Miksi oma ilmatäytteinen SUP-lauta?
Oma ilmatäytteinen SUP-lauta ratkaisee monta ongelmaa. Otetaan ensimmäiseksi käsittelyyn hinta. Hankin oman Bestway Aqua Cruiser lautani elokuussa 2022 Taloon.comista hintaan 229 euroa. Syksyllä ja aikaisin keväällä nuo laudat ovat usein -50 %, joten silloin on yleensä paras aika hankinnalle. Tällä hetkellä tuo näyttää olevan Tokmannissa 200 euroa. Voiko tuohon hintaan saada mitenkään toimivaa ja hyvää SUP-lautaa? Mielestäni kyllä. Toistaiseksi laudasta ei ole juuri mitään pahaa sanottavaa ja se on toiminut omassa käytössäni täydellisesti. Yleensä kajakin/SUP-laudan vuokra on noin 50 euroa/4 h, joten lauta maksaa itsensä takaisin noin neljännen käyttökerran jälkeen. Kirjoitushetkellä olen tainnut käyttää sitä noin 6 kertaa. Vähintään pari reissua olisi kesällä vielä suunnitteilla. Nyt töistä saadut liikuntasetelit voi käyttää johonkin muuhun, kuten vaikkapa boulderointiin, tai jos ei keksi niille muuta käyttöä, niin "vaihtaa ne rahaksi" ostamalla Finnkinon leffalippuja. Taloudellisesti siis ihan järkevää.
Ilmatäytteisen SUP-laudan kuljetus on myös suhteellisen helppoa. Ei tuota nyt ihan selässä pitkiä matkoja kanneta, mutta pyörällä se kulkee mallikkaasti. Autolle ei ole mitään tarvetta. Etenkin sähköfatbikellä painoa ei edes huomaa. Pyörän ketteryys hivenen kärsii, mutta kantoon saisi vielä paljon enemmänkin tavaraa, koska sivulaukut ovat yllättävän tyhjiä. Käytännössä lauta on noin 12 kg + pumppu ja mela siihen päälle. Kaikki kulkisivat SUP-laudan isossa säkissä, mutta olen sijoittanut eväät, juomat, pari lukkoa, melan, pumpun yms tavaran sivulaukkuihin, jotka tukevat tarakalla olevaa lautaa. Koko komeus kiristetään sitten hyvin parilla kuormaliinalla. Tuo mahtuu jopa juuri ja juuri taloyhtiön hissiin, kun pyörän keulan nostaa pystyyn. Takapainoisena helppo homma. Siksi nuo melat sojottavat tuolla takana :) Veljellä on ilmatäytteinen kajakki, joka maksoi noin 1 000 euroa. Sen kuljetus on omaan makuuni hivenen hankalampaa, vaikka sinänsä hyvin pyörän peräkärryssä kulkeekin. Arvatkaa kumpi kulkee jyrkässä ylämäessä tai upottavassa hiekassa paremmin?
Ilmatäytteinen SUP-lauta Ortliebin sivulaukuilla Tunturi Tribe sähköfatin tarakalla kulkee mallikkaasti |
SUP-laudan kuljetus vs ilmatäytteisen kajakin kuljetus. Elämä on valintoja. |
Bestway Aqua Cruiser - Hyvää ja huonoa
Miksi valitsin juuri tämän laudan? Lauta on vakaa ja nopea ja siinä on tilaa retkivarusteille. Mitä pidempi ja kapeampi lauta on, niin sitä nopeampi se myös on. 3,2 metriä pituutta ja 76 cm leveyttä on sopiva kompromissi. Kapeampana se olisi ehkä turhan kiikkerä ja lisäpituus/leveys rajoittaisi jo kuljettamista. Lauta luokitellaan ns. Touring-laudaksi eli se sopii pitempienkin etappien melomiseen. Itse asiassa tärkein kriteeri oli itselläni nuo kiinnitysverkot edessä ja takana. Monessa laudassa on vain yksi paikka, jolloin juomapullon ja eväiden kanssa voisi tulla haasteita.
Kuten yllä olevasta kuvasta näkee, kaikki tarvittava pumpusta melaan tulee mukana. Pientä kritiikkiä voisi esittää parista asiasta. Mela on kyllä ihan toimiva ja asiallinen, mutta muutaman kerran käteen on tuntunut pientä terävyyttä liitoskohdassa. Välillä melontapuolta vaihtaessa on tullut siis hentoa raapaisua, kun epähuomiossa käsi on ottanut väärästä kohtaa kiinni. Pumpusta puuttuu myös tyhjennystoiminto. Ilmatäytteisen SUP-laudan kanssa ne viimeiset ilmarippeet laudasta on todella vaikea tyhjentää. Esimerkiksi veljen kajakin pumpussa on tämä toiminto ja lainaankin aina sitä, jos vain olemme samaan aikaan retkellä.
Entäs se laudan täyttö ja tyhjennys? Voisi kuvitella, että täyttäminen on se hankalin homma, mutta kaikki on vähän suhteellista. Itse täyttämiseen menee noin 5 minuuttia riippuen vähän paljon habaa ja kestävyyttä käsistä löytyy. Pumppauksia menee noin reilut 220 kappaletta, vähän riippuen halutusta paineesta. Vasta aivan viimeiset parikymmentä pumppausta ovat raskaimmat ja alku menee todella kevyesti. Veljen ilmatäytteiseen kajakkiin verrattuna saisin varmaan samassa ajassa kaksi lautaa valmiiksi.
Mikä sulla oikein kestää? SUP-lauta on ollut jo pitkään valmiina, kun veli täyttelee kajakkiaan ja varusteitaan. Kuva Nuuksion Pitkäjärveltä vuonna 2023. |
SUP-laudan tyhjennys on mielestäni se tylsin ja hitain homma. Ensinnäkin se hirveä suhina, kun ilma poistuu laudasta reilun 1 barin paineella. En oikeasti liioittele, jos sanon että kuulosuojaimille olisi tarvetta, kun venttiilistä päästää maksimimäärällä ilmaa ulos. Joko venttiiliä painaa varovasti tai sitten itse olen nyt kokeillut kankaista puhdistusrättiä "ilmanvaimentimena" venttiilin edessä. Vaikka suuren osan ilmasta saakin tyhjennettyä täyttämistä nopeammin, niin sitten jää vielä se laudan putsaus ja itse pakettiin kääriminen. Ei kukaan halua lautaa märkänä, likaisena ja roskaisena kantopussukkaan laittaa. Pieni rätti tai käsipyyhe käteen ja tyhjää lautaa putsaamaan. Koska mukana tulleessa pumpussa ei ole tyhjennystoimintoa, niin viimeiset ilmat on hankala saada ulos. Pitää kääriä ja puhdistaa lautaa samalla, kun toisella kädellä tyhjentää venttiilistä.
Takuuta laudalla on 2 vuotta, joten ainakin pari vuotta huoletonta käyttöä pitäisi olla taattu. Ainakin markkinointipuheissa laudan pitäisi kestää hyvin hankausta ja myös UV-säteilyä. Vielä en ole saanut sitä rikki, saati vuotoa aikaiseksi, vaikka jonkinlaista koskentynkääkin on tullut varovasti melottua. Rungon Drop Stitch on kaksinkertainen polyesterirakenne, jonka pitäisi olla erittäin kestävää ja antaa laudalle hyvän jäykkyyden. Tuosta olen erittäin yllättynyt, koska jo alle minimipaineiden laudan jäykkyys on hyvä. Seisoma-alue on pinnoitettu luistamattomaksi ja sandaalit jalassa tuolla on hyvä meloa.
Suppailua Nuuksion Pitkäjärvellä, kuva vuodelta 2023. |
Olen oikeastaan aika yllättynyt miten paljon SUP-lautailusta oikeastaan pidänkään. Ennen oman laudan ostoa en siitä hirveästi tykännyt. Se on hitaampaa kuin kajakilla kulku ja tuntuu että laudalla ei pääse kunnolla suoraan. Edelleen nämä faktat ovat kyllä totta, mutta asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Nopeus on vain karvan verran pienempi ja pidemmillä reissuilla sillä ei ole minkäänlaista merkitystä. Reissu ei ole nopeuskisa ja kokonaisuus ratkaisee. Esimerkiksi rantautuminen on vain niin kätevää, kun ei tarvitse kömpiä esiin kajakista. Riittää että laskee vain sandaalin rantaan ja maihinnousu on tehty. Laudan päällä voi vaikka syödä ja juoda ja samalla vilvoitella jalkojaan kylmässä vedessä. Yritäpä tehdä tämä kajakissa.
Kevyenä lautana tuota on myös suhteellisen helppo kantaa jopa yhdellä kädellä. Jokia meloessa ja pahoja koskipaikkoja kiertäessä se voi olla jo todella kriittinen etu. Kukaan ei halua raahata ja nostella jotain isoa 30 kg kajakkia kahden miehen voimin, jos sen vain voi välttää. Mikä tärkeintä, selkä ei tule kajakin tapaan kipeäksi istumisesta. Koska asento ei ole staattinen vaan dynaaminen, niin meloa jaksaisi vaikka koko päivän. Huonona puolena on oikeastaan se, että seisomisen takia (suuri tuulipinta-ala) lauta on niin paljon herkempi vastatuulelle ja tällöin melonta on tuskaista. Joutuu laskeutumaan polvilleen ja se ei ole pidemmän päälle hauskaa. Pahassa vastatuulessa kajakkia tulee siis ikävä, ei muutoin.
Päivittelen tätä artikkelia, kun laudan takuu loppuu ja jotain uutta sanottavaa kertyy. Onko joku muu lukija tykästynyt ilmatäytteiseen SUP-lautaan?
Onnistuuko rinkan kuljettaminen suppilaudalla ilman pelkoa kaatumisesta? Jos vaikka suppailisi johonkin saareen yöksi niin pitäisi kuljettaa kaikki romppeet laudan päällä.
VastaaPoistaEn ole kokeillut tavaramäärässä kuin paria litraa vettä ja vähän evästä. Näkeehän noilla laudoilla kuitenkin välillä kaksi päällä, tai aikuinen ja koira mukana. Tuskin se rinkka ainakaan enempää tilaa vie. Periaatteessa on siis kyllä mahdollista, enkä usko painon, tai muuttuvan painopisteen olevan vielä se ongelma. Eri asia sitten on, miten rinkan saa kunnolla kiinni ja pysyvän koko matkan kuivana.
Poista