KevätPolkaisun järjestäjänä oli pyöräilyseura ZEUS ry, joka tukee Team Rynkeby–hyväntekeväisyyspyöräilyä lahjoittamalla 2 € per tapahtumaan osallistuva pyöräilijä syöpää sairastavien lasten ja nuorten valtakunnalliselle yhdistykselle (Sylva ry:lle). Tapahtumakeskus sijaitsee Talman koululla (Satotalmantie 11, 04240 Talma) Keravalla. KevätPolkaisu kulkee viiden kunnan (Sipoo, Kerava, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen) alueella. Tarkempi reitti löytyy Garmin Connect -palvelusta.
Tapahtumakeskus ja lähtö sijaitsee Talman koululla Keravan suunnalla. |
KevätPolkaisun oli tarkoitus alkaa kello 11 ja itse heräsin jo kello 8. Tarkoituksena oli polkea pääkaupunkiseudulta suoraan tapahtumakeskukselle erittäin leppoisaa vauhtia. Hieman kyllä hirvitti ja mietitytti se, miten oikein tulen jaksamaan tämän siirtymisen ja yleensäkin koko päivän. Tapahtumakeskukseen oli kuitenkin matkaa yhteen suuntaan vajaa 35 km ja yhteensä koko päivänä tulisi poljettua vajaa 170 km. On sitä pidempiäkin lenkkejä tietysti ajeltu, mutta silloin ei alla ollut puolimaratonin rasitusta ja kankeita jalkoja. Päivä oli kuitenkin ihanteellinen, aurinko paistoi vain muutaman pilven takaa, tuulta ei ollut nimeksikään ja kesälomanikin alkoi juuri. Mikäs siinä oli polkiessa, vaikka putkelta ajaminen ei tuntunutkaan hyvältä. Yhä kauemmin ja pidemmälle polkiessa jalat kuitenkin tuntuivat paremmilta ja paremmilta. Varasin siirtymiseen kaksi tuntia aikaa, koska reitti Talman koululle oli outo. Onneksi kännykkä ja sen gps ohjeistivat hyvin perille.
Numeron nouto sujui rivakasti ja kisapaikalla ryhmittäydyin porukan loppupäähän Team Rynkebyn taakse. Reitti oli hyvin merkattu, liikenteenohjaajia löytyi ja huoltoautokin ajeli porukan perässä. Tasoryhmiäkin oli kolme (22 km/h, 25 km/h ja 28 km/h). Kaikki oli siis näiltä osin hyvin järjestetty aivan kuten muissakin pyöräilytapahtumissa. Itse kisareitti oli hyvinkin tasainen ja myötätuulessa Lahdentie ja tie 146 Järvenpäästä Pornaisiin kulki melkeinpä ilman polkemista. Oikeastaan siinä sai käyttää enemmän jarrua turvallisella etäisyydellä peesissä pysyäkseen, kuin itse polkemiseen. Huoltopiste reitin varrella sijaitsi Pornaisissa. Huollosta sai juotavaksi vettä tai mehua sekä syötäväksi banaania ja energiapatukoita. Vaikka kävinkin heti ennen kisan alkua Talman koululla tyhjentämässä rakon, niin silti oli pakko käydä jo ensimmäisellä taukopaikalla (reilut 30 min lähdöstä) pusikossa "kariketta kastelemassa". Ihme juttu. Enkä tosiaan ollut poikkeus, vaan ukkoa ramppasi paljonkin luontoa lannoittamassa. Jotenkin tuo pyöräilyasento ja sen liike saa vain rakkoni täyttymään.
Taukopisteen jälkeen lähdettiin taas Team Rynkebyn johdolla leppoisalla vauhdilla ajelemaan kohti Nikkilää ja sieltä toiselle kierrokselle. Viimevuotista reittiä oli hieman muutettu heikkolaatuisen tien takia. En osaa sanoa, missä kunnossa viimevuotisen reitin asvalttipinta oli, mutta nyt tämä uusi osuus oli paikoitellen ihan kamala. Paljon olen huonolla asvaltilla ajanut, mutta tämä vei kyllä voiton kaikesta. Välillä reikää oli asvaltissa enemmän kuin emmentaalissa. Suurimmat päänkokoiset reiät oli onneksi spreijattu punaisella värillä, jotta ne erottaisi nopeassa vauhdissa. Paljon oli kuitenkin koloa, töyssyä ja railoa, johon pyörän olisi saanut rikki. Kuuleman mukaan niissä meni kyllä ainakin muutamia renkaita puhki. Eihän se järjestäjien vika ole, mutta olisi tuon kisareitin voinut vetää jostain muualta.
Toinen kierros meni sitten lähes ensimmäisen kertauksena, uusi pissatauko mukaan lukien :) Team Rynkeby -ryhmiä oli useampia, joten otin tauon jälkeen vähän nopeamman ryhmän kiinni ja jäin sen peesiin, koska vallitseva tuulensuunta oli muuttunut vastaiseksi. Siinä sitä sitten ajeltiin lähes maaliin saakka yhtenä ryppäänä. KevätPolkaisussa maali on hauskasti sijoitettu pitkän ja loivan mäen päälle. Maalimäessä on myös nopeusmittaustaulu, josta voi bongata oman loppukirivauhdin. Pakkohan sitä oli ottaa pieni loppukiri mäkeä ylös ja jättää koko ryhmä taakse. Mäkeä ylös 32 km/h nopeudella ei edes saanut happoja jalkoihin, joten liian hitaasti poljettu koko kisa siis. Maalin jälkeen piti pysähtyä hetkeksi, kun oma aika rekisteröitiin. Mitään ajanottosirua ei pyörässä siis ollut, mikä kuulostaa erittäin vanhanaikaiselta. Halvalla ei saa hyvää ja jostain syystä en saanut tuloslistaan omaa aikaani. Oma mittarini näytti kuitenkin ajomatkaksi 97,82 km ja ajoajaksi 3:34 h. Ei nyt ihan huono, ottaen huomioon edellisen päivän puolimaratonin ja sen, etten tänne edes kisaamaan lähtenyt. Enemmänkin leppoisaa palautteluajoa. Kokonaisaika taukoineen olisi tuloslistan arvion mukaan ollut noin 3:44. Vertailun vuoksi Alexander Stubb kellotti noin ajan 2:28. Pakko nostaa hattua tuosta.
