12. toukokuuta 2018

Paljonko voisit tienata blogillasi? - TradeTrackerin tuloksia

Seuraava artikkeli on jatkoa kauan aikaa sitten kirjoittamaani juttuun: TradeTracker ja kumppanuusmarkkinointi - Julkaisijan ABC. Tuossa jutussahan käsiteltiin, miten TradetTacker ja kumppanuusmarkkinointi oikein toimii. Miten käyttöönotto tapahtuu, mitä palvelussa voi tehdä ja miten se tehdään tehokkaasti? Vaikka netissä onkin paljon tietoa siitä, miten kumppanuusmarkkinointi (affiliate) yleisesti toimii, niin julkaisijoille annettava informaatio esimerkiksi TradeTrackerin tehokkaasta käytöstä on aika nollassa. Edes englanniksi materiaalia ja ohjeita ohjelmiston työkalujen tehokkaaseen käyttöön ei oikein ole. Koska kaikki pitäisi opetella kantapään kautta, niin ajattelin kirjoittaa ja jakaa vähän lisää asioita TradeTrackerista. Kun perusasiat on hallussa, niin kysymys kuuluukin: Miten optimoida omia affiliate tuloja TradeTrackerissa yhä suuremmiksi? Käytännässä ollaan siis vaiheessa 4 alla olevassa kuvassa.



Ajatuksia affiliate-mainonnasta blogissa - Kokeillako?


Blogisi kävijämäärä kasvaa ja mietit pitäisikö ottaa mainokset mukaan. Etsit pitkin nettiä ja keskustelufoorumeja, millaisia kokemuksia muilla on esimerkiksi TradeTrackeristä. Toivoisit jotain suuntaa antavia lukuja siitä, paljonko pitäisi olla kävijöitä, jotta mainokset alkavat tuottamaan enemmän kuin muutaman euron kuukaudessa. Eihän hommassa ole muuten mitään järkeä, jos nähty vaiva ja mahdollinen riesa mainoksista on suurempi, kuin tavoittelemasi tuotto, eli vaikkapa reilusti yli 10 e/kk.  Avataanpa omaa blogiani ja lukuja sen takana. Näiden avulla pystyt haarukoimaan, paljonko rahaa mainoksista voisit saada. Malta siis lukea vähän pidemmälle.

Sitten sukelletaan ehkä vähän altaan syvempään päähän. TradeTrackerissa Raportit -välilehdeltä saa tarkempaa tietoa  oman kumppanuusmarkkinoinnin tehokkuudesta. Omat sivustot -alivälilehdeltä saa yksinkertaisen näkymän tietyn aikavälin (päivästä jopa vuosiin) avainluvuista kumppanuusmarkkinoinnissa. Itselläni on dataa vuosilta 2014-2018, joten valitaan se esimerkiksi. Mitä se kertoo? Mainosnäytöt ovat oikeastaan kasvaneet vuosi vuodelta, samoin uniikit klikkaukset. Jostain syystä komissiot ovat laskussa. Mainostuloilla tienaa ja elää yhä huonommin. Omalla kohdallani tärkeimmät syyt tähän ovat avainsuhdeluvut CTR, CLR ja CSR. Mitä ne ovat ja mitä ne kertovat.



Mainosten raakanäyttö ja konversioprosentti


CTR (englanniksi Click Through Ratio) eli klikkausprosentti, kertoo sen, kuinka moni mainoksen nähnyt on klikannut mainosta. Jos blogissasi tuhannelle kävijälle näytetään sama mainos ja vain yksitoista klikkaa sitä, niin CTR on 11/1000, eli 1,1 %. Tyypillisesti klikkausprosentit ovat luokkaa 1% tai alle. Klikkausprosentti ei vielä yksinään kerro koko totuutta mainoksen tehokkuudesta, vaan tähän pitää yhdistää konversioprosentti. Kävijä voi siis hyvin klikata mainosta, mutta ei vielä päädy tilaamaan tai ostamaan mitään. CLR (Clic Lead Ratio) eli liidiprosentti kertoo, kuinka moni klikkaaja päätyy liidiin ja CSR (Clic Sales Ratio), eli myyntiprosentti kuinka moni mainoksen klikkaaja päätyy lopulta myyntitapahtuman kautta ostamaan jotain. Molemmat luvut siis kertovat konversion onnistumisesta, toinen vain mittaa liidejä, toinen myyntejä.


TradeTrackerin Raportit-välilehdeltä osviittaa siitä, miten tulot takkuavat. Kuva otettu 9.5.2018


Otetaan esimerkki, jotta asia tulisi selkeämmäksi. Jos sivustollasi näytetään siis vaikkapa jotain kahvinkeittimen mainosta 10 000 kävijälle ja CTR on 1 %, niin vain 100 niistä 10 000 mainosnäytöstä johtaa klikkaukseen. Kaikki eivät kuitenkaan ole lopulta niin kiinnostuneita kahvinkeittimestä, että sen lopulta ostaisivat. Keitin voi ollakin liian kallis, väärän värinen tai jotain muuta. Jos CSR (keittimen myyntikorversio) on vaikkapa 2%, niin näistä sadasta mainoksen klikkaajasta lopulta vain 2 kappaletta kävijöistä ostaa keittimen. Laskukaava menee siis: mainosnäytöt * CTR * CSR = 10 000 * 0,01* 0,02 = 2 kpl.

Yllä olevan kuvan ja äskeisen esimerkin myötä ei siis pitäisi olla enää epäselvyyttä, miksi affiliatetulot takkuavat.  Suurimman osa mainostuloista saan Nordnetin liidien (tässä liidi = kävijä avaa arvo-osuustilin Nordnettiin) kautta, joiden määrä on laskenut vuosi vuodelta. Vaikka mainosnäytöt ovat suurempien kävijämäärien ansiosta kasvussa, niin samaan aikaan sekä CTR, että CLR ovat laskussa. Nyrkkisääntönähän jos mainosnäytöt kertoo klikkausprosentilla ja liidiprosentilla, niin saadaan toteutuneet liidit. Jos liidiprosentti puolittuu, niin tuloksen kompensoimiseksi tarvittaisiin mainosnäyttöjen tuplaantuminen samalla klikkausprosentilla. Jos kumpikin luku puolittuu, niin tulos laskee neljäsosaan alkuperäisestä. Raakaa touhua. Näin on periaatteessa käynytkin ja liidiprosentti on romahtanut (jopa huonompi kuin puolet parhaista päivistään).

Jos vuoden 2016 mainosnäyttöihin käytettäisiin parhaita, vuoden 2014 lukuja (CTR ja CLR), niin tuloiksi saataisiin noin 1 500 euroa, 486 euron sijaan. Voi vanhoja hyviä aikoja :D Huom! myyntien ja liidien määrä ei ole aivan vertailukelpoinen, koska mainostajat ovat vuosien saatossa hieman muuttuneet. Joku voi äskeisestä kuvasta huomata, että myyntimäärät ja myyntikonversiot ovat nousseet alkuvuosista. Se onkin totta, mutta myynti on niin pienen pieni osa mainostuloista, että sen suurikin kasvu ei riitä kompensoimaan laskenutta liidien määrää, jossa Nordnetin palkkio dominoi.



Raporteista mainosten optimointiin ja AB-testaukseen


Äskeisen perusteella jollekin varmaan herää kysymys, että eikös tuloja voisi jotenkin nostaa? Jos kävijämäärä pysyy suhteellisen tasaisena, eikä ostokonversioon pysty itse vaikuttamaan (koska mainoshan vie myyjän sivulle, johon en voi enää vaikuttaa), niin entä CTR luku? Mitä houkuttelevamman mainoksen valitset, sitä enemmän sitä todennäköisesti klikataan ja mainostulot kasvavat. Juurikin näin. Tästä päästäänkin mainosten optimointiin ja AB-testaukseen. AB-testaus on pohjimmiltaan vertailua, mikä toimii ja mikä ei. Kahdesta relevantista tuloksesta sitten valitaan se parempi.

TradeTrackerin Raporteista valittu Mainokset ja Kampanjana Nordnet. AB-testausta parhaimmillaan :)


Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että samalla paikalla mainoskarusellissa (TradeTrackerissa nimellä kääntölaite) pyörisi kaksi eri Nordnetin mainosta. Leikitään, että yllä olevan kuvan mukaan siinä pyörisi NN a 4 -mainos ja NN a 5. Ensimmäinen on mainos, jossa lukee: Valitse yli 500 rahaston joukosta ja jälkimmäinen on mainos, jossa lukee: Aloita osakesijoittaminen (katso ylempi kuva). Molempia mainoksia näytettäisiin satunnaisesti 50/50 -suhteella ja 20 000 mainosnäytön jälkeen ensimmäisen mainoksen CTR on 0,05 % ja toisen 0,27 %. Jälkimmäinen on siis melkein 6x tehokkaampi saamaan ihmiset klikkaamaan. Tulosten pohjalta valitset siis sen. Miksi näyttäisit muita mainoksia, kuin niitä tehokkaimpia? AB-testauksessa ongelma on tietenkin se, että muistaa verrata omenoita omenoihin. Kahta eri kokoista tai eri paikassa olevaa mainosta ei voi verrata keskenään. Mainosnäyttäjä pitää myös kertyä tarpeeksi, jotta tilastollinen epävarmuus ei vääristä tuloksia.

Sekin tietysti voi vituttaa, jos olet tehnyt kunnon AB-testausta ja sitten kyseinen mainos yhtäkkiä poistetaankin. Esimerkiksi itse pääsin joskus Nordnetin Superrahastolla yli 2 % CTR-lukuun. En tiedä, miksi kyseinen mainos lopetettiin, kun sillä sain ainakin itse parhaiten asiakkaita. Typerästi Superrahastoihin ei voi edes itse luoda linkkiä syvälinkityksen avulla.



Mysteerinen iMyynti


TradeTrackerissa mainostajien kampanjatietoja selatessasi olet saattanut törmätä joskus sanaan iMyynti. Mitä se tarkottaa? Se ei todellakaan liity Applen johonkin uuteen hilavitkuttimeen, joka on vain nimetty hauskasti. Jos kampanjassa on mukana iMyynti, niin saat komission myös silloin, kun mainosta ei ole klikattu, mutta käyttäjä kuitenkin menee ja ostaa julkaisijan sivulta jotain tietyn ajan puitteissa. Jos  klikkauksesta konversioon aikaväli on esimerkiksi 5 päivää, niin riittää, että kävijä on vain kerran nähnyt sivuillasi firman X mainoksen ja ostaa firman X tuotteen vaikkapa 3:n päivän päästä aivan jotain muuta kautta, kuin sivultasi. Nettikauppaan ei siis tarvitse mennä klikkaamalla mainostasi ja silti saat provisiota. Kätevää. Tästä syystä esimerkiksi TradeTrackerin mainosmateriaalin raportissa voi iMyynnin sallimissa kampanjoissa CSR -luku olla jopa reipasti yli 200 %. Vertailun vuoksi ennätys taitaa itselläni olla 1 100 % (mainosnäyttöjä 10 000, josta 1 klikkaus, mutta 11 myyntiä).



Paljonko voisit tienata?


Näin lopuksi varmasti heräsi kysymys, paljonko voisit tienata blogisi avulla TradeTrackerin kautta? Luonnollisestikaan tähän ei voi antaa aivan suoraa ja tarkkaa vastausta, koska se riippuu niin monesta eri asiasta. Omien lukujeni pohjalta voisin heittää kuitenkin arvion vaikkapa sijoitusblogilla tienaamaan haaveilevalle. Saisitko mainosrahaa niin, että et paskalle taivu? Muutaman oletuksen pohjalta saat kysymykseen helpon vastauksen. Tähän tarvitsee vain tietää sivulatauksiesi määrä ja myymäsi tuotteen komissio.

Mainostulojen määrä vuodessa = sivun katseluiden määrä vuodessa * mainospaikkojen määrä * CTR (oletus 0,1 %) * CSR (oletus 5,5 %) * saamasi komissio. 

Leikitään vaikkapa, että blogillasi olisi 2 000 sivun katselua viikossa. Tämä vastaa ehkä sellaista 100 uniikkia kävijää päivässä. Ajattelit käyttää kahta eri mainospaikkaa ja mainostamasi tuotteen komissio on 15 euroa/myynti. Myyntisi voisi olla suurin piirtein: 2 000 * 52 * 0,001 * 0,055 = 11,44 toteutunutta myyntiä vuodessa. Kun yksi myynti olisi 15 euroa, niin mainostuloja saisit 11,44 * 15 euroa = 171,6 euroa.

Jos joku tämän jälkeen vielä väittää, että rahan tulo TradeTrackerin kautta on helppoa, niin näyttäköön mustaa valkoisella. Muuten väitän valehtelijaksi.


8 kommenttia:

  1. Itsellä on ollut Adsense päällä blogissa, jossa kävijöitä käy tuurilla 1500 kuussa.. 9 kuukauden tuotto: 2,46 euroa. Ei ihan tuntipalkoille ole päässyt :) Onneksi vaan hupimielessä kirjoittelen omaksi iloksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tuolla summalla tosiaan juhlita. Pahimmassa tapauksessa Google sulkee vielä tilin mukamas johonkin rikottuihin ohjesääntöihin vedoten, kun ensimmäinen tilitys olisi melkein valmiina. Silloin ei paljon naurattaisi.

      Poista
  2. Mielenkiintoinen kirjoitus. En ole aikaisemmin nähnyt, että joku purkaa mainostuloja auki näin hyvin. Oman kokokemuksen mukaan tuo voi hyvinkin pitää paikkansa yleisemmälläkin tasolla. Itse olen alkanut suosimaan Adsenseä sen vuoksi, tuleepahan senttejä melkein päivittäin vaikka kävijöitä ei hirveästi ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista. Netistä ei tosiaan näitä löydä, joten miksi en jakaisi omaa dataani muiden käyttöön? Jokainen voi sitten hyödyntää näitä ja vetää omat johtopäätökset siitä, miten blogilla tienaaminen parhaiten onnistuisi. Olen jopa vähän yllättynyt, miten vähän keskustelua tai kiinnostusta tämä artikkeli herättää. Ei juurikaan kommentointia ja aika vähän lukijoita. Itsestäni supermielenkiintoinen juttu. Onhan tämä todella niche aihe, mutta silti...Kirjoitapa siinä sitten jotain hyödyllistä, kun lukijat lukevat mieluummin jotain päiväkirjapaljastuksia.

      Adsenseä en pysty vieläkään kokeilemaan, kun Google sen jostain epämääräisestä syystä epää. Varmaan jo 5. kerran haettu. Turhauttavaa ja keskisormen paikka Googlen suuntaan.

      Poista
    2. Kannattaa miettiä syytä hylkäykselle ja arvata, että mitä googlen robootti mahdollisesti tekee, että päätyy sellaiseen ratkaisuun. Itselläni oli ensimmäisellä kertaa ongelmana "liian vähän kirjoituksia", olin siihen mennessä julkaissut noin 30 kirjoitusta ja lähes jokainen ainakin A4 sivun kokoinen 12 fontilla (kirjoitan usein wordillä kirjoitukset mitä julkaisen). Joten tiesin, että ongelma ei voi olla siinä. Totesin, että ainut syy voi olla, että robootti käy "sivut" läpi missä selitin vain kuka olen, salkkuni sisällön ja kirjoja joita suosittelen. Nämä sivut olivat liian lyhyitä, joten robootti tulkitsi, että en ole vielä kirjoittanut juuri mitään sivustolleni. Poistin ne haun ajaksi ja sen jälkeen hakemus meni läpi.

      Poista
    3. Varmaan ihan totta. En vain tiedä, jaksanko tähän ryhtyä ja miten sen käytännössä tekisin. Tuntuu vähän oudolta, että Googlen robotti olisi niin tyhmä, että se ei osaa tajuta vaikkapa kirjoituksieni määrää Googlen omassa Blogger-palvelussa. Vaikka periaatteessa haluaisin liittyä Adsenseen, niin tiedä sitten käytännössä, jos hylkäyksen syytäkin palveluun pitää arvata. Ei kovin vakuuttavaa toimintaa julkaisijan suuntaan.

      Poista
  3. Nämä ovat todella mielenkiintoisia kirjoituksia, kiitos näistä! Itsellänikin olisi tarkoitus heinä-elokuussa kirjoittaa hieman AdSensen mainostuloista, kunhan saan kokonaisen vuoden verran datan keruuta alle (AdSense käynnistyi viime vuoden heinäkuun puolivälissä).

    Tällä reilun vuoden lyhyen blogiurani vankalla kokemuksella jaan kaikki sinun kokemuksesi blogilla tienaamisesta. Olen jo aiemmin lukenut tekstejäsi mm. kaupallisten yhteistöiden vaikeuksista. Sijoitusbloggaaminen on ehkä se vaikein bloggaamisen "ala" jolla tienata. Joskus vähän huvittaa kun jotkut käyttäjät hermostuvat blogien linkkaamisesta, "koska se on liiketoimintaa ja sillä joku tienaa". Ilmeisesti nämä henkilöt ovat joskus nähneet jotain uutisia Suomen parhaimpien tubettajien tai bloggaajien ansioista, ja vetävät siitä johtopäätöksiä että jokaisella blogilla tienaa :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista. Odotan mielenkiinnolla kirjoitustasi. Blogilla tienaaminen ja kaikki siihen liittyvä on aiheena erittäin mielenkiintoinen, eikä siitä voi koskaan kirjoittaa liikaa. Aina oppii lisää.

      Poista