Tämän artikkelin sisällysluettelo. Linkkiä klikkaamalla pääset suoraan itse tekstiin. Tämä artikkeli on julkaistu alun perin 25.8.2017 ja päivitetty nyt ResQ yrityksen tulostietojen ja omistusrakenteen osalta. Lisäksi kerrottu taustaa appiin tulleen uusimman päivityksen osalta. Se toi mukanaan ominaisuuksia, joita ei koskaan olisi pitänyt lanseerata. Lisäksi lisätty selkeyttä ja lukukokemusta parantava sisällysluettelo.
- Lyhyesti - Mistä on oikein kyse
- ResQ pähkinänkuoressa - Miten palvelu toimii?
- ResQ filosofia, käyttäjämäärä ja kumppanit
- ResQ kokemuksia - Oma mielipiteeni palvelusta
- Miksi palvelu ei ole vielä kaikkien huulilla?
- Palvelu ei vielä myy itseään - Potentiaalista pitää osata kertoa
- ResQ sijoituskohteena
- Miten palvelu on kehittynyt
- Tuomiopäivän päivitys
- Yhteenveto ja alennuskoodi
Mistä on oikein kyse?
ResQ - Miten palvelu toimii?
ResQ Club oli alun perin Helsinkiläinen start-up-yritys. ResQ -palvelun kautta kuluttajat saavat ravintoloiden, hotellien, leipomoiden ja kahviloiden hukka-annoksia, eli samana päivänä valmistettua, muuten ruokahävikiksi ja lopulta biojäteastiaan meneviä annoksia noin 40-70 prosentin alennuksella. Yleensä normaali hinta on noin 5 - 6 euroa, mutta se riippuu paljon itse annoksesta ja sen koosta. Hintahaarukka voi siis olla jotain kolmesta eurosta seitsemään euroon. Paistetut riisinuudelit kananmunalla ja kasviksilla voi olla noin 2,5 euroa ja iso kasa sushia noin 8 euroa. Annokset maksetaan suoraan palvelussa. Sovellukseen syötetään luottokortin tiedot ja sitä laskutetaan aina, kun ostoksen tekee. Jos ei halua syöttää sovellukseen oman maksukortin tietoja, niin vaihtoehtoisesti applikaatiossa omalle tilille voi ladata vähän isomman kasan krediittejä, joilla ruuat voi maksaa. Pääsääntöisesti 1 krediitti = 1 euro, mutta isomman kasan valmiiksi ostamalla voi säästää muutaman euron. Esim 30 kredittiä = 29 e (säästö 3,4 %) ja 50 krediittiä 48 e (säästö 4,2%). Krediitit ovat voimassa rajoituksetta, kunhan käytät palvelua. Muuten 12 kk viimeisen ostoksen jälkeen. Krediittejä voi ladata maksukortin, PayPalin, MobilePayn tai Paytrailin kautta.
Lähimmät ResQ ravintolat näkee kartalta ja sovellus näyttää selkeästi niiden tarjonnan ja annosten hinnat. Kun lempiruoka tulee vastaan, niin yhdellä sormen pyyhkäisyllä saa pelastettua halutun annoksen. Tilaukset saa noutaa ravintolasta itselle parhaiten sopivalla hetkellä. Jokaisella annoksella on kuitenkin luonnollisesti viimeinen hakukellonaika, eli nouto pitää olla tehtynä ravintolan itse ilmoittamaan takarajaan mennessä. Yleensä sopivaa hakuaikaa on kuitenkin pari tuntia tai enemmänkin tarjonnan ilmestymisen jälkeen. Tämän ansiosta ResQ sopiikin hyvin siihen, että ruuan voi hyvin ostaa töistä lähtiessä ja hakea kotimatkan varrelta olevasta ravintolasta, kun se itselle parhaiten passaa. Annoksen maksusta sovellus näyttää kuitin (näkyy niin sovelluksessa, kuin sähköpostissakin), jota vastaan hävikkiruoka voidaan noutaa ravintolasta. Yleensä ravintola kysyy hakijan nimeä, jolla he ruakahaun yksilöivät. Ruoka on yleensä pakattu pakasterasioihin, ruuasta riippuen esimerkiksi riisi toiseen ja liha kastikkeineen toiseen. Jossain on tosin tullut vastaan myös ruoka pakattuna kertakäyttöiseen dogipackiin, tai paljon keittoa ostettaessa myös johonkin 5-litran majoneesiämpäriin. ResQ -sovellus toimii iOS ja Android-käyttöjärjestelmillä. Palvelua voi käyttää verkkoselaimella esimerkiksi tästä linkistä.
![]() |
ResQ-palvelun tyypillistä tarjontaa verkkoselaimessa perjantai iltana vähän lounaan jälkeen kesällä 2017. |
ResQ filosofia, käyttäjämäärä ja kumppanit
EU:n tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä puoleen vuoteen 2030 mennessä. Kotitalouksien osuus koko ruokaketjujen syömäkelpoisesta ruokahävikistä Suomessa on noin 120 miljoonaa kiloa, ja sen rahallinen arvo on 500 miljoonaa euroa. Luonnonvarakeskuksen selvitysten mukaan Suomen ravintola-alan syömäkelpoinen ruokahävikki on 75–85 miljoonaa kiloa vuodessa. Tästä valtaosa syntyy linjastoruokailujen tarjoilutähteistä. ResQ tähtää siis hyvään rakoon ja ResQ Clubin visiona onkin poistaa ravintoloista syntyvä tarjoiluhävikki Euroopasta vuoteen 2030 mennessä. Kovat ovat siis suunnitelmat. Palvelu aloitti toimintansa Suomessa tammikuussa 2016. Kun ensimmäisen kerran kirjoittelin tätä artikkelia (kirjoitushetkellä 25.8.2017) ResQ Club oli saanut Suomessa yli 170 000 käyttäjää ja Ylen mukaan palvelussa oli noin 150 ruuan tarjoajakumppania. Nykyään (heinäkuu 2018) palveluun rekisteröityneitä käyttäjiä on jo yli 300 000 ja palvelussa annoksia myyneitä ravintoloita on parisen tuhatta. Tarkkoja käyttäjämääriä ei julkaista, mutta Grok tekoäly arvioi, että aktiivisia käyttäjiä olisi yli 40 000 vuonna 2025.
Ravintola-alalla päivän kysyntää ei koskaan voi arvioida tarkasti. Parhaiten hävikkiruokaa saa lounasajan jälkeen noin kello 15-16 jälkeen. Tämä on tietenkin luonnollista, koska annoksia saa juuri sen verran, kuin ruokaa on yli lounaalta jäänyt. Tarjoiluhävikin lisäksi ravintolat voivat vähentää palvelun avulla myös raaka-ainehävikkiään arvokkaiden ja nopeasti pilaantuvien raaka-aineiden, kuten esimerkiksi kalan osalta, kertoo ResQ Club Oy:n entinen toimitusjohtaja Tuure Parkkinen. ResQ onkin loistava esimerkki kiertotaloudesta. Muuten hukkaan menevälle ruoalle saadaan arvoa digitalisaatiosta, palvelu yhdistää tehokkaasti ravintolat ja asiakkaat. Applikaatiosta voi näppärästi parilla klikkauksella varata kotimatkan varrelta ravintolasta päivällisen mukaansa. ”Sen sijaan, että menisi kaupan kautta kotiin kokkaamaan päivällistä, voi hakea valmista ruokaa kotimatkalla melkein raaka-aineiden hintaan”, kertoo ResQ:n entinen toimitusjohtaja ja hankkeen vetäjä Tuure Parkkinen.
Palvelu toimii Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi suurimmissa kaupungeissa (yli 25 kaupunkia), kuten Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Mikkelissä, Seinäjoella, Lahdessa, Oulussa, Raumalla, Kouvolassa, Kotkassa, Porvoossa ja Vaasassa. Lisäksi palvelu toimii Suomen ulkopuolella Ruotsissa, Saksassa ja Hollannissa.
ResQ kokemuksia - Oma mielipiteeni palvelusta
Onko esimerkiksi kiinalaine ruoka, jossa on häränlihaa punaisessa Thai-kastikkeessa halpaa, jos se maksaa 6 euroa? On, jos sitä vertaa ruokalistan mukaiseen menuun, jossa hinta on 16 euroa. Toisaalta hintaa voidaan pitää myös kalliina, jos samaa ruokaa saa syödä buffetissa niin paljon kuin napa vetää hintaan 9,90 euroa ja päälle saisi vielä jälkiruokaa. Mitä tuohon hintaan nyt sitten yleisesti vastaisi? Jos katsot tuota ylempää kuvaa esimerkiksi lammaspyöryköistä ravintola Taimesta ja sen kuvatekstiä, niin se on ainakin erittäin halpa. Mr Lau -ravintolastakin olen hakenut usein kiinalaista, jonka kerran punnitsin. Nettopaino riisille 388 g ja lihalle 650 grammaa. Eipä taida saada raaka-aineita edes tuolla kilohinnalla, kun annos maksoi 6 euro? Aika usein tuosta syö sen kaksi päivää. Joskus on tosin jäänyt huono mieli, kun rasiat ovat olleet vain puoliksi täynnä. Hyvä palvelu, jos sitä ei pilata ahneudella. Pitäisi muistaa, että nyt ei myydä noutoruokaa, vaan käännetään biojätteeseen menevä hävikki rahavirraksi. Siinä on vissi ero. Jos kaikki hävikkiruoka menee, niin hinta on varmaan ihan ok. Jos hävikkiruoka ei mene kaupaksi ResQ-palvelussa, niin silloin ravintoloitsija varmaan pyytää siitä liikaa hintaa.
Kun vuonna 2017 pidin kolmen viikon kesäloman, niin taisin sinä aikana tehdä itse ruokaa vain kerran tai kaksi. Ruokani hain ResQ:n kautta. Se on vain jotenkin helppo tapa kokeilla uusia ruokia. ResQ on nopeampaa kuin kaupassakäynti ja ruuanlaittaminen kotona. Ajan ja vaivan lisäksi myös rahaa säästyy. Tietenkin hommaan pitää ottaa mukaan myös itse ruuan hakemiseen käytetty aika ja vaiva. Kesälomalla otin kuitenkin sen liikunnan ja viihteen kannalta. Jos ei tule muuten oikein liikuttua, niin makoisa ruoka on hyvä motivaattori ottaa fillari alle ja lähteä polkemaan. Otin haun myös seikkailun kannalta. On mielenkiintoista, kun yrittää etsiä ennestään tuntemattoman ravintolan ja sen jälkeen vielä optimoida nopeinta reittiä sinne ja takaisin. Kotiseutu tulee tutummaksi ja samalla myös ravintolat, vaikka en niissä juuri muuten käykään. Ainoana ongelmana palvelussa koen ruoan kuljetusastian epäekologisuuden. Ruoka on joskus pakattu kertakäyttörasiaan (onneksi aika harvoin). Pakasterasiat voi sentään uudelleenkäyttää...
Harmittavasti tuo ResQ:n uusin päivitys 5/2025 on niin huono, että mitään historiadataa ei omasta hävikkiruuan pelastamisesta enää saa :( RIP hyvä ja kiinnostava data. Kirjoitin kuitenkin Kirjanpitoni vuonna 2023, että käytin sinä vuonna palvelua 116 kertaa ja euroissa mitattuna 438 € verran, joten noin 10 vuoden ikäisen ResQ palveluun on mennyt rahaa hatusta heitettynä varmaan noin 3 000 euroa. Aika paljon ja vuodessahan käyttö on enemmän kuin itselläni kuluu rahaa sähköön, puhelimeen ja nettiin. Toivottavasti tämä vertailu antaa siis mittakaavaa tämän jutun aiheeseen ja sen merkitykseen.
ResQ-palvelun filosofia, eli se ettei heitetä ruokaa roskiin, on todella järkevä ja ekologinen. Tästä syystä luulisi, että ainakin kaikissa lounasruokaa tarjoilevissa paikoissa sovellus olisi jo tuttu. Mutta kun ei ole. Edes tavallinen käyttäjä ei välttämättä ole siitä kovin perillä, vaikka palvelu on kohta jo 10 vuotta vanha. Kysely kaveripiirissäni kertoi, että aika harva oli kuullut sovelluksesta sen alkuaikoina, nyt tunnettavuus on kyllä parempi. Kuinka moni ravintoloitsija on tästä kuitenkaan perillä? Miksi esimerkiksi lähialueen ravintolat eivät ole aktivoituneet? En usko, etteikö hävikkiruokaa kaikissa syntyisi. Ainakin näin asiakkaan näkökulmasta kaikki näyttää toimivan, joten hitaaseen tarjonnan kasvuun ja maailmanvalloituksen puuttumiseen on pakko olla jokin syy. Jos startup-yritys on vajaan kymmenen vuoden toiminnan jälkeen vielä näin alussa, niin markkinoinnissa ja mainonnassa on edessä vielä pitkä ja kivinen tie.
Ensimmäiseksi herää tietenkin kysymys, ottaako ResQ annoksista jotenkin poikkeuksellisen ison palkkion, kun komissio on 25 % myynnistä? Vertailun vuoksi Uberin kohdalla palvelun käyttö "maksaa" kuljettajalle noin 20 %. Mielestäni tuo ei tunnu korkealta komissiolta. 4 euron annoksesta jäisi siis 3 euroa ravintolanpitäjälle ja 1 euro ResQ Clubille. Tästä tuloksesta pitää tietenkin vielä maksaa verot. Tämän palkkion ei pitäisi kuitenkaan olla esteenä ResQ:n käytölle ravintoloissa. Jos itse olisin ravintoloitsija, niin kait se elintarvikevalvonta ja terveystarkastaja myös askarruttaisivat. Mitä ne sanovat tästä palvelusta? Sinällään tässäkään ei kuitenkaan pitäisi olla mitään ongelmaa, koska vastuu ruuan asianmukaisesta säilyttämisestä on aina ravintolalla. ResQ toimii vain välittäjänä.
Jos nettisivuilla ei kerrota edes suuntaa antavia käyttäjämääriä, tai mukana olevia ravintoloita, niin jotain mätää pitää palvelussa olla? Eikö jokainen firma halua rummuttaa hyviä kasvulukuja ja näyttää hyvältä? Jos komissiorakenne ja elintarvikevalvonta ei ole syynä hitaaseen ravintolamäärän kasvuun, niin mikä sitten? Alun perin palvelussa olevat ravintolat valittiin huolellisesti ja ravintola käytiin kouluttamassa henkilökohtaisesti. Ei kovin kustannustehokasta ja skaalautuvaa, kun henkilökohtainen koulutus söi resursseja.
Suosittelen kaikkia kokeilemaan ResQ-palvelua. Lataa vaikka sovellus älypuhelimeesi ja kirjaudu palveluun tällä koodilla: OPI-079. Saat 50 % alennusta ensimmäisestä annoksestasi. Helsingin kaupunki palkitsi muuten ResQ Clubin kesäkuussa 2017 vuoden ympäristöpalkinnolla.
(Artikkeli julkaistu alun perin 25.8.2017 ja nyt päivitetty)
Miksi palvelu ei ole vielä kaikkien huulilla?
ResQ-palvelun filosofia, eli se ettei heitetä ruokaa roskiin, on todella järkevä ja ekologinen. Tästä syystä luulisi, että ainakin kaikissa lounasruokaa tarjoilevissa paikoissa sovellus olisi jo tuttu. Mutta kun ei ole. Edes tavallinen käyttäjä ei välttämättä ole siitä kovin perillä, vaikka palvelu on kohta jo 10 vuotta vanha. Kysely kaveripiirissäni kertoi, että aika harva oli kuullut sovelluksesta sen alkuaikoina, nyt tunnettavuus on kyllä parempi. Kuinka moni ravintoloitsija on tästä kuitenkaan perillä? Miksi esimerkiksi lähialueen ravintolat eivät ole aktivoituneet? En usko, etteikö hävikkiruokaa kaikissa syntyisi. Ainakin näin asiakkaan näkökulmasta kaikki näyttää toimivan, joten hitaaseen tarjonnan kasvuun ja maailmanvalloituksen puuttumiseen on pakko olla jokin syy. Jos startup-yritys on vajaan kymmenen vuoden toiminnan jälkeen vielä näin alussa, niin markkinoinnissa ja mainonnassa on edessä vielä pitkä ja kivinen tie.
Ensimmäiseksi herää tietenkin kysymys, ottaako ResQ annoksista jotenkin poikkeuksellisen ison palkkion, kun komissio on 25 % myynnistä? Vertailun vuoksi Uberin kohdalla palvelun käyttö "maksaa" kuljettajalle noin 20 %. Mielestäni tuo ei tunnu korkealta komissiolta. 4 euron annoksesta jäisi siis 3 euroa ravintolanpitäjälle ja 1 euro ResQ Clubille. Tästä tuloksesta pitää tietenkin vielä maksaa verot. Tämän palkkion ei pitäisi kuitenkaan olla esteenä ResQ:n käytölle ravintoloissa. Jos itse olisin ravintoloitsija, niin kait se elintarvikevalvonta ja terveystarkastaja myös askarruttaisivat. Mitä ne sanovat tästä palvelusta? Sinällään tässäkään ei kuitenkaan pitäisi olla mitään ongelmaa, koska vastuu ruuan asianmukaisesta säilyttämisestä on aina ravintolalla. ResQ toimii vain välittäjänä.
Palvelu ei vielä myy itseään - Potentiaalista pitää osata kertoa
Jos nettisivuilla ei kerrota edes suuntaa antavia käyttäjämääriä, tai mukana olevia ravintoloita, niin jotain mätää pitää palvelussa olla? Eikö jokainen firma halua rummuttaa hyviä kasvulukuja ja näyttää hyvältä? Jos komissiorakenne ja elintarvikevalvonta ei ole syynä hitaaseen ravintolamäärän kasvuun, niin mikä sitten? Alun perin palvelussa olevat ravintolat valittiin huolellisesti ja ravintola käytiin kouluttamassa henkilökohtaisesti. Ei kovin kustannustehokasta ja skaalautuvaa, kun henkilökohtainen koulutus söi resursseja.
Nyt koulutukset hoidetaan netissä. Nykyään on siis mahdollista olla mukana sekä massakoulutuksissa netissä, että käydä itse materiaaleja läpi. Koulutuksiin liittyen on sekä videotallenteita, että paljon kirjallista materiaalia.
Jos ennen päivässä sai koulutettua vaikkapa kolme ravintolaa "käyttäjäksi" ja vuodessa kasaan saisi noin 1 000 uutta ravintolaa, niin nyt taivas on vain rajana. Jokainen kiinnostunut ravintolanpitäjä voisi liittyä mukaan ja kasvu ei sido resursseja, kun hommaa ei tehdä enää vaikeimman kautta. Huonot ravintolat sitten karsitaan asiakkaiden palautteiden mukaan pois, kun niitä sinne eksyy. Jos omistaisin ravintolan ja joku tulee avoimesti ja pilottiravintolan lukujen pohjalta näyttämään (tai sähköpostissa kertomaan), että tämän verran voin tehdä biojätteeseen menevästä ylijäämäruuasta rahaa ja näin näppärästi homma toimii, niin sopimus syntyisi sillä seisomalla. Tässä ravintolan näkökulmaa asiaan (radiohaastattelu): "Kotkalaisravintola Moliendolla hyviä kokemuksia ResQ-ruokapalvelusta".
Myös käyttäjien määrän kasvattamisessa on omat haasteensa. Kuluttaja- ja ravintolakäyttäjien määrän tulisi kasvaa tietyssä suhteessa, jotta palvelu on käyttäjilleen houkutteleva ja toimiva. Liian paljon käyttäjiä ja liian vähän ravintoloita, niin eihän sovelluksen kautta riitä juuri pelastettavaa -> käyttäjät kaikkoavat. Hatusta heitettynä yksi uusi ravintola voisi ruokkia noin viittä käyttäjää. Ehkä ResQ -sovellusta ei siksi vielä rummuteta kunnolla? Vähän muna-kana-ongelma. Juttelin sovelluksen logiikasta erään henkilön kanssa ja hänellä heräsi heti pelko: "Mitä jos ihmiset alkavat käyttää palvelua hyväkseen ja ostaa ravintolasta vain ResQ:n avulla?" En ihan ymmärtänyt logiikkaa, koska siinä tapauksessa ravintoloiden lounasmyynnit vähenevät ja täten myös ylijäämäruoka samaten. ResQ-sovelluksella on vain voitettavaa. Ehkä joku voi kuitenkin näin ajatella ja torpata sovelluksen sitten tietämättömyyttään.
Koska tämä on osittain myös sijoitusblogi, niin pitäähän tässä vähän sivuta myös talouspuolta. ResQ Clubin tulot muodostuvat ravintoloiden lisämyynnistä perittävästä 25 % komissiosta, joka hatusta heittäen olisi noin 1 euro/pelastettu annos. Nopean kasvun takia yrityksen kustannukset ovat korkeat, eikä toiminta alussa ollut kannattavaa. Asiakastieto kertoo, että ResQ Clubin liikevaihto vuonna 2016 oli 117 000 euroa ja tappio - 474 000 euroa. Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat liikevaihdon kohdalla 300 000 euroa ja tappio 1 310 000 euroa. Henkilöstö kasvoi kahdeksalla 17 henkilöön. Annoksia olisi pelastettu noin 400 000 vuoden 2017 loppuun mennessä, joka on linjassa liikevaihdon ja komission kanssa. Liiketoimintamalli on kuitenkin periaatteessa hyvin skaalautuva ja bisnesidea kestävä. Jos, tai pikemminkin kun homma lähtee kunnolla lentoon, niin tulostakin varmaan syntyy.
Myös käyttäjien määrän kasvattamisessa on omat haasteensa. Kuluttaja- ja ravintolakäyttäjien määrän tulisi kasvaa tietyssä suhteessa, jotta palvelu on käyttäjilleen houkutteleva ja toimiva. Liian paljon käyttäjiä ja liian vähän ravintoloita, niin eihän sovelluksen kautta riitä juuri pelastettavaa -> käyttäjät kaikkoavat. Hatusta heitettynä yksi uusi ravintola voisi ruokkia noin viittä käyttäjää. Ehkä ResQ -sovellusta ei siksi vielä rummuteta kunnolla? Vähän muna-kana-ongelma. Juttelin sovelluksen logiikasta erään henkilön kanssa ja hänellä heräsi heti pelko: "Mitä jos ihmiset alkavat käyttää palvelua hyväkseen ja ostaa ravintolasta vain ResQ:n avulla?" En ihan ymmärtänyt logiikkaa, koska siinä tapauksessa ravintoloiden lounasmyynnit vähenevät ja täten myös ylijäämäruoka samaten. ResQ-sovelluksella on vain voitettavaa. Ehkä joku voi kuitenkin näin ajatella ja torpata sovelluksen sitten tietämättömyyttään.
ResQ sijoituskohteena
Koska tämä on osittain myös sijoitusblogi, niin pitäähän tässä vähän sivuta myös talouspuolta. ResQ Clubin tulot muodostuvat ravintoloiden lisämyynnistä perittävästä 25 % komissiosta, joka hatusta heittäen olisi noin 1 euro/pelastettu annos. Nopean kasvun takia yrityksen kustannukset ovat korkeat, eikä toiminta alussa ollut kannattavaa. Asiakastieto kertoo, että ResQ Clubin liikevaihto vuonna 2016 oli 117 000 euroa ja tappio - 474 000 euroa. Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat liikevaihdon kohdalla 300 000 euroa ja tappio 1 310 000 euroa. Henkilöstö kasvoi kahdeksalla 17 henkilöön. Annoksia olisi pelastettu noin 400 000 vuoden 2017 loppuun mennessä, joka on linjassa liikevaihdon ja komission kanssa. Liiketoimintamalli on kuitenkin periaatteessa hyvin skaalautuva ja bisnesidea kestävä. Jos, tai pikemminkin kun homma lähtee kunnolla lentoon, niin tulostakin varmaan syntyy.
Päivitys 17.7.2025. Tällä hetkellä konserni tekee voittoa. Esimerkiksi Asiakastiedon mukaan ResQ Clubin kohdalla liikevaihto on noussut vuoden 2020 1,74 miljoonasta noin 3,8 miljoonaan vuonna 2024. Liikevoitto % on myös pyörinyt siellä 6 % ja 20 % välillä, joten kyllä se bisnes lopultakin toimii. Henkilöstöä on nyt 28 kpl. Jos ResQ-palveluun halusi aikoinaan sijoittaa, niin tähän pääsi mukaan ostamalla Loudspringin osaketta Helsingin pörssistä. Loudspring Oyj on suomalainen sijoitus- ja kehitysyhtiö, joka sijoittaa puhtaaseen teknologiaan ja luonnonvarojen tehokkaaseen käyttöön liittyviin yrityksiin. Se omisti ResQ Clubista 19,4 %. Omistin itse aikoinaan osaketta. Vuoteen 2021 asti Loudspring omisti 24 % ResQ Clubista, mutta 24. kesäkuuta 2021 Loudspring myi koko omistuksensa suomalaisille yksityissijoittajille noin 1,5 miljoonan euron hintaan. Tämä siirtymä oli osa Loudspringin strategiaa keskittyä tytäryhtiöönsä Eagle Filtersiin. Osittain tämän veivauksen takia myin lopulta koko omistukseni :)
![]() |
ResQ-palvelun kautta hommattua evästä nautittuna pyöräretkellä Vantaanjoen varrella. 3 pasteijaa ja 2 korvapuustia hintaan 2 e Tammiston Gigantin Olivia Cafesta. |
Miten palvelu on kehittynyt
ResQ siis julkaistiin vuonna 2016 ja jo vuoden aikana palveluun oli tullut palautemahdollisuus. Tämä mahdollistaa hyvin sen, että voi suosia vain hyviä ravintoloita, tai vaihtoehtoisesti välttää huonoja. Toiseksi uudistukseksi laskisin ruokakassit. Ainakin pääkaupunkiseudulla on muutamia yksittäisiä K-ruokakauppoja (yli 30 kpl) myynyt ruokakasseja/leipäkasseja ResQ:n kautta. Tykkään myös siitä, kun ResQ palkitsee silloin tällöin käyttäjiä (esim alennuskoodi, kun 50 ostosta on täynnä, tai vastaavaa jossa juhlitaan vaikkapa miljoonatta tilausta yms). Tässä olisi kuitenkin niin paljon enemmän potentiaalia ja koko apin voisi pelillistää samalla tavalla kuin PlayStation Trophyt ja Xboxin Achievements -saavutuksia ansaitaan.
Uusien ravintoloiden määrä ja levinneisyys on kasvanut, mutta aika hitaanlaisesti määrä kasvaa edelleenkin ainakin länsi-Vantaaa sisällä. Lähiöt ovat täynnä ruokapaikkoja ja silti joudun vielä välillä polkemaan aika pitkälle, jos jotain haluan. Osa käyttämistäni paikoista on tainnut myös lähteä pois palvelusta kokonaan? Odotan edelleen mielenkiinnolla sitä hetkeä, kun parin kilometrin säteeltä asunnostani vihdoinkin löytyisi vähintään kolme eri ravintolaa, jotka vähentävät hävikkiään ResQ-palvelun avulla.
Vain yksi ostos on ollut pettymys (liikaa odotusta ja sekoilua ostoksesta) ja sekin johtunut ravintolapitäjän omasta sooloilusta, kun ei toiminut niin kuin pitäisi. Muutama yli "10 ja papukaijamerkki" suorituskin löytyy. Mieleenpainuvin jälleen kerran ravintola Taimi: Broileria pinaattikastikkeessa ja muusi 4,6 euroa. Mukaan annettiin vielä ekstrana friteerattuja banaaneja ja mangopannacotta. Taisi riittää melkein kolmeksi päiväksi. Tämä ei ole ylpeyden aihe, vaan kertoo enemmän palvelun potentiaalista: Jo vuonna 2018 lähes koko kesäloma mentiin tälläkin kertaa ResQ:n avulla, enkä juuri omia kokkauksia harrastanut. Huomasin myös palvelun integroituneen jo totaalisesti selkärankaani. Pyöräreissuilla tarkastan jo automaattisesti lähistön tarjonnan ResQ:n avulla aina taukojen aikana. Joskus pyöräreitti muuttuukin lennosta, jos lähistöllä on jotain pelastettavaa (esim 3 omarmunkkia ja 3 berliininmunkkia hintaan 3 e). Palvelu on vain niin kätevä, kun esimerkiksi tulet melontareissulta Helsingistä ja saat väsyneenä samalla reissulla ruuat mukaan.
Tuomiopäivän päivitys
Viimeisimpään päivitykseen asti olisin antanut ResQ apille arvosanaksi 10/10. Tietenkin ravintoloita saisi olla enemmän, mutta itse appi toimi hyvin. Teknisesti siinä ei ollut mitään huonoa. Se on saanut 4,1/5 tähteä ja yli miljoona latausta Googlen Play kauppapaikalla. Noin 3 kk sitten, eli joskus toukokuussa 2025 appia kuitenkin päivitettiin. Sen jälkeen karttaa ei voi oikein zoomata. Karttanäkymä tahmaa (tai oikeastaan ei toimi ollenkaan) niin että ohjelma on pakko sulkea ja toivoa, että uudelleenkäynnistys auttaa. Usein ei auta.
Sen lisäksi mukaan tuli 0,2 euron palvelumaksu, joka lisätään tilaukseen. Se tuotiin perusteluna, jotta palvelua saadaan parannettua. Nykyisin palvelun arvosanat ovat yhtä tähteä ja kommentit luokkaa:
"Tulikohan tässä taas klassinen ohjelmisto päivitys jossa on menty koodareiden ehdoilla jotka eivät edes käytä itse ohjelmaa. Edellinen versio oli kaikin puolin toimiva ja nykyinen valitettavasti lähes käyttökelvoton."
Siis palvelumaksu nyt huonoksi päivitetystä sovelluksesta. Ja asiakaspalveluviestit ovat sitä samaa diipadaapaa, että testattu on ja harmi että ei toimi kunolla. Voi vittu sentään. Kaikkia käyttäjiä ottaa päähän ja mitään ei tehdä. Kyllä palvelu vielä itselläni toimii, mutta ei sitä ole kiva käyttää. Suosikeista ei tule aina ilmoituksia ja nyt ei saa dataa siitä, mitä on kuukauden tai vuoden aikana rahaa palveluun käyttänyt. Vasta vähän aikaa sitten tajusin myös, miten saan tilattua useamman tilauksen yhden palvelumaksun alle samasta ravintolasta. Koko homma oli vain niin epälooginen ja piilotettu.
Yhteenveto ja alennuskoodi
Ravintoloitsijalle ResQ tarjoaa lisätuloa riskittömästi suoraan viivan alle, edistää kestävää kehitystä ja tuo näkyvyyttä sekä mahdollisesti myös lisää uusia asiakkaita käymään ravintolaan. Me käyttäjät puolestaan syömme ResQ-sovelluksella vähän edullisemmin, jos ei jaksa itse kokkailla. Harmittavasti uusin päivitys on rampauttanut sovellusta aika paljon, mutta ehkäpä se saadaan vielä joskus korjattua...Jos kiertotalouden mahdollisuudet ruokahävikin vähentämiseen kiinnostaa, niin kannattaa lukea myös artikkelini Fiksuruoka.fi -palvelusta ja Matsmart-verkkokaupasta. Suosittelen tutustumaan myös Feelian ruokakauppaan, joka tarjoaa valmisruokaa aivan uudella prosessilla.
Suosittelen kaikkia kokeilemaan ResQ-palvelua. Lataa vaikka sovellus älypuhelimeesi ja kirjaudu palveluun tällä koodilla: OPI-079. Saat 50 % alennusta ensimmäisestä annoksestasi. Helsingin kaupunki palkitsi muuten ResQ Clubin kesäkuussa 2017 vuoden ympäristöpalkinnolla.
(Artikkeli julkaistu alun perin 25.8.2017 ja nyt päivitetty)
Kiitos vinkistä, pitääpäs tutustua! Tähän asti olen ostanut ylijäämäruokaa suoraan omasta työpaikkaruokalasta. Sieltäkin saa muutamalla eurolla täyttää kipponsa yli jääneellä ruoalla. Helppoa on kun kävelee vaan portaat alas ja menee katsomaan mitä on tällä kertaa tarjolla :=D
VastaaPoistaVeli kertoi, että hänen työpaikallaan on myös samanlainen tapa vähentää ruokahävikkiä. Pienellä kilohinnalla saisi vietyä jämät kotiin. Ei ole vielä kokeillut, mutta ehkä tämän artikkelin ja kommenttien myötä innostuu. Itse ainakin hyödyntäisin, jos vaan mahdollisuus olisi. Hieman olen kateellinen teille molemmille...
PoistaVaikuttaa hyvältä palvelulta täytyy tutustua. Itse ostan usein kaupasta -30% lapulla varustettuja ruokia. Klo 21.00 jälkeen nämä saa taas jo -60%.
VastaaPoistaItse ostan kanssa näitä -30 % lapulla varustettuja ruokia aina kun on tarjolla. En ole tosin huomannut, että omassa kaupassani ne olisivat koskaan -60 %, vaikka joskus aika myöhäänkin siellä piipahdankan. Mutta noinhan sitä hävikkiä on kaupan tapauksessa hyvä vähentää.
PoistaS-marketissa lapussa lukee -30%, mutta klo 21.00 niistä saa kassalla -60% alennuksen. Ennen tarjous koski osaa kaupoista, mutta nyt käsittääkseni koskee kaikkia s-kauppoja. Lisäksi paistotuotteet myös -60% klo 21.00 jälkeen.
PoistaHauskan kuuloinen palvelu :) En ole käynyt itse koko 28-vuotisen elämän aikana kertaakaan ravintolassa (yli 10-vuotiaana..), niin miten tämä käytännössä toimii sitten paikan päällä? Lampsitaan sisään ravintolaan ja etsitään jostain jotain henkilökuntaa paikalle, jolle maksettu sapuska sitten näytetään appista?
VastaaPoistaHyvä kysymys. Noin se tosiaan toimii. Marssitaan siis vain sisään ravintolaan ja sanotaan tiskin takaa löytyvälle henkilökunnalle, että ResQ:n kautta ostettu tietty ruoka. Appsista voi näyttää kuittia. Välillä sitä ei edes tarkisteta, vaan ruuan nimen ja ResQ-palvelun mainitseminen riittää.
PoistaYleensä ruokaa hakiessa ravintolat ovat myös sulkemassa, joten asiakasruuhkan välttää siis kokonaan. Aika usein haku on siis yhtä nopea, kuin vaikkapa hodarin osto Ikeasta hiljaiseen aikaan. Alle minuutissa siis ohi. Ei jonotusta tai odotusta.
Hei, kiitokset mukavasta blogista, jota olen lueskellut nyt parin vuoden ajan. Kaikki aiheet eivät itseäni kiinnosta, mutta siksi luenkin blogiasi valikoiden ja olen tykännyt siitä mitä olen lukenut.
VastaaPoistaMutta itse asiaan. ResQ:ta itsekin kokeilin osin tämä kirjoituksen innostamana, joskin pienempi paikkakunta ja asuminen vähän kauempana keskustasta ei tarjoa paljoa hyödyntämismahdollisuuksia. Kun selvittelin firman/tuotteen taustoja, törmäsin uutiseen todella ikävästä tapahtumaketjusta, jonka linkkaan tuohon alle. Lyhyesti siis ResQ on kopio alkuperäisestä ohjelmistosta, jonka varasti firmasta potkut saanut toimitusjohtaja. "Alkuperäinen" tuotekin on sen jälkeen julkaistu, mutta ymmärrettävästi ResQ sai ratkaisevan etumatkan. Kilpailu on armotonta, mutta itselle jäi tosi ikävä maku yrittäjien puolesta kun tuosta asiasta luin. Olisikohan sinulla halua testata tuota originaaliakin versiota? Saattaisi olla jopa joku sponsorointimahdollisuus heidän edustajiltaan kun saisivat omallekin tuotteelle näkyvyyttä. Itse en täältä syrjemmästä varmaankaan saa iloa tuosta koska ResQ:ssakin tarjonta on täällä rajallinen.
Tässä uutinen: https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kehutun-yrityksen-toimitusjohtajalle-vankeusrangaistus-mursi-nuorten-start-up-unelman-kaikki-sanoivat-ettei-ideoita-voi-varastaa/6777030#gs.60aX0qk
Kiitoksia kehuista. Kaikesta ei tietenkään voi tykätä ja valikoiden luku on sallittua :)
PoistaTuo ResQ:n tausta ja alkuhistoria on kyllä itselleni tuttu. Ilman oikeudessa käsiteltyjä dokumentteja ja sitä, että itse olisi ollut paikalla ja "aistinut" kehittäjätiimissä silloin meneillään olleen tilanteen, niin asiasta on vaikea sanoa oikeastaan mitään. Asioilla on kuitenkin aina kaksi näkökulmaa. Tässä on myös toinen: http://tuureparkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/210861-ceolle-fudut-tekes-paatoksen-takia-–-teki-paremman-palvelun-ilman-sijoittajia
Jos asiasta olisi lukenut vain tuon antamani linkin verran, niin johtopäätös olisi täysin eri, kuin sinulla. Siis että ideoita ei voi varastaa ja alkuperäinen tiimi rahoittajineen oli vain hidas ja epäpätevä. Visio oli hukassa, rohkeutta puuttui ja jahkailtiin liikaa. Kilpailussa parempi voittaa ja se ei todellakaan ollut alkuperäinen tiimi. En väitä, että tämä olisi totuus, mutta molempia osapuolia kannattaa kuunnella. Aina ei kannata uskoa vain sitä, joka mediassa nostetaan esiin.
Tuon Lunchien olen kyllä ladannut, mutta rehellisesti sanoen jo lyhyt käyttökokeilu toi esiin sen, että sovellus on valovuosia ResQ:ta jäljessä. En kokeilisi, saati mainostaisi, vaikka maksettaisiin. Kärjistäen tämä "origaali" versio on melkeinpä sysipaska. Ehkä parempi, että kävi näin kuten kävi, vaikka kaikki eivät tapahtumista ilahdukaan. Oliko kilpailu reilua ja mitä ideoita yms oikeastaan varastettiinkaan, en tiedä. Virheitä ja hätäisiä johtopäätöksiä varmasti tehtiin. Riidalla on harvoin yksi osapuoli, joten yhtä syyllistä on vähän turha etsiä. Kukin tehköön tarinan pahiksista, hyviksistä ja uhreista omat johtopäätöksensä.
Itse tyydyn vain nauttimaan kuluttajille hyvästä lopputuloksesta ResQ-apin voimin. Toivottavasti asuinpaikallesikin tulee vielä hyviä hyödyntämismahdollisuuksia.
Jos annoksen valitsee vahingossa, tuleeko mitään varmistuskysymystä tyyliin "Haluatko ostaa..." eli voiko tilauksen vielä perua vai lähteekö se heti?
VastaaPoistaOsto pitää vielä vahvistaa, joten mitään väärää ostoa vahinkoklikkauksen muodossa ei voi oikein tulla, kuten vaikkapa Tinderissä supertykkäykset yms.
Poista