9. syyskuuta 2021

Oculus Quest 2 - Kokemuksia toisesta sukupolvesta

Pessimisti ei pety. Näin moni ajatteli, kun ensimmäisiä huhuja ja kuvia Oculuksen kehityksen alla olevasta uudesta laitteesta vuosi nettiin. Halvempi hinta, kevyempi kokonaisuus ja julkaisu ennen vuoden vaihdetta ei voi viitata oikein mihinkään muuhun kuin minimaalisesti paranneltuun versioon. Vähän niin kuin PlayStation Slim-malli vanhojen versioiden rinnalla. Voi kuinka väärässä yleisö olikaan. Paras tapa luoda tulevaisuus on keksiä se itse ja Oculus löi kaikki ällikällä. Vanhaa versiota satasen halvempi hinta ja resoluutioltaan paljon parempi laite, jossa vieläpä markkinoiden uusinta rautaa. Kaikki paketoituna muutaman saturaisen hintaan, kun muut vertailukohdat maksavat noin 2-3 x saman verran. Todella tehokasta kehitystyötä, ottaen huomioon että vanha malli julkaistiin toukokuussa 2019 ja uusi Snapdragon XR2 prosessori juuri vuodenvaihteen jälkeen.



Näin aluksi pitää sanoa, että Quest 2 on käytännössä sama laite kuin alkuperäinen Oculus Quest siltä osin, että uusia ominaisuuksia ei ole yhtään. Vanhoja on vain paranneltu ja tietyiltä osin aika paljonkin. Tulevaisuudessa voimme odottaa nykyistenkin ominaisuuksien paranevan softapäivitysten kautta, kuten Oculus Quest on jo osoittanut. Esimerkiksi pelkkien käsien käyttäminen alkuperäisen laitteen ohjauksessa ei pitänyt olla alun perin edes mahdollista tehottoman raudan takia, mutta niin vain se saatiin Oculus Questissä aikoinaan toimimaan. Saapa nähdä mitä tällä seuraavalla laitesukupolvella nähdään... Quest 2 ei ole edes täydessä terässä julkaisupäivänä (13.102020), koska esimerkiksi kaikki pelit saavat 90 Hz päivityksen vasta joskus myöhemmin ja esimerkiksi Oculus Link toimii vain 72 Hz tilassa, ellei käytä vaihtoehtoisia kikkoja ominaisuuden aktivoinnissa (Virtual Desktop). Täysi potentiaali avautuu siis vasta vähän julkaisun jälkeen. Mikä on joskus, sitä emme tarkkaan tiedä. Vähän kummallista kuitenkin, että ostat paremman laitteen, joka ei heti julkaisussa olekaan parempi. Ei kai sen nyt ihan näin pitäisi mennä? Päivitys 25.11.2020. Ohjelmistopäivitys v23 avasi nämä ominaisuudet reilun kuukauden kuluttua julkaisusta.


Koko, ohjaimet ja ergonomia


Kannattaa lukea arvosteluni vanhasta Oculus Quest -laitteesta, koska tässä artikkelissa keskityn lähinnä nostamaan esiin näiden laitteiden eroavaisuuksia. Tekstin selkeyden kannalta en siis ala kertaamaan, mitä ominaisuuksia Oculus Quest 2:sta löytyykään. Uusin malli on noin 10 prosenttia kevyempi ja laite on selvästi vähemmän etupainoisempi. Toisaalta tämä silmikon painosäästö on pääosin kevyemmän pääpannan/hihnan ansiota, joten se on vähän silmänlumetta. Jos ostat ergonomialtaan paremman otsanauhan, niin sekä vanha, että uusi malli painavat saman verran. Painossa tärkeintä on kuitenkin sen sijoittuminen ja tässä uusi malli on parempi. 

Jotta Oculus Quest 2-laitetta voitaisiin myydä niin halvalla (349 euroa 64 Gt-malli), niin mukavuudesta on tingitty esimerkiksi tuon halvan otsanauhan osalta. Sinänsä absurdia, että tämä mukavuus oli jo vanhassa laitteessa se akilleen kantapää ja ehkä suurin kritiikin kohde. Netissä on paljon arvosteluja, jotka haukkuvat Oculus Quest 2:sen otsanauhan ja sanovat sen olevan jopa vanhaakin laitetta huonompi ratkaisu. Itse en ole kokenut sitä kuitenkaan huonoksi. Ei se missään nimessä erinomainen ole, mutta toimiva. Vähäisemmän etupainon takia naamataulu ei polta yhtä pahasti, kuin vanhassa. Todennäköisesti tulen joskus kuitenkin ostamaan jonkinlaiset VR Cover-pehmusteet ja pannan, kunhan paras (PSVR-tyylinen) ratkaisu löytyy markkinoilta. Päivitys 9.9.2021 vajaan vuoden käytöllä hihna on todettu ihan hyväksi, eikä muihin ratkaisuihin ole ollut tarvetta. 

