31. lokakuuta 2024

Ulkoiset kustannukset - Missä viipyy järkevä kadun avausmaksu?

Tietöiden alkaminen on kiistaton kevään merkki. Yhtä varmasti kuin muuttolinnut saapuvat etelästä, niin kevyen liikenteen väylät on kaivettu auki parhaaseen pyöräilykauteen ja ne ovat auki koko kesän. Hyvällä tuurilla voi nähdä muutaman raksamiehen nojailevan lapioon ja kaivinkoneen täyttävän kuopan, jonka se kuukausi takaperin avasi. Valitettavasti jo viikon päästä kummastelet, kun juuri tehty uusi asvaltti avataan samasta kohtaa, kun uusi organisaatio haluaa välttämättä kaivaa taas kadun auki. Tällä kertaa koko kadunpätkä päätetäänkin sulkea kahdeksi kuukaudeksi ja kiertotie reititetään paljon kauempaa. Pyöräilet välillä läheltä ja ihmettelet, kun monttu on alkanut kasvaa maitohorsmaa ja mitään ei tehdä. Kyllähän tästä vielä pyörällä ajaisi, mutta kun se tyhjä tietyö on aidattu ja käytetty romuvarastona rakennustarvikkeille ja työkoneille. Olet kuitenkin sitä mieltä, että kyllä virkamies on aina oikeassa ja et vain tiedä kaikkea... 

Työmatkapyöräily Laaksolahti 2024. Mitään ei tehdä, mutta portti on vain laiskuuttaan jätetty kulkureitille. Heivasin sen pois ja liikenne sujui taas.

Esimerkiksi omalta työmatkaltani (13 km yhteen suuntaan pääkaupunkiseudulla) tänäkin kesänä tuli aivan liikaa ihmeellisiä tapauksia. Parhaiten tämä ehkä selkenee erilaisten kuvien avulla, joihin pistän kuvatekstin. En ihan rehellisesti ymmärrä tämän kaltaista rakentamista. Onko se osaamattomuutta, tyhmyyttä, välinpitämättömyyttä vai mitä? Tuntuu että tehdään halvinta paskaa ja ammattiylpeyttä ei enää ole. Turvallisuus on outo sana ja ulkoistettu Bangladeshiin puhelimen päähän, jos sitä joku kysyy. Maalaisjärkeä ei saa edes käyttää, koska mikään pykälä ei sitä suoranaisesti velvoita.

Juurihan tähän laitettiin uusi asvaltti ja taas on tie auki. Näinkin pieni tien avaus haittaa. Molemmista suunnista tullaan vauhdilla. Jopa fatbikellä joutuu hidastamaan kävelyvaihtiin, koska asvaltin reunat ovat niin terävät. 

Miksi hommia ei koordinoida siten, että samaa monttua ei avata useaan kertaan? Miksi edes yllä olevaa kadun avausta ei velvoiteta tekemään pyöräily-ystävälliseksi, eli siten että asvaltin reuna ei ole terävä? Vinkki raksamiehelle: sen lapion voi ottaa käteen ja minuutissa siirtää vähän hiekkaa noiden terävien reunojen eteen. En edes jaksa puida noita alla näkyviä kiertoteitä. Kiertotie pitäisi suunnitella järkevästi ja sitä käyttää vain tarpeesta. Kiertotien käyttö laiskuuden takia ei ole hyväksyttävää.

Viikkoon ei ole tehty mitään, mutta kyllähän sitä kiertotietä pitää käyttää. Suoraan pääsisi ihan hyvin, kun portteja vain raottaisi. Oikeasti kiertotiestä ei pääsisi pyörätuolilla, koska hiekkakumpare on jyrkempi, mitä kuva kertoo. Vauhtiakaan ei voi olla paljon, koska reitti niin kapea, kurvi jyrkkä ja pysäkin taakse ei näe.


Olen sitä mieltä, että loppupeleissä kyse on valvonnan puutteesta ja ulkoisten kustannusten unohtamisesta. Kun kaupunki ei riittävästi valvo katujen avauksia, ei niihin tietenkään jakseta panostaa. Kannustimet määräävät sen, mikä on lopputulos. Paskakin menee läpi, koska siitä ei voi jäädä kiinni eikä saada sakkoa, kun kukaan ei valvo. Näiden kuvien lisäksi vastaan on tullut lukuisia katujen avauksia/yms jossa kaivinkoneen ohittaminen ei ole tuntunut turvalliselta. Työskentelevä kaivinkone keskellä rikkinäistä katua, ei minkäänlaista valvontaa ja metri tilaa ohittaa. On suoranainen ihme, että noissa ei uutisten mukaan ole tapahtunut enempää onnettomuuksia. 

Raappavuorentie 2024. Tietyön pituus noin 10 metriä, mutta koko tie päätetty sulkea. En ole koskaan nähnyt täällä työmiestä.


Sama tietyö kauempaa. Nyt on kiertotiellä muuten pituutta ja kulkee todella jyrkän mäen kautta. Arvatkaa kuinka moni käyttää? Eteenpäin mennään autotietä pitkin, mihin kiertotienkin olisi voinut ohjata, tai vain pistää metallinen liuska kaiteilla sillaksi yli. 


Nyt ulkoiset kustannukset jäävät katujen käyttäjille. Näillä tarkoitetaan siis haittoja, kuten vaikkapa yllä olevissa kuvissa. Koska kadun avaus ei käytännössä maksa mitään, voidaan sitä pitää vaikkapa "romuvarastona" tarvikkeille niin kauan kuin huvittaa. Kadun avauksen pitkittäminen ja kiertotie on todennäköisesti tekijälle halvempaa, kuin riuska valmiiksi saattaminen. Muille tien käyttäjille tästä kuitenkin aiheutuu haittaa muun muassa hitaamman kulkemisen myötä. Turvallisuus voi huonontua, jos tasainen ja suora pyörätie kierrätetään kapeiden katujen kautta, jossa koiran kusettajat, lapset ja kotipihaan kääntyvät autot kulkevat.

Kehä 3:sen vartta 2024. Renkaanjäljet kertovat, että pyöräilijät kiertävät aidan. Miksiköhän tämä 500 metrin pätkä tietä on aidattu, kun tiellä ei ole mitään ihmeellistä?

Vasta 1 kk päästä tänne vihdoin tuotiin sähköpylväs, koko sen ajan piti käyttää kiertotietä. Pylvään olisi voinut nostaa vähän sivummalle, niin tästä olisi edelleenkin kulkenut. Vain nostotyön aikaan tässä olisi pitänyt ollut kiertotie, eikä lähes koko kesää.



Kadun avausmaksu - Raha on paras konsultti


Järkevämpi tapa olisi huomioida rakentamisessa ja katujen avauksessa myös ulkoiset kustannukset. Raha on paras konsultti. Toisin sanoen tarvitaan järkevä ja riittävän suuri kadun avausmaksu. Ensimmäisessä viikossa voisi olla symbolinen maksu, joka nousisi eksponentiaalisesti. Jokainen päivä siis maksaisi edellistä enemmän ja mitä pidempään haitta muille kestää, sitä enemmän pitää tästä haitasta maksaa. Nythän työ tehdään kun muilta tärkeimmiltä töiltä kerkiää ja luonnollisesti vain virka-aikaan. Järkevällä avausmaksulla työtä tehtäisiin vuorotyönä, jolloin se valmistuisi nopeasti. Näin keväällä rikottua asvalttia ei paikata vasta syyskuussa, kuten nyt on tapana.

Mitä tämä maksaisi? Käytännössähän kadun avaa teleoperaattoreita lukuun ottamatta jokin kaupungin organisaatio. Käytännössä maksu siis siirtyisi vain kaupungin taskusta toiseen. Rautalangasta vääntäen jos kadun avausmaksuja laskutettaisiin miljoona vuodessa, niin tämän verran hinnat maksimissaan nousisivat. Kuntalaiset saavat kuitenkin tuon miljoonan takaisin.

Sillä on kuitenkin väliä maksaako organisaatio vaikkapa kuukauden seisovasta kaivannosta 20 000 €, vai vähän organisoi työtä ja maksaa Antti Asvaltoijalle, että täyttää ja päällystää kaivannon jo kahden viikon jälkeen hintaan 15 000 €. Maksu on pois organisaation budjetissa ja sillä on varmasti väliä miten se tämän tehokkaimmin käyttää. 

Seisottaako katua auki, vai tekee sille jotain on oma valinta ja raha on tähän paras konsultti tehdä asiat tehokkaammin. Kuntalaisen kannalta ja etenkin Vantaalaisen näkökulmasta kadun avausmaksu on jopa järkevä. Vantaan kaupunki omistaa Vantaan Energiasta 60 % ja Helsinki loput 40 %. Kaikki mitä Vantaan Energia pystyy maksamaan kaupungille on kuntalaisten kannalta kotiin päin. Tämä siksi, että energialaitoksen omistuksen tuotot eivät kerry yksin Vantaalle ja toisekseen koska energialaitos maksaa voitosta yhteisöveroa 20 %. Yhteisöverosta puolestaan suurempi osuus menee valtiolle, kuin kunnalle.



Nykyinen käsittelymaksu on naurettava


Omasta mielestäni kadun avausmaksun käyttö olisi kaikin puolin loogista ja järkevää. En ymmärrä, miksi tällaista maksua ei tässä laajuudessa jo ole? Nopealla haulla nykyinen kaivuluvan käsittelymaksu Espoossa on 210 euroa. Alle 60 m2 kaivannon (kunnossapitoluokka 1) kuuluva maksu on 50,00 €/päivä. Ei mikään ihme, että kaivannot seisovat. 

Käytännössä voisin kaivaa 7 m x 8 m kaivannon Vantaalle vilkkaan Raappavuorentien varteen, seisottaa tätä 3 kuukautta (100 päivää) ja maksaa hommasta noin 5 000 euroa. Ei varmaan haittaa ketään? Tätä ei ehkä saisi sanoa, mutta siinähän olisi hyvä paikka jollekin pahantahtoiselle terroristivaltiolle. Kaivetaan kaikki tärkeät tiet täyteen isoja kraatereita ja maksetaan tästä hiluja tyhmille virkamiehille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti