9. elokuuta 2019

PlayStation VR ja virtuaalitodellisuus - Onko siitä mihinkään?

Oletko koskaan kokeillut virtuaalitodellisuuslaseja? Sellaisia, jossa laitat jonkinlaiset lasit päähäsi ja niiden avulla pystyt kokemaan kaiken mahdollisen ja mahdottoman kolmiulotteisena. Voit siis kotisohvaltasi vaikkapa kokea kiipeileväsi Mount Everestin huipulla, vierailevasi maailman korkeimmalla vesiputouksella Venezuelassa (Angelin putouksilla), tai vaikkapa istua safarilla, kun norsulauma kävelee aivan vierestäsi. Vähän kuin siis Star Trekin holokansi, jossa kaiken mahdollisen kokeminen ja näkeminen oli mahdollista aivan aidontuntuisesti. Itse kokeilin virtuaalilaseja ensimmäisen kerran joskus vuoden 2017 loppupuolella Sijoitus Invest -messuilla, kun olin kuvausryhmän mukana Kuplat -jaksoa varten. Olihan se aika jännää kokeilla kypärää ja ohjaimia jonkinlaisen "korjaa liukuhihnan toiminta" demon kanssa. Pelistä se oli kaukana, mutta osoitti hyvin virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet. Tunnet todellakin olevasi läsnä uudessa tilassa.




Koska olen vähän tekniikkanörtti ja omaan välillä ehkä liikaa vapaa-aikaa, niin päätinkin ostaa vuoden alussa PlayStation VR virtuaalitodellisuuslasit. PlayStation VR julkaistiin lokakuussa 2016, joten ihan uudesta keksinnöstä ei ole kysymys. Nykyään virtuaalitodellisuus on suhteellisen hypetetty juttu, vaikkakin trendi tuntuu vähän laskevan. PS VR on Sonyn edullinen virtuaalitodellisuuskypärä, joka toimii PS4-konsolin kanssa ja jonka on tarkoitus siis kilpailla suosittujen Oculus Riftin ja vaikkapa HTC Viven kanssa virtuaalitodellisuusmarkkinoilla. Hintaa laitteelle kertyi noin 300 euroa, sisältäen siis virtuaalitodellisuuskypärän, kameran ja 4 peliä. Ei kovin paha hinta. Vaikka PS VR ei olekaan se markkinoiden paras laite, niin hintansa puolesta se pesee kilpailijat, eikä sen rinnalle tarvitse ostaa kallista tietokonetta. Hinta määrää usein laadun, joten onko tässä koira haudattuna? Onko siitä mihinkään ja kannattaisiko PS VR hankkia? Kannattaa lukea eteenpäin.


Laitteen toiminta pähkinänkuoressa


Lyhyesti sanoen PS VR lunastaa kyllä lupaukset. Hintaisekseen ihan kelpo ja noin 300 euron laitteelta ei voi odottaa ihan mahdottomia, kun ottaa huomioon, että parhaimman virtuaalitodellisuuskokemuksen tarjoavat kilpailijat voivat maksaa melkein 1 000 euroa ja ylikin. Kypärä on hyvin tehty ja tukeva. Ulkonäkö miellyttää silmää. Säätyvä panta pitää laitteen hyvin päässä ja korvanapit toimivat erinomaisesti äänentoistossa ja ne saa laitettua säilöön laitteen sisään, kun käytön lopettaa. Pidemmillä sessioilla lasit tuntuvat vähän hiostavilta, mutta ei sitä ole tarkoitettukaan käytettäväksi tuntitolkulla yhdellä istumalla.

Virtuaalitodellisuuslasien seuranta on toteutettu kameralla välttävästi. Toisin sanoen kun käännät päätäsi oikealla, niin mukana tulleen kameran avulla laite havaitsee tämän. Vaikkapa television päälle laitettu kamera kuvaa koko ajan kypärässä olevia kirkkaita valoja ja sen perusteella siis päättelee kypärän suunnan ja sijainnin. Voit siis hyvin liikkua askeleen tai kaksi kameran kuva-alueella ja vaikkapa katsoa poispäin kamerasta ja kaikki tämä yleensä toimii virtuaalimaailmassakin. 

Tämän kaltaisella teknisellä toteutuksella on kuitenkin omat ongelmansa. Pelialue on suhteellisen rajattu. Itse en periaatteessa pysty pelaamaan enää sohvalta, koska etäisyys on hiuskarvan yli maksimin, eli 3 metriä. Toisekseen kameran jäljitys tarvitsee sopivan valaistuksen ja siinä esiintyy jonkinlaista hystereesiä. Toisin sanoen "tracking" ei ole ehkä riittävän tarkka ja kuva saattaa valua itsekseen johonkin suuntaan, tai sitten tehdä pientä pomppimista/tärinää. 90 % ajasta jäljitys toimii mallikkaasti, mutta se huonommin toimiva osa ärsyttää. Se järkevin tapa toteuttaa "tracking" olisikin kuten kilpailijoilla: Laitetaankin itse kypärään kamerat, jotka kuvaavat ympäristöä ja laskevat itse, missä paikassa ja asennossa kypärä on. Näin kamerat myös mahdollistavat oman ympäristön näkemisen, jos vaikkapa haluaa juoda lasin vettä lasit päässä, tai katsoa ettei astu vaikkapa huoneesen tulleen kissan päälle. Nyt PS VR laitteen joutuu ottamaan pois päästä, jos näin haluaa tehdä. 

Kypärä on luonnollisesti johdollinen, joten se pitää kiinnittää konsoliin. Itse asiassa konsoliin tulee kiinni suoritinyksikkö, johon virtuaalilasit tulee kiinni. Tähän sitten tulee myös virtalähde, johto kamerasta ja johto konsoliin. Vielä kun konsoliin liitetään ulkoinen kiintolevy, niin voitte kuvitella johtosotkun. Ihan helvetistä. 

PS VR laitteen aiheuttamaa johtosotkua pahimmillaan.

3D elokuvat - Voittaako videotykin


PlayStation VR käyttöohjeessa sanotaan, että lasien resoluutio on 1920 x 1080 pikseliä, eli sama kuin Blu-ray elokuvissa. Tämä on kuitenkin vähän harhaanjohtavaa, vaikkakin se on kyllä laitteen sisällä olevan tasaisen paneelin resoluutio. Koska VR laseissa kuva jaetaan sekä vasemmalle, että oikealle silmälle erikseen (vain näin saadaan kolmiulotteinen vaikutelma), niin silmää kohti se on siis kuitenkin 960 x 1080 pikseliä (vaakaresoluutio jaetaan kahtia). Tästä syystä kuva näyttää aina huonommalta PS VR-lasit päässä, kuin ilman. 3D Blu-ray elokuvien datavirta ja toteutus mahdollistaisi kuitenkin täyden kuvan molemmille silmille, koska kaikki Blu-ray 3D sisältö on koodattu 1080p/24. Vertailun ja selkeyden vuoksi siis vielä tarkennettakoon. Jotta näin saavutettaisiin kolmiulotteisuus, niin 3D Blu-ray levyllä kaksi kuvaa onkin pinottu päällekkäin ja yhdistetty yhdeksi korkeaksi kuvaksi, joiden välissä on 45 mustaa pikseliä. Yhteinen kokonaiskuva 3D Blu-ray levyllä on siis 1920 x 2205 pikseliä (=2 x 1080 + 45).

Jos äskeisestä ei ymmärtänyt mitään, niin sanotaan se vielä selkokielellä. 3D Blu-ray elokuvia PS VR:ltä katsellessa resoluutio on puolet maksimista, koska näyttöpaneeli ei pysty parempaan. Tästä syystä kuvan tarkkuus kärsii ja se näkyy kyllä elokuvaa katsottaessa. Tähän ei auta yhtään se, että tarkkasilmäinen erottaa PS VR:n pikseliverkon. Kyllähän noita elokuvia laitteella katselee ja itsekin olen muutaman katsellut ihan hyvillä mielin. Paikoitellen hyvässä elokuvassa kaikki negatiivinen unohtuu ja immersio on vakuuttava. Mieluummin sitä kuitenkin katselee elokuvan isommalta television ruudulta maksimitarkkuudella, kuin vähän hiostavat virtuaalilasit päässä, jossa kameran aikaisemmin kuvailtu huonohko "trakking" siirtää kuvaa vasemmalle. Jos jotain muuten kiinnostaa, niin PS VR laitteen luoma teatteritila, eli näytön koko elokuvia katsellessa on isoimmillaan noin 226 tuumaa, eli noin 5,5 metrinen halkaisija ja normaalilla asetuksella 163 tuumaa, eli 4,1 metrinen näyttö.



Aikuisviihde tien näyttäjänä


Pitää kuitenkin muistaa, että toisin kuin 3D Blu-rayn tapauksessa, näyttövisiirin ja videon resoluutio ei ole sama asia. Esimerkiksi 180 tai 360 asteen video on projisoitu pallon muotoon, josta PS VR-näyttövisiirin 1080p kuva on vain osa tätä alaa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että mitä parempi on videon maksimiresoluutio, sitä parempaa osakuvaa ja yksityiskohtia näyttövisiirikin voi tuottaa (Tietenkin lasien rajoitus tulee joskus vastaan). Tätä ei moni aivan äkkiseltään tunnu ymmärtävän. Pornoteollisuus kulkeekin tässä asiassa kaikkia huikeasti edellä ja onkin selvittänyt PS VR-lasien todellisen "maksimisuorituskyvyn". PS4 Pro käyttäjät voivat nauttia 4080 x 2040 pikselin resoluutiosta 60 Hz ja tavallisen konsolin omistajat 3200 x 1600 pikselin resoluutista 60 kuvan päivitystahdilla (bittivirta tällöin noin 14 Mb/s). Itse asiassa vähän parempaankin pystyttäisiin, mutta tarkemman kuvan tarvitsema suurempi bittinopeus alkaa jo näkyä erilaisina virheinä toistossa (esim kuva nykii, tai ääni tulee myöhässä).

Tältä näyttää VR Porno tavallisella tietokoneen näytöllä. Toisin kuin 3D Blu-rayn tapauksessa, niin video on usein niin sanotusti side-by-side, eli eri silmille tarkoitetut kuvat vierekkäin. Huomaa projisointi 180 asteen pallon muotoon, jolloin kaikki vääristyy normaalilla ruudulla, mutta kolmiulotteisuus VR-laseilla on todella hyvä.


Videon pakkauksessa käytetty bittivirta onkin siis oikeastaan rajoittava tekijä PS VR:n kuvan hyvyydessä. Jos jotain itseni tapaista tekniikkanörttiä nyt sitten tämä nippelitieto kiinnostaa, niin oman kokeiluni pohjalta (normi PS4 konsoli) PS VR:llä 2880 x 1440 resoluutio ja yli 20,20 Mb/s bittivirta nykii paikoitellen ja ääni tulee jo hivenen myöhässä. Normaali, eli keskimääräisellä pakkauksella noin 15 Mb/s bittivita toimii jo täysin sulavasti. Jos mennään taas bittivirran ääripäästä resoluution ääripäähän, niin 3840 x 2160 resoluutio ja 16,65 Mb/ on nykimisen rajoilla. Kilpailija Oculuksen virtuaalitodellisuuslasien reilusta 30 Mb/s bittivirrasta saa siis PS VR -laitetta käyttäessä kuitenkin haaveilla. Sinänsä ihan hyvin "vanhalta" PS VR-laitteelta, koska oma kannettavani MacBook Air (mid 2011 malli) 1,7 GHz Intel Core i5 prossulla ei noita videoita pysty edes pyörittämään.

Kun aikaisemmin PS VR jäi heittämällä Oculus Riftin ja HTC Viven jalkoihin, niin nyt se nousee jo resoluutiossa Gear VR:n kanssa tasoihin (samat videot toimivat, jos joku tätä miettii). Miksi Sony ei sitten ole kertonut tästä asiasta? Miksi netistä löytyy videoita paljon maksimia huonommalla tarkkuudella? Tähän en osaa vastata. Normaalin konsolin omistajalle tämä nimittäin käytännössä tarkoittaa sitä, että vaikkapa 1080p 360 videoiden katsojille nautinnosta häviää osa, koska sen resoluutio ei ole paras mahdollinen. Vain 3200 x 1600 pikselin mitat omaava video on paras mahdollinen normaalia PS4-konsolia käytettäessä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että nykyisessä kuvassa (ohjekirjassa kerrottu 1920 x 1080 pikseliä) on vain alle 50 % siitä tarkkuudesta, missä pornoteollisuus on pystynyt laitteen kyvyt näyttämään. Nyt PS VR on pornon ansiosta nostettu uudelle (uhd) Ultra HD tasolle. Todella kummallista, mutta todeksi havaittu. Tämän ei pitäisi sinänsä tulla yllätyksenä, koska aikuisviihdehän lopulta ratkaisi myös VHS vs Betamax ja Blu-ray vs HD DVD -sodan voittajan. Ja tästäkin historian faktasta huolimatta Sony haraa asiassa vastahankaan...


Suljetun ekosysteemin ongelma ja kirottu Littlstar


Ongelmia PS VR -laitteella tuo se, että PlayStation on suljettu ekosysteemi. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi muiden kuin 3D Blu-ray elokuvien katseluun on vain yksi ainut ohjelma: Littlstar, joka sekin on maksullinen ja kaukana hyvästä. Sanoisin sen olevan jopa paska, eikä todellakaan hintansa väärti. Video pitää olla fyysisesti ladattuna esimerkiksi ulkoisella kiintolevyllä, joka liitetään PS4-konsoliin. Mitään striimausmahdollisuutta (kuten Oculus Questissä) ei ole, eikä siis esimerkiksi WebVR tukea luonnollisesti löydy. Aikaisemmin tiedostonimi piti vieläpä olla muotoa: tiedostonimi_180_sbs.mp4 (sbs on siis lyhenne side by side ja 180 kertoo näkökentän) ja tallennettuna nimenomaan pääkansioon, jonka nimi pitää olla littlstar. Onneksi uusin ohjelmisto (versio 1.26) on tältä osin päivitetty, joten tällainen nimeäminen ei ole enää kiveen hakattua, mutta suositeltavaa.

Esikatselukuvaa videoista ei kuitenkaan edelleenkään saa (korjattu vihdoinkin uusimmassa versiossa 4.9.2019), mikä on todella kummaa. Voi kunpa tälle Littlstar-ohjelmalle olisikin vaihtoehto. PC puolellahan näitä vaihtoehtoja ja kilpailua riittää. Kiitos aikuisviihdeteollisuudelle, niin PS VR on kuitenkin nyt resoluutiossa Gear VR-laitteen rinnalla. Toisin kuin Oculus Rift ja HTC Vive, niin PS VR ei kuitenkaan kykene oikeaan 5k tarkkuuteen, tai siitä yli. Nykyinen 3200 x 1600 pikseliä vastaisi 3,2k tasoa, jos sellainen standardi olisi olemassa. Risut tästä siis suljetulle ekosysteemille ja H.264 videokoodekille, joka ei ole tarpeeksi tehokas suuremmille bittivirroille.

Kaikin puolin parempaa H.265 -videokoodekkiakaan ei luonnollisesti tueta. Jos haluaakin pelata varman päälle, niin PSVR:llä vain H.264/MPEG-4 AVC (AVC1) videopakkaus ja MPEG AAC Audio (MP4A)-äänen omaa video toistuu varmasti (98 % todennäköisyydellä). Ei mikään ihme, että PlayStation yhteisössä kirotaan tuo Littlstar maanrakoon, kun kikkareen hintakin on noin 40 euroa ja toiminta sekä ominaisuudet ovat huonoja. Huhuja PSVR-laitteen käytöstä tietokoneen ja VLC-ohjelman kanssa OpenHMD:n kautta on elätelty, mutta saapahan nähdä...tuskin tulee. Jotta soppa olisi todella epäselvää, niin olen kuitenkin saanut kaksi sellaista videotakin toimimaan, joissa koodekin lisätiedoissa lukee: MPEG-H Part2/HEVC (H.265). Littlstar -katselusofta, eikä PS4 konsolin pitäisi tukea saati toimia moisella, mutta kappas vaan toimikin. Todella mysteeristä...


Mitä muuta - YouTuben VR appi


Jos olet PlayStation VR käyttäjä, niin kannattaa katsastaa konsolille tehty YouTube sovellus. Jos käytät sitä VR-lasit päällä, niin jo avatessa ohjelma kysyy, käytetäänkö "PlayStation VR-versiota", vai normaalia. Tämän ohjelman VR välilehdeltä on sitten helppo katsella kiinnostavaa materiaalia ilmaiseksi. Ohjelmamassa on kuitenkin pari pientä ongelmaa. Ensinnäkin se avautuu todella pienenä näkymänä (josta ei saa kunnolla selvää), eikä sen kokoisena, jonka on PlayStationin valikoista alun perin valinnut. Tämän koon saa toki yhdellä napilla korjattua, mutta silti ärsyttävä bugi. Toinen ongelma liittyy sitten enemmän itse PS VR -laitteen huonoon teknologiaan (ominaisuus) ja sen seurantaan, josta jo kirjoitinkin (kameran tracking). Välillä tuntuu, että koko kuva tärisee YouTuben sovelluksessa kuin horkassa ja tulee merisairaaksi. Tässä ei auta muu kuin pitää hetki pää vakaana, josko kypärän ja ulkoisen kameran seuranta korjaantuisi. Usein korjaantuu. Kolmas ongelma liittyy sitten materiaaliin.

Video on VR, vain jos se on 3D. 360 video ei vielä tarkoita, että se on VR. Tätä eivät ihmiset ja valitettavasti YouTube tunnu tajuavan. Todella turhauttavaa katsella 360 videoita, jotka eivät todellisuudessa olekaan VR-materiaalia. Mitä hittoa minä niillä teen? Jos siis väännän kaikille vielä rautalangasta. VR video on sellainen, kuin jos katselisit ympärillesi 3D tilassa. Kahdella silmällä pystyt hahmottamaan esineiden etäisyyden ympärilläsi. Avainsana on siis 3D ja syvyys. 360 video puolestaan on kuin katselisit samaa ympäristöä, mutta sinulla olisi toinen silmä kiinni. Näet siis ympäröivän maailman kuin 2D kuvan. Et pysty hahmottamaan esineiden ja asioiden etäisyyttä. Simppeliä, kun tuon tajuaa. VR kuva on siis kolmiulotteinen, jossa on syvyysvaikutelma (englanniksi stereoscopic). Jos 360 video ei ole 3D, sen ei pitäisi edes olla edes tässä YouTuben sovelluksessa. YouTube apin materiaali on myös rajattu 1440p tarkkuuteen, mikä on todella harmi. Suurin osa videoista on siis tarkkuuden puolesta kakkaa.



Kannattaako hankkia?


Jos otetaan huomioon se, että 3D Blu-ray elokuvissa resoluutio puolittuu ja niitä on miellyttävämpi katsella isosta televisiosta, niin PS VR -kakkuloita ei leffoja varten kannata hommata. Kun laitteesta ehkä julkaistaan reilun vuoden päästä uudempi versio tarkemmalla resoluutiolla ja paremmalla "trakkingilla", niin silloin homma on kyllä ihan toinen ja hyvän videotykin omistamista on vaikea perustella. PS VR 2 voi silloin olla todellakin se juttu elokuvien katsomiseen todella suurelta valkokankaalta.

Aikuisviihde laitteella kyllä toimii ja näyttää hyvältä, mutta suljettu ekosysteemi, huono Littlstar-katselusofta ja Sonyn vastahankainen suhtautuminen paljaaseen pintaan tekee laseista vain ok-tasoiset. PC-puolelta löytyy kyllä parempia vaihtoehtoja, joskin niistä saa pulittaa ainakin tuplahinnan. Kun aikuisviihteen uutuudenviehätyksestä pääsee ohi, niin myös tajuaa, että juurikin tällainen POV (point of view) porno tuo esiin omat ongelmansa. Esim staattinen kamera tekee hommasta todella tylsää, perspektiivi on aika kriittinen, näyttelijöiden välinen vuorovaikutus on usein nolla ja vaikkapa järjetön tiedostokoko vs. saatu resoluutio on todella alhainen. En tiedä hommasta paljoakaan, mutta jo pienellä kokeilulla nuo huomaa heti. Ala menee kuitenkin eteenpäin ja potentiaalia varmasti löytyy, joten tästä kannatta lukea Wired-lehden pitkä juttu: Rise of VR Porn.

Jäljelle jääkin siis itse pelit. Kun ensimmäisen kerran kokeilin muutamaa hyvää demoa (Allumenette, London Heist, Until Dawn: Rush of Blood) niin olin todella positiivisesti yllättynyt. Siellä olemisen tunne oli todella vahva. London Heist demossa pelkässä baarissa istuminen tuntui uskomattomalta, kun jo seinillä olevilla tauluilla ja lampuilla on syvyys, puhelimen voi ottaa käteen ja kaikkea mahdollista tarkastella siltä etäisyydeltä, kun tuntuu. Mahdotonta selittää, vaan se pitäisi itse kokea. Samoin on todella monessa VR-pelissä. Hienouden ja siellä olon tunteen tajuaa vasta, kun pääsee kokeilemaan. Ehkä hyvä esimerkki on the Last Guardian, jossa isoa, siivellisen dinosauruksen näköistä otusta todellakin väistää, kun se ensi kertaa meinaa tulla syliin asti. Kuilun reunalta puolestaan voi katsella yli aivan kuten elävässä elämässä tekisi.

Yksi PS VR-laitteen parhaista peleistä, Astro Bot Rescue Mission. Joitain PS VR pelejä on myös mahdollista lainata kirjastosta.

Vaikka kokemus onkin mahtava, niin miksi noin puoli vuotta laitteen ja pelejä omistaneena en ole kuitenkaan niitä hirveästi pelannut? En itse asiassa edes tiedä kunnollista vastausta, vaan olen pohtinut samaa. Virtuaalilasien käyttäminen on vähän hankalampaa, ne pitää ottaa johtosotkusta esiin ja varata vieläpä sopivan rauhallinen tila niiden käyttöön. Niitä ei voi myöskään käyttää kovin pitkään, koska itselläni tulee vähintäänkin jo tunnissa jotenkin paha olo (Vertailun vuoksi en muuten pysty juurikaan lukemaan bussissa, koska oksennus lentäisi). Pelistä riippuen paha olo voi tulla hitaasti, tai todella nopeasti, jopa minuutissa. Olen kokenut sen. Siksi esimerkiksi muuten mainio Residen Evil 7 on edelleen kesken. Siinä tulee paha olo jo puolessa tunnissa.

Olen vieläpä sellainen henkilö, että kun pelaan, niin teen sitä sitten useamman tunnin putkeen. Siksi pelaan mieluummin ilman VR laitetta vaikkapa Destiny 2 peliä isolta telkkarilta. Jos uuteen PS VR2-laitteeseen joskus saadaan parempi resoluutio, laajempi näkökenttä (FoV) ja ehkäpä myös korkeampi ruudunpäivitys, niin todennäköisesti myös merisairauteni paranee ja pystyn noita pelejäkin tahkoamaan. Esimerkiksi Driveclub on jo huonon resoluution takia mielestäni todella rujoa katseltavaa paikka paikoin. Yritäpä siinä ajaa autoa, kun edes mutkat eivät näy kunnolla. Nyt PS VR ja sen pelit on enemmän hetken hupia ja kavereille mahdollisuuksien esittelyä. Hintaansa nähden kuitenkin hyvä laite. Riippuu ihan käyttäjästä, kenelle se lopulta sopii. Muutamien heikkouksien takia en ole kuitenkaan myymässä sitä heti, mutta todennäköisesti vaihtamassa, kun uusi malli joskus julkaistaan. Sitä ja Oculus Questia odotellessa...

Jos virtuaalitodellisuus muuten kiinnostaa ja harkitset jonkinlaisten lasien hankkimista, niin kannattaa ehkä ensin käydä kokeilemassa vaikkapa HTC Vive Pro laseja Pikseli Arcadessa. Hinta on noin 38 e/tunti.


2 kommenttia:

  1. Hahah jäbä tunnustautui julkisesti pornon kuluttajaksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietinkin, että milloin tuommoinen kommentti tänne putkahtaa ja tulihan se sieltä lopulta. Riskin kyllä tiesin :D Meinasin aluksi poistaa kommentin, mutta se on tietyllä tapaa tämän ongelman ytimessä, jota haluan tässä kommentoida. Ehkä olen kirjoittajana vähän jäävi kommentoimaan, mutta vakavammin ottaen mielestäni artikkelini PlayStation VR:stä oli ehkä yksi rehellisimmistä, mitä netistä löytyy.

      Jostain syystä et juurikaan löydä netistä juttuja PS VR pornoon liittyen. Et ainakaan suomeksi. Sivuhuomautuksena muuten, että Googlellahan tätä kirjoittamaani artikkelia ei edes löydä (jonkinlainen sensuuri?). Mitä kertookaan yhteiskunnasta, tabuista ja Googlen liiallisesta vallanväärinkäytöstä? Sensuuri on sikäli outoa, koska eihän tässä artikkelissa ole mitään ihmeellistä. Historian valossa aikuisviihde on myös määritellyt usein tekniikkaformaatin voittajan, kuten artikkelissakin totesin. Joten sekin on historiaan perustuva fakta. PS VR:n kohdalla se myös potkii tekniikkaa ja sen suomia mahdollisuuksia sekä rajoituksia eteenpäin.

      Jokainen omaa varmasti sen verran mielikuvitusta ja kokeilunhalua, että ei tätä vaihtoehtoa sivuuta. Itse kallistuisin jopa siihen suuntaan, että jos et laitteella ole pornoa katsellut, niin et ole sitä rehellisesti kunnolla testannut. Mitä sellaisella arvostelulla tekee, joka ei ole täysin rehellinen ja kerro laitteen kaikista mahdollisuuksista? Johtuuko tämä sitten häveliäisyydestä vai mistä, en tiedä. Silloin kuitenkin herää aina kysymys luotettavuudesta. Jos ei pysty jostain asiasta rehellisesti kertomaan, niin mitä muita asioita jättää kertomatta, tai kaunistelee. Itse pystyn hyvin olemaan rehellinen ja sanoa, että olen sillä aikuisviihdettäkin testannut.

      Jos se on jollekin ongelma, niin ei hetkauta itseäni. Se kuitenkin hämmentää, että niin sanotusti sananvapautta aletaan rajoittamaan Googlen tapaan. Odotetaan PS VR 2 -laitetta ja kirjoitetaan vielä pahempaa :D Mitäköhän Google siihen sanoo...

      Poista