Ohjaimet ovat kokeneet erittäin pieniä muutoksia ja ensinäkemältä ne näyttävätkin samalta. Koko on kasvanut vain hivenen ja värinä voimistunut. Oikeastaan suurin muutos on se, että paristot kestävät huomattavasti kauemmin. Ohjainkapuloiden akunkesto on pidentynyt reilut 2x. Aika noituutta. Kestosta kertoo jotain se, että en pysty muistamaan, milloin olen niihin viimeksi ladattavan akun vaihtanut, kun taas esimerkiksi PS4/PS5 ohjainta saa olla alvariinsa lataamassa. Todennäköisesti tämä hyvä akunkesto on saavutettu siten, että kapuloiden rinkulassa olevien infrapunavalojen sijoittelua ja valoisuutta on optimoitu. Ohjaimien trackin (eli paikannus ja seuranta) on edelleen yhtä hyvä, ellei jopa parempi kuin vanhassa Questissa. 

Oculus Quest 2:n ohjain ja sen tuottama infrapunavalo itse paikannuksen tarpeisiin. Tuota varten se rinkula oikeasti on, eikä mikään käsisuoja. Uusi ohjain oikealla, vanha vasemmalla. Kuvan lähde: Adam Savage’s Tested


Audio on lähes sama kuin vanhassa laitteessa ja myös akunkesto on samaa (2 h) luokkaa. Koska laite on kuitenkin alkuperäistä tehokkaampi, niin silmikon sisällä olevan akun kapasiteetin pitää olla luonnollisesti vanhaa suurempi. Ohjekirjasta tätä tietoa ei löydy, mutta Oculuksen virallisilta nettisivuilta löytyy tieto: 3 640 mAh, luokitus 14 wattituntia ja sen nimellisjännite on 3,6 volttia. Yllätys yllätys tämä onkin aivan sama kuin vanhemmassa Quest-laitteessa. Tehokkaampi laite, mutta sama akku. Aika paljon parempaa virran optimointia on tehty, tai sitten uusi Snapdragon XR2 prosessori on suunniteltu paljon virtapihimmäksi.

IPD -säätö (interpupillary distance), eli linssien välisen etäisyyden muutos hoidetaan nyt vain kolmiportaisen linssisäädön kautta. Muutos vanhaan liukusäätimeen verrattuna on huono, koska vaihtoehtojen määrä on vähäisempi ja suurimmalla asetuksella näyttöpaneelin reunat rajaavat jo himpun verran näkökenttää. Tästä vähän risuja. Toisaalta en juurikaan huomannut eroa edes vanhassa laitteessa käytin sitten mitä IPD-asetusta tahansa, joten ongelma tuskin on kovin suuri muillekaan käyttäjille. Tästä kehityssuunnasta kuitenkin peukku alaspäin.



Resoluutio ja grafiikka


Resoluutio ja päivitysnopeus ovat eittämättä Quest 2 -laitteen parhaat myyntivaltit. Ensimmäisen version Oculuksessa oli luonnollista, että laitteeseen valittiin kauemmin markkinoilla ollut ja jo silloin vanhahko (Qualcom Snapdragon 835) siru, jolloin laitteen kehitys oli helpompaa ja nopeampaa. Nyt valittiin kuitenkin markkinoilla viimeistä huutoa oleva huippuluokan prosessori (Snapdragon XR2), koska ei oltu enää lapsenkengissä virtuaalitodellisuuden kanssa. Alkuperäinen Oculus Quest onkin osoittanut erinomaisella suunnittelulla sen, että VR on tekniikkana edennyt jo pitkälle ja suurimmat haasteetkin on taklattu. 

