11. syyskuuta 2014

Shareville - Sosiaalinen sijoitusyhteisö

YouTube, Flickr, Vimeo, Facebook, Twitter, Blogger sekä Tinder ja ehkä kohta taksikyytejä tarjoava Uber ovat esimerkkejä sosiaalisen median palveluista. Niiden kasvu on ollut huimaa ja se on muokannut yhteiskuntaamme, taloutta, kulttuuria ja yleensäkin tapaamme toimia ja ajatella. Vuorovaikutteiset verkkopalvelut synnyttävät yhteisöllisyyttä, avoimuutta ja tiedon jakamista. Sijoittamisesta tämä on vielä puuttunut, mutta ei enää. Shareville - Sosiaalinen sijoitusyhteisö on syntynyt. Shareville on uusi, vain Nordnetin käyttäjille suunnattu sosiaalisen sijoittamisen palvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa toisilleen todellisten salkkujensa omistuksen, tuottohistorian, tehdyt kaupat, sekä keskustella sijoittamisesta. Palvelu kerää myös TOP-listoja parhaiten tuottaneiden jäsenten salkuista ja luokittelee salkut antamalla tähtiä nollasta kolmeen salkun tuoton ja riskin perusteella. Salkun, yksittäisten osakkeiden tai rahastojen arvoa ja kokoa ei kuitenkaan näytetä euromääräisesti ja kaikki tapahtuu oman nimimerkin alla, joten yksityisyys on turvassa.


Oman salkkuni omistukset Sharevillessä näyttävät tältä. Nimimerkkinä toimii Downshiftaaja.


Shareville on ollut beetavaiheessa, eli palvelua on kehitetty pikkuhiljaa eteenpäin ja testikäyttäjiä on ollut noin 3 500 kappaletta. Shareville kuitenkin avautui kaikille Nordnetin käyttäjille 26.9. eli enää sen käyttöön ei tarvitse kutsua toiselta käyttäjältä. Downshiftaus - Elämän Leppoistaminen -blogistin salkku löytyykin jo Sharevillestä, etsimällä hakukentän avulla nimimerkkiä Downshiftaaja.  Palveluun pääsee rekisteröitymään tästä linkistä. Huomioithan, että käyttääksesi Sharevilleä tulee sinun olla Nordnetin asiakas. Asiakkuuden voi avata helposti verkkopankkitunnuksilla tästä klikkaamalla. Se ei luonnollisesti maksa mitään.

Onko palvelu sitten hyödyllinen. Itse en käytä Facebookia, joten miksi käytän sitten Sharevilleä? Ensinnäkin palvelussa ei jaeta turhia kissa- ja koiravideoita yms. aivan tylsää ja mitäänsanomatonta juttua kaupassa käymisestä ja aamupuuron keittämisestä. Toisekseen Google ei omista sitä ja käytä omaa yksityisyyttäni omiin salaisiin tarkoitusperiinsä. Facebookissa sosiaalinen elämä siirtyy nettiin ja itse haluan pysyä tällaisen kehityksen ulkopuolella. Sijoittaminen ja raha on kuitenkin tabu ja siitä ei juurikaan keskustella ihmisten kesken. Jos ainut väylä osallistua keskusteluun ja seurata muiden sijoittajien toimia on Sharevillen kautta, niin olkoon sitten niin. Onko Shareville sitten aidosti mielenkiintoinen ja hyödyllinen palvelu? Kuka tietää, onhan sitä kiva seurailla esimerkiksi Jukka Oksanharjun tai vastaavan "kuuluisuuden" sijoitussalkkua. Tai eikö olisi kiva tietää, mitä kauppoja sukulaisesi tai vaikka tuttu bloggari on juuri tehnyt ja vertailla samalla tuottohistoriaa omaasi. Tämän uteliaisuuden palvelu kyllä tyydyttää. Palvelussa kaikki salkut ovat myös todellisia, eikä mitään virtuaalisia, joten tämä karsii hyvin asiattomuudet. Jos bongaat jonkun salkusta kivan osakkeen, on siihen tutustuminen ja sen ostaminen helppoa yhden napin painalluksella.

Sijoituspalvelualalla on ongelma, kuluttajat eivät luota pankkineuvojiin. Nordnet teki kyselyn, jossa 4 031 henkilöä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta vastasi kysymyksiin koskien säästämistä ja sijoittamista sekä pankkisuhdetta. Vain 16 % kysyy yleensä neuvoja säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvissä asioissa pankkineuvojaltaan. 58 % tekisi säästö- ja sijoituspäätökset itse, jos he tietäisivät, miten heidän lähipiirinsä sijoittaa, kertoo Martin Paasi Nordnetin artikkelissa. Valtava määrä ihmisiä osaa siis sijoittaa rahansa hyvin, mutta iso osa ei myöskään tiedä, miten tai mihin sijoittaa, tai mistä edes aloittaa. Tämä osa ihmisistä tarvitseekin vertaistukea, jotta voisi ja uskaltaisi aloittaa itse sijoittamisen ja sen opiskelun.

Sharevillen ideana onkin yhden sen perustajista Fabian Grapengiesserin mukaan saattaa nämä kaksi ryhmää yhteen. Sharevillessä voit kurkistaa tuhansien sijoittajien salkkuihin, näet mitä ne sisältävät ja kuinka paljon salkut ovat tuottaneet. Kuka tahansa voi saada palvelussa paljon seuraajia ja mainetta, raha ei ratkaise, vaan tuotto. Päätät itse, kenen sijoituksia seuraat. Kuulet mahdollisesti mitä muut sijoituksista ajattelevat ja saat tästä sijoitusideoita ja tukea, jolloin sinulla on mahdollisuus tehdä mahdollisesti parempia sijoituksia (tai vaihtoehtoisesti sitten vain kasvattaa kaupankäyntikuluja turhalla kaupankäynnillä). Kenelläkään ei ole kuitenkaan intressiä tuputtaa sinulle omia sijoitusfilosofioitaan tai -kohteitaan. Kaikilla on omat rahansa pelissä ja riski sen mukainen. Hyviä ja kannattavia neuvoja saat ilmaiseksi, mutta sinulla on kuitenkin viime kädessä vastuu omista sijoituksista.

Sellainen on siis Shareville, uusi sosiaalisen sijoittamisen palvelu. Aika näyttää, miten ja mihin se vielä kehittyykään ja kasvaakaan. Tulen raportoimaan salkkuni tuotosta ja koostumuksesta vain noin kerran vuodessa, joten jos haluatte seurata sitä muuten kuin vain vuoden vaihtuessa tai osinkojen kilahtaessa tilille, niin suosittelen etsimään Sharevillen palvelusta nimimerkkiä Downshiftaaja ja laittamaan sen seurantaa. Katsellaan, miten paljon salkkuni sisältö kerää mielenkiintoa. Toistaiseksi seuraajamäärä on kasvanut kiitettävästi beetavaiheen muutamasta seuraajasta julkistuksen jälkeiseen 43 seuraajaan. Kiitos kaikille mielenkiinnosta. Alla vielä video siitä, miten Shareville toimii.





2 kommenttia:

  1. Hei!
    Shareville on muuten aika metka, mutta perin buginen vielä. Jatketaan siellä lisää.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoiselta vaikuttava palvelu. Jos taas joskus innostuu suorista osakesijotuksista ni täytyypä sitten käydä tutustumassa. Laitanpa korvan taakse muistiin tämän kuitenkin.

    VastaaPoista