8. kesäkuuta 2016

HeiaHeialla kirjaat liikkumisesi - Paljonko liikun?

Työpaikallani otettiin vuoden 2014 lopussa käyttöön HeiaHeia-liikuntasovellus. Tarkoituksena oli leikkimielisen kilpailun ja sosiaalisuuden avulla lisätä työntekijöiden liikuntamäärää ja sitä kautta työntekijöiden terveyttä. Aktiivisimmille yksiköille ja liikkujille luvattiin palkintoja. Kun hyvinvointi ja kunto kasvaa, niin myös sairauspoissaolot vähenevät. Jostain kummasta ja käsittämättömästä syystä sovelluksen käyttöä ja tätä aktivointia kesti kuitenkin vain pari kuukautta. Luulisi, että yrityksellä tällainen työntekijöiden motivointi olisi vähän pitkäjänteisempää toimintaa. Nyt homma meni reisille vähän kuten tavallisella liikuntaharrastajan aloittelijalla, joka joulukinkut, rosollit ja suklaat syötyään lupailee aloittaa uuden liikuntaharrastuksen. Salit täyttyvät näistä uudenvuodenlupauksen antajista. Motivaatiota ja liikkumista kestää kuitenkin vain se pari kuukautta, kunnes jälleen makoillaan sohvalla. Ei näin. Jos ei muuta, niin itselleni tästä aktivaatiosta jäi käteen kuitenkin liikuntapäiväkirjan pito.

Heiaheia on tavallaan kuin helppokäyttöinen ja simppeli liikuntapäiväkirja, jolla voi pitää kirjaa tekemisistään salitreenistä aina avovesiuintiin ja kiipeilystä lenkkeilyyn. Valmiiksi tehtyjä lajeja löytyy kasapäin (sadoittain). Klikataan vain suoritusta, annetaan sille päivämäärä, kesto, mahdollisesti kuljettu matka, kommentit yms ja merkintä on valmis. Jos palvelua on jo hetken käyttänyt ja tullut sinuiksi sen toiminnan kanssa, niin suoritusmerkinnän tekemisessä kestää vain muutama sekunti. Nopeuden ja helppokäyttöisyyden ansiosta kaikki liikkumiset onkin vaivatonta kirjata HeiaHeiaan. Sovelluksen hyödyt riippuvat oikeastaan käyttäjän tarpeista. Pakkohan tätä ei ole kenenkään käyttää. Toisille se on aivan liian yksinkertainen ja toisille muuten vaan turha. Itselleni se on juuri sopiva.




Miksi itse käytän sitten HeiaHeiaa? Yksi on oikeastaan sen sosiaalinen puoli. Kun katsoo muiden suorituksia, niin siitä saa yleensä motivaatiota omaan liikkumiseen. Välillä on ihan hauska vähän kisata kavereita ja puolituttuja vastaan siitä, kenellä on eniten treenikertoja tai tunteja viikossa. Monta kertaa olo on ollut hivenen vetämätön, mutta kun näkee muiden tekevän jotain, niin on tavallaan "pakko" itsekin lähteä. Vähän sama kuin puolisosi lähtisi lenkille ja pyytäisi sinuakin mukaan. Vaikea siinä tilanteessa on enää kieltäytyä tai keksiä tekosyytä olla lähtemättä. Pieni kisa-asetelma hyvässä hengessä ja ei niin tosissaan auttaa siis ainakin itseäni motivoitumaan liikunnan suhteen. Lisäksi näin saa uutta keskusteltavaa kavereiden kanssa, kun on huomannut jonkun tekevän jotain poikkeuksellista ja hauskaa. Pahimmassa (parhaimmassa) tapauksessa sitä saattaa löytää itsensä myöhemmin saman lajin parista.

Nykyisin tuntuu välillä pahalta, jos en saa HeiaHeian treenilokiin päivälle edes jotain merkintää. Jos sää ei ole suosiollinen ulkolajeihin tai kahvakuulailu kotona telkkarin ääressä ei innosta, niin sitten venyttelen (erittäin harvoin). Joskus niitä lepopäiviäkin on tosin hyvä pitää ja kuunnella oman kehon jaksamista. Liikunta ei saa olla suorittamista, eikä aiheuttaa stressiä pakkopullana. Vaikka viihdynkin erinomaisesti yksilölajien parissa, niin välillä on myös hauska lähteä kaverin kanssa treenaamaan. Squash, seinäkiipeily ja melonta nyt vaan ovat hienompia kaverin kanssa tehtynä kuin yksin. Kun treenitreffit on sovittu, niin ei niistä kehtaa enää luistaakaan. Samalla saa hyvin vaihdettua kuulumiset. Sitten on tietysti se ainutkertaisten elämysten jakaminen, esim. Multisport -kisoissa. Liikunta on yhteistä laatuaikaa. Kaikkien pitää kuitenkin löytää juuri se oma laji, mikä itselle parhaiten sopii. Ketään ei voi pakottaa tykkäämään juuri omista lempilajeistasi. Se lempparilaji löytyy kyllä ihan kaikille kun tarpeeksi kokeilee ja etsii. Ja lempilajeja voi tietysti olla monta vuodenaikojen mukaan :D

HeiaHeiasta 8.4.2015 otettu ruutukaappaus lajiyhteenvedosta.

Sosiaalisuuden ja motivaation nostamisen lisäksi käytän HeiaHeiaa myös puhtaasti tilastoinnin takia. Itseäni kiinnostaa kaikki, mistä vain voi tehdä jonkinlaista tilastoa ja vertailua (Jos vessani ottaisi ulosteestani jotain näytteitä, niin varmaan hurahtaisin tähänkin). Joku on joskus kysynyt, paljonko pyöräilen. Heitän aina suuruusluokan, eli noin 5 000 km vuodessa. Tarkkaa lukua en itse asiassa edes tiedä. Miksi? Omistan neljä polkupyörää, joissa kaikissa ei ole polkupyörän mittaria. Ne joissa mittari on, niin niistä välillä unohtuu mittareiden nollaus vuoden vaihtuessa. Jos mittari löytyy ja nollauskin on suoritettu, niin sitten hävitän mittarin tai paristo loppuu. HeiaHeian helppokäyttöisyyden ansiosta saan kirjattua joka ikisen pyöräkilometrin talteen. Nyt kun pyöräilykausi talven jälkeen vasta alkaa, niin huhtikuun alkuun mennessä kilometrejä on kertynyt jo noin 1 700. HeiaHeian avulla tästä voi jo vähän päätellä vuosittaista ajomäärää. Hämmästyisin, jos kilometrit eivät nousisi tätä vauhtia yli 6 000:nen vuodessa. Katsellaan. Tekisi mieli melkein pistää itselleen haaste 10 000 pyöräilykilometrin ylittämisestä vuodessa :) Tuo onkin yksi juttu, mikä HeiaHeiasta puuttuu.

Ihan kaikkea tekemistä en HeiaHeiaan kirjaa. Rajana on noin 15 minuutin kesto. En siis kirjaa kävellen kaupassa käyntiä kävelyksi, vaikka niin jotkin tekevätkin. Kaikenlaiset pikasiivoukset ja nopeat vatsalihakset sekä lyhyet leuanvedotkin jätän kirjaamatta. Kirjaan vain "oikeat" liikunnat. Paljon näkee juuri niitä, jotka merkkaavat kaikenlaiset parin minuutin kissanristiäiset, rappusten nousut, koiran iltapissitykset ja rikkaruohojen kitkennät palveluun. Kukin käyttäköön palvelua tietysti omalla tavallaan. Ennen kaikkea HeiaHeia on kuitenkin itseäni varten. Siitä näkee hyvin esimerkiksi sen, miten treenimäärät ovat mahdollisesti muuttuneet, miten on tullut sairastettua jne.

HeiaHeian treenitilasto. Tilastosta selviää montako tuntia on tullut liikuttua pitkällä aikavälillä.
Treenilokista voi esimerkiksi nähdä, että liikun noin 60 h kuukaudessa, eli noin 2 h päivässä. Suurin osa tästä tulee tietenkin työmatkojen pyöräilystä. Jos en pyöräilisi, niin treenimäärä kyllä puolittuisi. Onneksi pyöräilen. Hauskaa ja mielenkiintoista nähdä, miltä treeniloki tulee näyttämään koko vuoden osalta. Talvella 2 tuntia raskaalla fatbikellä työmatkaan ei ollut mikään poikkeus, mutta kesän alusta maantiepyörällä mennään jo sama matka heittämällä alle 1 h ja 20 minuuttia. Automaattisesti pyörällä saamani treeniaika lyhenee kesällä siis joka työpäivä jo kolmasosalla. Aika paljon. Korvautuuko tämä aika sitten jollain muilla aktiviteeteilla, saa nähdä? Tavallaan luulisin, että kesällä treenaan enemmän, mutta tilastot saattavat kertoa jotain muuta. Siksi tätä HeiaHeiaa osin käytänkin. Haluan saada tuohon kysymykseen selvyyden. Ehkäpä pitää alkaa ajamaan työmatka jotain pidempää maisemareittiä pitkin, jotta kesto pysyy samana. Samalla saisin tuon 10 000 kilometriä ajettua.

Suosittelen kokeilemaan, jos vähänkään kiinnostaa. Kaverikutsunkin voi lähettää. Ja jos pyöräily tai melontaseura pääkaupunkiseudulla kesällä kiinnostaa, niin voidaan ehkä lähteä yhdessä treenaamaan. HeiaHeian tuottama top5-lajit löytyy myös blogini vasemmasta sivupalkista.

Päivitys: Vuoden 2015 treenitilastot ja määrät

Liikuntapäiväkirjaa on nyt tullut pidettyä sen verran, että saan siitä joitain mielenkiintoisia tilastoja poimittua lukijoille. Koko vuonna on tullut treenattua yhteensä 647 tuntia, eli 1 h 46 min/päivä tai 12 h 24 minuuttia viikossa. Treenitunnit näyttävät jakautuvan suhteellisen tasaisesti ympäri vuotta. Pimeimpään aikaan talvesta treenaaminen on ollut vähäisempää, mutta tämä saattaa johtua pääosin sairauspäivistä, joita koko vuodelta kertyi 9. Kesäkuun puolivälin treenipiikki tulee Reitti2000 -vaellusreitin ajamisesta maastopyörällä ja korkein piikki pidemmästä pyöräreissusta (222 km) Sastamalasta Vantaalle.

HeiaHeian treeniloki tuntien osalta vuodelta 2015.
Vuoden 2015 lajikirjoa. Vähän kaikkea tullut tehtyä.

Vuoden 2015 juoksukilometrit.

Vuoden 2015 pyöräilykilometrit.
Vuonna 2015 juoksukilometrejä kertyi säälittävät 91 kilometriä. Vähänkään lenkkeilevä juoksee saman määrän jo kuukaudessa. Tästä huolimatta vuoden 2015 Helsinki City Run sujui erinomaisesti. Vuosi 2016 on alkanut juoksun osalta vielä huonommin, joten ei mikään ihme, että juoksuvauhti laski vuoden 2016 Vantaan triathlonissa. Peiliin katsomisen ja ehdottomasti parantamisen paikka. Ja nyt se mikä itseäni tässä liikuntapäiväkirjassa eniten kiinnostaa: pyöräilymääräni. Vuonna 2015 tuli pyöräiltyä noin 7 400 kilometriä. Tässä pitäisi olla mukana sekä työmatka, maantie, maasto ja triathlonissa poljetut kilometrit. Muutama kilometri pyöräsuunnistusta yms taitaa puuttua. 7400 kilometriä vuodessa tekee noin 20,3 kilometriä päivässä. Ihan kunnioitettava määrä, vaikka ei vielä läheskään 10 000 kilometriä.



1 kommentti:

  1. Itsekin tykkään Heia Heiasta tosi paljon! Olen kirjannut sinne liikuntasuorituksiani jo vuodesta 2011. Tässä vaiheessa on kiinnostavaa vertailla vuosia: kuinka suoritusmäärät ja lajit ovat vaihdelleet eri vuosina. Treeni-intoa! :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...