KevätPolkaisu vuosimallia 2014. Kuvan lähde: Pyörällä päästään. |
Oliko tapahtuma onnistunut? Kyllä, kivaa oli. Ilmoittautuisinko ensi vuonna? En tiedä. Tuskin, jos tietä ei saadaan parempaan kuntoon. Pitää myös vähän miettiä hinta/laatu-suhdetta. Tapahtumalla oli iso joukko sponsoreita, mutta mitä tällä sitten sai? Itseäni ei kiinnosta sponsoreiden erilaiset arvontapalkinnot tai nopeimmille ilmoittautujille jaettu jonkinlainen suihkusaippuapakkaus. Kotoa löytyy shampoota ja saippuaa jo vuodeksi eteenpäin. Kaikissa maksullisissa pyöräilytapahtumissa ajanotto on sujunut ongelmitta pyörään kiinnitettävällä sirulla. Miksei täällä käytetty samaa? Missä lämmin ruoka maaliin saapuneille? Kaikissa muissa tapahtumissa tarjotaan ruokaa, KevätPolkaisussa banaani, energiapatukka ja rahka. Pettymys. Siksihän sitä treenataan, että pääsee syömään :D
Itseäni kummastuttaa myös yleinen tapa hakea kilpailunumerot jostain kisakeskuksesta tai vastaavasta. Vuelta Vantaa on hoitanut homman erinomaisesti postittamalla kirjekuoressa kaiken tarvittavan hakaneuloja myöten. Kun jo nyt kaikki numerot ja lippulappuset on jouduttu lajittelemaan, niin mikä olisi enää vaiva postittaa koko rompe suoraan kotiin? Noin euron postimaksu per kuori ei voi olla esteenä, jos itse tapahtuma maksaa 50 euroa. Eipähän tarvitsisi kisapäivänä varata niin paljon vapaaehtoistyöläisiä/palkollisia näitä asioita hoitamaan. Osallistujienkaan ei siten tarvitsisi jonottaa minuuttitolkulla jossain hevonkuusessa, vaan päästäisiin suoraan ja nopeasti lähtöviivalle, kun kaikki asiat on ns. valmisteltu jo kotona.
Tämä kun on osittain myös talousaiheinen blogi, niin pakko kysyä: Miksei esimerkiksi Smartumin liikuntaseteleitä hyväksytä maksuvälineiksi? Tiedoksi järjestäjille, jos liitytte palvelun tuottajaksi (eli otatte vastaan liikuntaseteleitä), niin homma maksaa 4,5 %. Otetaan esimerkkinä vaikkapa tuo 50 euron osallistumismaksu, josta Smartum siis perii 2,25 euroa. Onko muka paljon? Virikeseteleillä palkkio on jopa pienempi (2,95 %, eli esimerkin summasta vain 1,45 euroa). Miten ihmeessä noin pieni summa voi olla esteenä liikunta/virikeseteleiden käytössä. Herätkää nyt kaikki hyvät tapahtumajärjestäjät ja siirtykää nykyaikaan. Osoittaa jo mielestäni huonoa ja ammattitaidotonta palvelua, kun seteleillä maksavia ei ole huomioitu.
Toivottavasti yllä lueteltuihin asioihin tulee parannus. Muussa tapauksessa taidan jättää ensi vuoden kuntotapahtuman väliin. Ei ilmoittautuminen nyt niin kallis ole, mutta kun miettii mitä sillä saa verrattuna muihin tapahtumiin. Joku enemmän tietävä ja järjestelyistä perillä oleva voisi kertoa tuosta kustannusrakenteesta. Mihin ne ilmoittautumismaksuista tulleet rahat oikein valuvat. Ehkäpä otan pari kaveria ensi kerralla mukaan ja ajamme oman "kuntotapahtuman" halvemmalla. Tilataksilla Talman koululle, jossa pari kierrosta kisaa ja palkinnoksi pizzat päälle, jonka jälkeen pyörällä kotiin. Taksilaskuri kertoo hinnaksi tilataksille 90 euroa 4:lle henkilölle. Siihen kaikille pizzat koululle "kotiinkuljetettuna" niin yhteissummaksi tulee 122 euroa, eli 30,5 euroa per osallistuja (90+(4*8))/4. Tuosta jää vielä jokaiselle kymppi säästöön KevätPolkaisuun verrattuna. Jokainen voi sitten tykönään miettiä kummasta saa rahoilleen paremmin vastinetta.
Kevätpolkaisu 2014 -video virallisilta kotisivuilta, jossa tapahtuman fiilistelyä.
KevätPolkaisu 2015 ajovideo GoPro Hero-kameralla kuvattuna. Kuvaajana Lehto Pro Cycling. Kohdasta 4:50 -> 6:00 alkaen näkee hyvin teiden huonon kunnon, kun letka kulkee pahinta osuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti