8. maaliskuuta 2014

Läski tuli taloon - Kona Wo fatbike

Nyt se sitten tuli vihdoinkin hommattua. Läskipyörä, paksupyörä, lumipyörä, fatbike, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytettäköön siitä kuitenkin selvyyden ja yleisyyden vuoksi englanninkielistä termiä fatbike. Fatbikehan on hankaliin olosuhteisiin, alunperin Alaskaan talviin tai New Mexicon aavikko-olosuhteisiin kehitetty maastopyörä ylisuurilla vanteilla ja niihin sopivilla renkailla. Tästä nimikin siis juontaa juurensa. Kun normaalit maastopyörän renkaat ovat halkaisijaltaan 26" ja leveydeltään noin 2,2", niin fatbiken renkaat ovat 29 tuumaiset (teknisesti 26", mutta oikeasti 29") ja leveydeltään kaksinkertaiset, eli noin 3,8-5". Kokona 4-tuumaa on siis reilut 10 cm, eli normaalin jalanjäljen leveys. Monsterirenkaat siis, joita kuvat eivät tuo oikeuksiinsa :)



Pyörä on siis ostettu talvea silmällä pitäen. Hankintapaikkana oli Kona Store Finland Jyväskylästä. Pyörä on kaupan käytetty testipyörä, kokoa 17, eli "medium" ja maksoi 1350 euroa, kun normaali hinta olisi ollut noin 1550 euroa. Mukaan sain vielä pyörään paremmin sopivan suoran tangon. Varusteisiin ja osasarjaan nähden pyörää voi pitää kalliina. Fatbiken hinnalla saisi paljon paremmilla osilla varustetun täysjouston. Yleisesti ottaen kaikki fatbiket ovat vielä kalliita, koska niitä valmistetaan vielä sen verran vähän. Myyntimäärien kasvaessa ja eri valmistajien tullessa markkinoille hinnat kuitenkin tippuvat pikkuhiljaa.

Kona Wo on siis muihin fatbikeihin ja niiden valmistajiin (Salsa, Surly, One-One, 9:Zero:7 yms) verrattuna vähän huonommilla osilla varusteltu budjettipyörä. Tästä syystä pyörä mielestäni sopiikin hyvin fatbikeistä kiinnostuneille ensimmäiseksi "testipyöräksi". Jos kiinnostus tästä kasvaa, on sitten helpompi päivittää muihin kalliimpiin merkkeihin, kun tietää mistä itse pitää ja mitä ominaisuuksia tulee painottaa enemmän ja mitä vähemmän.

Tarkempaa tietoa pyörästä saa valmistajan kotisivuilta, mutta listattakoon alle jotain tietoja. Kuten näkyy, niin halvalla osasarjalla mennään. Vanhassa maantiepyörässäni oli tosin myös halvinta osasarjaa ja hyvin sekin toimi, joten mikseipä tämäkin toimisi. Kilpaa ei tuolla fatbikellä kuitenkaan ajeta ja ajokilometrejä tulee kuitenkin vähemmän. Vauhtikin on paljon pienempi, eikä ainaisiin kura ja pakkasolosuhteisiin ehkä parempia osia viitsisikään laittaa. Vanhempi etujousitettu maastopyöräni kyllä voittaa osien puolesta fatbiken 6-0. Katsellaan kuitenkin miten osat tulevat toimimaan.

  • Etuvaihtaja: Shimano SLX
  • Takavaihtaja: Shimano Deore Shadow
  • Vaihtajat: Shimano Alivio
  • Jarrut: Tektro Novela Mechanical Disc, molemmat jarrulevyt Tektro 160mm
  • Jarruvivut: Tektro ML330
  • Vanteet: Jetset ja renkaat: Vee Rubber Mission 26x4.0"

Mitä varten fatbike on?


Tällaistako se downshiftaus on, että ostellaan joka vuosi vain lisää pyöriä, vaikka varastosta löytyy jo useita muitakin? Heh, heh, ymmärrän kyllä, että asia voi näyttää vähän oudolta. Mutta jokaisella pyörällä on oma käyttötarkoituksensa, aivan kuten erilaisilla kengilläkin on. Harva käyttää koko vuoden pelkkiä lenkkareita tai kesäkelillä kumisaappaita tai talvella sandaaleita. Myös pyörä valitaan aina vallitsevan sään ja ajo-olosuhteiden mukaan. Ja Fatbikehan on juuri hankaliin olosuhteisiin, kuten Suomen talvi-olosuhteisiin kehitetty maastopyörä, joka itseltäni vielä puuttuu.

Itse rungolla on elinikäinen takuu ja siihen on helppo kiinnittää erilaisia varusteita: tarakka taakse, etuhaarukkaan vaikka kaksi juomapullotelinettä, rungon kolmioon erilaisia laukkuja ja emäputken alaosaan kolmas juomapulloteline. Tuloksena on siis erinomainen muuli ja taakankantopyörä, jolla on siis helppo tehdä pidempiäkin reissuja kaikki retkivarusteet mukana. Paksut renkaat mahdollistavat raskaankin kuorman kantokyvyn tuoden silti pehmeää joustoa epätasaisessa maastossa ajettaessa. Lähes täysjouston pehmeys saavutetaan kuitenkin ilman samanlaista huoltotarvetta, mikä säästää aikaa ja rahaa pitkässä juoksussa. Rakenteen kestävyys ja hajoamattomuus ei siten myöskään aiheuta harmia tai huolta maastossa ja pitkillä reissuilla. Itse luonnehtisin pyörää hauskasti seuraavasti:

Tällä pyörällä Mad Max ajelisi täyteen lastattuna, kun maailmanloppu on koittanut. MacGyver, ilmastointiteippi, linkkuveitsi, retkivarusteet ja alle fatbike, niin mitään muuta ei sitten tarvitakaan ;)


Harmittavasti sain hankittua pyörän vasta juuri talven jo lähes loputtua Etelä-Suomesta, joten äärimmäisistä talvi-olosuhteista ei ole vielä kokemuksia. Muutama kerta talvella tuli ajeltua vanhemmalla etujousitetulla maastopyörälläni, jolloin fatbikeä ja sen kantavuutta olisin todellakin kaivannut. Ensimmäinen kerta oli kaverin kanssa merenjäällä, jolloin renkaat välillä upposivat pehmeään sohjoon tai lumen kasaamaan penkereeseen. Toinen kerta oli pahan lumisateen jälkeen, jolloin tiellä oli reilut 10 cm puurolunta ja pyörä ei millään suostunut kulkemaan suoraan. Uskon, että kummassakin tapauksessa fatbikellä ajo olisi sujunut paljon vaivattomammin.




Päivitys 28.9.2015. Kona Wo meni myyntiin Huuto.nettiin ja hinnaksi tuli 760 euroa. Tilalle tuli kaikinpuolin parempi White 3 Fat Pro.

Aiheeseen liittyvät jutut



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...