18. lokakuuta 2022

Kokemuksia Takeoff lentosimulaattorista - Airbus A320:n puikoissa

Oletko koskaan halunnut lentää matkustajalentokonetta ja miettinyt millaista siellä ohjaamon puolella oikein olisikaan? Onko Lentoturmatutkinta -sarja mahdollisesti yksi suosikeistasi ja sen perusteella tunnet palavaa halua tarttua matkustajalentokoneen puikkoihin. Lentoturmatutkinta -sarjan perusteella luulet tietäväsi miten lennetään ja miten erikoisiin tilanteisiin pitäisi reagoida, mikä voi johtaa virheeseen ja mitä kaikkea pitää yleensäkin huomioida. Jos vastaus kaikkeen äskeiseen on kyllä, niin sinua on lykästänyt. Vantaan Ilmailumuseon tiloissa lentokentän kupeessa sijaitseekin Takeoff lentosimulaattori, jossa pääsee Airbus A320 matkustajakoneen puikkoihin. Veljellä oli jo viime vuoden lopulla liikuntasetelit vanhenemassa, joten hän päätti ostaa lahjakortin simulaattoriin, koska parempaakaan ei keksinyt. Olin tästä mahdollisuudesta vähän vihjaillut, kun entinen työkaverini oli tuolla joskus käynyt ja mielenkiintoiseksi kuvaillut. Pääsimmekin veljen kanssa vihdoin ja viimein testaamaan Takeoff lentosimulaattoria ja tässä lyhyesti kokemuksista. 


Historia - Mistä toiminta alkoi

Takeoff Simulations Oy:n toiminta käynnistyi vuonna 2014 ja sijaitsi alun perin Salmisaaressa, mutta on nyt siirtynyt Ilmailumuseon tiloihin Helsinki-Vantaan lentokentän kupeeseen. Sinne pääsee kätevästi vaikkapa junalla. Aikaisemmin yritys omisti myös H135 helikopteri-simulaattorin, mutta vähäisen kysynnän (hankala oppia lentämään) se on myyty pois. Asiakastiedon mukaan yrityksen liikevaihto on ollut noin 150 000 euroa vuodessa ja liikevoitto noin 15 000 euroa. Koronan aikaan yritys on ottanut vähän osumaa, mutta nyt näyttää taas paremmalta.

Takeoff lentosimulaattori Ilmailumuseon tiloissa kahden näyttelyhallin välissä. 

Aula on kivasti toteutettu ja sisäänkäynti simulaattoriin hauska. Simppeli, näppärä ja silti näyttävä.

Yrityksen nettisivuilla lukee, että Takeoff Simulations Oy on elämyspalveluyritys, joka yhdistää aidon ympäristön ja hauskanpidon. Se perustettiin koska Suomessa ei ole ollut aikaisemmin vastaavaa palvelua kaikkien ulottuvilla. Lentäminen on ajoittain vaikeaa ja kallista mutta se on samalla erittäin jännittävää ja kiehtovaa. Takeoff tarjoaa nyt tämän kaikille sopivan unohtumattoman elämyksen helposti lähestyttävänä palveluna. Airbus A320 ohjaamo on niin realistinen että aidot lentäjät käyttävät sitä harjoitteluun. Voin kyllä allekirjoittaa nuo kommentit täysin. Vipua ja vipstaakia on ohjaamo täynnä. Samalla kaikki on kuitenkin jotenkin tuttua ja sellaista jota Lentoturmatutkinta -ohjelmassakin on tullut nähtyä moneen kertaan. 

Simulaattori on kiinteäalustainen, joten mitään kallistuksia tai heilumisia ei tietenkään koeta. Laaja 220 asteen näkökenttä kuitenkin takaa sen, että kallistuva horisontti voi saada aikaan hetkellisiä kaarroksen tunnetta ja hämää hyvin tasapainoa. Simulaattorissa käytetään viimeisintä teknologiaa, jolla taataan että lähes kaikki järjestelmät ja hallintalaitteet toimivat kuten oikeissa Airbus lentokoneissa. 

