17. joulukuuta 2020

Feelia ruokakauppa - Valmisruokaa uudella prosessilla

Näin aluksi on heti pakko mainita, että tämän artikkelin takana on vähän oma lehmä ojassa. Osallistuin loppusyksyllä 2019 Fodelian osakeantiin, joka omistaa muun muassa suomalaisen elintarvikealan yrityksen Feelian, josta tässä kirjoitan. Katselin Inderesin sivuilta yhtiöesittelyn webcastin ja olin osittain vakuuttunut, mutta myös vähän hämmästynyt ja hämmentynyt. Pyhännälle vuonna 2007 perustetussa Feeliassa tuntui olevan paljonkin käyttämätöntä potentiaalia. Näitä valmisruokia käytetään muun muassa kuntien kouluissa, päiväkodeissa, hoivalaitoksissa, tukuissa ja ravintoloissa. Saattaapa näitä valmisruokia olla vaikkapa keiton muodossa jossain urheilutapahtuman maalissa, tai vaikkapa ruokarekan muodossa hiihtokisoissa. Vertailun vuoksi Feelian liikevaihto vuonna 2018 oli 9,4 miljoonaa euroa ja se työllisti noin 50 työntekijää tuotantokapasiteetilla 7 miljoonaa kg valmisruokaa (kapasiteetista noin 60 % käytössä).




Autoklaavitekniikan etu säilyvyydessä


Se mikä webcastissa kuitenkin hämmästytti, oli seuraava. Valmisruoka on autoklaavitekniikalla vakuumissa valmistettu, jolloin säilyvyysaika on valtaosalle tuotteista jopa 6 kk ja ilman lisättyjä lisäaineita. Lyhyt kypsennysaika, paine ja ilmatiiveys säilyttävät ruoan tärkeät vitamiinit sekä kivennäis- ja hivenaineet tavallista paremmin. Valmistusprosessi keittoainesten osalta on patentoitu, vaikkakin itse tekniikka on kyllä vanha keksintö. Kun ostat vaikkapa tavallisen kalakeiton ruokakaupasta, niin sen säilyvyys on noin 2 viikkoa. Feelian tapauksessa sama kalakeitto säilyy puoli vuotta. Siis mitä ihmettä? Toinen hämmennystä herättävä seikka oli se, että toimitusjohtaja kertoi tuotteita saatavan vain Feelian omasta verkkoruokakaupasta, varsinaisesti markkina on siis HoReCa-puolella.

Tässä vaiheessa olin jo enemmän kuin ihmeissäni. Siis jos tuotteella on näin merkittävä etu säilyvyydessä kilpailijoihinsa nähden, niin mikä onkaan potentiaali, kun sitä joskus saisi suoraan marketin kylmähyllystä? Jos ajattelet tavallista ruokakauppaa ja sen kauppiasta, niin kumpaa hän myisi mieluummin: 2 viikkoa hyllyssä kestävää kalakeittoa, josta menee varmasti ruokaa hävikkiin, kun menekkiä ei voi kunnolla ennustaa? Vai puoli vuotta säilyvää tuotetta, joka tuskin menee vanhaksi ennen kuin kuluttaja kerkiää sen nappaamaan? Ei liene vaikea ennustaa, että Feelian tuote veisi voiton.

Kuluttajan etu säilyvyydessä taas on ilmeinen. Voit käydä kaupassa vähän harvemmin ja ostaa tuotetta jääkaappiin vähän enemmän ilman ruokahävikin riskiä. Päivämäärä ei tule todellakaan heti vastaan edes kiireisellä ihmisellä ja voit pitää jääkaapissa jopa vähän vierasvaraa. Ruoka on myös erittäin näppärä valmistaa. Ei muuta kuin pussi auki, mahdollisesti vähän vettä tai kermaa joukkoon ja nopea lämmitys. Esimerkiksi itse rakastan riisipuuroa. Feelian tuotteella siihen lämmitykseen menee se alle 5 minuuttia. Teepä sama suoraan itse. Keität ensin vähän riisiä ja lisäät sitten maitoa, lämmität varovasti ja yrität sekoittaa usein. Tästäkin huolimatta maito saattaa palaa pohjaan ja reilun 15 minuutin jälkeen riisipuurossa saattaa olla pieni palaneen maku. Kattilaa on tietenkin tämän pohjaanpalamisen jälkeen todella ärsyttävä putsata. Feelian tuote vs itse tehty riisipuuro 2 - 0 Feelian eduksi. Sama pätee muissakin tuotteissa. Jotta lukija saa lisää perspektiiviä Feelian tuotteiden potentiaalista, niin tässä kohtaa pitää muuten mainita sopimus Kangasalan kunnan kanssa, jossa Feelia hoitaa kunnan ateriapalvelut. Kannattaa lukea.

Feelian 1.12.2019 tilattu toimitus. Kinkkukiusauksella ja hernekeitolla noin 6 kk säilyvyys. Huomaa muuten vähäsuolaisuus.


Kaiken tämän lisäksi terveellinen ruoka on myös paikallista. Raaka-aineiden kotimaisuusaste on yli 80 %. Esimerkiksi kaikki liha on kotimaista. Feelian kotiruuan verkkokaupassa mainostetaankin, että valikoimasta 90 % on kotimaista raaka-ainetta. Tästä yli puolet tulee 150 kilometrin säteellä Pyhännältä. Aika hyvä. Kaiken kaikkiaan siis uniikki konsepti, jossa valtavasti lisäarvoa. Näin sijoittajana pitää myös muistaa, että taustalle ei myöskään ole viljelijäomistajia osuuskunnan tavoin, mikä vähentää eturistiriitaa.



Potentiaalia on - Toteutus vielä vähän ontuu


Jotta sijoittajana, sekä kuluttajana ymmärtäisin Feelian potentiaalin, niin luonnollisesti halusin myös tutustua yhtiön tuotteisiin. Feelian ruokakaupassa myydään keittoja, kastikkeita, puuroja, patoja ja laatikoita. Yhteensä tuotteita on noin 60 ja saatavilla sekä isoissa (noin 3 kg), että pienissä (noin 0,6 kg) pakkauskoissa. Verkkokaupan osuus yrityksen liikevaihdosta on vain noin 4 %. Keskiostos on jopa 175 euroa, eli erittäin suuri. Alun perin verkkokaupan toimituskulut olivat 19,90 euroa, mutta verkkokaupan uudistuksen jälkeen postikulut ovat 8,90 euroa. Toimituskuluja ei ole yli 150 euron ostosta. Tämä siis selittää suurelta osaltaan suurta keskiostosta.

Miksi Feelian tuotteita ei löydy päivittäistavarakaupasta? Tälle on niinkin hämmentävä syy, kuin että sinne ei ole edes haettu. Yrityksen päämarkkina on foodservice-kauppa. Käytännössä siis vähittäiskaupan ulkopuolinen HoReCa (Hotels, Restaurants ja Catering) tavaranvälitys. Tällä hetkellä ei ole edes tarkoitus mennä päivittäistavarakauppaan. Toimitusjohtaja Jukka Matti Ojalan mukaan Feelian tuotteita ei löydy markettien tiskiltä, koska verkkokaupan kautta asiakkaita pystytään paremmin informoimaan valmisruokien eduista. Feelian kotiruuan verkkokaupassa on siis toimitusjohtajan mielestä paljon helpompi kertoa kuluttajille, miksi nämä tuotteet ovat hyviä, kuin vähittäiskaupan hyllyssä.

Se on tietysti totta, että verkossa edut voisi kertoa ihan eri tavalla. Se on kuitenkin aika iso VOISI. Menepä vaikkapa itse Feelian verkkokauppaan ja kerro minulle tämän uniikin konseptin lisäarvo? Ensinäkemällä et varmasti edes tajua sitä tärkeintä pointtia, eli pitkää säilyvyyttä ja kotimaisuutta. Tätä ei korosteta oikeastaan missään. Sain itse asiassa etsiä aika tovin, että säilyvyydestä löysin ylipäänsä yhtään mitään. Uuden sivuston myötä tähän on tullut vähän parannusta, mutta siltikin näkyvyyden soisi olevan vieläkin parempi. Näin anekdoottina mainittakoon, että Pyhännän kahdesta kaupasta saa Feelian lohikeittoa, joka menee kuin kuumille kiville. Näin sijoittajana ja kuluttajana en voi siis oikein tajuta tätä logiikkaa/strategiaa olla myymättä päivittäistavarakauppaan. Miljoonamarkkinat auki, mutta ei olla lähdetty mukaan? Anteeksi kuinka...?



Kokemuksia Feelian ruokakaupasta - Miten toimitus pelaa?


Toinen asia, joka Feelian kotiruuan verkkokaupassa ihmetyttää on tuo toimitus. Päivittäistavarakaupasta ruuan ostaminen on helppoa, mutta miten se verkkokaupassa sitten toimii? Miten kylmäketjusta huolehditaan, miten nopeasti saat tilatut tuotteet ja miten ne yleensä toimitetaan? Kaikki tämä askarrutti ainakin itseäni, eikä verkkokaupan sivuilta tarkkoja vastauksia löytynyt. Sivuilla kyllä sanotaan, että ma-to ennen klo 11 jätetty tilaus lähetetään tehtaalta samana päivänä ja tuotteet toimitetaan kotiovelle jo seuraavana arkipäivänä. 

Sivuilla sanotaan kuitenkin myös seuraavaa: Asiakas sitoutuu olemaan vastaanottamassa toimitusta, koska Posti ei soita etukäteen. Jokainen joka on tilannut tavaraa nettikaupan kautta ja käyttänyt postin logistiikkaa, niin tietää miten huonosti tuo voi olla pahimmillaan toteutettu. Vaikka teet koko päivän etätöitä kerrostaloasunnossa ja sinulla on suora näköyhteys piha-alueen parkkipaikalle, niin posti ei soita ovikelloa, tai pirauta edes puhelimeesi. Pahimmillaan saat ilmoituksen, että toimitusta ei voitu jakaa, koska asukas ei muka ollut paikalla. Just joo. 

Tästä herääkin kysymys, pitääkö lavallinen ruokaa hakea itse, vai kykkiä seuraavakin päivä toimettomana kotona, jotta toimitus varmasti onnistuisi? Normaali työssä käyvä ihminen ei luonnollisesti pysty sitoutumaan tuollaisiin Postin toimitusaikoihin. Jokainen voi tämän mielikuvan jälkeen kuvitella, kuinka paljon luottamusta Feelian ruokatoimitus herättää, kun prosessia ei verkkokaupan sivuilla avata yhtään. Risuja saisi mokoma. 

Feelian kotiruuan verkkokaupan toimitus tapahtui kylmälaatikossa, jossa itselläni mukana 3 kpl kylmägeelejä noin 10 kg ruokamäärän viileänä pitämiseen. 


Kaikeksi onneksi Feelian ruokakaupan toimitus toimi ainakin oman tilaukseni osalta todella hyvin. Pelot osoittautuivat turhiksi. Tilasin vähän yli 40 euron arvosta kiusauksia, keittoja yms viikonloppuna sunnuntai-iltana (black weekend tarjous, jossa ei postikuluja ja ensitilaajan etu -10 %) ja heti maanantaina tulikin ilmoitus, että tilauksen käsittely on saatu päätökseen ja lähetetty. Tästä heti seuraavana päivänä, eli tiistai aamusta sainkin tekstiviestin, jossa tiedusteltiin sopivaa toimitusaikaa neljästä eri vaihtoehdosta. Viestiin pyydettiin vastaamaan vain kirjaimella A, B, C tai D (iSMS älytekstiviesti-teknologia). Valitsin vaihtoehdoksi saman päivän kello 17-19. Koko paketti saapui suoraan kotiovelle sovittuna aikana. Ei siis tarvinnut olla koko päivää kotona ja toimitusajankohdan aikaikkunakin oli todella siedettävä.  Kaiken kaikkiaan erittäin näppärää ja olin oikeastaan vain positiivisesti yllättynyt, kun ottaa huomioon aikaisemmat kokemukseni postista ja sen palvelutasosta. Kannattaisikohan näin hyvää toimitusta vähän mainostaa Feelian nettisivuilla? 


Tilaukseni Feelina ruokakaupasta 1.12.2019
  • Kermaperuna - 2.5kg,            hinta 7,90 €, kilohinta: 3,16 e/kg
  • Riisipuuro - 0.6kg,                 hinta 1,90 €
    , kilohinta: 3,17 e/kg
  • Broileri-Pastavuoka - 2,5kg,   hinta 14,25 €
    , kilohinta: 5,70 e/kg
  • Lohikiusaus - 0.6k,                 hinta 3,48 €
    , kilohinta: 5,8 e/kg
  • Kinkkukiusaus - 0.6kg,           hinta 3,45 €
    , kilohinta: 5,75 e/kg
  • Lohikeitto - 0.6kg,                 hinta 4,90 €
    , kilohinta: 8,17 e/kg
  • Valmis hernekeitto - 3kg,       hinta 8,90 €
    , kilohinta: 2,97 e/kg

Toimitus tapahtui kylmälaatikossa, jossa mukana oli myös kolme kappaletta kylmägeelejä. Yhteensä ruokatoimitus maksoi siis 40,30 euroa ja painoi 10,4 kg. Koko satsin kilohinnaksi tulee siis 3,87 euroa/kg. Ei todellakaan kallista. Aikaisemmin arvostelemani Matsmart ja Fiksuruoka jäävät kakkosiksi. Siinä ja siinä kannattaako tarkan markan säästäjänkään alkaa tehdä enää omaa ruokaansa, ellei välttämättä nauti siitä. Ymmärrän hyvin, jos suurperheessä vanhempi haluaa päästä helpolla ja ostaa Feelian kautta sen 170 euron arvosta valmisruokaa. Sehän vain säästää rahaa ja aikaa. Tuostahan ostaisi melkein kesämökille, juhliin tai muihin suurempiin tapahtumiin. Väitän, että kukaan ei erottaisi itse tehdystä ja oikeastaan vain hämmästelisi, miten hyvin kaikki toimii.

Feelia-ruokakaupan toimitus matolle levitettynä. Tämä noin 40 e arvoinen toimitus on pientä sen rinnalla, että keskiostos on 175 euroa Feelian ruokakaupassa. Saa olla aika iso jääkaappi tuota varten.

Tulevaisuus - Kannattaako kokeilla?


Suosittelisinko Feelian ruokakauppaa muillekin? Ehdottomasti. Sijoittajan, kuluttajan ja kauppiaan näkökulmasta silmäni avautuivat sille potentiaalille, mitä Feelian tuotteissa on. Tuotteiden älyttömän hyvä säilyvyys, kotimaisuus ja helppous on jotain sellaista, jolla on vahva kilpailuetu. Itse ruuan maistuvuudessakaan ei ole moitittavaa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin riisipuuro, erilaiset kiusaukset, keitot ja kermaperunat, joita olen kokeillut maistuivat erinomaisilta. Itse tekemällä en saisi edes yhtä hyvää, kuin nyt Feelian tuotteilla. Se että Feelian tuotteita ei saa tavallisen ruokakaupan kylmähyllystä on kuitenkin vähän ihmeellistä. Kannattaisiko yrityksen strategiaa vähän muuttaa tämän suhteen?

Ei uskoisi, että Feelian ruokakauppa on ollut pystyssä jo melkein 3 vuotta ja kehitysehdotuksia ja palautteita on otettu vastaan. Ulkoasu ja toimivuus ovat kyllä hyvät, mutta ne mainitsemani kompastuskivet ostoprosessin loppuun viemisessä ja potentiaalin esiintuomisessa hämmästyttävät. Kuuleman mukaan vuoden vaihteessa lanseerataan uusi verkkokauppa-alusta. Josko tässä olisi korjattu muutama kertomani seikka. Näin tavallinen asiakas näkee paremmin Feelian tuotteiden arvon ja mahdolliset esteet ja rajoitteet ruuan verkkokaupassa poistuvat, tai ainakin kynnys ostamiseen madaltuu. Inderesin webcastissa (josta tämän artikkelin tiedotkin on poimittu) toimitusjohtaja mainitsee, että todennäköisesti korkeahkoa postikuluakin tullaan joskus laskemaan. Se on periaatteessa hyvä, mutta toisaalta itse en välttämättä näe korkeita postikuluja kovin suurena haittana, koska näin keskiostos pysyy suurena. Yhteenvetona voisi sanoa, että aika paljon on tullut nyt kehuttua Feeliaa ja syystäkin. Disclaimerina se, että olen firman osakkeenomistaja, joskin aika pienellä summalla.


Päivitys: Miten Feelia nyt jaksaa - Uusi verkkokauppa


Keskustelin toimitusjohtaja Jukka Matti Ojalan kanssa yhteistyöstä tämän blogin kanssa, josko haluaisivat vaikkapa sponsoroida ruokakaupan toisen testiostoksen, kun uusi verkkokauppa-alusta julkaistaan. Sehän sopi ja näin myös tehtiin. Uusi alusta julkaistiinkin helmikuussa 2020. Sinänsä jännä, että tässä kertomiani epäkohtia ei oikein vieläkään ole korjattu. Parempi se toki on, kuin vanha versio. Kotimaisuutta, säilyvyyttä ja helppoa valmistusta ei ole kuitenkaan nostettu ihan sivun pääteemaksi. Omasta mielestäni se pahin pullonkaula, eli toimituksesta kertominen on vieläkin ihan yhtä tyhjän kanssa. Ilman muiden kokemuksia asiakas ei tarkalleen tiedä, miten tuotteet käytännössä toimitetaan.

Feelian juhlamenun suunnittelutoiminto 10-250 ruokailijalle. Tällä alkuruuat, pääruuat ja lisukkeet saa valittua näppärästi vähän isompiinkin juhliin.


Kehuja tulee kuitenkin nyt siitä, että sivustolla on mahdollista suunnitella juhlamenu. Toiminnon avulla voi tilata todella näppärästä esimerkiksi 35 hengelle juuri sopivan määrä erilaisia ruokia. Sukujuhliin tai vaikka häihin äärettömän näppärä ominaisuus. Voisiko häämenun hoitaminen olla enää yhtään helpompaa, kuin Feelian kautta. Iso peukku tulee myös alentuneista postikuluista 8,90 vs vanha 19,90 euroa. Mielenkiintoinen ominaisuus on myös erilaiset valmiit kotiruokaboksit (keitto-, perhe- ja perinneboksi), jotka voi tilata kertatilauksena, tai jatkuvalla tilauksella. Hinnoittelu bokseissa on kuitenkin todella läpinäkymätöntä. Boksin loppuhinta on kyllä tiedossa, mutta ilman taskulaskinta et tiedä, säästätkö tässä tilauksessa, vai maksatko ehkä jotain lisähintaa? Ei näin. Itse kun vähän ynnäilin tuotteita yhteen, niin boksi vaikuttaa hivenen halvemmalta, kuin sen sisältämät tuotteet erikseen ostettuna. Ehkä tuo kannattaisi mainita ja laskea asiakkaalle auki? Valmis ruokalista palveluna kuulostaa kuitenkin erittäin mielenkiintoiselta. Jos en söisi niin paljon töissä ja käyttäisi ResQ-palvelua, niin tätä voisi hyvinkin harkita. Toinen sulka hattuun tulee uudesta hävikkitorista, josta voi ostaa hävikkierätuotteita 50 % alennuksella. Nämä ovat siis tuotteita, joissa päiväys alkaa tulla vastaan.

Toinen testiostos

Valitettavasti toimitus on yhä se Feelian akilleenkantapää. Tein toisen testiostoksen 11. helmikuuta 2020 uuden alustan julkaisun jälkeen ja tästä toimituksesta puuttui yksi tuote. Rahtikirjassa oli myös virhe. Nämä toki korjattiin ja hyvitettiin asianmukaisesti, kun tästä olin yhteydessä asiakaspalveluun. Tilaus ja pakkausprosessissa on kuitenkin hiottavaa, koska rahtikirjassa toimitetut tuotteet vastasivat tilattua, vaikka näin ei todellisuudessa siis ollutkaan. Maalaisjärjellä ajateltuna jos pakkaaja skannaa kylmälaukkuun menevät tuotteet viivakoodilla, niin puuttuvat tuotteet eivät voi näkyä rahtikirjassa toimitettuina. Muuten itse toimitus oli todella ripeä tullen kahdessa päivässä ja tuotteet kaikin puolin kunnossa.

Kolmas tilaus

Tästä muutaman kuukauden päästä tein sitten kolmannen tilauksen. Tilaus tapahtui pahimman koronakriisin jälkeen 18.5.2020. Feelian sivuilla kerrottiin toimituksissa olevan muutaman päivän ruuhka, ei pahempaa. Tein tilauksen heti maanantai aamuna, jolloin odotin saavani ne viimeistään loppuviikosta. Toimitus tapahtui kuitenkin vasta seuraavan viikon keskiviikkona. Ei ihan sitä, mitä asiakkaalle on luvattu ja mitä hän odottaa. Koska alkukesästä ulkona oli jo +20, niin kylmäkallet olivat laatikossa jo täysin sulia. Jos ruoka ei olisi ollut Feelian autoklaavattua ja vakuumissa valmistettua, niin tokkopa olisi ollut enää hyvää.

Tilaus tehty ma 18.5.2020 noin kello 9 aamusta. Tilaus on käsitelty ke 20.5 ja lähtenyt kuljetukseen vasta seuraavan viikon ma 25.5. Vastaanottajalle se saapui vasta 9 päivän päästä tilauksesta ke 27.5. Kylmätuotteet laatikossa 42 h ja täysin sulia. Onneksi Feelian tuotteet tämän kestävät, vaikka suositusten rajoilla mennäänkin. 

Se että tilauksistani 2/3 on ollut jotain häikkää ei ole hirveän mairittelevaa. Se on lopulta toisarvoista, onko virheen syynä yrityksen omat prosessit, vai ehkä yhteistyökumppani postin huono asiakaspalvelu ja toiminta. Lopputuloksena asiakas kuitenkin kokee, että itse yritys on kaikesta vastuussa ja tämä rokottaa mainetta. Viivan allekaan ei taida paljon voittoa jäädä, kun näitä virheitä ruvetaan selvittämään ja paikkaamaan. Ehkä tästä johtuen Feelia onkin ilmoittanut, että 8.6. alkaen se siirtyy Fetch-palveluun pääkaupunkiseudun toimitusten osalta

Neljäs tilaus

Neljännen tilauksen tein 23.10.2020, jotta pääsin testaamaan uutta toimitustapaa. Uudistuksen myötä Fetch-toimituksissa styroks-laatikot korvataan kierrätettävillä pahvilaatikoilla, mikä onkin ihan hyvä juttu.  Jakelu hoidetaan kylmäketjun takaavalla autolla. Perjantaihin klo 12 mennessä tulleet tilaukset toimitetaan seuraavana maanantaina ja keskiviikkoon klo 12 mennessä tulleet tilaukset toimitetaan torstaina. Asiakkaalle ilmoitetaan toimitusta edeltävänä päivänä tunnin aikaikkuna, jolloin ruoat toimitetaan, ja saapuvan toimituksen kulkua on mahdollista seurata reaaliajassa. Kuulostaa hienolta ja onkin periaatteessa ihan toimiva. Aikaikkuna kerrotaan tosiaan tekstiviestinä +- 30 minuutin tarkkuudella ja se piti hyvin. Toimituksen reaaliaikainen seuranta puolestaan on aika turha, koska se päivittyy todella huonosti, katoaa välillä kartalta ja näyttää ehkä viimeiset 15 minuuttia tilauksesta. 5 kk vs 60 päivää

En tiedä kuka on tuon tilaussysteemin suunnitellut, mutta hivenen outo se on. Jos teet tilauksen perjantaina kello 13, niin saat tuotteesi vasta torstaina. Melkein viikon toimitus. Ymmärtääkseni kaikki johtuu siitä, että firmassa ei tehdä viikonloppuna töitä, mikä kuulostaa käsittämättömältä. Eniten itseäni neljännessä tilauksessa harmittaa se, että tilasin tuotteen: pohjoinen kasvissekoitus 2,5 kg. Siinä parasta ennen päiväys 15.12.2020. Jos olettaa kaikkien tuotteiden säilyvän 5 kk (esim lohikeitto), niin tuleekin yllätyksenä, että esimerkiksi nämä kasvikset säilyvät vain 60 päivää. Ei siinä mitään, jos se olisi selkeästi kerrottu, mutta tämä pitää osata kaivaa ravintotiedot -> tuotespesifikaatio. Reilu 20 päivää ei kuulosta hyvältä säilyvyydeltä, kun ottaa huomioon, että tilasin myös hävikkitorilta tuotteen, jossa oli pidempi säilyvyys. Ei mennyt taaskaan täysin putkeen.


Pienin askelin eteenpäin


Pienin askelin Feelia näyttää menevän eteenpäin, mutta valitettavan hidasta näyttää homma olevan. Jos odottaa kiitettävää suoritusta, niin valitettavasti pettyy. Kouluarvosana 7/10 kuvaa mielestäni toimintaa tällä hetkellä. Toivotaan, että tulevat toimitukset ovat sitä mitä nyt luvataan, kun uusi laajennettu tehdas saadaan vuonna 2021 toimimaan ja ruuan verkkokauppa eriytetään uudeksi yksiköksi. Edelleen kuitenkin ihmetyttää, miksi tuotteita ei myydä suoraan vähittäiskaupan hyllyssä? Näin oltaisiin vältytty kaikilta näiltä sähläyksiltä. Vähän myös ihmetyttää, miksi Feelia ei myy kaupassaan kylkiäisiksi Oikia sipsejä, jotka kuuluvat Fodelian brändin alle? Ristiinmyynnillä saisi huomattavasti lisäarvoa. Itse ainakin tilaisin. Näin osakkeenomistajana vähän harmittaa, että vieläkään Feelian koko potentiaalia ei ole saatu valjastettua ainakaan Feelian ruokakaupan puolella. Toisaalta osake on noussut salkussani noin 70 %, enkä tule siitä kyllä luopumaan. Jotkut muutkin siis näkevät tämän potentiaalin. Feelian ruokaakin tulen vielä varmasti tilaamaan. Tähän loppuun mainittakoon, että yhteensä tilauksia olen siis tehtyt 4 kpl ja rahaa käytetty 239,5 euroa. Kai tuo jotain potentiaalista kertoo. Kesäksi voisi sitten taas suunnitella uutta tilausta.





(Alkuperäinen teksti julkaistu 16.12.2019 ja nyt päivitetty)

7 kommenttia:

  1. Itse olen kohtalaisella panostuksella Fodeliassa mukana oleva piensijoittaja. Ihmettelitte, miksi Feelian tuotteita ei myydä Pyhännän ulkopuolella päivittäistavarakaupoissa. Sijoittajana haluan mahdollisen suuren tuoton yrityksen omalle pääomalle laillisin/eettisin keinoin. Ottaen huomioon elintarvikeyritysten heikohkon aseman päivittäistavarakaupan ketjussa sekä ketjumyynnin (loppuasiakkaille) pienemmät katteet, on äärimmäisen viisasta Feelialta sijoittaa oma pääoma siten että sille saadaa mahdollisimman suuri tuotto. Itse sijoitin Fodeliaan siksi, että näin Feelian kannattavan kasvun äärimmäisen todennäköisenä yhdistettyinä yrityksen kilpailuetuihin nimenomaan ammattikeittiöissä. Hallitsematon yrityksen olemassaoloa uhkaava kasvu yleensä johtuu siitä, että yritykset investoivat sinne missä oman pääoman tuotot ovat pienempiä kuin sijoittajan tuottovaatimus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo voi hyvinkin olla se syy. Toisaalta ammattikeittiöihin ja muihin tuotetta menee paljon tukkurin kautta, joten siinäkin on välikäsiä katetta kutistamassa. Verkkokaupan kautta kuluttajille myymisessä on myös kuluja keräilyn ja postituksen osalta. 19,90 voi hyvinkin olla ihan realistinen kulu tuosta toiminnasta. Paljon saa kuluttaja ostaa, että tuollaisen kulun saa valmisruuan voitoilla katettua ja päälle vielä hyvän tuoton. Harva on edes Feeliasta kuullut, joten mainostaakin saa.

      Se on totta, että päivittäistavarakaupassa tuottajilla on vaikeaa. Luulisi Feelialla olevan kuitenkin aika hyvä neuvotteluvoima, kun tuote on muista erilainen ja uniikki. Mahdotonta tietysti sanoa, minkälaisen katteen tästä saisi ilman faktoja. Olisiko marketissa myyminen tosiaan vähemmän tuottavaa, kuin nyt tehty suoramyynti verkon kautta, tai horeca-toiminta?

      Voihan se olla, että päivittäistavarakauppaan joskus mennään, mutta toistaiseksi ei haluta herättää liikaa kilpailua. Kun tuotteen menekki joskus nähdään kaupan hyllyltä, niin kilpailijat varmasti pohtivat vastaliikettä. Nythän esimerkiksi noita pitkiä kuntasopimuksia, tai hoivalaitosten kanssa tehtyjä diilejä ei avata kilpailusyistä. Emme sijoittajina siis edes tiedä, paljonko niitä on ja miten ruuan raaka-aineiden hinnannousu on niissä suojattu. Näin kilpailijat eivät siis saa vihiä potentiaalista, mutta taas sijoittajien pitää vain luottaa, että johto tietää mitä tekee.

      Poista
  2. Kiitos, kun jaoit vinkin Feelian verkkokaupasta! Huippukauppa! Olen tilannut nyt kaksi kertaa ja hinta-laatusuhde on kympin arvoinen. Joitain tuotteita saa vain isoissa pakkauksissa, mutta valikoimaa on runsaasti. Tuotteet ovat säilyneet viileänä kuljetuksessa. Keittoja oli muutama vuosi taaksepäin Prisman valikoimassa, mutta enää en ole niitä löytänyt.

    Kiitos monipuolisesta blogista. Itsekin pyöräilen ympäri vuoden, joten nekin kirjoitukset kiinnostaa. Ja tietenkin sijoitus- ja säästövinkit.

    VastaaPoista
  3. Niin, ruokakauppa ottaa melkoisen katteen omasta pienestä osuudestaan joten ei se aina ole niinkään suuri onni saada tuotetta marketin hyllyihin. Varsinkaan juuri nyt, ja tämän päivän käytäntö sattaa olla huomisen tottumus...

    VastaaPoista
  4. Olen tilannut nyt 3 kertaa feelialta 2021.

    Omavalintaboxin hinta on suurempi, kun jo valmiiksi suunitellun perheboxin hinta. Hintaero on huomattava jopa 20€ jos tilaa ilman keittoja. Toinen ongelma on se, että jos otat irtotuotteita vaikka perheboxin kanssa ja ne ovat osaksi samoja kun perheboxissa se tekee tilauksen toimitukseen lisäpäiviä, kun tilaus käsitellään 2 kertaan.

    Jos tilaan Torstaina tai Perjantaina tilaus saapuu seuraavan viikon Tiistaina. Jos tilaan Maanantaina toimitus saapuu saman viikon Keskiviikkona, jos otan irtotuotteet boxsin lisäksi, niin toimitus kestää päivän pidempään.

    Ruoka on ihan mahtavaa lapseni syövät: kahden kalan keittoa, nakkikeittoa, ja punajuurikeittoa, vaikka jokapäivä 😀. Itse tykkään erityisesti lihaperunasoselaatikosta, kirjolohikiusauksesta, lapinriistakeitosta ja borssikeitosta. Kaikki muutkin ruuat on ihan loistavia... Siis parempia kuin omat valmistamani.

    Kannattaa kokeilla. Ruoka on niin hyvää, että kannattaa sietää toimitusaikataulu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruoka on kyllä todella hyvää ja itsekin pitäisi taas tehdä uusi tilaus, jotta jääkaapissa olisi jotain helposti valmistettavaa, kun tulee pidemmältä pyöräilyreissulta tai vastaavalta.

      Harmi, että tuo kotiruokaboksien hinnoittelun läpinäkymättömyys on vieläkin samalla tasolla, kuin jo kuukausia sitten. Toimitusaikatauluakin olisi voinut vielä hioa, mutta tuskinpa tulee muutosta. Näin firman osakkeenomistajana sitä vain pohtii, että montako vuotta tässä oikein menee, että potentiaali saadaan kunnolla valjastettua.

      Poista
  5. Toimintaa kehitetään kuitenkin aina eteenpäin palautteiden perusteilla. Varmasti näissäkin on omat haasteensa. Aika hyvä kuitenkin tuo 7/10. Se pakkaus ja säilyvyys on kyllä tärkeää. Meille on työpaikalle tulossa uusi pakkauskone, kovasti odotan jo että pääsee käyttämään.

    VastaaPoista