7. heinäkuuta 2019

112 Suomi - Hätäkeskussovellus puhelimeesi

Säästäminen ja sijoittaminen ei ole näin kesällä kovinkaan paljon mielessä. Oikeastaan se ei juuri silloin kiinnosta yhtään, eikä sen tarvitsekaan. Se onkin yksi passiivisen sijoittamisen eduista, kun kesällä voi nauttia liikunnan ja ulkoilun riemusta. Sijoitushommia pohditaan sitten, kun se sopivalta tuntuu. Kirjoitan silloin tällöin blogiini myös juttuja, jotka eivät liity oikein millään tavalla sen aihealueisiin. Aiheet ovat kaikkea taivaan ja maan väliltä, kunhan niissä vain on jotain kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa sekä itselleni että lukijoille. Seuraava aihe on jäänyt mielestäni medialta liian vähälle huomiolle, joten ajattelin nostaa sitä vähän esille. Homma on myös vähän muuttunut ja kehittynyt siitä, kun julkaisin tämän artikkelin ensimmäisen kerran.



Digian 112 Suomi hätäkeskussovellus


Digia kehitti kesäkuun 2015 puolivälissä 112 Suomi -mobiilisovelluksen nopeuttamaan avunsaantia hätätilanteessa. Kun soitat hätäpuhelun 112 Suomi -sovelluksen kautta, Hätäkeskuslaitos saa automaattisesti sijaintitietosi. Sovellus on kehitetty yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista. Miksi tästä olisi sinulle, minulle tai vaikkapa hätäkeskuspäivystäjälle jotain hyötyä? Katselin joskus Pelastajat tv-sarjaa, jossa apua tarvitseva henkilö kertoi aluksi olevansa kauppakeskus Isossa Omenassa, kunnes vähän ajan päästä kohde tarkentuikin kauppakeskus Lippulaivaksi. Vakavassa hätätilanteessa tuollainen erehdys voisi jo tarkoittaa ihmishengen menetystä. Yleensä apua tarvitseva tietääkin sijaintinsa ainakin suurin piirtein. Kuvittele kuitenkin tilanne, jossa olet kaverin kanssa matkalla hänen syrjäiselle mökille johonkin Keski-Suomeen. Ilta hämärtyy ja sataa, nukut takapenkillä, kunnes heräät hirveään ryskeeseen ja räminään. Tajuat auton olevan katollaan ojan pohjalla ja mahdollisesti törmänneen johonkin. Kaverisi on tajuton ja vuotaa verta. Sinulla ei ole hajuakaan onnettomuuspaikan sijainnista. Soittaessasi 112 Suomi -mobiilisovelluksella hätäkeskuspäivystäjä tietää sijaintisi ja pystyy lähettämään nopeasti apua paikalle.

Digian kehittämä 112-sovellus on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin, mikä mahdollistaa sijaintitiedon välittämisen hätäkeskuspäivystäjälle automaattisesti datayhteyden yli. Huom! GPS sijainti ei kytkeydy automaattisesti päälle, jos sijaintitiedon on puhelimesta sulkenut. Sovellus kuitenkin tarjoaa käyttäjälle oikotien oikeaan paikkaan puhelimen asetuksissa. Sovellus perustuu satelliittipaikannukseen, joka on huomattavasti aiempia hätäpaikannusmekanismeja tarkempi. Aikaisemman hätäpaikannuksen (teleoperaattorien tukiasemien solupaikannus) tarkkuus oli satoja metrejä, taajaman ulkopuolella jopa kilometrejä. Satelliittipaikannuksen avulla soittaja voidaan paikantaa nopeasti jopa metrien tarkkuudella. Kun käytettävissä ei ole datayhteyttä ja sijaintitieto ei välity automaattisesti, voi omat koordinaattinsa tarkistaa sovelluksesta ja kertoa ne hätäkeskuspäivystäjälle suullisesti ruutu kerrallaan vasemmalta oikealle. 112 Suomi -sovellus tarjoaa hätänumeron ohella lisäominaisuutena myös muita päivystysnumeroita ja vaaratiedotteita. 112 Suomi sovelluksella on lähes 1,6 miljoonaa latausta. Silti keskimäärin 240 000 kuukausittaisesta hätäpuhelusta vasta noin 10 000 soitetaan sovelluksen kautta, kertoo Yle.


