24. helmikuuta 2014

Maksaminen väärälle tilille - Miten rahojen palautus onnistuu?

Taloyhtiö jossa asun, päätti hyvän taloudellisen tilanteen takia olla perimättä asukkailtaan yhden kuukauden vastikkeen tammikuussa 2014. Vain taloyhtiön netti ja vesimaksu piti maksaa siltä kuulta. Jesss! Vastikehan tuosta 56 neliön kaksiostani on 151,20 euroa, joka jää siis nyt säästöön ja mahdollisesti sijoitettavaksi.

Vesimaksu (16,50 euroa) ja nopea laajakaista (8 euroa) ovat yhteensä 24,50 euroa, joka piti siis siltä kuulta kuitenkin maksaa. Joka kuukausi yhtä suurina toistuvat maksut olen laittanut pankissani automaattisesti toistuviksi, joten tuo maksu piti tietysti perua ja tilalle laittaa pelkkä vesi- ja nettimaksu. Kirjautuminen nettipankkiin, toistuvan maksun peruutus, uuden pienemmän maksun luonti vanhan maksupohjan tiedoilla, tietojen tarkistus, maksun varmistus ja homman pitäisi olla sillä selvä. Ei siihen montaa minuuttia kulunut.

Noin kuukauden päästä postiluukusta tipahti kuitenkin maksukehotus. Tammikuulta ei ole kirjautunut suoritusta. Kummallista, summahan on maksettu aikoja sitten. Tarkistin asian vielä nettipankista ja maksu oli lähtenyt tililtä ja oikean suuruisena. Yhteydenotto sähköpostilla laskun yhteyshenkilöön ja muutaman vaihdetun viestin jälkeen selvisi, että hommassa oli kuitenkin yksi mutta. Tilinumero oli väärä. En ollut päivittänyt verkkopankkini maksupohjaan uutta tilinumeroa ja siten maksu kirjautui taloyhtiöni/isännöitsijän vanhalle tilille, joka ei ole enää voimassa. Voi rähmä, nyt pitää ottaa yhteyttä pankkiini ja sopia, miten saan suoritukseni takaisin. Kaikkea sitä sattuukin. Mieluummin soittelisin vapaa-ajalla sähkökitaraa, kirjoittelisin blogia tai tekisin ihan jotain muuta, kuin selvittelisin miten rahojen palautus onnistuu väärältä tililtä. Huh, ihan kylmä hiki nousee otsalle, kun miettii mitä kaikkea asiassa voisi tapahtua ja mitä joutuu tekemään.


Joskus voi kuitenkin yllättyä positiivisesti siitä, miten helposti asiat voivatkaan selvitä. Lähetin pankkiini seuraavan sähköpostiviestin pankin omasta viestikeskuksesta (yksityiskohtaiset tiedot poistettu ja korvattu tähdillä):

Hei Maksoin vahingossa 4.1.2014 taloyhtiöni ****maksun saajan nimi*** netti ja vesimaksun 24,50 euroa taloyhtiöni vanhalle Nordean tilille: ***tilinumero*******, NDEAFIHH. Millähän tavalla noiden rahojen palauttaminen onnistuu ja miten asia tästä etenee?
Seuraavana päivänä pankki jo vastasikin:
Suoritus on palautettu tilillesi 9.1.2014, viitetiedolla saajan tili/ nimi virheellinen.

Olin jotenkin kuvitellut, että asiassa saa soutaa ja huovata, jotta rahat saa takaisin. Yllätys oli melkoinen, kun rahat palautettiin saman tien ja tähän kaikkeen tarvittiin vain yksi sähköpostiviesti. Kiitoksia pankilleni Nooa Säästöpankki nopeasta toiminnasta. Esimerkissä rahojen palauttaminen oli varmaankin helppoa sen takia, että tili, jolle maksoin ei ole enää voimassa/sitä ei enää ole. Olen ymmärtänyt, että jos maksu menisi väärälle saajalle oman virheesi johdosta ja maksunsaaja on jo tiedossa, niin itse pitää ottaa yhteyttä saajaan maksun palauttamista varten. Jos maksunsaajan tietoja ei ole, oma pankkisi neuvottelee maksunsaajan kanssa rahojen palauttamisesta. Jos maksunsaaja kieltäytyy palauttamasta niitä, voi hänen pankkinsa antaa maksunsaajan yhteystiedot maksajan pankille, joka voi antaa ne edelleen maksajalle, eli siis sinulle. Voit sitten itse periä rahasi väärältä maksunsaajalta. Joku viisaampi voi korjata, jos olen tässä asiassa väärässä.

Omalle tilille "yllätyksenä" tulleet rahat pitää palauttaa, sillä muussa tapauksessa kyseessä taitaa olla pieni kavallus/petos ja asian voi periaatteessa viedä oikeuteen asti, jos maksun saaja ei suostu rahojen palauttamiseen. Tähän ei siis päde sääntö: "Löytäjä saa pitää". Jos vastapuoli, jolle vastikkeettomat rahat ovat päätyneet on persaukinen köyhä työtön ja kyseessä on pikkusumma, voi asian vieminen oikeuteen olla kuitenkin turhaa. Tarkkana siis laskuja maksaessasi!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti