12. tammikuuta 2015

Kännykän huolto ja korjaus - Kuluttajan oikeudet

Ostin reilut puolitoista vuotta sitten (toukokuu 2013) Nokia Lumia 620 älypuhelimen vanhan ja hitaasti tahmailevan Symbian -käyttöjärjestelmällä (S60 5th edition) varustetun Nokia C5-03 kännykän tilalle. Olen ollut erittäin tyytyväinen nykyiseen Nokian älypuhelimeen. Hintaisekseen se on mielestäni erittäin toimiva ja tarjoaa kaiken sen, mitä itse tarvitsenkin. Kartta- ja navigaatiosovellus pyörä- ja suunnistusreissuille kulkee aina mukana, kameralla saa vaivatta julkaisukelpoisia kuvia blogikäyttöön ja nettiinkin pääsee, jos jotain tarvetta sille löytyy. Puhelinlaskukin on vähentynyt merkittävästi, kun otin WhatsApp pikaviestisovelluksen käyttöön. Miksi edes hankkisin jotain sikahintaista iPhonea, jos jo parinsadan perusälyluurilla pärjää näin hyvin?

Nokia Lumia 620 -puhelimen käyttöä. Kuvan lähde: GadgetGuy.com
Nokia Lumia 620 puhelin on koko käyttöaikana jumittunut vain muutaman kerran ja vaatinut uudelleenkäynnistämistä, jolloin kaikki on taas palannut kuntoon. Mitään suoranaista vikaa laitteessa ei ole ollut ja kaikki on toiminut oikeastaan niin kuin pitääkin. Reilun vuoden käytön jälkeen laitteen sivussa oleva äänenvoimakkuuden säädin alkoi kuitenkin reistailemaan. Jotta kapulan saisi äänettömälle, joutui sivunäppäintä painamaan voimakkaasti kynnellä aivan reunasta, jotta painallus rekisteröityisi. Vika vain paheni ajan saatossa, joten päätinkin ladata kännykkään sovelluksen, jolla puhelimen laittaminen äänettömälle luonnistui näppärästi. Kaikki toimi näin pari kuukautta ongelmitta, kunnes saapui Lumia Cyan päivitys (Windows Phone 8.1 -päivitys).

Päivityksen jälkeen käyttämäni sovellus ei enää toiminutkaan ja sovelluskaupasta ei löytynyt vastaavaa, virallisesti toimivaa applikaatiota äänenvoimakkuuden säätämiseen ilman sivunäppäimen painamista. Päädyin sitten asentamaan kännykkääni epävirallisesti ja hankalasti toimivan ohjelman. Käyttäjien kommenttien mukaan tämä ohjelma oli ainut, joka jollakin tasolla toimisi. Sen käyttö oli hankalaa, hidasta ja mielestäni ohjelman käyttö lyhensi merkittävästi myös kännykän akunkestoa. Tietysti olisin voinut viedä kännykän huoltoon ongelman korjaamiseksi, mutta olen kuullut ja lukenut (juttu1 ja juttu2) niin paljon huonoja esimerkkitapauksia kännykän huollosta, ettei näin pienen vaivan kanssa vielä jaksa kerjätä isompia ongelmia. Toisekseen en omista varakännykkää, enkä haluaisi olla ilman yhteydenpitovälinettä edes muutamaa viikkoa.

Mieli kuitenkin muuttui, kun kännykästä hajosi samalta reunalta myös kameranäppäin. Kamera-sovellus ei yksinkertaisesti suostunut käynnistymään millään konstilla. En omista erillistä kameraa, vaan tallennan kännykällä kaiken ikuistamisen arvoisen, koska sehän kulkee aina mukana. Nopea netin selailu kertoi, että kyseessä on itse asiassa Lumia puhelimen jonkin sorttinen tyyppivika. Monella käyttäjällä kaikki sivunäppäimet vain sanovat sopimuksen irti. Takuu oli vielä voimassa, joten ei muuta kuin marssimaan Elisa Shopit-liikkeeseen, josta puhelimen alunperin ostinkin. Lyhyen jonotuksen jälkeen pääsin tiskille ja kerroin kännykässäni olevasta viasta ja pyysin tilalle varalaitetta. Myyjä aprikoi olikohan heillä varalaitetta (tuntui vähän teeskentelyltä), mutta se löytyikin nopeasti. Lainalaitteeksi sain vähän kalliimman Nokia Lumia 900 -laitteen. Myyjä sanoi kustannuksiksi tulevan 5 euroa, mutta papereita täytettäessä tästä ei enää mainittu tai ollut kirjallisesti mitään..?. Ehkä myyjä näki sitten naamastani, että tuo tyyppi tietää oikeutensa, joten turha yrittää mitään :) Myyjä kyseli vielä onko varmuuskopiot kunnossa, ennen kuin antoi lainalaitteen tilalle ja otti puhelimeni huoltoon. Homma oli ohi noin 10 minuutissa.

Laitteen huoltotietoja pystyi seuraamaan reaaliajassa www.scfhuolto.fi -sivustolta ja kaiken kaikkiaan homma sujui sutjakkaasti. Vein laitteen 7.11.2014 Elisa Shopit-liikkeeseen, 17.11 se oli saapunut huoltoon ja 19.11 kapula oli jo korjattu. Tämän jälkeen sain tekstiviestikehotuksen älypuhelimen noutamiseksi. Onneksi muistia ei oltu tyhjennetty, joten vain SIM-kortti sisään ja se siitä. Lähetelapussa luki: Sähkömekaaninen korjaus Nokia takuu. Pari viikkoa siinä siis kesti, jonka jälkeen älypuhelimeni on taas toiminut kuukausia mallikkaasti.

Mitä tästä jakamastani esimerkistä kannattaa oppia? Myyjähän vastaa tuotteessa olevasta virheestä ja sen korjaamisesta. Virheen korjaaminen on tehtävä kohtuullisessa ajassa ja siitä ei saa koitua asiakkaalle kohtuutonta vaivaa tai ylimääräisiä kuluja. Jos korjausaika jostakin syystä venyy, myyjä voi antaa asiakkaalle sijaislaitteen. Mikään laki ei tähän varsinaisesti pakota, mutta jos korjattavana laite on asiakkaalle niin välttämätön, että hän joutuu lainaamaan tai vuokraamaan tilalle toisen laitteen, kustannukset maksaa myyjä, kertoo Kuningaskuluttaja. Tämän takia myyjän onkin järkevää tarjota asiakkaalle itse sijaislaitetta. Aina myyjät eivät sijaislaitetta kuitenkaan tarjoa, vaan asiakkaan pitää osata sitä vaatia. Jos korkattavaksi menee esimerkiksi perheen ainoa puhelin, samantasoista sijaislaitetta kannattaa pyytää heti. Lähipiirissä käytyjen keskustelujen perusteella samantasoisilla ominaisuuksilla olevan sijaislaitteen saaminen korjauksen ajaksi on erittäin epätodennäköistä, jos sitä ei erikseen uskalla vaatia. Tunne siis oikeutesi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti