Kickbike Sport G4 -malli soveltuu hyvin siihen mihin polkupyöräkin sopii. |
Kickbike tunnetaan suomeksi siis termillä potkupyörä. Nimitys on ehkä vähän outo ja se sekoitetaan joskus lasten pieniin potkulautoihin tai vanhuksille tarkoitettuihin nelipyöräisiin rollaattoria muistuttaviin härveleihin. Tästä syystä kickbike on omasta mielestäni ehkä menopelille se selkein termi. Kickbikeä ei oikeastaan voi edes pitää täysiverisenä polkupyöränä, koska sitä ei varsinaisesti poljeta, vaan sitä potkitaan. Tavallisiin polkupyöriin verrattuna potkupyörästä puuttuu kokonaan voimansiirto ja sen runko ei muistuta perinteistä vahvaa ja jäykkää polkupyöristä löytyvää kolmio/timantti-rakennetta. Kickbikessä on kuitenkin kaksi pyörää (edessä normaali 28” rengas 700x35C ja takana kokoa 18” x 1,75”) ja siinä käytetään lähes samoja osia kuin perinteisissäkin pyörissä. Tältä osin siis vertaus polkupyöriin on kyllä osuva.
Kickbiken edut polkupyöriin verrattuna
- Teknisesti yksinkertaisempi kickbike on hinnaltaan periaatteessa polkupyörää halvempi. Toisaalta valmistajia on vähän, joten ostohinta ei välttämättä ole tarjouksessa myytäviä markettipyöriä halvempi. Käyttämäni mallin (Sport G4) hinta on uutena noin 350 euroa.
- Koska kuluvaa voimansiirtoa ketjuineen, rattaineen, kampineen yms ei ole, niin kickbiken ylläpito on peruspyörää halvempaa. Oikeastaan vain renkaat täytyy joskus vaihtaa ja jarrupalat uusia. Rapakelin jälkeen ei tarvitse nyhrätä tuntitolkulla pyörän voimansiirtoa putsaten, joten kaikelle muulle jää enemmän aikaa. Tästä iso plussa, jota kovin moni ei heti ymmärrä arvostaa.
- Vähemmän osia ja materiaalia sisältävä laite on hivenen polkupyörää kevyempi (paino noin 10 kg) ja vie vähemmän säilytystilaa. Tietenkin parin tonnin hiilikuitupyörät ovat kevyempiä, mutta teräksiseen markettipyörään verrattuna painoa on vähemmän. Satulan ja ison takapyörän puuttuessa pienellä säätämisellä potkupyörän saa mahtumaan yllättävän pieneen tilaan.
- Satula puuttuu, joten takapuolikaan ei voi puutua ja yksipuolinen ja staattinen asento ei aiheuta esimerkiksi alaselkävaivoja, joista itse kärsin pyöräilyssä. Sateen jälkeen ei tarvitse kuivata satulaa, kun sitä ei ole :) Rasittaa juoksua vähemmän niveliä, eikä aiheuta polvikipuja, kuten pyöräily.
- Ajoasento on pystympi, jolloin kuljettajan havainnointi liikenteessä paranee. Etenkin maantiepyöriä ajetaan suhteellisen kumarassa, jolloin sivuille, saati taakse ei kovin hyvin näe ja niska rasittuu. Kickbiken päällä voi koko kroppaa kääntää haluttuun suuntaan, eikä vain päätä. Tämä on etenkin keskustassa liikkuessa merkittävä hyöty.
- Ajoasento muistuttaa jo valmiiksi kävelyä, joten kickbiken selkään nouseminen ei ole ongelma.
- Ajoasento mahdollistaa kävelyn ja potkupyöräilyn saumattoman yhdistämisen. Esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä ei tarvitse enää taiteilla ja tasapainotella pyörän selässä, vaan voi vauhdin hidastuessa laskea vain jalan maahan. Kun pysähtyminen on oikeasti yhtä helppoa ja luonnollista kuin kävellessä, niin näin tulee myös oikeasti tehtyä. Polkupyörällähän yritetään risteyksissä kaikin mahdollisin keinoin nojailla pylväisiin yms. liikennevaloihin, jotta ei vain tarvitsisi laittaa vaivalloisesti jalkaa maahan :) Tätä etua ja sen tuomaa tunnetta on oikeasti vaikea sanoin kuvailla, se pitää vain kokea.
- Ketteryys. Pyörää matalampi painopiste ja ajoasento tekee kickbikestä ketterän ajaa. Jos pelkäät ajaa pyörällä ihmisruuhkan vilinässä, niin potkupyörällä se ei ole mikään ongelma. Polkupyörällä tasapainon ylläpito vaatii tavallisesta mattimeikäläiseltä tiettyä nopeutta, kickbikellä voi ajaa ihan ryömintänopeutta halutessaan.
Kickbiken haitat - Onko niitä?
Sitten ne haitat, kyllä niitäkin löytyy, jos oikein pohtii. Pystympi ajoasento laskee ajonopeutta ilmanvastuksen takia ja pelkkä potkiminen ei voita pyörää nopeudessa (Pyöräilyn fysiikasta lisää Pyörä ja ihminen -kirjasta). Vauhti on parempi kuin juostessa, mutta hitaampi kuin pyöräillessä. Jos kunnolla yrittää, niin kaikenlaisista mummopyöristä kyllä ohi pääsee. Normaali etenemisvauhti on noin 16-20 km/h. Hiekkateillä ajaminen onnistuu, mutta rajoittavaksi tekijäksi tulee potkujalan pito alustaan. Tarpeeksi jyrkkä ja hiekkainen ylämäki, niin potkuun ei löydy enää pitoa, jalka luistaa ja menopeliä on pakko taluttaa. Suhteellisen pienen maavaran (maksimi 7,5 cm) takia myös rungon alaosa saattaa korkeimmissa kanttikivissä ottaa osumaa. Jos ei ole tarkkana, niin tämä voi tulla yllätyksenä. Runko on toki helppo hyppäyttää kanttarin yli, jos niin haluaa ja toisaalta teräsrunko kyllä kestää pientä ja vähän suurempaakin osumaa ongelmitta. Potkupyörää on myös melko hankala ajaa yhdellä kädellä, joten kääntymisen käsimerkit on pakko osoittaa jalalla. Myös juominen tai nenän niistäminen ajon aikana toisella kädellä on tässä tapauksessa lähestulkoon pois laskuista tai ainakin se vaatii erinomaisen tekniikan, tasapainoa ja keskittymistä.
Potkupyörän lukitseminen rungosta. |
Harvinaista kickbikea tapaa vain sen luontaisessa ympäristössään savannilla :D |
Oma menopelini - KickBike Sport G4
Hommasin oman menopelini (KickBike Sport G4) vuoden 2015 kesällä ja sillä on tullut potkuteltua tähän mennessä (22.5.2017) noin 830 kilometriä (noin 52 tuntia). Kovin pitkiä reissuja sillä ei ole vielä tullut tehtyä, lähinnä lyhyitä reissuja uimahalliin ja lähipaikkoihin asioita hoitamaan. Näihin se on keskustaympäristössä juurikin omiaan. Potkupyöräily treenaa hyvin pakaroita ja osittain vähän eri lihaksia kuin pyöräily. Se on siis erinomaista vaihtelua pyöräilyyn. Etenkin suuret lihasryhmät ovat käytössä (potkutteluohjeita). Liikettä voisi oikeastaan parhaiten verrata murtomaahiihtoon ja se rasittaa niveliä vähemmän kuin juoksu. Kickbikella ajo nostaa kuitenkin sykettä riittävästi ja on erinomainen aerobinen harjoittelumuoto. Potkivaa jalkaa pitää muistaa vaihtaa tarpeeksi usein, jotta seisovan jalan reittä ei rupea hapottamaan. Jokaisella on tietenkin oma rytminsä, mutta maastosta riippuen se on noin seitsemän potkun välein.
Kickbikejä myy esimerkiksi Kickbike.com ja niitä on monenlaista eri mallia erilaisiin tarpeisiin. Sport G4 on hyvä kompromissi niin nopeuden kuin mukavuuden osalta. Jos haluaa potkupyörän jolla hoituvat niin kuntolenkit kuin hyötyliikuntakin, niin tämä on oikea valinta. Vakiona tulevat lokasuojat ja seisontatuki. Kickbikeen on tietenkin mahdollista laittaa pulloteline, etukori tai vaikkapa koiranjuoksuadapteri. Talvellakin on mahdollista potkutella, koska eteen voi vaihtaa helposti nastarenkaan. Oma potkupyöräni on hankittu vähän käytettynä yhteistyösopimuksena juuri Kickbike.comin, Kickbike – Worldwide Oy:n nouto ja varastomyynnin toimipisteestä Helsinki Fashion Housesta Oulunkylästä hintaan 230 euroa.
Kickbike ja koiranjuoksuadapteri. Kuvan lähde: Kickbike.com. |
Kickbikellä saa myös huomiota, sillä sen verran harvinainen se on vielä liikenteessä. Jos läskipyöriä näkee harvakseltaan, niin potkupyöriä vieläkin vähemmän. Itse asiassa tämä samainen malli on tullut vain kerran vastaan, kun fatbikejä näkee kesälläkin lähes viikottain. Se on aina kiva potkutella jonkun pariskunnan tai perheen ohi ja kuulla sivukorvalla näiden sanovan: "Mikä ihmeen vekotin toi on?", "Miksi tuota oiken sanotaan?", tai "Toi ois varmaan kätevä peli, pitäiskö hankkia" Niinpä. Kannattaa antaa potkupyörällä mahdollisuus näyttää sen parhaat puolet. Päivittelen tätä artikkelia aikaa myöten lisää, kun lisää kilometrejä ja kokemusta vekottimesta kertyy. Jos jotakuta muuten kiinnostaa, niin toisin kuin potkulautailija, niin potkupyöräilijä on vuodesta 2014 luettu pyöräilijäksi (Ajoneuvolaki 19 §), joten siihen sovelletaan pyöräilijöitä koskevia sääntöjä tieliikennelaissa. Kävelytiellä ei siis voi ajaa ja suojatiellä ei ole etuajo-oikeutta, ellei sitä ole erikseen osoitettu. Katso pyöräilijän liikennesäännöt tästä.
Potkupyörän potku. Kuvan lähde: Varuste.net |
Eräs lukija kyseli arviota kickbiken käytöstä ja sen ajoasennosta. Lukijaa pohditutti etenkin kyyry ajoasento ja se, alkaisiko selkä oirehtia. Oma kickbikeni on tosiaan tuota Sport mallia, jossa ajoasento on juurikin passeli. Jos ajoasento kuitenkin askarruttaa, niin mallissahan on säädettävä ohjainkannatin (kiristetään haluttuun kulmaan kuusiokoloavaimella). Kannattimen kulmaa säätämällä asennosta saa varmasti mieleisensä. Pyöräilyssähän tuo ajoasento on aika staattinen ja runkokoko on muutenkin paljon kriittisempi. Kun takapuoli on penkissä ja runkokoko valittu, niin ajoasento on mitä on, sitä on hankala enää säätää kun muutama sentti. Kickbikellä puolestaan lisäpituutta tai erilaista kulmaa ajoasentoon saa helposti jaloista, lantiosta ja koko kropasta. Ajoasento on siis enemmän dynaaminen. On oikeastaan harhaluulo, että "kyyry ajoasento" (katso ylempi kuva) olisi jotenkin huono. Jos mietit energiatehokkuutta ja itse potkua teknisesti, niin tehokkaimmin potkaiset juurikin vähän kyyrystä. Kun selkä on tässä suorana ja koko keskivartalon lihakset jännitettynä, niin vain silloin voi potkaista tehokkaasti ja voimalla. Potkuttelu ei voi toimia, jos olet löysänä ja seisot lähes pystyasennossa. Itse asiassa potkupyöräily auttaa juurikin selkävaivoihin. Itse kärsin tavallisella fillarilla ajaessa alaselän vaivoista jo noin tunnin mittaisen lenkin jälkeen alkaa alaselkä vihoitella. Kickbikellä tunnin jälkeen vaivoja ei esiinny ja vasta silloin tuntuu pääsevän vauhtiin. Fanaattisimmat lajin harrastajat ovat ajaneet sillä jopa Lohjanjärven ympäripyöräilyn (70 km).
Ei voi kun vain kummastella, miksi kickbiket eivät ole vieläkään lyöneet itseään läpi. Liike on lähes parasta mahdollista takapuolen treenausta (nykyajan trendi). Tähän mennessä (22.5.2017) noin 830 kilometriä (noin 52 tuntia ajoa), enkä ole huoltanut vehjettä renkaan pumppausta enempää. Tavallista markettipyörän voimansiirtoa olisi jo saanut tuossa ajassa putsata ja rasvata monta kertaa. Pyörän kohdalla pesukin olisi jo tullut ajankohtaiseksi, mutta ei tämän kickbiken kohdalla. Lyhyesti sanoen tässä on kyllä sellainen kulkupeli, joka todellakin sopii tarkan markan säästäjälle, joka minimoi kulkupelin ylläpidon ja maksimoi sen tarjoamat hyvät puolet. Parin vuoden kokemuksella en rehellisesti sanoen keksi oikein moitittavaa. Näkeehän sen etujen ja haittojen listastakin. Miksi potkupyörä ei sitten yleisty? Ehkäpä suomalaiset eivät uskalla kokeilla mitään kovin uutta ja epänormaalia. Onhan se kickbiken markkinointikin tehty vähän huonosti. Elinkaarikustannuksissa kickbike pesee kyllä halvimmankin markettipyörän.
Näytti olevan susta artikkeli tämän päivän Turun sanomissakin. Onnittelut näkyvyydestä.
VastaaPoistaKiitos. Huomasin aamulla saman, kun ihmettelin miksi blogin kävijämäärät olivat katossa jo heti aamusta. Tuossapa se syy :) Harmittaa vähän, kun tämäkin juttu ja nykyisin melkein kaikki on maksumuurin takana.
PoistaAjoitko tänään aamulla Hermannin alueella? Jos olit sinä, niin hirmuista kyytiä potkuttelit. Yritin ottaa polkupyörällä kiinni, mutta selkä vain katosi kauemmaksi :D Yllättävän kovaa pääsee tuollaisella menopelillä
VastaaPoistaEnpä ollut siellä päin liikenteessä, vaikka kickbikellä kyllä tänäänkin ajelin. Joku muu vetreä nuorukainen oli kyseessä :D Kyllähän tuolla menopelillä vauhtia saa, jos tekniikka on hyvin hallussa ja lihaksista löytyy kimmoisuutta sekä räjähtävää voimaa. Omalla kohdalla sitä vielä puuttuu, joten suosin nopeudessa ja matkan pituudessa polkupyörää.
PoistaMainiot ovat kokemukset itsellänikin. Sport G4:llä olen ajellut noin kymmenisen vuotta. Pyöräilyni on muuttunut käytännössä potkimiseksi, paitsi talvella. Polkupyörään turvaudun, mikäli kuljetustarpeet vaativat, tai on hirveä kiire (ja harvoin on, kun on jo tottunut lähtemään ajoissa). Vähän nuorempana ajoin kerran parisataa kilsaa yhtenä päivänä, paikkojani kipeyttämättä. Se oli ahaa-elämys, kun pitkän matkan pyöräily oli aina aiheuttanut puutumista, hiertymiä ja särkyä; perinteisen polkupyörän ergonomian vajavaisuuden tajusi sen jälkeen. Runollisesti sanoen kickbike on kuin pulahdus raikkaaseen veteen, helteisen automatkan päätteeksi. Liike on kokonaisvaltaista ja ennenkaikkea vapaata joka suuntaan - ihminen ei ole yksitotista liikerataa suorittava koneen osa kuten polkiessa. Vauhdista riippuen ajaminen on joko rentoa rullailua tai äärimmäistä treeniä, mutta monipuolista yhtä kaikki. Miksi laite sitten ei tosiaan ole suositumpi? Varmaan moni potkimisen aloittanut on todennut ajamisen raskaammaksi ja hitaammaksi. Mitä se toki onkin, jos vertailukohtana on polkupyörä. Ei ole päästy tietyn kynnyksen yli, ei osata nähdä kickbikea omana kulkuneuvonaan eivätkä edut ala syödä em.haittoja. Nopeastihan näin kävisi, esim.ihan mielellään varaa vähän enemmän aikaa työmatkaan kun saa aamuveryttelyt samalla. Tai kun töissä istumisen jälkeen ei tarvitse istua mihinkään ja saa koko vartalon taas liikkeelle. Luulen että kickbikella on turhan sporttimaisen treenilaitteen maine. Toivottavasti omatkin kokemukset toisivat muuta ajateltavaa, sillä potkulautailijoita toivoisi raiteille lisää. Kiitois hyvästä blogista!
VastaaPoistaKiitoksia kommentista, erittäin hyvin kiteytetty nuo edut. Huomaan myös itsekin vertaavani kickbikeä usein polkupyörään (kuten suuri yleisökin valitettavasti tekee), vaikka reilumpaa olisi verrata sitä juurikin liikkeeltään monipuolisempaan juoksuun. Luonnollisesti kickbike silloin häviää tällaisessa epäreilussa vertailussa. Pitäisi tosiaan ottaa huomioon tuo liikkeen kokonaisvaltaisuus, jolloin laitteen vasta pystyy näkemään omana kulkuneuvonaan ja sen edut konkretisoituvat.
PoistaPäivitys sijoittuu tulevaisuuteen päivämäärän perusteella.
VastaaPoistaNo kappas, mistähän tuo heinäkuu oli tullut toukokuun tilalle. Korjattu tilanne.
PoistaMoi, osaako kukaan neuvoa mikä on hyvä auton vetokoukkuun kiinnitettävä kuljetusteline kahdelle kickbikelle?
VastaaPoistaValitettavasti en osaa tässä asiassa auttaa.
PoistaEnsimmäinen viikko potkuttelua ja reilut 100km kerätty mittariin. Eihän tätä "lajia" voi muutakuin suositella. Teen kuten moni muukin ja vertaan tätä nyt polkupyörään. Itselleni sopii paljon paremmin tämmöinen räväkkä potkiminen kuin staattinen kampien veivaaminen. Ei vielä ainakaan ole ilmaantunut muuta kuin hyvälaatuista lihasjumia, pohkeet ja pakarat pääosassa. Itselläni siis alumiinirunkoinen race malli, pääsee yllättäbän lujaa halutessaan. On mukava haaste pyrkiä ohi polkupyöräilijöistä :)
VastaaPoistaHyvin on kilometrejä kertynyt. Pitääpä kaivaa oma kickbike taas häkkivarastosta ja alkaa itsekin taas enemmän potkuttelemaan. Josko vaikka kokeilisi heittää yhden työmatkan tuolla vähän pidempänä lenkkinä.
PoistaKivasti kirjoitettu ja informatiivinen juttu, kiitos! Auttaa kickbiken hankintaa harkittaessa... 😊
VastaaPoista