15. helmikuuta 2016

Hävetkää - Vantaan urheilupomot ja Timmi-tilavarausjärjestelmä

Käyn silloin tällöin epäsäännöllisesti pelailemassa squashia tai sulkapalloa Myyrmäen urheilupuistossa Vantaalla muutaman kaverin tai veljen kanssa. Aamupäivisin hinta on 10 euroa tunnilta, joten puoliksi jaettuna summa ei paljoa kustanna. Squashissa saa kiloille hyvin kyytiä ja samalla pelatessa voi vaihtaa hyvin kuulumisia. Homma toimi aikaisemmin siten, että haluttu vuoro varattiin puhelimitse ja maksettiin sitten paikan päällä pelipaikan vierestä löytyvään toimistoon. Maksuksi kävivät käteinen ja liikuntasetelit, kortilla maksaminenkin taisi onnistua. Kaikki toimi silloin ihan hyvin. Pohdiskelin joskus, että voisi olla kätevää varata vuoro suoraan netin kautta. Ei tarvitsisi jonottaa puhelimessa tai soittaa tiettyyn toimistoaikaan. Varauksen voisi tehdä mihin aikaan tahansa. Puhelinlaskuakaan ei kerry, kun ei tarvitsisi enää soittaa. Jos jonain päivänä on herännyt vähän väärällä jalalla, niin eipähän tarvitse edes jutella kenenkään kanssa. Asiakaspalvelijaltakin säästyisi hommassa aikaa, kun sen hoitaa itse asiakas. Kaikki on nykyisin netissä, niin luulisi tämänkin homman siis toimivan hyvin ja tuovan etuja ja kustannussäästöjä kaikille osapuolille. Tai niinhän sitä tyhmempi äkkiseltään luulisi...

Hävetkää-graffitti Vantaan urheilupomojen sikailusta Myyrmäessä. lähde.


Vuoden 2016 hemikuussa Myyrmäen urheilupuistossa otettiin käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmä. Tämän jälkeen kaikki onkin mennyt päin persettä ja valituksia on kuulemma sadellut. Miksi? Miten näinkin yksinkertainen järjestelmä on saatu kustua lähes täydellisesti? Timmin kautta netistä voi varata esimerkiksi Myyrmäen urheilupuiston squash-vuoron tietylle päivälle tiettyyn aikaan. Etsitään laji ja suorituspaikka, valitaan ajankohta ja aikaväli. Käyttötarkoituksen luokittelusta valitaan squash ja kaverin kanssa pelatessa valitaan kävijöiksi 2 kpl. Sitten painetaan nappia "Luo hakemus". Paitsi että tässä vaiheessa saadaan virheilmoitus "Kävijämäärä 1 on syötettävä". Mitään neuvoja tai tarkennuksia varauksen tekemiseen ei tietenkään ole. Yrityksen ja erehdyksen kautta saa vihdoin selville, että jostain syystä homma toimii vain siten, että pistää numeron 1 kohtaan alle 18-vuotiaiden lukumäärä. Jassoo. No sallittakoon vielä tällainen lapsus, jos homma muuten toimii...



Kun varaus on lopulta saatu tehtyä, niin on vähän häkeltynyt olo. Varauskalenteriin ei ilmesty mitään. Meniköhän varaus sittenkään läpi? Vähän ajan päästä sähköpostiin ilmestyy suurin piirtein seuraavanlainen viesti: "Varaushakemus luotu ja lähetetty käsiteltäväksi, odottaa yhteyshenkilön päätöstä". Siis mitä ihmettä? Miksi tällainen tavallinen squas-pelivuoro pitää vahvistaa vielä jollain henkilöllä erikseen? Eikö netin kautta toimivan varausjärjestelmän tarkoitus juurikin ole automatisoida tällainen? Mihin vahvistusta enää tarvitaan ja mitenhän kauan tätäkin varausvahvistusta saa sitten odotella? Ei muuta kuin peukaloita pyörittelemään. Vihdoin noin neljän tunnin päästä saapui sähköpostiini lopullinen varausvahvistus kaksin kappalein. Jos siis haluat lähteä hetken mielijohteesta (samana päivänä tai edes seuraavana) kaverin kanssa pelailemaan, niin Timmin kautta varauksen tekoa ei voi mitenkään suositella hitaan byrokratian takia. Puhelimella varaus vielä onnistuu, luojan kiitos.

Selvä, squas-vuoro on siis vihdoin ja viimein varattuna Timmin kautta, mitenkäs maksupuoli? Tästä ei ollut mitään infoa. Paikan päällä squas-kentän vieressä toimistossa vihdon selviää, että liikuntapalvelut laskuttavat kaikki käyttövuorot joka kuun 14. päivä. Lasku toimitetaan postitse käyttäjän Timmi-järjestelmään antamaan osoitteeseen. Katsos vain, eihän näin oleellista tietoa kannata käyttäjälle kertoa, eihän? Käteisellä tai liikuntaseteleillä ei voi enää maksaa paikan päällä. Jos siis lähden pelailemaan kaverin kanssa, niin kaveri maksaa pelivuoronsa minulle käteisenä ja itse maksan sitten yhteisen laskun kuun 14. päivä. Liikuntaseteleillä maksaminen onnistuu vain, jos sen tekee noin 1 kilometrin päässä olevan uimahallin kassalla. Maksusta saa kuitin. Kopio laskusta sekä maksukuitista pitää toimittaa liikuntapalvelun toimistoon viimeistään kuluvan kuukauden 24. päivä mennessä postitse, sähköisesti tai käymällä paikan päällä (Tikkurilassa, aivan toisella puolella kaupunkia). Mikäli maksettua laskua kuitteineen ei toimiteta määräpäivään mennessä, siirtyy lasku perintään Intrumille. Jokainen voi arvailla, miten paljon tämä laskee kävijämääriä.

Tähän on nyt ihan pakko lainata Sannin uutta biisiä: "Että mitähän vittua, mulla alkaa huumori loppua." Mihin kakkakikkareeseen Vantaalaisten verovaroja onkaan pistetty? Jo ensimmäisen vuosikurssin tietotekniikan opiskelija varmaan koodaisi paremman varausjärjestelmän. Miksi juuri Timmi-tilavarausjärjestelmä on valittu? Mitkä olivat kriteerit ja onko hommaa ollenkaan kilpailutettu? Olisi kiva saada käsiin kaikki tähän päätöksentekoon liittyvä dokumentaatio. Ei olisi tosin enää mitenkään yllättävää, jos homman takana olisi jotain hämärää. Myyrmäen Urheilupuisto Oy:n toiminnastahan on paljastunut tarkastusraportti, joka kertoo Vantaan urheilupomojen sikailusta: kalliita ravintolalaskuja, matkoja ja palkankorotuksia tuhansien eurojen arvosta. Pöyristyttävää luettavaa. Kähmintää Myyrmäen urheilupuistossa on tosin tapahtunut ennenkin. Voin vain kuvitella, miltä tuntuu niistä vanhemmista, jotka ovat tehneet ilmaistyötä urheiluseuratalkoissa maksaakseen jälkikasvun treenit Myyrmäen urheilupuistossa ja samalla vantaan urheilupomot kähmivät varoja ja kittaavat ne kurkusta alas. Voi voi.


8 kommenttia:

  1. Hyi, että saisivat hävetä! Sinällään en ihmettele, vaikka järjestelmä nimenomaan olisi kilpailutettu ja oikein rankalla kädellä. Näistä kuntien kilpailutuksia sivusta seuranneena voin sanoa, että painoarvo näissä on aina hinnalla. Ja jos tarjouspyynnössä on unohdettu määritellä sellaiset seikat kuin "järjestelmän täytyy toimia" tai "järjestelmän pitää olla helppo käyttää" niin sitten sillä rahalla saa juuri sellaisen järjestelmän kuin on tilannut. Ei se ihan sitten toiminutkaan, mutta oli hei HALPA!
    Hyh.

    T: Ananas
    Yksinhuoltajan selviytymisopas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, jotenkin kuulostaa tutulta. En tunne hankintalakia ja kilpailutusta kovinkaan hyvin, mutta eikö niitä kriteerejä voisi muuttaa ja painottaa tärkeyden sekä maalaisjärjen mukaan? Periaatteessahan kriteerejä voisi painottaa ihan oman maun mukaan pedaten sopimuksen vaikka tietylle taholle? Jos halutaan, että sopimusta ei voita esimerkiksi halvin ulkomainen tarjoaja, joka kiertää veroja, niin sittenhän voidaan painottaa sitä, että verot maksetaan Suomeen ja tuotanto tapahtuu lähellä. Miten kilpailutuksestakin on saatu niin vaikeaa?

      Poista
  2. Aika kököltä järjestelmältä kuulostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä se toistaiseksi on. Koska itse käyn ainakin kerran viikossa uimahallissa, niin periaatteessa squas-vuorojen laskun maksaminen liikuntaseteleillä ei olisi niin iso juttu itselleni. Suoraan sanottuna takaraivossa on kuitenkin pieni pelko siitä, että mitä jos homma ei toimikaan? Koska järjestelmä on jo niin kökkö, niin tuleeko tästä maksamisesta vain lisää ongelmia ja säätöä? Herännyt epäluottamus ei oikein houkuttele edes kokeilemaan. Ei millään jaksaisi muutaman euron säästön takia ruveta tappelemaan liikuntapalvelujen tai perintätoimiston kautta, jos jotain yllättävää vielä tapahtuu.

      Poista
  3. Itse pääsin kokeilemaan ihan livenä varatessani sulkista Talin tenniskeskuksen sivuilla. Jäi Timmit väliin ja siirryin ihan perinteiseen puhelinvaraukseen =D

    VastaaPoista
  4. Tuo sama skeida ohjelmisto on aika monessa kunnassa/kaupungissa käytössä. Ainakin Espoossa olen sitä käyttänyt ja näemmä kun on saatu moneen paikkaan sama ohjemisto myytyä niin ohjelmistoa ei enää tarvitse kehittää liikaa. http://www.timmi.fi/index.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti noin siinä tuppaa käymään... Oletko voinut maksaa liikuntaseteleillä käyttämiäsi palveluja Espoossa?

      Poista
  5. On olemassa parempia vaihtoehtoja www.flextila.com

    VastaaPoista