Hydrauliikat, sähköt ja paineistukset ovat siis simuloituja, kuten lentosimulaattorissa voisikin olettaa. Voit siis esimerkiksi kuulla, kun laskeutumistelineet nousevat ylös. Simuloituna on koko maailma ja yli 24 000 lentokenttää.

Käynti Ilmailumuseolla kuuluu lentosimulaattorin hintaan. Jo tästä syystä kannattaa ottaa muutama kaveri tai perheenjäsen mukaan. Simulaattorin takapenkille mahtuu 4 vierasta katsomaan ja kuuntelemaan. Varaa siis aikaa ennen lentoa tai sen jälkeen. Mitään Museokorttia et tarvitse, marssit vain näyttelyyn.

Vantaan Ilmailumuseon näyttelyä, joka kuuluu lentosimulaattorin hintaan.


Kritiikkiä - Mitä voisi parantaa?

Takeoff lentosimulaattorista kiinnostuneilla ensimmäinen kritiikki osuu heti nettisivuihin, jotka eivät ole käytettävyydeltään ehkä sieltä parhaasta päästä. Sivuston oikeasta yläkulmasta pitää avata valikko ja sitten vielä nuolilla avata lisää valikkoa, jotta pääsee itse sisältöön kiinni. Toimintalogiikka on vähintäänkin epäintuitiivinen. Tarvittavaa tietoa on ihan kivasti, mutta esimerkiksi Tilat-otsikon alla puhutaan vieläkin helikopterisimulaattorista, jota ei enää löydy. Lentosimulaattorin näytönkin sanotaan olevan välillä 200 ja välillä 220 astetta. Keskiviikkoisin klo 10:00 - 16:00 simulaattorit pitäisi olla Facebookin mukaan (postattu 16.5) - 50% alennuksessa, mutta firman nettisivuilla alennuksen saotaan olevan -25 %. Ota tästä sitten selvää. Tällainen tiedon epäjohdonmukaisuus herättää aina epäilyjä, voiko mihinkään muuhunkaan saatavilla olevaan tietoon enää luottaa ja pitää ajankohtaisena. 

En väitä tietäväni tästä elämyspalvelubisneksestä yhtään mitään, mutta nostan silti muutaman pointin esiin. Ensinnäkin noita kursseja on mielestäni vähän liikaa (yhteensä 6 eri kurssia + omavalinta ja yrityksille suunnattu) ja ei ole ihan selkeää, mitä vastinetta rahalle saa? Mitä pidempi kurssi, niin sitä kalliimpi, tämä on selkeää. Mutta onko esimerkiksi Helsinki - Tallinnan, Maailman vaarallisimmat lähestymiset kurssilla ja Lentäjäkurssilla sisällöllisesti oikeasti mitään eroa? Jos on niin mitä muuta kuin pituus? Sinänsä kurssit on kyllä hyvin brändätty ja tähdätty vähän eri kohderyhmille. Mielestäni kuitenkin kurssien suuri määrä aiheuttaa liikaa valitsemisen vaikeutta

Takeoff lentosimulaattorin kurssitarjontaa. Mitähän sitä ensikertalainen osaisi varata?

Asiakkaalle pieniä puistatuksen tunteita voi aiheuttaa myös hinta. Skaala on siis Helsinki - Tallinna kurssista (95 € ja kesto 30 min) tuohon 199 € maksavaan Lentokapteenin työpäivään asti (kesto 2 tuntia). Onhan tuo reilu 150 € aika suuri summa. Top Gun: Maverick leffaan pääsee reilulla kympillä ja Pikseli Arcade virtuaalitodellisuuspuistoon tunniksi vajaalla neljällä kympillä. Noihin verrattuna hinta on siis todella suolainen. Toisaalta tarjontaa ja juuri tällaista kokemusta ei muualta saa. 


Tulevaisuus - VR voi kannibalisoida

Suosittelen Takeoff lentosimulaattoria, jos mukaan saa koottua vähän isomman joukon, jolloin kalliin hinnan voi jyvittää vähän kohtuullisemmaksi. Vieläkin parempi, jos et ole koskaan käynyt edes Ilmailumuseossa, johon asiakkaille on vapaa pääsy. Yksin en Takeoff simuun lähtisi, ellei rahaa ole niin paljon, että ei edes paskalle taivu :) 

Hämmästelen myös sitä, miksi ei samalla myydä jotain "sarjalippua" tai vastaavaa, jolla pääsisi simulaattoriin esimerkiksi neljä kertaa vuoden sisään. Näin asiakas sitoutuisi pidemmäksi aikaa, rahaa tulisi enemmän sisään, mutta yksittäinen kerta näyttäisi paljon paljon halvemmalta. Itse menisin mielelläni tuonne kokeilemaan lentämistä vähän useamminkin, mutta en missään nimessä maksaisi satasta kerralta. Noin neljäkymppiä tunnilta kuulostaisi sopivalta "sarjakerralta". Nyt käyntini jäi siihen yhteen kertaan :(

Helsinki Vantaan lentokenttä Takeoff simulaattorista ja A320:n puikoista katsottuna.

Nostan hattua yrittäjälle, joka on keksinyt ja luonut tällaisen konseptin ja vieläpä elättää sillä itsensä. Tällaista Suomi tarvitsee. Toivon todella kaikkea hyvää, mutta samalla sisälläni herää epäilys kovin kestävästä tulevaisuudesta. Miksi maksaisin noin sata euroa kerrasta, jos saman voi kohta tehdä virtuaalilasit päässä. Ei mene kauaa, kun X-Plane 11 tai Microsoft Flight Simulator 2020 pyörii sujuvasti jo tulevilla VR-laseilla. Tällöin grafiikka on tätä Takeoff lentosimulaattoria parempaa, lentää voi koska tahansa ja oppimiskäyräkin olisi todella matala. Hintakin olisi paljon yhtä kurssia halvempi. Vain fyysinen ohjaamo puuttuisi. 

Ehkä tuota voisi miettiä yhdistettävän Takeoff simulaattoriin. Fyysiset laitteet, nippelit ja nappelit lisättynä AR/VR laseilla. Opetuksen ja kurssin voisi automatisoida. Ei muuta kuin ostat kurssin, avaat Takeoff simulaattorin ohjaamon oven etänä koodin avulla ja istut kapteenin penkille. VR Headsetti päähän ja sieltähän jo Panu Fabritius kertoo lähtöohjeita lentoonlähtöön... 

Veljeni A320:n puikoissa. Takeoff simulaattorin opettajana Panu Fabritius.


Video aiheesta


Jos Takeoff lentosimulaattori kiinnostaa, niin alla vielä StaraTV:n video aiheesta. Silloin vuonna 2015 Takeoff simulaattori sijaitsi vielä Salmisaaressa.




2 kommenttia:

  1. Harmi, että ePassi ei kelpaa tuonne eikä lahjakorttia muutenkaan voi ostaa liikuntaseteleillä, kun kysyin asiasta äsken.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä on vaikea ymmärtää, miksi yrittäjä ei voi käyttää kaikkia järkeviä maksuvälineitä. Asiakas äänestää sitten jaloillaan, kun raha ei kelpaa. Oudommaksi asian tekee vielä se, että ePassi taitaa olla näistä se halvin maksutapa, jonka jälkeen tulee Edenredin virikesetelit ja lopuksi Smartum.

      Lentosimulaattori taitaa olla enemmän kulttuuria, kuin liikuntaa. Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa Pikseli virtuaalitodellisuuspuisto. Nuo pelkät liikuntasetelit ovat kyllä aika hanurista. Yhdistetty liikunta/kulttuuriseteli on se juttu.

      Poista