Uudessa sirussa on 8 ydintä ja XR2 tarjoaa erinomaista suorituskykyä vanhaan verrattuna, kuten alla olevasta kuvasta nähdään. Tässä on kuitenkin myös kääntöpuolensa, koska mobiilipuolella tuo tehokkuus tuottaa lämpöä, joka on se ongelma. Siksi Oculus Quest kahdessa on edelleen käytössä vähän tehokkaampi FFR (Fixed Foveated Renderin) sekä Dynamic Clock Throttling. Niistä lisää tässä artikkelissa. Tällä kertaa myös FFR on dynaaminen, eli kun pullonkaulatilanteessa ruudunpäivitys alkaa tökkiä ja prosessoritehokin nostettu tappiin, niin vasta silloin kuva renderöidään silmikon reunoilta huonommin kuin keskeltä. Muuten FFR asetus on aina poissa käytössä. Hyvä ratkaisu.

Uusi Oculus Quest 2:den XR2 siru (punainen) vs vanhan Oculuksen Snapdragon 835 siru (sininen). Ero suorituskyvyssä aika merkittävä.


Oculus Quest 2 -laitteessa pitäisi olla 50 % enemmän pikseleitä koostuen kahden erillisen näytön sijasta vain yhdestä LCD näytöstä. Pitääkö tämä paikkansa? Vanhan Questin silmikon resoluutio oli 2880 x 1600 pikseliä (1440 × 1600 per silmä, kun vaakaresoluutio puolittuu, eli 2,3 megapikseliä). Oculus Quest 2:sen resoluutio on 3664 x 1920 pikseliä (1832 x 1920 per silmä, eli 3,5 megapikseliä). Tarkalleen ottaen tuo on 52,7 % suurempi resoluuto. Todella hyvin. Teknisesti tuo on himpun verran alle 3840 × 2160 (4K UHD) standardin, mutta hyväksyttäköön 4 K näytöksi. Mikä parasta virkistystaajuus on noussut 90 hertsiin 72 hertsin tasolta. Se merkitsee siis nopeammin päivittyvää kuvaa, jonka pitäisi olla sulavampi ja siten aiheuttaa myös vähemmän "merisairautta" tietyille ihmisille. Olenkin lukenut kuvauksia siitä, miten esimerkiksi PSVR-laitteella merisairautta kokeva henkilö pystyykin käyttämään Oculus Quest 2:sta lähes ongelmitta.

Vaikka näyttö onkin suunniteltu 90 hertsiä silmällä pitäen, niin Facebook Connect tapahtumassa VR:n teknologiajohtaja John Carmack sanoi, että periaatteessa se pystyisi jopa 120 hertsin virkistystaajuuteen. Erittäin todennäköisesti tätä ei tulla missään näkemään (söisi akun ja tehot), mutta kukapa tietää... Päivitys 9.9.2021 Ainakin aikuisviihteen puolella tuota 120 Hz videontoistotaajuutta on kokeiltu menestyksekkäästi. Sen tuoma hyöty on kuitenkin lähes mitätön, joten en usko sen yleistyvän. 

Kannatta myös muistaa, että uuden Oculus Quest 2:n näyttö on RGB Stripe LCD, eikä PenTile OLED, jossa alipikselit oli järjestetty timantin muotoon. Tästä johtuen uuden Oculus Quest 2:n pikseliväli on kapeampi ja siinä on itse asiassa vanhempaan laiteversioon verrattuna enemmän alipikseleitä (subpixels). Menee vähän tekniseksi, mutta koska Pentile OLED-näytössä on kolmasosa vähemmän alipikseleitä, niin oikeasti hyppäys vanhasta mallista uuteen nostaa resoluutiota 130 % (3,5 Mpx x 3 = 10,5 Mpx vs 2,3 Mpx x 2 = 4,6 Mpx). Tästä syystä pikseliverkkoa ei käytännössä enää juuri huomaa




Kuvanmuodostuksen erot RGB ja Pentile-tekniikalla.


Valitettavasti myös tämä laite kärsii samasta vaivasta kuin ensimmäinen versiokin, eli God Rays -valoista. Tämä liittyy taas itse linssin rakenteeseen, joka Oculuksessa ja melkein kaikissa muissakin VR-laitteissa on Fresnel-linssi. Valitettavasti tämä ratkaisu on huono ja Asfäärinen linssi (englanniksi Aspheric lens) on ehdottomasti kaikkein paras ja ylivoimaisin ratkaisu tarkkuuteen. Esimerkiksi Mixed Reality TV on tehnyt näistä linsseistä erinomaisen video-vertailun ja osoittaa kiistattomasti, että Asfäärinen linssi on aivan ylivoimainen. Tästä suuren suuri miinus Oculus Quest 2 laitteelle. Luonnollisesti tuossakin linssityypissä on omat ongelmansa, mutta merkittävästi tarkempi ja selkeämpi kuva peittoaa nämä selkeästi. Jos VR-lasien tekniikka kiinnostaa edes vähän, niin tuo video on pakko katsoa.

Mixed Reality TV videosta otettu kuva. 3 eri VR laitetta, joissa käytännössä sama resoluutio. Vain oikealla Varjo VR-3 käyttää Asfääristä linssiä, muut kaksi vasemmalla Fresnel-linssiä. Voittajasta ei mitään epäselvyyttä. Asfäärinen linssi tuottaa tarkemman kuvan.



Onko 8K video mahdollista tai edes järkevää?


Koska resoluutio on parempi, niin luonnollisesti 3D elokuvat ovat parempia. Valitettavasti netistä ei löydy tarkkoja speksejä Oculus Quest 2:n ja XR2 prosessorin tarkoista rajoitteista videon maksimiresoluution, koodekkien ja bitraten suhteen. Prosessoria on mainostettu 8K resoluutiolla 360 asteen videoilla, joten oletettavasti se toimii samoin myös 180 side-by-side videoissa. 8K videon katselu on siis mahdollista. Vertailun vuoksi vanhempi Quest1 pystyi vain alle 5K-videoon, joten muutos on merkittävä. Onko 8K video sitten missään mielessä järkevä? Tällöin resoluutio olisi siis noin 7680 x 3840 pikseliä ja 60 Hz. Näin ollen saamme vaakasuuntaiseksi pikselitiheydeksi per silmä (7 680/2) px /180 astetta = 21,33 pikseliä/aste (PPD eli pixels per degree). Parhaimman 180° 8K -videon tarkkuus on siis noin 21 PPD.

Oculus Quest 2:n näyttövisiirin resoluutio on puolestaan 3664 x 1920 pikseliä (1832 x 1920 per silmä, kun vaakaresoluutio puolittuu). Jos laitteen FOV on noin 95 astetta, niin PPD olisi logiikan mukaan 1 832 pikseliä / 95 astetta = 19,28 px/aste. Oculus Questin 2:n pikselitiheys on siis noin 19,28 PPD. Vertailun vuoksi vanhemman version PPD on 15. Äsken laskemamme 8K videon kohdalla oltaisiin siis yli laitteen maksimitarkkuuden, jos toistetaan 8K videota 7680 x 3840 resoluutiolla.

Käänteisesti kun lasketaan matematiikan avulla, niin 180° videon maksimivaakaresoluutio Quest 2:sen rajat huomioiden olisi siis: 19,28 px/aste x 180 astetta = 3 470  px. Sbs videoissa (side-by-side) tämän kun kertoo vielä kahdella, niin saadaan noin 6 940 pikselin levyinen video. Yli 7K videon toistamisessa Oculus Quest 2:n kohdalla ei siis ole enää järkeä, koska VR-näytön pikselitiheys on tätä huonompi. Tässä tietenkin oletuksena, että kaikki pikselit ovat yksi yhteen, ne jakautuvat tasaisesti koko alalle ja kuva ei vääristy mistään kohdasta. Teoriassa siis tuo 8K video on jo visiirin näyttötarkkuuden kannalta liian hyvää kuvaa, jota ei voida hyödyntää. Rajahyöty kulkee siis 7K videon kohdalla. Jännä että tätä ei missään oikein sanota? Eikö kukaan osaa tätä haarukoida ja laskea, eikö sitä ymmärretä, vai eikö siitä kukaan oikeasti välitä?



Pelit ja pelaaminen - Oculus Quest 2 nousee voittajaksi


Moni on ihmetellyt, tuleeko Oculus Quest 2:lle eri versiot peleistä, kuin vanhemmalle laitteelle? Relevantti kysymys ja vastaus on ei. Molemmat jakavat saman pelikirjaston, joten pelistä on vain yksi versio molempia varten. Miten Oculus Quest 2 laitteella peli voi sitten näyttää paremmalta? Hommaa voi ajatella kuten PC:llä pelaisi ja säätäisi laatuasetuksia. Riippuen PC:stä säädät pelin valikoista tekstuurien resoluutiota, efektejä, varjostuksia jne liukusäätimillä. Näin jokaiselle näytönohjaimelle ei ole omaa versiotaan pelistä. Oculuksella tämä on vain hoidettu automaattisesti. Ladattu peli katsoo millä raudalla se pyörii ja valitsee oikeat asetukset. Näin yksi peli sopii siis sekä vanhemmalle ja uudemmalle laitteelle skaalautumalla tekniikan mukaan. Kätevää suuren pelikirjaston ansiosta, kun heti löytyy pelattavaa uusimmallekin laitteelle. Vanhan laitteen omistajien ei myöskään tarvitse huolestua siitä, riittääkö heille uutta pelattavaa. Jos pohtii kumman laitteen ostaa (64 GB vai 256 GB), niin jotain vertailupohjaa voi antaa sille, että Oculuksen suurin peli Walking Dead on noin 12 gigaa. Oculuksen käyttöjärjestelmä, valmiina tulevat demot yms vievät myös vähän tilaa, joten todellinen tila vähäisemmän tallennustilan laitteessa on vain noin 58 Gt. Itse hankin 256 Gt versioon.

Näkeekö grafiikassa sitten eroa? Helposti. Otetaan alle muutama kuva, joita netissäkin on pyörinyt. Noin ensialkuun grafiikka näyttää samalta. Katsopa kuvien keskeltä löytyvää kuuta. Quest 2:ssa se on paljon siloitellumpi. Samoin kuvien oikeassa reunassa oleva torni ja vasemman yläkulman teksti. Quest 1:ssä näkyy todella paljon sahalaitaa. Syynä tähän on tietenkin FFR (Fixed Foveated Renderin), joka renderöi kuvan reunoilta grafiikan paljon huonommin. Tällöin sahalaidat paistavat ja grafiikka on sumeaa. Tämä kaikki sumennus ja sahalaita  puuttuu Quest 2:sta. Livenä tuo on vielä paljon selkeämpää, kuin tällaisista kuvista edes huomaisi. 

Oculus 2 vs Oculus 1 grafiikkavertailua. Kuvie lähde: BMF.


Toienen hyvä vertailu on Rec Room, jossa grafiikka on paljon vaatimattomampaa, mutta pienet parantuneet yksityiskohdat erottaa jo todella hyvin. Keskellä olevasta avatarista on Questissa jo vaikea saada selvää, etenkin pään yläpuolella olevista käsistä. Samoin kuvien vasemmasta reunasta löytyvistä teksteissä on selvä ero. Questissä tuo alkaa olemaan jo lukukelvotonta.



Otataan vielä yksi vertailu, jossa kontrasti tumman ja vaalean välillä on mahdollisimman suuri. Jurassic World logossa dinosauruksen hampaita on lähes mahdoton laskea Questissä, kun Quest 2:ssa tarkkuus on paljon parempi. Mitä kauemmin alempaa kuvaa katsoo, sitä suuremmilta tarkkuuserot alkavat vaikuttamaan.




Jos pelaat VR-pelejä PC:llä, niin Oculus Quest 2:n julkaisua voi pitää ehkä vähän myös surullisena asiana. Ehkä liioittelen, jos sanon tämän olevan lopun alkua, mutta on siinä vissi pointti. Alla olevasta graafista voi vetää suuntaviivoja sille, että suurin osa peleistä tullaan tekemään Oculukselle. Bisnesmielessä markkinajohtaja määrää alustan ja muille alustoille syntyy muna kana -ongelma. Miksi kehittää peliä muulle kuin Oculukselle, kun käyttäjiä ei ole tarpeeksi ja miksi käyttäjä ostaisi muun laitteen, kun pelejä ei tehdä? Valitettavasti alemman kuvan data on jo vähän vanhaa, mutta oletettavasti Sonyn osuus on tuosta vain laskenut ja Oculuksen noussut uusimman laitesukupolven johdosta. PC VR valmistajat jäävät jalkoihin. Toisaalta alla oleva kappale vihjaa, miksi PC VR pelien kuolemaa ei välttämättä kuitenkaan tule.

Arvioitu laiteosuus toimitetuista VR-laitteista maailmanlaajuisesti. Kuvan lähde: Statista.



Pilvessä on ehkä tulevaisuus


Jossain foorumeilla olen törmännyt kommentteihin, että Oculuksen lasit ostetaan vasta sitten, kun laitesukupolvi on niin sanotusti PC VR:n kanssa tasoissa tehoissa ja grafiikassa. Sitä ei kuitenkaan ihan heti ole tapahtumassa. Mobiilisirun ja tällaisen stand-alone -laitteen ongelmana on tuo lämmöntuotto. Yritäpä päästä vaikkapa 500 watin teholla tuotetusta lämmöstä eroon, kun silmikon pitäisi olla todella pieni ja kevyt. Tuo on aina kompromissi tehojen, lämmöntuoton ja akunkeston välillä. Näin ei tule lähitulevaisuudessa siis tapahtumaan.

Hommassa on kuitenkin pieni jippo. Miten pystyisin pelaamaan Oculus Quest 2:lla vaikkapa Half Life Alyxia ilman, että hankkisin rinnalle myös pirun hyvän pelitietokoneen ja Oculus Link -kaapelin? Ratkaisu on tietenkin käyttää pilvipalvelun supertietokonetta. Ladataan vain näppärä yhteysohjelma Oculukseen, joka ottaa yhteyttä pilvipalvelun pelikoneeseen. Tässä sitten pyörii vaikkapa Steamistä hankittu Half Life Alyx, tai vaikkapa Microsoft Flight Simulator, joka siirtyy Virtual Desktop streamerin ja nopean netin kautta Oculus Quest 2:een. Vähän kuten Google Stadia siis toimii. Voi kuulostaa utopialta, mutta tällainen on jo olemassa. Shadow PC Gaming tarjoaa jo Amerikan mantereella tällaista palvelua hintaan 11,99 $/kk. Latenssi on vielä hivenen liian korkea (noin 83-110 millisekuntia), mutta kun palvelu joskus löytyy myös Euroopasta, niin latenssin pitäisi olla luokkaa 35 millisekuntia ja silloin kysyntä varmasti räjähtää. Kysymys kuuluukin, miksi ostaisin enää parin tonnin PC:tä pariksi vuodeksi kerrallaan, jos voin vuokrata parempaa pelipalvelua kuukausihintaan ja vain silloin, kun sitä oikeasti tarvitsen?





Huomioita käyttöönotossa ja muussa - SideQuest modi


Jos joku ei muuten tiennyt, niin Oculuksella on erinomainen palautuspolitiikka (content refund policy) pelien suhteen. Jos olet ostanut pelin ja koetkin siinä vaikkapa merisairautta, niin siitä voi saada rahat takaisin, kunhan sitä on pelannut alle 2 h ja palautusta vaaditaan 14 päivän sisällä. Palautuksen voi tehdä vieläpä helposti suoraan Oculuksen sivujen kautta: Purchase history -> Orders. Aika hyvä, vaikkakin vielä parempi olisi, että kaikista peleistä olisi kunnon demot saatavilla. Ei tuollaista puutetta voi nykypäivänä oikein ymmärtää. Pelejä ostaessa kannattaa myös muistaa Crosplay/Cross Buy mahdollisuus Oculus Riftin kanssa. Jos tällainen ominaisuus löytyy, niin halvinta peliä voi metsästää sekä, Questin tai Riftin kauppapaikalta. Tiedä sitten onko noissa hintaeroa, mutta se mahdollisuus kannattaa ainakin tarkistaa. Pelejä ostavan kannattaa myös muistaa käyttää hyödyksi erilaisia alennuskampanjoita, joita löytyy aina silloin tällöin. Esimerkiksi itse odotin Black Friday alennuksia ja ostin Down the Rabbit Hole (13,99 €), Eleven Table Tennis (15,99 €), Superhot VR (17,49 €) ja A Fisherman's Tale (10,49 €). Kaikki noin -30 % alennuksessa.

Black Friday alennuksia Oculuksen verkkokaupassa Quest-laitteelle.


Oculus Quest 2:den asennuksessa kannattaa tarkastaa, että kännykässä oleva ohjelmisto on päivitetty uusimpaan. Esimerkiksi itselläni Oculus sovellus ei suostunut kunnolla päivittymään uusimpaan 77.1.0 -versioon ja tämänkin jälkeen piti vielä kirjautua ulos sovelluksesta ja sitten takaisin sisään, jotta asennus pelitti. Pelotti jo, että kännykkäni olisi ollut liian vanha, eikä softa toimisi enää Android versiolla 5.1.1. Onneksi toimi. Tiedoksi myös niille, jotka siirtyvät vanhoista Oculus Quest peleistä uusiin ja haluavat tallennuksen jatkuvan. Jos peli ei tallenna etenemistä ja saavutuksia pilveen (cloud saving), niin SideQuestin kautta lähes jokaisen pelin tallennukset saa siirrettyä uudelle Quest 2:lle.

SideQuestin kautta on myös mahdollista modata Quest 2 käyttämään parempia tekstuureja, jolloin vähintäänkin kotinäkymä on paljon silloitellumman näköinen. Mitä isompi tekstuurikoko, niin sitä paremmalta kaikki näyttää, mutta toisaalta myös tehoja vaaditaan enemmän. Tietenkin tehoja voi myös säätää, mutta tämä taas vaikuttaa virrankulutukseen. Itse olen päätynyt käyttämään tekstuureja 2048, jolloin hidastumista ei ole vielä havaittavissa, mutta kuva on paljon parempi.




Miten katsoa Fisheye 200/220 videoita oikein? - Lisätty 9.9.2021


Joku on ehkä saattanut törmätä kalansilmälinssillä kuvattuihin 200 tai 220 asteen videoihin. Tämä laajempi kuvakulma ei toistu ilman vääristymiä nykyisilla videontoisto-ohjelmilla, kuten DeoVR, Pigasus tai vaikkapa oma suosikkini Skybox VR. Niistä saa kyllä valittua fisheye-moodin, mutta älä käytä sitä. Tuntuu epäintuitiiviselta, mutta useimmat eivät katso näitä 200/220 videoita oikein. Periaatteessa se kyllä toimii (toimii jos video 180 astetta, ei suuremmille), mutta se ei ole oikea ja optimoiduin tapa. Jos pystysuorat viivat eivät näytä pystysuorilta, näkökenttä ei ole tarpeeksi laaja ja suora, niin katsot videota väärällä asetuksella. Teknisemmin sanoen käytössäsi on väärä tekniikka, jolla kuva muokataan oikeaan muotoon, kokoon ja näkökenttään (englanniksi mesh). 

Jos haluat katsella näitä videoita esimerkiksi DLNA yhteyden kautta, niin toimi seuraavasti. Käytännössä tämä kikka toimii vain DeoVR ja SLR soittimilla, muut eivät teknisesti tähän pysty ennen kuin omaksuvat tämän "ominaisuuden". Kun lataat videon, pidä tiedostonimessä lyhenne: MKX220 tai _VRCA220_LR. Esimerkiksi: "kotivideo_VRCA220_LR.mp4". Tuntuu tyhmältä, että ohjelmisto saa tietonsa tiedostopäätteestä, mutta näin se vain toimii :( VRCA220 käytännössä kertoo ohjelmalle, että se on kuvattu kalansilmälinssillä ja LR kertoo, että kuva on vierekkäin. Vain tuolla rimpsulla ohjelma osaa päätellä, mitä kuvanmuokkausta videolle käytetään. Luulisi että MPEG-4 standardissa tuo tieto näkökentän laajuudesta yms tarvittavasta kuvanmuokkauksesta olisi upotettu mukaan, eikä tarvittavaa tietoa pitäisi onkia tiedostonimestä...?
Vasemmalla Skybox VR:n 220 asteen fisheye video vääristyy pahasti mitä lähemmäksi videon reunoja mennään. Oikealla SLR soittimen oikea 220 asteen toteutus käyttäen metodia:_VRCA220_LR. Ero on aika huikea.


Facebook integraatio mietityttää


Ennen Facebook integraatiota Oculuksen strategia oli selvä. Rahaa tehdään myymällä pelejä ja sovelluksia kauppapaikalla. Laitteisto voidaan myydä pienellä tappiolla, kun 30 % tuotto kaikesta softamyynnistä kauppapaikan kautta kilahtaa Oculuksen kassaan. Facebook Connect-tapahtumassa Mark Zuckerberg kertoikin, että kuluttajat ovat ostaneet pelkästään Oculus Questiin sisältöä yli 150 miljoonalla dollarilla. 

Koska Facebook omistaa Oculuksen, niin on tietenkin luonnollista, että ne naitetaan yhteen ja lisätään myös uusi tulonlähde: sinun omat tietosi. Softamyynnillä tehdään edelleen tuloja, mutta nyt on myös tarkoitus tehdä tuloja myymällä tietoja käyttäjistä ja näiden toimista kolmansille osapuolille. Jos et usko, niin näin todetaan jo ihan Oculuksen yksityisyyskäytäntö -käyttöehdoissa. Referointina siitä oikeastaan se, että kaikkea mahdollista tietoa kerätään, joka laillisesti ja helposti saadaan. Ja huomio, tähän kuuluu pelialueen ympäristö, joten kamerakin voi olla käytössä. Oculus Quest 2 ei toimi ilman Facebook-tiliä. Joku voi todeta, että tietäähän esimerkiksi se Google jo meistä aika paljon. Kyllä, mutta virtuaalitodellisuus on paljon henkilökohtaisempi tila. Sinne halutaan paeta ulkopuolista maailmaa. 

Mieti tilannetta, jossa kypärän lasit ja mikrofoni kuvaa ympäristöäsi 24/7. Katseenseuranta (eye trackin) kertoo, mitä juuri tietyllä hetkellä katselet ja kuinka pitkään. Ketä ihmisiä virtuaalisesti tapaat, tai miten yleensäkin laseja käytät. Algoritmien avulla tästä pystytään sitten helposti päättelemään vaikkapa mikä sinua oikeasti kiinnostaa ja mitä mainoksia kannattaisi näyttää. Ehkä jokainen virtuaalitodellisuuspeli optimoidaan juuri sinua kiinnostavilla mainoksilla. Pitkälle vietynä ei kuulosta kovin kivalta, kun miettii että tulevaisuudessa opiskelua, työtä, yms saatetaan osaltaan käydä virtuaalilaseilla. Kun kaikki on linkitetty Facebook-tiliin ja joku firman norsunluutornissa päättääkin sulkea tilin (esim. mielivaltaisen sensuuripolitiikan takia), niin menetät kaiken hankkimasi ja ostamasi. Kannattaa siis pitää mielessä, että kun ostat Oculus Quest 2:den, niin sitoudut tähän kehitykseen. Siksi sen laitteen voi myydä ällistyttävän halvalla. Vanhan laitteen käyttäjät pakkokäännytetään vasta 2023.

Valitettavasti ympäri internettiä on lukuisia kommentteja siitä, kuinka Facebook on bannannut turhaan, tai ei ole hyväksynyt Facebookin liitosta "epäilyttävänä toimintana". Käytännössä siis yhtiön automaattiset algoritmit ovat luulleet, että tilien takana on botti. Tuo on sinänsä ymmärrettävää, mutta luulisi yhtiön tajuavan, että suuri joukko tulee tarvitsemaan Facebookkia, kun Oculus 2 julkaistaan. Luulisi firmalla olevan tähän resursseja. Kiva ostaa laite vaikka lapselle lahjaksi, kun tiliä ei voi tehdä, tai jostain syystä se aktivoituu vasta parin viikon kuluttua. Kaikeksi onneksi Oculus Quest 2 on saatu niin sanotusti jailbreikattua. Jos Facebook vielä pahasti hörhöilee laitteen ja yksityisyyden kanssa, niin tuossa on varmasti yksi tulevaisuuden suunta, johon osa käyttäjistä siirtyy. Ehkä siis ihan hyvä pelotevaikutus yhtiön suuntaan. Päivitys 25.11.2020. Vahvistettu uutinen taitaakin loppujen lopuksi olla perätön juttu, koska mitään kunnon todisteita asiasta ei olla saatu.


Loppumietteet - Onko rahansa arvoinen?


Jos Oculus Quest 2 sisäinen 3 640 mAh akku ei riitä, niin itse olen modannut taakse 4 400 mAh powerbankin. Näppärä ja toimiva ratkaisu, jolla tuplaat käyttöajan.


Lyhyesti sanoen ehdottomasti. Facebook integraatio on vanhaan laitteeseen verrattuna selvä miinus, muuten lähes kaikessa on menty harppauksin eteenpäin. Tietenkin laitteen hihnaa voidaan kritisoida, mutta se nyt on kompromissi halvan hinnan suhteen. Parempaa haluavat ostavat kuitenkin sen itselle parhaan vaihtoehdon. Tietenkin sitä tulevaisuudessa haluaisi vieläkin vähän parempaa resoluutiota, tai laajempaa katselukulmaa (FOV). Tietenkin myös silmien ja suun seuranta olisi mielenkiintoista, jotta tulevaisuudessa avatarit voisivat olla realistisen näköisiä aitoine ilmeineen. 

Nyt kun näinkin hyvän standalone -laitteen saa niin naurettavaan hintaan, niin pistää esimerkiksi miettimään todellakin tuota Pikseli Arcade virtuaalitodellisuuspuiston kilpailuetua. Millainen se enää voi nykysetupilla olla, vai pitäisikö sitä radikaalisti muuttaa? Sen verran hyvän vastuksen viimeistään tämä Oculus Quest 2 antaa. Ei tuota vanhaa Oculus Questia kyllä tule yhtään ikävä. Laite saikin Huuto.netin kautta uuden omistajan hintaan 195 euroa.






(Alkuperäinen artikkeli julkaistu 5.11 ja nyt päivitetty)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti