11. tammikuuta 2024

Foodoran erikoinen markkinointikampanja

Törmäsin äskettäin Foodoran markkinointikampanjaan, jossa ruuankuljetuspalvelu Foodoran uudet jäsenet saavat 15 € alennusta seuraavasta ostoksesta käyttämällä koodia: HERKKU. Itse en ole koskaan palvelua käyttänyt, mutta nyt piti luoda tili ja kokeilla. Käytännössähän tuo tarkoittaa esimerkiksi yhtä ilmaista pizzaa. Eikä tässä vielä kaikki. Foodora Pro asiakkuus on kaikille ilmainen helmikuun loppuun asti (normaalisti 7,9 €/kk). Pro asiakkuudella saa käytännössä ilmaisen kuljetuksen, jos tilauksen summa on yli 12 €. Kaiken lisäksi Pro-asiakkaita hemmotellaan Hesburgerin tarjouksella, jossa tuotteet ovat -50 % alennuksessa. Jos ihmiset nykyisin jonottavat ilmaisia ämpäreitä, niin miten luulette tässä markkinointikampanjassa käyneen?


Esimerkiksi Iltalehti kirjoittaa seuraavasti: "Ennennäkemätön tarjous ruuhkautti Hesburgerit. Ruoankuljetuspalvelu Foodoran uusi kampanja on saanut aikaan tilaussuman Hesburgereissa." Ei mikään ihme, että halvat hampurilaiset ovat saaneet jonoja aikaan ja Hesburgerin työntekijät ovatkin kritisoineet huonoa miehitystä. Ruuhkiin ei ole varauduttu lisäämällä työntekijöitä, vaan itku kurkussa on saanut töitä vääntää. 

IltaSanomat puolestaan kirjoittaa: Hesburgerissa työskentelevä nainen kuvaa Foodora-kampanjaa ”farssiksi” ja sanoo: "

En halua edes tietää, mitä tämän kahden kuukauden aikana käy, kun jo kahden ensimmäisen päivän aikana olo on loppuun palanut, ja töistä päästyä on itkettänyt."

 

Foodoran apista löytyviä Hesburgerin hampurilaisia -50 % alennuksella.


Ravintolatyöntekijänä ymmärrän hyvin, että tuollainen lisää kuormitusta, kun johto ei ole tehtäviensä tasalla ja ei ole jostain syystä osannut varautua asiaan. Nyt työntekijät kärsivät ja asiakkaat suuttuvat, kun menua on jouduttu rajoittamaan tai sulkemaan foodora tilauskanavana kokonaan ruuhkien takia. En muista milloin olisin viimeksi käynyt Hesburgerissa, tai ylipäänsä tilannut hampurilaista. Nyt kun katson näitä alennettuja -50 % hintoja, niin en ole suosiosta yhtään yllättynyt. Miten Hesburgerissa johto voi olla yllättynyt? 

Myös itse olin aikeissa tilata Hesburgerista muutaman purilaisen, mutta kappas vain Foodoralta tulikin 11.1 viesti:

"Foodora muuttaa PRO-kampanjaansa. Kampanjaan yhtenä ravintolaketjuna osallistuvan Hesburgerin tarjoukseen liittyvä 50 prosentin alennus on loppunut. Alennus on jatkossa 20 prosenttia. Muutos astuu voimaan 11.1.2024 klo 8:00."

 

Tarjous kerkesi olla voimassa siis vajaa 2 viikkoa ja itse olin tästä tarjouksesta tietoinen vain muutaman päivän, ennen kuin se lopetettiin. Rehellisesti sanoen en ole tästä kuitenkaan kovinkaan yllättynyt, kun miettii tarjouksen suosiota. Toiminta osoittaa kuitenkin sen, että johdon suunnitelmat ja varautuminen olivat aivan pielessä. Kun kakka oli tullut jo housuun, niin sitten piti tehdä jotain radikaalia ja muuttaa lennosta kampanjan ehtoja. Omaan silmään näyttää sekoilulta, mikä luo mainehaittaa. Jos oltaisiin Jenkkilässä, niin kutsua lakitupaan käräjöimään varmaan pukkaisi. Tarjous tai kampanja sitoo laatijaa koko voimassaoloajan, ellei yrityksellä ole näyttää ylivoimaista estettä. Johdon tyhmyys ja kykenemättömyys tuskin on tällainen este. Katsellaan tuleeko mitään jälkipyykkiä. Nyt jää sitten itseltäni tekemättä tulevaisuuden supersuosittu dokkari Super Size Me 2, jossa syön kaksi kuukautta hamppareita ja muuta roskaruokaa :D

Vaikka erilaiset tarjoukset ja muut säästövinkit ovatkin osa tätä blogia, niin itselleni herää kysymys kuka tämän kaiken maksaa ja mikä oli tempauksen pointti? Hesburgerilla katteet eivät voi olla niin isoja, että tästä jää mitään käteen. Maksaako Foodora tämän markkinointikampanjan? Itse ainakin peruin heti viestin saatuani Foodoran Pro-jäsenyyden, joten kovin paljon uusia käyttäjiä tällaisella toiminnalla tuskin saa. Luottamus täytyy ansaita ja nyt tätä ei voi allekirjoittaa. Oli vastaus mitä tahansa, niin jos omaa vähän luppoaikaa ja jaksaa nähdä hivenen vaivaa, niin kannattaa silti hyödyntää tuo uusien asiakkaiden 15 euron alennus. Saahan sillä yhden ilmaisen pitsan, jonka jälkeen voi jättää apin käyttämättä ja vaikka pelastaa kunnollista hävikkiruokaa ResQ-sovelluksen avulla. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti