lisäksi löytyy kolme pakohuonepeliä, mutta niistä pitää maksaa erikseen. Tämä kuulostaa todella oudolta ratkaisulta ja vain hämmentää asiakasta. Joku voi ehkä huomata, että nämä samat pelithän on saatavina lähes jokaiselle VR-laitteelle. Kyllä, juurikin näin.

Pikseli Arcaden pelivalikoimaa firman nettisivuilta katsottuna.


Entäs ne tilat? Esimerkiksi Flamingon Pikselin reilun 300 neliömetrin liiketilaan on rakennettu neljätoista 3 × 3 metrin kokoista ja sermeillä rajattua pelikoppia. Kuulostaa aika pieneltä ja sitä se myös tavallaan onkin. Tehokkuuden maksimoinnin näkökulmasta tuon ymmärtää ja se toimiikin hyvin paikallaan pelattavien pelien kohdalla. Kokeilepa vaikkapa Half Life Alyxia, jossa tekee mieli liikkua ja tutkia kaikkea mahdollista, mitä peli tarjoaa. Immersio rikkoontuu heti, kun pelitilan rajoitukset tulevat vastaan. Kun olet ottanut kaksi askelta, niin kehä tulee jo vastaan ja sijainti pitää keskittää. Ei näin. Pitäisi olla vähintään tuplasti isompi tila. Risuja siis tästä ja kehitysehdotus mietintämyssyn alle. Kaiken kaikkiaan siis ne alussa mainitsemani valttikortit parhaasta laitteistosta ja suurista tiloista osoittautuvat hivenen vaatimattomiksi.



Kilpailuetu - Onko sitä?


Osakesijoittamisessa on luonnollista pohtia yrityksen kilpailuetua. Jos sellaista ei löydy, niin hinnoitteluvoima markkinoilla on aika heikko ja todennäköisesti kilpailijat tulevat ohi oikealta ja vasemmalta. Mikä se olisi Pikseli Arcadessa? Ensimmäinen toimija markkinoilla luo tietenkin jonkinlaista nimeä ja mainetta, mutta se ei takaa mitään. Yleensä helpompaa onkin mennä haastajana markkinoille, kun kilpailijalta näkee millä jutuilla menestytään ja ne kopioimalla pääsee helposti jo rinnalle.

Pikselin tavoitteena on tehokkuus ja manuaalisen työn vähentyminen omalla sisällönhallinta- ja jakelukanavallaan. Järjestelmän avulla hallitaan virtuaalipuiston pelipisteitä. Muutoksen myötä koko virtuaalipuisto on palvelinvapaa ja sitä voi pyörittää yhdellä henkilöllä. Pilveen rakennettu Microsoft Azure -sovellusalusta sisältää nyt niin VR-sisällön hallinnan, jakelun kuin laskutuksenkin.  Luonnollisesti tuollainen ratkaisu mahdollistaa myös paremman statistiikan. Kehittyneen raportoinnin ansiosta pelien lisenssimaksut laskivat merkittävästi ja Pikseli Arcade pystyy maksamaan pelilisensseistä käyttöperusteisesti, mikä tarkoittaa tuntuvia säästöjä erityisesti hiljaisina aikoina (lähde: Cloud1).

Tarjottavia pelejä voi myös rajoittaa sisällön ja ikärajan mukaan, mikä kuulostaa hyvältä. Käytännössä se voi kuitenkin olla myös hämmentävää, kun et jostain syystä löydäkään kaikkia pelejä, koska olet luokiteltu johonkin "edistyneimmät" pelaajakategoriaan esimerkiksi Half Life Alyxia pelatessa. En tiedä mitä kilpailuetua tuossa sovellusalustassa nyt sitten on. Jokainen voi ostaa tuollaisen SaaS-palveluna, jos vain rahaa löytyy. Eikö? Sitten kun pelaaminenkin saadaan kokonaan hoidettua pilvipalveluna (Google Stadiaahan ei vieläkään toimi kunnolla) niin voitaisiin puhua kilpailuedusta. Tuntuisi jopa aika loogiselta hoitaa koko juttu pilvessä, joka laskee investointikustannuksia, skaalautuu helpommin ja sitoo vähemmän resursseja. Jos taas katson asiakkaan näkökulmasta, niin uusia käyttäjiä pitää edelleen ohjeistaa siitä, miten kaikki toimii. Pelaamaan ei pääse edelleenkään sillä sekunnilla, kun maksu on hoidettu ja kävelty pelialueelle. Jotain säätöä henkilökunta tekee tiskin takana ennen pelaamiseen pääsyä.

Tekniikan Maailma tutustui Pikseliin vonna 2017. Silloin käytössä vaatimattomampi HTV Vive. Muuten näyttää hämmästyttävän samalta. Kuvan lähde: TM.


Toisekseen pelit ovat kuulemma ne, joiden avulla saadaan kilpailuetua. En todellakaan tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Pelilisenssien hankkiminen on varmasti työlästä ja aikaa vievää, mutta uskoakseni niitä voi lopulta ostaa firma kuin firma. Se on vain neuvottelukysymys. Pikselillä ei ole tässä mitään yksinoikeutta yhteenkään peliin. Jotain hommasta ehkä kertoo se, että esimerkiksi erittäin suosittua Beat Saber -musiikkipeliä ei ole enää saatavilla ja Half Life Alyxkin tuli pelattavaksi vasta elokuun lopussa 2020, kun se oli jo muuten saatavilla maaliskuun lopulla. Puoli vuotta tuossa siis kesti ja jokainen pelistä kiinnostunut oli varmaan jo pelannut sen muutaman kerran läpi, ennen kuin se lopulta saapui Pikseliin.



Kariutunut yhteistyö


Näin artikkelin loppupuolella on pakko mainita, että kyselin Pikseli Arcadesta, josko he haluaisivat tehdä yhteistyötä blogini kanssa. Muutamasta ilmaisesta sisäänpääsylipusta informatiivinen ja mielenkiintoinen, mutta myös riippumaton Mystery shopping-juttu nettiin. Aivan kuten olen tehnyt jo noin 30 eri referenssin kanssa. Tässä vaikuttajamarkkinoinnissa artikkelini ovat myös yleensä Googlen hakutuloksissa top3-sijalla. 

Ensialkuun kaikki näytti sujuvan hyvin, mutta jostain syystä tuntui, että Pikselin puolella kukaan ei vastannut tarkasti asian hoidosta. Vastapuolen viestittelyssä, vastauksissa ja perusteluissa oli ongelmia ja yhteydenpito oli vain todella takkuista. Lopulta operatiivinen johtaja taisi vetää herneen nenään viestistäni, kun turhauduin tästä ja ilmaisin sen suoraan. Luonnollisesti heidän kiinnostus asiaan lopahti siihen paikkaan. Pikselillä on kuulemma tulossa markkinointia ja muunlaista näkyvyyttä syksyn aikana. Odotan mielenkiinnolla onko sijoitus hakukoneella parempi, kuin tämä artikkeli :) 

Päivitys 5.11.2020. Pikselissä huomattiin, että tämä lukemasi artikkeli löytyy heti sijalta 1, kun hakee hakusanoilla: "Pikseli Arcade kokemuksia". Yritys päättikin lähettää pari vapaalippua, jotta pääsen testaamaan moninpeliä. Kiitos siitä. Valitettavasti tätä artikkelia ei muuten haluttu kommentoida, mutta kehitysehdotukset laitettiin korvan taakse. Toivottavasti jotain uutta ja mahtavaa on kehitteillä.


Moninpelihupia - Case Arizona Sunshine


Kuten pelaamisessa yleensäkin, niin moninpeli on se juttu, joka nostaa vähän keskinkertaisenkin pelin suosta eturiviin. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja tämä voisi hyvinkin olla se juttu perustella virtuaalitodellisuuspuiston olemassaolo. Harvalla kaverillasi kun on VR-lasit ja vielä harvemmalla tietty peli ostettuna, jota pelata vieläpä samaan aikaan yhdessä. Tästä syystä päätinkin testata Pikselissä Arizona Sunshine zompiräiskintää moninpelinä. Tuosta olen nähnyt netissä erinomaisia videoita, joten miksi se ei livenä ja itse kaverin kanssa koettuna olisi jopa paljon parempi?

Arizona Sunshine zombie-räiskintä. Lähde Gamereactor.

Itse pelihän on kaverin kanssa koettuna kivaa hupia ja tunti vierähtää ohi todella nopeasti. Juuri sopiva peli Pikseliin moninpeliksi. Valitettavasti myös samat rajoitteet tulevat nopeasti esille: pelitila loppuu vähän kesken ja VR-lasien resoluutio sekä pikseliverkko vähän rasittaa. Voi kun noihin tulisi parannuksia. Jotain virtuaalitodellisuuteen uppoutumisesta kuitenkin kertoo se, että kun sain Arizona Sunshinessä uuden tehokkaan revolverin ja ammuin sillä ensimmäisen kerran, niin väitin veljelleni haistavani ruudin hajun. Tiedä sitten söikö joku vieressä popcornia, vai miten aivojani sillä hetkellä huijattiin? Mielenkiintoinen anekdootti kuitenkin.



Lopputunnelmat - Kenelle suosittelisin


Jos joku ei tiedä, niin olen omistanut PlayStation VR-lasit ja tällä hetkellä omistan Oculus Quest 2 laitteiston. Virtuaalitodellisuuden suhteen en ole siis mikään noviisi ja väitän tietäväni siitä jo aika paljon. Niin sanottu aloittelijan hurmos on jo haihtunut ja pystyn mielestäni kertomaan kokemuksistani paljon objektiivisemmin, kun vertailupohjaa on enemmän alla.

En millään haluaisi parjata Pikseli Arcadea, mutta pakko olla rehellinen. Kun parhaasta laitteistosta tai suurista tiloista saa unelmoida, niin kokemus jää vähän kädenlämpimäksi. Näiden pitäisi ehdottomasti olla Pikselin myyntivaltti, koska mitään muuta etua esimerkiksi kuluttajien kotoa löytyviin laitteisiin ei oikeastaan voi olla. Kärjistäen lähes samat pelit pystyy kokemaan muutaman satasen laitteistolla kotona (Oculus Quest 2) ja siinä sivussa laitetta voi käyttää vaikka elokuvakäytössä, tai aikuisviihteessä. Ehkä sitten joskus Pikselissä ollaan käytetyn laitteiston ja tilan suhteen siellä optimissa.

Tätä juttua ei toisaalta kannata ymmärtää ihan väärinkään. Kyllä Pikselissä mielellään sen yhden kerran käy. Ehkä jopa useammin, jos VR on jotain täysin uutta. Palvelu pelaa ja kokemus on kaikin puolin toimiva ja mallikas. Esimerkiksi Halx Life Alyx on kyllä pirun vakuuttava peli, sitä en yhtään kiistä. Paras jota olen tunnin verran pelannut. Jos tuon pelin voisi pelata läpi (kesto noin 10 h), niin tuosta voisin kyllä reilut 50 euroa maksaakin. Ehkä sitten joskus, mutta näillä hinnoilla se olisi noin 10 h x 28 e/h = 280 euroa. Lähes samat pelit ja kokemukset voin kuitenkin kokea omalla sohvallani ja omalla VR-laitteella. Miksi siis maksaisin tästä itseni kipeäksi? Ehkä jos omaa liikaa liikunta/kulttuuriseteleitä, eikä enää tiedä mihin niitä käyttää. Toisekseen tätä voisi jotenkin perustella sillä, että Pikseli on suomalaisessa omistuksessa, joten rahat jäävät kotimaahan. Ihmettelen myös vähän sitä, että näin Covid19 aikaan kannattaisi myös vähän rummuttaa sitä, että Pikseliin on turvallisempi mennä, kuin vaikkapa Linnanmäelle. Pikselissä on kuitenkin enemmän tilaa, selkäet turvavälit ja laitteistokin desinfioidaan, joten kannattaisiko tuota markkinarakoa ja ajoitusta hyödyntää? Markkinaviestintäosaajan puutettako? En yhtään hämmästyisi kokemukseni pohjalta. Ei ne firman nettisivutkaan ihan laadukkaimmasta päästä ole.


Tulevaisuus


Pikselissä tajuttiin tämän kirjoittamani artikkelin mahdollisuudet ja lähetettiin pari vapaalippua moninpelin testaukseen, jota en kerennyt alkuperäisen artikkelin julkaisun alla testata. Valitettavasti se ei silti muuta kantaani, vaikka moninpeli hupia olikin. Ei tällaisen VR-intoilijan mielenkiinto oikein jaksa Pikselissä sitä yhtä tai kahta kertaa enempää. Tilat ja laitteisto ei vain enää nykystandardein hetkauta. Miksi siis muidenkaan jaksaisi, kun uutuudenviehätys karisee? Siitä olen kyllä Pikselin kanssa samoilla linjoilla, että VR:stä on tulossa vielä iso juttu. Toinen asia sitten on, maksaako suuri yleisö juuri Pikseli Arcaden tapaan toteutetusta palvelusta pyydettyä hintaa. 

Tarvitaan ehkä jotain suurempaa. Seuraavana askeleena näkisinkin Pikselissä sen, että päästäisiin vähintäänkin eroon johdoista. Silmikon resoluutiota pitäisi myös ehdottomasti parantaa ja sen lisäksi mukaan pitäisi saada jonkinlaisia fyysisiä elementtejä, kuten tärinää, tuulta, kosketusta tai jopa lämpötilaa puettavien liivien avulla. Se olisi jo sellaista, mitä kotisohvalta omilla laitteilla ei pystyisi kokemaan. Sitä odotellessa toivotaan kuitenkin Pikselille menestystä. Alta löytyy vielä mielenkiintoinen video siitä, mitä tuo haptinen teknologia esimerkiksi liivin muodossa jo käytännössä tarkoittaa. Jos Pikelissä joskus päästään kertomiini parannuksiin, niin olen kyllä ilomielin valmis tarttumaan uuteen kokemukseen ja päivittämään sen tähän artikkeliin.




(Artikkeli julkaistu 11.9.2020 ja nyt päivitetty)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti