26. kesäkuuta 2017

Fressi hierontapalvelut - Kokemuksia

Nyhrään aika paljon tietokoneen ääressä, vaikka en sitä työkseni teekään. Välillä sitä vain tajuaa, että blogin kirjoittelussa ja yleisesti netissä surffaamisessa on vain kulunut roppakaupalla aikaa. Viimeistään kroppa kertoo, kun on tauon paikka. Harrastan myös paljon pyöräilyä (sivustoni vasen HeiaHeian treeniloki näyttää vuosittaisen kilometrimäärän), eikä staattisesti satulassa istuminen ole myöskään sitä parasta treeniä ainakaan lihashuoltoa kaipaavalle selälle. Tietysti pyöräily nostaa aerobista kuntoa ja jalat sekä pakarat saavat töitä, mutta selälle se tuntuu olevan aika puuduttavaa, jos ajaa yhtään pidempiä pätkiä. Ei se asento vain siitä muutu, vaihtelipa käsien asentoa miten paljon tahansa. Ehkäpä yllä olevista syistä ja vähän liian yksipuolisesta liikunnasta johtuen yläselkäni on joskus jumissa.



Tämä jumi on oikeastaan sellaista, että se ei omalla venyttelyllä aukene. Muuten hyvä putkirullauskaan ei siihen tehoa. Oikeastaan mitä enemmän venyttelen, sitä enemmän vain tunnen tämän jumin olemassaolon jossain lapaluiden ja niska- hartiaseudun välillä. Parhaiten tämän pienen kivun saa esiin, kun menen selälleen makaamaan ja nostan kädet suoriksi 90 asteen kulmaan. Kun päätä vähän nostaa ja samalla yhdessä olevia käsiä pyörittää pienessä ympyräliikkeessä, niin lapaluiden alueella pistää erityisesti. Ei se normaalissa elämässä näy tai tunnu oikeastaan mitenkään, mutta olisihan se kuitenkin kivempaa, jos selkään ei pistäisi missään tilanteessa.

Taannoin turhauduin tilanteeseen jo niin, että päätin etsiä lähiseudulta hierojaa, kun työkaveri kertoi oman tilanteen vähän helpottuneen hieronnalla. Lyhyellä googlettelulla palveluntarjoajia löytyi lähiseudulta ihan kiitettävästi. Ongelmaksi oikeastaan muodostui minkä niistä valita? Osalla oli niin aneemiset nettisivut, että jo sen perusteella en kelpuuttanut jatkoon. Nyt menee reippaasti ohi aiheen, mutta miten nykymaailmassa nettisivut voivat vieläkin olla jollain toimijoilla joltain 90-luvulta? Jos haluat myydä mitään tuotetta tai palvelua, niin et todellakaan halua karkottaa potentiaalista asiakasta jo heti ensi metreillä omilla nettisivuillasi. Tätä kuitenkin näkee vieläkin valitettavan usein. Toinen mitä syvästi hämmästelen on käyttäjäarvioiden puute. Jos olen aikeissa ostaa jonkin tuotteen tai palvelun, katson aina mitä muut ovat siitä mieltä. Jos palvelun tarjoaja ei tätä näytä omilla sivuillaan, niin sitten etsitään hakukoneella kokemuksia aiheesta. Hierontapalveluista et näitä kuitenkaan löydä. Nykyään pärjää vain hyvällä brändillä, jos et sitä omaa, niin hanki ainakin käyttäjien rehellisiä kokemuksia. Päätinpä siis käyttää tätä "markkinointipotentiaalia" hyväksi ja kysellä, josko jokin lähialueen hierontapalvelu haluaisi yhteistyöhön blogini kanssa. Tässä on siis parhaimmillaan win-win-tilanne molemmille osapuolille ja lukijoille.

Olen välillä katsellut Fressiä vähän sillä silmällä, kun pyöräilen liikuntakeskuksen ohi. Näyttää ainakin ulkoa päin siistiltä, nykyaikaiselta ja raikkaalta paikalta. Treenaajiakin löytyy ja ne näyttävät viihtyvän. Jostain syystä en ole vain sisälle asti koskaan jaksanut lähteä ihmettelemään. Yllätyin vähän, kun huomasin, että lähellä oleva Fressi liikuntakeskus tarjoaa myös hierontapalveluja. 45 min hieronta olisi hintaan 40 euroa, 60 minuuttia 50 euroa ja 5 x hieronta 60 min olisi 45 euroa/kerta. Hyvään lihaskuntoharjoitteluun kuuluu tietenkin myös hyvä lihashuolto, joten palvelulla on kyllä paikkansa. Keihäänkärkenä sitä ei sivuilla kuitenkaan mainosteta ja kokemuksia siitä ei ihme ja kumma löydy netin syöväreistä yhtään? No nytpä löytyy ja lukijat voivat kommentoida vielä omista kokemuksistaan tänne :) Tuskin tulee siis kenellekään enää yllätyksenä, että Fressi oli se fiksuin taho, joka tarttui tarjoukseen ja halusi nostaa palvelunsa näkyvyyttä asiakkailleen. Näin sen homman pitäisikin toimia.


Miten ajanvaraus ja hieronta toimii?


Hieronnan ajanvaraus toimii hyvin netissä. Palvelussa valitaan haluttu toimipiste ja palvelu, esimerkiksi siis Myyrmäki ja hieronta 45 min. Valita voi myös sen, kenet haluaa hierojaksi. Tämän jälkeen valitaan lopulta sopiva aika halutulle päivälle. Simppeliä. Ajanvarauksesta tulee vahvistus sähköpostiin ja kun hieronta-aika lähestyy niin myös ilmoitus tekstiviestillä. Hieronta maksetaan ennakkoon vastaanoton tiskille. Jostain syystä liikuntaseteleillä ei saa (yleinen sääntö kaikissa hierontaa tarjoavissa paikoissa) hierontaa maksaa, vaikka esim. joogaan se käy. Jos veroton liikuntaetu, eli liikuntasetelit on tarkoitettu työntekijän oman aktiiviliikunnan tukemiseen, niin hieronnan poissulkeminen tästä verottajan toimesta tuntuu kummalliselta ainakin omasta mielestäni. Keneltä se olisi pois, jos tätä verohallinnon ohjetta ja Sääntö-Suomea hivenen purettaisiin. En tiedä voisiko homman kiertää niin, että myytäisiin esimerkiksi "liikuntajäsenyyttä tai vastaavaa", jolla kaikista palveluista saisi vaikkapa -50 % alennusta. Näin hieronnan pienempi hinta houkuttelisi käyttämään ja ostamaan sitä useammin. Hierontakin maksettaisiin  laillisesti muulla kuin liikuntaseteleillä, vaikka käytännössä - 50 % maksualennus onkin hankittu käyttämällä liikuntaseteleitä. Nerokasta bisneslogiikkaa, harmaalla alueella, vai laitonta? En tiedä. Taas vähän ohi aiheesta, mutta tämähän on myös raha- ja talousblogi. En voi itselleni mitään :)

Myyrmäen Fressissä toimii neljä eri hierojaa, joista pääsin kokeilemaan Millan ja Kallen palveluja. Yleisesti hieronnan ongelma on omasta mielestäni siinä, että et oikein tiedä mitä sillä ostoksella oikeasti saat. Kun ostat parturikäynnin, niin lopputulos pitäisi olla suurin piirtein tiedossa: lyhyemmät tai vaikkapa punaisemmat hiukset. Kun ostat pyöränhuollon, niin tiedät, että sen jälkeen vaihteet taas toimivat ja vinokin takarengas on jälleen suorassa. Verkkokaupan pakettipalvelun ostaessasi tiedät, että tuotteesi saapuu kotiovelle ehjänä. Esimerkkejä voi jatkaa loputtomiin. Hierontapalvelussa tiedät vain, että lompakkosi kevenee muutaman kympin verran ja ja pääset rentoutumaan noin tunniksi, kun joku vieras hoitaa kehoasi. Takuuta ei ole kuitenkaan siitä, että se lopulta auttaisi ja avaisi omat jumisi selästä, vaikka kuinka toivoisit ja sen takia juuri hierontaa hakeuduit. Palvelua on siis vaikea myydä näytön ja tulosten perusteella, koska sitä ei välttämättä heti hieronnan jälkeen voi edes todeta.

Edellä olleen aasinsillan perusteella voikin päätellä, että ainakaan kahden hieronnan perusteella siitä ei ollut itselleni apua. Toisaalta selän jumi ei ole mennyt pahemmaksikaan, joten hierontapalvelun antia ei voi toisaalta pitää merkityksettömänäkään. Tykkäsin kyllä käydä Fressin hierontapalvelussa. En ole koskaan aikaisemmin hierojalla käynyt, joten kokemukset pitää suhteuttaa tähän. Molemmilla hierojilla oli ammattitaitoisen tuntuinen ote ja lihaksissa sekä kehossa kyllä tuntui, että oli hierottavana. Tiettyjä lihasryhmiä hierottaessa jopa hetkellisesti vähän sattui, ennen kuin siihen tottui.  Enemmän hieronta kuitenkin tuntui treeniltä, kuin hemmottelulta, mitä voi pitää positiivisena piirteenä. Kalle oli hierojista ehkä se puheliaampi ja kertoi vinkkejä, miten selkää voi yrittää kotona omatoimisesti avata ja rentouttaa. Kiitos vinkistä. Millan kanssa puolestaan hieronnan taustalla kuunneltiin radiota, eikä hirveästi höpötelty niitä näitä. Molemmissa on kyllä puolensa ja riippuu henkilöstä, tykkääkö puhella ihmisten kanssa paikassa kuin paikassa, vai arvostaako enemmän rentouttavampaa hiljaisuutta, jolloin voi keskittyä itse hetkeen.



Missä viipyy törkeän tiukka lupaus hieronta-alalla?


Tykkään seurata Pölli tästä -blogia, joka keskittyy liikeideoiden ja konseptien tuotteistamiseen. Siellä on silloin tällöin puhuttu niin sanotusta törkeästä lupauksesta. Blogistia lainaten: "Törkeä lupaus on sellainen, että asiakas suorastaan ihmettelee, voiko se olla totta. Myyjän asenne saa sukat pyörimään ostajan jalassa. Parhaimmillaan asiakas ostaa jopa siksi, että hän on kiinnostunut näkemään, pystyykö myyjä tosiaan pitämään lupauksensa".

Miksi hieronta-alalla ei ole nähty vielä tällaista? Kaikki ovat kuin samasta puusta veistettyjä ja kilpailuvalttia ei oikein ole. Ystävällistä ja pirteää asiakaspalvelua sekä oikeita ja ammattitaitoisia hierontaotteita löytyy jo kaikilta. Kannattaisiko asiakkaalle esimerkiksi luvata, että saa rahoistaan 50 % takaisin (tai jotain vastaavaa), jos hieronta ei toimi? Juurikin tämä lopputuloksen ennustamattomuus on syy, miksi en ole hierontaan aikaisemmin viitsinyt mennä. Pelkään tekeväni virheinvestoinnin ja pelko on ostamisen suurin este. Työn luulisi olevan myös hierojalle merkityksellisempää, kun asiakkaan hierontahoito suunnitellaan yksilöllisesti todennetun tarpeen ja saatujen tulosten mukaan. Tuloksia seurataan ja toimintaa muutetaan, jos se ei tehoa. Jos astronautti on saatu lennätettyä kuuhun, niin ei luulisi olevan ihan mahdoton ajatus jalostaa törkeän tiukasta lupauksesta jotain toimivaa. Sitä odotellessa...



5 kommenttia:

  1. Pitää harkita jos menisi itsekin tuonne.

    VastaaPoista
  2. "Pölli tästä" on ehkä viihdyttävää luettavaa, mutta täytyy sanoa että noiden kaverien käytännön tekemiset on säälittävällä tasolla. Parantaisen olen tavannut monessa eri yhteydessä ja joskus yritimme teettää tuotteistuksia hänellä. Ei niistä mitään tullut. Tyypillisiä konsultointihuttua - yleistä höpinää jolle on helppo nyökytellä että näinhän se on, mutta kun poikien pitäisi oikeasti tuotteistaa jotain, mitään ei synny. He ovat tehneet saman kuin mihin kirjassaan neuvovat - keränneet eri puolilta nettiä muiden ajatuksia ja tekevät niillä rahaa ilman minkäänlaista omaa osaamista.

    Itse en usko vippaskonsteihin. Parhaat yritykset tekevät hyvää liiketoimintaa ilman mitään törkeitä lupauksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä osannut artikkelia kirjoittaessani kuvitella, että hierontapalveluista keskustelu voisi kääntyä markkinointiin ja tuotteistukseen :)

      Tuohon käytännön tekemiseen en osaa kommentoida, mutta noin yleisellä tasolla voisin sanoa, että ehkä konsulttien palveluja arvotetaan liian korkealle. Ei heillä välttämättä ole sen parempaa tietoa asioista, kuin tuotteistuksen tai uuden strategian tilaavalla tahollakaan. Esimerkkinä vaikkapa aikoinaan juuri Nokian strategia windows-kännyköiden suuntaan vs. Android-alusta. Tuossa varmasti paloi paljon rahaa konsulttien palkkaukseen ja heidän kuunteluun. Pieleen meni.

      Toisaalta tuotteistus voi mennä mönkään myös siitä syystä, että tilaajassa on ongelma. Tuskin konsultti koskaan tuntee yrityksen alaa ja toimintoja niin hyvin, kuin yrityksen sisäpiiri. Parantainen on paljon kirjoitellut noista tuotteistuksista, jossa kaikki asiat torpataan ja jokaiselle uudistusajatukselle löytyy heti kymmenen vastaväitettä, miksi se ei muka toimisi. Yrityksessä ollaan siis tavallaan liian putkinäköisiä ja hommat pitäisi aina tehdä niin kuin on ennenkin tehty. Uusia mahdollisuuksia ei suostuta edes pohtimaan. Yritä siinä nyt sitten pallotella ajatuksia ja kehittää mitään, kun tilaaja hangoittelee vastaan.

      En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat vippaskonsteilla? Kaikki väittävät osaavansa markkinointia, mutta katsopa ympärillesi, niin huomaat, että se on kyllä kaukana totuudesta. Paljon olisi vielä petrattavaa. Esimerkiksi Kuppilat Kuntoon Jyrki Sukula on joskus hauskaa seurattavaa. Hotelli on tyhjillään ja omistajat ihmettelevät, miksi asiakkaita ei ole. Sitten kun kysytään miten hommaa on markkinoitu, niin vastaus on ei mitenkään. Edes nettisivuja ei hotellilta löydy.

      Jos on kaksi samanhintaista ja tuntuista hierontapaikkaa, joista toinen lupaa rahat takaisin, jos hieronta ei auta, niin kumpaan luulet asiakkaan menevän? Vaikka Parantaisesta et pitäisikään, niin kyllä se törkeä lupaus vain markkinoilla toimii. Ilman osaamista sitä rahaa tuskin Parantaisen yhden miehen yrityksellä tekisi, joten ehkä näkökantasi on jollain tavalla rajoittunut.

      Poista
    2. Totta kai näkökantani rajoittunut :) Eikö kaikkien näkökannat ole aina jollain tavalla rajottuneita?

      Parantainen on osannut brändätä itsensä, mutta valitettavasti keskittyy työssään oman voittonsa maksimointiin, ei niinkään asiakkaan. Omat kokemukseni perustuu vain kahteen projektiin, joten voi olla että hän on jossain muualla onnistunutkin.

      Vippaskonsteilla tarkoitan noita törkeitä lupauksia. P:n törkeä lupaus oli joskus että hän ei ikinä myöhästy eikä ole koskaan myöhästynyt. Noh, hän soitti 10 min ennen tapaamista ja siirsi sitä puolella tunnilla eteenpäin. Tämä ei kuulemma ollut myöhästymistä, hänhän vain siirsi palaverin ajankohtaa. Melkoinen liero :)

      Olen samaa mieltä siitä, että konsulttien palveluita arvostetaan liian korkealle. Itsekin olen konsultti, mutta teen konkreettisia juttuja, enkä pelkästään heiluttele käsiäni. Johto paikkaa konsulteilla omaa epävarmuuttaan. Esim. IT -järjestelmien kehitykseen konsulttien käyttö on usein järkevää, koska asiakkaalla ei ole omaa osaamista niihin. Mutta jos asiakas tarvitsee konsulttia tuotteistamaan omia palveluitaan, silloin kannattaa jo miettiä johdon pätevyyttä. Omaa ydinosaamista on huono ulkoistaa.

      Mutta johdon epävarmuus luo kysynnän ja P:n tapaiset konsultit osaavat sen taitavasti hyödyntää. Siinä mielessä P:stä sopii ottaa mallia kyllä!

      Poista
    3. Kiitos tarkennuksista ja perusteluista. Törkeän lupauksen pitää tietenkin olla myyvä, mutta samalla uskottava, liittyä ydinosaamiseen ja sen rikkomisesta pitää seurata jotain. Muuten tulee luottamuspula ja lupaus on vain sanahelinää. Toivottavasti P:n törkeä lupaus ettei myöhästy koskaan jäikin tuon "källin" jälkeen unholaan... Niinhän se on, että ei näitä omia epäonnistumisia Parantainen blogissaan luonnollisesti esiin tuo. Kivahan niistäkin olisi lukea, kun virheistä oppii ja se tekee persoonasta inhimillisemmän. Kaikessa kun ei voi koskaan onnistua täydellisesti.

      Poista