4. toukokuuta 2020

Nordnet osakevälittäjänä - Ennen oli asiat paremmin

Asiat ovat paremmin kuin luulet ja maailma ylimalkaan muuttuu paremmaksi. Jos muuta väität, niin kannattaa lukea kirja Faktojen Maailma. Jopa Bill Gates on sanonut, että se on yksi tärkeimmistä kirjoista, jonka hän on koskaan lukenut. Seuraava artikkeli ei kuitenkaan ole kirja-arvostelu, vaan äskeinen kommentti toimi vähän aasinsiltana historian ja nykyisyyden välillä. Vaikka ennen ei ehkä ollutkaan paremmin, niin tästäkin huolimatta haluan nyt hetken leikkiä mielensäpahoittajaa. Haluan valittaa siitä, että ennen Nordnet oli paljon parempi. Sinänsä hassua, että käytän tämän artikkelin pohjana vanhaa julkaisematonta juttua, jonka piti olla otsikoituna: Miksi itse suosin Nordnettiä? Tätä en ole kuitenkaan koskaan julkaissut, koska yksikään perustelu ei ole enää kovin merkityksellinen ja näyttäydy niin positiivisessa valossa, että haluaisin tai voisin sitä hehkuttaa. Hassua, miten asiat ovat muutamassa vuodessa muuttuneet.


Tehtäköön kuitenkin näin alkuun selväksi, että Nordnet on voittanut useasti välittäjävertailun. Vertailun vuoksi viimeksi vuonna 2019 Nordnet oli jälleen ykkönen. Jotain hyvää siinä siis pitää edelleen olla? Se että on tarkkailuluokan paras ei ole välttämättä kuitenkaan kovin suuri meriitti. Maratonissakin koko matka on juostava, muuten kilpailijat tulevat väistämättä ohi. Alkumatkan paras ei välttämättä ole lopussa se voittaja. Ehkä draamanluonnin kannalta vähän liioittelen, mutta tuntuu että Nordnetin lautta on nyt tuikattu tuleen ja skeptisimpien mukaan se on itse kaivamassa omaa hautaansa, jos tällä menolla vielä pitkään jatketaan. Nostetaan tässä nyt siis kissa pöydälle, eli mikä osakevälittäjän palvelussa mättää? Lista on koostettu satunnaisessa järjestyksessä siten, että ensimmäisenä on se, mikä on jäänyt itselleni parhaiten mieleen.


Kuukausisäästäjän palvelumaksu


Nordnet päätti tuoda ETF kuukausisäästäjille 2,5 euron kiinteän palvelumaksun. Kuten Martin Paasi osuvasti kirjoittaa, niin Nordnet ei ole hyväntekeväisyyslaitos ja kannattava palveluntarjoaja on asiakkaan etu. Samalla hän kuitenkin myös sanoo, että tämä antaa kuvan siitä, että piensijoittajat tai lapsillensa säästävät eivät kiinnosta Nordnettia. Vaikutelmassa piensijoittajille siis pyllistetään. Aikaisemmin ilmainen kuukausisäästäminen on ollut ihan ylivoimainen sisäänheittotuote. Nyt et pysty sillä argumentilla enää kaverille palvelua kehumaan. Kun mainetta on kasvatettu ja rakennettu vuosia, on se pistetty lommolle yhdellä kertaa. Tosi ammattimaista.


Syrjivä hinnoittelu


Yksittäisen kuluerän sijaan kannattaa katsella aina kokonaisuutta. Sijoitustoimintani vuotuiset kokonaiskulut Nordetilla eivät koskaan ole olleet kovin suuria, kiitos Private Bankin -asiakkuuden. Ainahan ne voisivat olla alhaisempia ja pienikin säästö on kotiinpäin. Aika montaa piensijoittajaa kuitenkin korpeaa, että Nordnet syrjii suomalaisia. Esimerkiksi Ruotsissa kaupankäyntikulut ovat jonkin verran halvempia. Siis kun puhutaan nykypäivänä vastuullisuudesta, tasa-arvosta yms, niin hinnoitteluun tämä ei Nordnetilla päde. Eniten ehkä ärsyttää, että tuota kuukausisäästäjän palvelumaksua ei Ruotsissa ole. Ei näin.


Superrahaston "kulut" ja osinkoverorasitus


Nordnetin mainehaitta kuukausisäästäjän palvelumaksusta ja syrjivästä hinnoittelusta luo tietysti pelon, josko tämä tämä toiminta siirtyisi myös superrahastojen (nykyisin nimi indeksirahastot) puolelle. Tähän en kyllä millään usko, mutta eihän sitä tiedä. Pelolla odotellaan. Tähän liittyen kuitenkin pitää mainita esimerkiksi tuo Tanskan indeksirahaston osinkoverorasitus. Tämä osinkoverorasitushan ei ole Nordnetin vika, mutta laatu- ja luotettavuusmielikuvaani välittäjästä vaikuttaa se, että oikein missään ei tästä (tuotto noin 0,54 % alempi, kuin voisi olettaa) ole mainintaa. Vähän taas heikkoa tiedotusta näistäkin asioista. Toki tuon tiedon löytää, jos kunnolla etsii. Ensiksi pitää vain tietää tätä etsiä. Surkuhupaisaa on kyllä se, että kirjoitushetkellä (4.4.2020) avaintietoesitettä ei ole saatavilla ja kaikkien indeksirahastojen rahastoesite on vain ruotsiksi.

Sitten on vielä pakko mainita tuo indeksirahastojen valuutanvaihtokulu. Sehän on 0,25 % sekä merkinnän että lunastuksen yhteydessä. Tämä on toki kerrottu ihan selvästi, mutta on hivenen hämmentävää, että tätä ei voi tehdä itse. Jos omaa aktiivisen valuuttatilin, niin itse tekemällä kulut olisivat 0,075 %. Siis noin 70 % halvemmat. Ja tuo kuluhan siis menee sekä ostettaessa, että myydessä. Aika lillukan varsista puhutaan, mutta säästöä se olisi pienikin säästö ja tällainen kummallisuus vähän hämmentää.


Uuden verkkopalvelun ja Sharevillen laatu


Nordnetin verkkopalvelu uudistui vuoden 2019 lopussa. Palveluntarjoaja tietenkin hehkuttaa parannuksen aikaisempaan olevan selvä. Itse olen huomannut vain kaiken olevan sekavampaa ja tulen käyttämään vanhempaa versiota niin kauan, kuin se suinkin on mahdollista. Vanha yleisnäkymä oli yhdellä sanalla sanoen loistava. Uusi käyttöliittymä on monella tavoin ala-arvoinen. Kehitys ei edes ole valmis, vaan moni ominaisuus löytyy edelleen vain vanhemman palvelun puolelta, kuten kaupat ostoerittäin, 9A-raportti, valuutanvaihto yms. Itse en suoraan sanoen ymmärrä yhtään, miksi tuo uudistus tehtiin. Ennen tuttuja asioita saa etsiä vaikka kuinka...

Helppohan se on huudella, kun en asioista mitään tiedä, mutta onko Nordnetin koodariporukka asiansa osaavaa, vai onko alkuperäinen määrittely ja suunnittelu huonosti tehty? Kauankohan tuossa uudistuksessa oikein kestää? Eikös tuota päässyt testaamaan jo vuoden 2017 lopussa ja silloinkaan porukka ei tykännyt? Sharevillen puolellakin näyttää vielä olevan omat buginsa. Eniten itseäni rassaa bugit salkun arvonlaskennassa ja etenkin osinkotiedoissa. Ainakin viime vuonna tuo osinkotiedot näytti selvästi tulevien osinkojen määrän ja päivän. Nyt se ei toimi ollenkaan. Vähän hankaloittaa kaupankäyntiä, kun ei tarkasti tiedä paljonko osinkoa olisi tulossa ja milloin.


Superluoton heikennys


Superluotto on ehkä ollut Nordnetin yksi parhaimmista tuotteista, joita itse olen käyttänyt. On kuitenkin vähän surullista huomata, että melkein 5 vuotta lanseerauksen jälkeen Nordnet on päättänyt muuttaa superluoton ehtoja lainoitusasteen osalta. Nyt sitä saa olla käytössä 20 % aikaisemman 40 % maksimin sijasta. Jos et käytä sijoituslainaa, muutos ei ehkä avaudu. Se on kuitenkin todella dramaattinen. Käytännössä tuo muutos tarkoittaa sitä, että edes kovin realistiseen lainatasoon ei enää päästä (superluoton maksimi on 17 % velkavipu). Esimerkiksi omalla hajautetulla salkulla ei voi muutoksen takia päästä edes maltilliseen 15 % lainoitukseen. Tässä pitää myös muistaa, että lainaehtojen yksipuolinen muutos tuli vain yhden kuukauden varoitusajalla. Miettikääpä, kun tähän olisi pitänyt reagoida vaikkapa korona-kriisin pohjilla. 


Tietoturva ja muu sekoilu


Kirjoitin jo pari vuotta sitten sijoittajan tietoturvasta. Nordnetin kohdalla pohdin muutaman kommentoijan kera sitä, miksi Nordnetilla ei ole mahdollisuutta käyttää vahvaa tunnistautumista, tai jonkinlaista vahvistuskoodia. Myöskin vastatilin vahvistamisen kanssa oli omat ongelmakysymyksensä. Tämä ei ole muutamassa vuodessa muuttunut mihinkään suuntaan. 

Entäs kuka muistaa sen, kun Nordnetin palvelussa oli parin päivän katko, jolloin uusien asiakkaiden avaaminen keskeytyi?  Syynähän tähän tekniseen ongelmaan oli vanhentunut sertifikaatti. Unohtuiko varmenteen uusiminen, vai mitä tapahtui, mutta aika nolo moka. Tuollaista ei saisi koskaan tapahtua, jos prosessit ovat ihan kunnossa. Ei tainnut tästä vastaava henkilö saada vain pään silittelyä.

Jos teknisellä puolella on ehkä jotain parannettavaa, niin samaa voisi luonnehtia uusien tuotteiden julkistuksesta. Vuoden 2018 lopulla rummut päristen tuotiin markkinoille kaikki pääomaluokat kattava ja täysin ainutlaatuinen rahasto, joka sopeuttaa sijoitukset markkinatilanteeseen. Kuulosti todella hyvältä. Nordnet Smart rahaston totaalinen floppaus tässä koronan aikaisessa markkinatilanteessa ei kuitenkaan piensijoittajaa lämmitä. Automaattisella ja älykkäällä sijoitusstrategialla oli tarkoitus tuoda parempia ja vakaampia tuottoja, vaikka osakkeet ja korot käyttäytyisivät miten. Turpiin tuli ja kunnolla. Ei toiminut laskussa ja jäi jälkeen nousussa. Paperilla ehkä toimiva, mutta käytännössä toimimaton, kun markkinoilla tapahtui ennätyspaljon ja ennätysnopeasti. Kuinkakohan nopeasti tämä haudataan? Jos Smart ei nyt historian valossa toiminut, niin vaikea nähdä sen etua tulevaisuudessakaan. Järkevä sijoittaja kiertää ehkä kaukaa.

Kyselin myös vähän aikaa sitten asiakaspalvelun kautta Nordnetin jonotusaikaa osakesäästötilin sulkemiseen, kun se oli itselläni noin -20 %. Nettisivuillahan kerrotaan, että tässä voi kestää 2-5 viikkoa. Asiakaspalvelun vastaus oli linkki Nordnetin nettisivuille, josta tuon tiedon olin jo poiminut. Tyypillinen asiakaspalvelija siis ei edes vastannut asiakkaan kysymykseen, vaan jouduin esittämään sen uudelleen. Lopulta sain vastauksen, että 6-8 viikkoa. Ymmärrän toki, että tämä ei ole prioriteetti yrityksen näkökulmasta, eikä edistä sijoittamista. Jäi kuitenkin mielikuva, että jos Nordnet ei koe jotain asiaa tärkeäksi, sen eteen ei tulla tekemään kuin ihan välttämätön minimi.


Mielensäpahoittajan lopputulos?


Ehkä tuossa tuli suurimmat narinan aiheet. Joku varmasti keksii vielä lisää korjattavaa, joita en tässä muistanut mainita. Vaikka yllä oleva lista onkin pitkä, niin vielä se ei ole saanut itseäni vaihtamaan Nordnettia palveluntarjoajana. Mikään yksittäinen listaamani asia ei ole omalla kohdallani kriittinen. Hiertäväthän ne vähän kuin kivi kengässä, koska parempaan pystyttäisiin ja ilman kiveä kengässä matka olisi paljon mieluisampi. Kaiken kaikkiaan kokonaisuus on silti toistaiseksi muita välittäjiä parempi. Kehitys ei kuitenkaan mene käyttäjien kannalta hyvään suuntaan.

En tiedä, johtuuko blogistani, mutta ei niitä Nordnetin liidejäkään juuri enää tule. Kertooko siitä, että uusien asiakkaiden määrä laskee, vai mistä? En osaa sanoa. Pitkälle vietyä johtopäätöstä siitä ei ainakaan kannata vetää, mutta pistää kuitenkin miettimään, jos muilla sijoitusbloggareilla on samansuuntainen trendi. Lopuksi onkin pakko lopettaa artikkeli Urho Kekkosen kommenttiin: "Saatanan tunarit". Hivenen turhautumista siis havaittavissa, joka tähän on nyt sitten purettu. Vähän ehkä jopa helpotti.


9 kommenttia:

  1. Vanha oli jo ulkonäöltään vanhentunut. Hidastahan tuo kehitys on, mutta pikkuhiljaa näyttää etenevän. Ja mobiilivarmenteella saa vahvan tunnistuksen ja ei tarvi salasanoja muistella. Itsekin vaihtanut Nordea Investorsiin. Hieman yksinkertainen se on, mutta käyttökelpoinen ja taitaa olla kehityksessä myöskin.

    Hetken kokeilin Degiroa, eikä sekään nyt juuri vakuuttanut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elisan kuluttajaliittymissä tuo mobiilivarmenne maksaa 1,99 e/kk tutustumisjakson jälkeen. Ei muutenkaan ihan sellainen ratkaisu, johon olisin itse tyytyväinen. Monelle muulle varmasti ihan toimiva.

      Ulkonäöltä vanhentunut ei ole hyvä syy lähteä vaihtamaan toimivaa palvelua. Vähän sama, kuin väittäisit Coca-Colan uudistetun (ja flopanneen) New Coken olleen järkevä muutos, koska resepti oli jo niin vanha. Tai muuttaisit automerkkien ominaispiirteitä ja haukkuisit vaikkapa klassista Porsche 911:stä ja sen jälkeläisiä rumiksi, kun pohjautuvat niin vanhaan esikuvaan.

      Poista
  2. Ja Nordnet kasvatti lahjoitus siirtoa oliko 10 eurosta 30 euroon. Tuo oli kätevä tapa siirtää varoja omalta arvo osuustililyä lapsen tilille. Luulisi nykypäivänä onnistuvan ennemmin helpommin kuin vaikeammin että miksi 200% korostus?

    VastaaPoista
  3. Lisäksi uusi sivusto on todella hidas tietokoneella käytettynä. Mandatumiin ajattelin toisen salkkuni siirtää, toisessa vielä superluotto käytössä toistaiseksi. Mandatumille jo ilmoitin jos saavat vastaavan luoton niin siirtyy yli puolen miljoonan salkku sinne heti.

    VastaaPoista
  4. Olen samaa mieltä Nordnetin uudistumisesta; se on täysi susi. Jos saisin valita, laittaisin sen roskiin ja jatkaisin sillä vanhalla ja hyväksi havaitulla versiolla.

    VastaaPoista
  5. Smart salkuista aikanaan kehuttiin miten J.P. Morgan antaa niille pontta. Vähän aikaa sitten tulleessa Nordnetin tiedotteessa sanotaan näin:

    - "Rahastojen säännöt muuttuvat siten, että ne heijastavat Nordnetin uutta roolia rahastojen yhteisvastuullisena salkunhoitajana."
    - "Nordnet Bank tullaan nimittämään Smart-rahastojen yhteisvastuulliseksi salkunhoitajaksi. Rahastot eivät tule enää seuraamaan sääntöperusteisen strategian mukaan sijoittavaa indeksiä (J.P. Morgan Nova Multi-Asset 5/10/15 -indeksi)"

    Saisko joltain älykkäämmältä kommenttia, että onko Smart -salkkujen kaikki alkuperäiset vetovoimatekijät otettu pois?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä kysymys, johon en valitettavasti osaa vastata. Kannattaa kysellä suoraan Nordnetilta tuohon selvennystä. Itseänikin kiinnostaa.

      Olen kuitenkin itse päättänyt kiertää tuon Smart-rahaston kaukaa. Tuotteena se on kuitenkin sellainen musta laatikko. Et tarkalleen tiedä mitä se on syönyt ja miten se toimii. Ideana ehkä mainio, mutta käytäntö jotain muuta. Avoimuuskaan ei puolla tuotteeseen sijoittamista. Jokainen järkevä markkinoija olisi avannut tuon kysymäsi tiedotteen, jos se oikeasti tarkoittaisi jotain hyvää sijoittajalla.

      Poista
  6. Tästä kirjoituksesta on toki jo jonkinlainen tovi, mutta kommentoidaan silti.

    Onko tällä hetkellä parempia piensijoittajalle suunnattuja toimijoita, joilta saisi esim paremmat sijoituslainan lainaehdot, kuitenkin yhtä helposti, vähintään yhtä hyvä automaattisen raportoinnin verottajalle, pienemmät kulut kuukausisäästöön tai muita merkittäviä yksityiskohtia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pienemmät kaupankäyntikulut vaikkapa ulkomaisille osakkeille saat muilta toimijoilta, mutta jos haluat nuo kaikki edut yhdessä, niin Nordnet on siihen kyllä paras vaihtoehto. Jos ei olisi, niin minä ja moni muu olisi kyllä jonkun muun osakevälittäjän asiakas.

      Poista