Sovellus kannattaa avata ainakin kerran


Sovellus kannattaa asentamisen jälkeen avata ainakin kerran, koska muuten voi hädän hetkellä joutua paniikkiin. Sovellus nimittäin vaatii ensimmäisellä käyttökerralla oman puhelinnumeron syöttämisen, joka ei välttämättä paniikissa ja todellisen hädän hetkellä välttämättä onnistukaan. Sovelluksessa kannattaa siis käydä syöttämässä puhelinnumero heti asennuksen yhteydessä, jotta se olisi myöhemmin heti käyttövalmis mahdollisessa hätätilanteessa. Jatkossa avatessasi sovelluksen pääset suoraan näkymään, josta Soita 112 -painiketta painamalla voit soittaa hätäpuhelun. Huomaa, että iPhonessa puhelu käynnistyy heti, Windows ja Android –puhelimissa joudut vielä käynnistämään puhelun puhelimen omasta soittonäkymästä.

Sovellus lähettää paikannussignaalia 60 minuuttia puhelun alkamisesta, ja se tallentuu välityspalvelimelle vuorokaudeksi (24h). Tällöin aiemman puhelun sijaintitieto on haettavissa uuteen puheluun puhelinnumeron perusteella, jos joudut soittamaan samassa hätätilanteessa toisen kerran hätäkeskukseen, eikä datayhteys enää olekaan käytettävissä. Sovellus on helppokäyttöinen, se toimii kaikkialla Suomessa ja on ladattavissa ilmaiseki niin Android, iPhone, kuin Windows -puhelimiinkin. Sovelluksen akunkulutusta ja sijainnin tarkkuutta kritisoitiin julkaisun jälkeen. Näin kirjoitti esimerkiksi Helsingin Sanomat artikkelissaan. Myös itse totesin tämän ongelman vanhalla Nokia Lumia 620 puhelimellani. Akku kului todella nopeasti, kun sovellus etsi taustalla koko ajan sijaintitietoa, vaikka sitä ei edes käyttänyt. Ensimmäisen version jälkeen tämä on kuitenkin jäänyt jo unholaan ja ongelmia ei ole.

Hädässä olijan paikantaminen voi olla vaikeaa, jos olet vaikkapa eksynyt marjastaessa metsään. Näin etenkin syyspimeällä. 

Entäs se uusin AML-tekniikka - Tiesitkö tämän hätäpuhelusta?


Kuka tuntee sanan AML? Se on Britanniassa puhelinoperaattoreiden ja -valmistajien yhteistyössä kehittämä hätäpaikannusjärjestelmä. Nykyään sekä Android-puhelimet että laajasti iPhonet osaavatkin lähettää käyttäjän sijainnin automaattisesti hätänumeroon soitettaessa. Se tapahtuu Googlen implementoiman AML-tekniikan avulla (Advanced Mobile Location), joka löytyy puhelimista vakiona. Paikkatieto saadaan hätäkeskukseen heti puhelun alettua. Sijaintitiedon lähetystaajuus on 5 sekuntia, 15 s, 25 s, 30 s ja 60 s. Ensimmäisen minuutin jälkeen sijaintitieto saadaan 30 sekunnin välein, kunnes puhelu päättyy. Applen puhelimista paikkatieto saadaan toistaiseksi vain kerran noin 15 sekunnin kuluttua puhelun alkamisesta.

AML on toiminut Android-puhelimista soitettuna Suomessa lokakuusta 2017 lähtien. Keväästä 2019 kyseinen palvelu toimii myös iOS 12 -käyttöjärjestelmällä varustetuissa Applen puhelinmalleissa, kertoo Hätäkeskuslaitos. Google muuten kutsuu tätä hätäpaikannusta nimellä ELS (Emergency Location Service), jos sitä puhelimestaan etsii. Nykyisin 99% aktiivisista Android luureista (Android OS version 4.0 /Ice Cream Sandwich tai uudempi) tukee äsken kerrottua tekniikkaa. AML on käytössä useissa Euroopan maissa ja sen pitäisi tulla pakolliseksi kaikissa EU maissa joulukuussa 2020.

Äskeisen jälkeen voisi fiksumpi päätellä, että näin ollen 112 Suomi -sovellus ei ole enää tarpeellinen? Periaatteessa juurikin näin. 112 Suomi perustuu puhelimen GPS-paikannukseen. AML hyödyntää paikannuksessa GPS:n lisäksi myös esimerkiksi etäisyyttä tunnistettuihin wifi-laitteisiin. Hätäkeskuslaitos kertoo, että AML paikannus toimii myös ilman datayhteyttä matkapuhelinverkon kautta, eikä AML tarvitse hätänumeroon soittajalta lainkaan erillisiä toimenpiteitä. Se aktivoi automaattisesti puhelimen sijaintitiedot ja WiFin päälle, kertoo hätäkeskuslaitos. Palvelu toimii Android-puhelimissa myös hätätekstiviesteissä. AML:n paikannusmenetelmä saattaa olla siis jopa tarkempi ja on vaikea nähdä 112 Sovelluksen etuja. AML on siis kaikilta osin paljon monipuolisempi ja parempi, kuin tuo 112 Suomi sovellus. Jos omistaisin iPhonen, niin käyttäisin ehkä rinnalla 112 -sovellusta, Android luurissa en oikein keksi mitään syytä, kun toimii tältä osin paljon paremmin. Ehkä jos ei jostain syystä pysty näppäilemään tai muistamaan hätänumeroa, niin sitten appi voi olla paikallaan.

Amerikassa käytetyn ELS -tekniikan (eli AML) tarkkuus ja todennäköisyys. 80 % tapauksista päästään alle 30 metrin sijaintitarkkuuteen.

Sama AML -tekniikka Britanniassa. Kertoo hyvin, mistä lähteestä sijaintitieto on saatu. Huomaa WiFin 34 % osuus. Lähde: Google.


Tiivistettynä kuitenkin: Erittäin tarkka paikantaminen onnistuukin siis nyt myös ilman 112 Suomi sovellusta kiitos AML-tekniikan, jossa sijaintitieto lähetetään periaatteessa tekstiviestinä matkapuhelinverkon kautta. Muutamia vuosia sitten tätä artikkelia alun perin kirjoittaessani 112 Suomi sovellusta pidettiin erittäin hienona ja melkeinpä välttämättömänä. Vain tyhmä ei sitä ladannut. Nyt on kuitenkin tekniikka kehittynyt ja ääni kellossa muuttunut. Media ei paljon tästä AML-tekniikasta ole kuitenkaan hiiskunut. Liekö vähän arvovaltakysymys ja viivytystaistelu Hätäkeskuksen suunnalta, kun omaa sovellusta vieläkin suositellaan. Vähän kuten karttapohjaisen Mapitaren kohdalla, jonka kansa Lapissa oli pientä kahnausta. Herää oikeastaan kysymys, kannattaako tuota 112 Suomi sovellusta enää ylläpitää ja tukea rahallisesti, kun AML jyrää? Suomessa muuten hätäpuhelut välittyvät hätänumeroon 112 minkä tahansa toimivan matkaviestinverkon kautta. Jos oman palveluntarjoajan puhelinverkkoa ei ole saatavilla, hätäpuhelu yhdistyy toisen operaattorin verkon kautta hätäkeskukseen, kertoo Traficom.

Vähän tähän paikantamiseen muuten liittyen kannattaakin lukea artikkelini: Suunnistus ilman kompassia. Jos pidit tästä artikkelistani, niin kannattaa lukaista myös juttu ajankohtaisesta Koronavilkku -mobiilisovelluksesta.



(Alkuperäinen artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran 23.6.2015)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti