17. heinäkuuta 2020

Oikia sipsikauppa - Real Snacksin sipsit

Kirjoittelin vähän aikaa sitten Feelian ruokakaupasta. Pyhännällä sijaitseva tehdas tuottaa valmisruokaa aivan uudella tekniikalla. Valmisruoka on autoklaavitekniikalla vakuumissa valmistettu, jolloin säilyvyysaika on valtaosalle tuotteista jopa 6 kk. Kuluttajan ja kauppiaan etu säilyvyydessä on ilmeinen. Lisäksi valikoimasta 90 % on kotimaista raaka-ainetta. Koska potentiaali tuotteissa ja itse firmassa on melkoinen, niin olen myös sen osakkeenomistaja Fodelian kautta. Sijoitus on suhteellisen merkittävä. Fodelia omistaa myös toisen yhtiön: Real Snacks Oy:n. Tämä saattaa olla joillekin tuttu sipseistä. Osakkeenomistajana haluan tietenkin tuntea sijoitukseni myös lukujen takaa. Millaisia tuotteet ovat ja onko niillä kilpailukykyä? Kiitos blogiyhteistyön pääsinkin tutustumaan vähän tarkemmin sipsivalmistaja Real Snacksin tuotteisiin, tarkemmin sanoen sen Oikia brändiin ja itse sipsikauppaan. Kiitokset tästä Real Snacks Oy:n toimitusjohtaja Arja Kastariselle.

Kuvankaappaus Oikia sipsikaupan etusivusta. Brändin tyyli on aika hauska.

Lyhyesti kertoen Real Snacks Oy on manner-Suomen ainoa perunalastuvalmistaja. Perunalastuissa tässä brändinä on Oikia. Valikoimista löytyy myös kaura- (brändinä Oatis) ja maissisnackseja (brändinä Moomin). Maukkaat tuotteet ovat paikallisista raaka-aineista ja tuotteita löytyy kuluttajille helposti päivittäistavarakauppojen hyllyiltä. Inderesin yhtiöesittelyn mukaan vuonna 2018 liikevaihdosta 1/3 muodostui omien brändituotteiden myynnistä ja 2/3 liikevaihdosta kaupan omien merkkien valmistuksesta (brivate label tuotteet). Viennin osuus Real Snacksin liikevaihdosta vuonna 2018 oli 12 %. Yritys perustettiin vuonna 2001 ja sijaitsee Pyhännällä, kuten Feeliakin. Liikevaihto vuonna 2018 oli noin 6 miljoonaa euroa.

Kaupassa sipsihyllyn edessä seistessä joku voi miettiä, miten erottua joukosta? Miksi kuluttaja valitsisi juuri sen tietyn tuotteen kymmenien merkkien ja jopa satojen eri tuotteiden joukosta? Millä esimerkiksi Oikia sipsi nousee esiin? Lyhyesti sanoen kotimaisuus ja vastuullisuus. Täysin kotimaista perunaa (Hyvää Suomesta -joutsenlippu) tehtaan lähialueilta, vastuullisemmat pakkaukset ja viljelijätiedot perunalastupusseissa. Tiedät siis kenen viljelijän perunasta sipsisi on tehty. Tätä tuskin isot sipsijätit pystyvät tekemään? Sipsien pakkaukset on puolestaan tehty kartonkikierrätettäviksi. Pussit on painettu EGP -tekniikalla (Expanded Gamut Printing) ympäristökuormitusta vähentäen. Menetelmä pienentää värinkulutusta ja vähentää painokoneen pesuja painoerien välillä. Tämän ekologisemman painatuksen tunnistaa Greener Printing logosta. Kaikki nämä edut lukee periaatteessa sipsipussin takana, jos sinne asti selviytyy kurkistamaan.

Kilpailu sipsihyllyllä on luonnollisesti kovaa ja jo pelkällä ulkonäöllä pitää erottautua, minkä Oikia kyllä osaa. Jos ei anna mitään arvoa kotimaiselle raaka-aineella, kotimaisten työpaikkojen pysymiselle, paikallisuudelle, tuotteiden jäljitettävyydelle ja ympäristöystävälliselle pakkaukselle ja vain hinnalla on väliä, niin sitten ostat ehkä jotain muuta. Omasta mielestäni esimerkiksi Oikian sipseissä on kuitenkin pikkuisen enemmän sitä tarinaa kuin muissa geneerisissä sipseissä ja ihan hyvät perustelut ostolle. Lisäksi Oatis kaurasnacks on maailman ensimmäinen täysin gluteeniton kaurapohjainen snacks, jossa on vain 20 % rasvaa ja se on erittäin kuitupitoinen. Näin osakkeenomistajana sydäntä lämmittääkin aina se, että voi ostaa oman firman tuotteita hyvällä mielellä.

Kaupan sipsihyllyssä kilpailu on kovaa. Millä sinä erottautuisit?


Oikia sipsikauppa - Vaihtoehto sipsien ystäville


Sipsien valmistus ei tietenkään ole kovan teknologian muutosala. Kotimaisuuden ja vastuullisuuden lisäksi on aika vaikea kilpailla millään muulla. Toki hinnalla voi yrittää, mutta se ei pidemmän päälle tiedä hyvää. Halvin hinta ajaa myös oikeiden arvojen yli, koska ne sulkevat pois toisensa. Arvo on oikeasti arvo (esim kotimaisuus) vain, jos siitä joutuu maksamaan jotain ekstraa. Muutoin se on vain sanahelinää. Erilaisilla ja uusilla mauillakin voi yrittää kilpailla, mutta makuasioista voi aina kiistellä ja suosituimmat hiittimaut on toisaalta helppo kopioida.

Yksi hyvä kilpailukeino voisi myös olla sipsien oma verkkokauppa. Näin kuluttaja voisi tilata omia suosikkejaan helposti vaikka lavallisen halpaan hintaan ja kotiovelle toimitettuna. Kuulostaa kätevältä vaikka johonkin juhlaan tai vastaavaan. Miksei vaikka lavallinen sipsejä johonkin pyöräkilpailun maaliin osallistujien iloksi? Katselin, että 250 g Oikia sipsipussit maksavat omassa K-Citymarketissa 2,19 euroa kappale (250g), eli noin 8,76 e/kg. Ei mitenkään kallista, mutta vielä halvempiakin löytyy. Entäpä sitten Oikian sipsikaupasta? Esimerkiksi Oikia mättöboksi maksaa 34,40 euroa ja sisältää 4 x 4 erilaista sipsilaatua. Kilohinnaksi saadaan 8,6 euroa/kg. Juuri ja juuri kaupasta ostettua halvempaa. Sipsikaupan toimituskulut ovat kuitenkin 4,90 euroa haettuna Postin noutopisteeltä, tai 5,90 euroa toimitettuna kotiovelle. Tämä kun lisätään hintaan, niin kilohinnaksi saadaan 9,825 e/kg. Tämä huomioiden on vaikea ymmärtää, miksi kuluttaja ostaisi tätä kautta yhtään mitään?

Kimppakivaa sängyssäni Sabinan, Matildan ja Brittan kanssa :) Mitähän Jussi tässä touhussa tekee? Sen verran tiedän seuralaisista, että esimerkiksi Sabina on sähäkkä ja "tytöt" on kotoisin Tyrnävältä Alatalon tilalta. Jussi Liminkalta.


Tietenkään Oikia sipsikaupan kautta ei ole viisasta myydä merkittävästi kaupan hintoja halvemmalla. Miltä sellainen vaikuttaisi, kun toisaalta yritys myisi tuotteita kauppaan ja sitten taas toisaalta paljon halvemmalle suoraan kuluttajille verkkokaupan kautta? Kenen leipää syöt sen lauluja laulat ja päivittäistavaraliikkeitä ei haluta suututtaa liian aggressiivisella hinnoittelulla. Käy ihan järkeen. Tietenkin myös pakkaaminen ja tuotteen toimittaminen kuluttajille maksaa, mutta onko se sitten kokonaisuudessaan kalliimpaa, kuin vaikkapa K-kaupan logistiikka ja välistä vetämät katteet? En tiedä. Luulisi tuossa hinnoittelussa olevan vielä miettimisen paikka. Ainakin ilmaiset postikulut, jos tilaa tuotteita vaikkapa 100 euron hintaan. Nyt Oikia sipsikaupan etu on siinä, että sieltä löytyy koko valikoima. Tavallisesta ruokamarketista et välttämättä saa vaikkapa sitä Oikian pienempää Fiini Lady Claire - 100 g sipsipussia, tai Oatiksen kaurasnacksin suosikkimakuasi arrabbiata pesto.




Juuri avattu verkkokauppa hakee vielä uomiaan


Real Snacksin Tuotteet itsessään ovat kyllä hyviä, siitä ei ole mitään epäilyksiä. Vähän harmittaa, että Oikia sipsikaupan toteutuksesta löytyy vähän parannettavaa. Ulkoasu on kyllä näppärä ja toimiva. Sipsien kilpailuetua ei toisaalta tuoda yhtään esille. Ehkä oletetaan, että sivuille eksyvät kuluttajat tietävät jo brändin eduista. Itse toisin kuitenkin alussa kertomani kotimaisuuden, jäljitettävyyden ja vastuullisuuden paremmin esille. Toimitusjohtaja vastasi minulle, että verkkokaupan avaamisen aikataulu nopeutui koronan vuoksi ja siksi siinä ollaan vielä jatkuvan parantamisen tiellä. Osaamista karttuu ja virheet korjataan, sivujakin tullaan päivittämään elokuussa. Alla olevissa kahdessa kappaleessa kerronkin, mitä Oikia sipsikaupassa havaitsin, kun testiostosta tein. Virheet on kiitettävästi korjattu, joten teksti on tavallaan jo vanhentunut. Jätän sen kuitenkin osittain tähän, koska se liittyy hauskasti tämän artikkelin lopetukseen ja antaa näkökulmaa asiaan.

Niinkin selvä asia, kuin yksikköhinta puuttui sipsikaupan sivuilta (tämä on jo korjattu). Miten ihmeessä vertailet tuotteita, jos et näe kilohintaa? Itse esimerkiksi oletin, että 16 kappaleen mättöboksin ostaminen olisi huomattavasti halvempaa, kuin normaali ruokakaupan hinta. Postikulut huomioiden eipä ollutkaan. Nyt pitäisi ostaa vähän kuin sika säkissä. Kilohinnan ilmoittaminen pitäisi olla ihan itsestään selvä juttu...? Tilasin sipsikaupasta myös Oatis Moomin kaurasnacks -boksin, jonka hinnaksi kerrottiin 14,40 euroa ja sen pitäisi sisältää 12 kpl 35 g pusseja. Toimituksessa oli kuitenkin vain 6 kpl pusseja (puuttuvat tuotteet korvattu). En tiedä miten näitä prosesseja hoidetaan, tai pitäisi hoitaa, mutta esimerkiksi kahden silmän periaatteella (toinen henkilö skannaa tuotteet, toinen tarkistaa) tällaisia virheitä ei voisi sattua. Tietenkin vaihtoehto on tehdä se yhden henkilön toimesta ja hyväksyä tietty määrä virheellisiä toimituksia. En tiedä miten tämä todellisuudessa toimii. Toivottavasti mallia ei ole otettu suoraan sisaryritys Feelian toiminnasta, koska myös heillä oli tämän kanssa ongelmia.

Nyt kun Pandoran lipas on avattu, niin pitää vielä mainita se, että on muuten ensimmäinen kerta kun näen, että verkkokaupan lahjakortti ei toimi myös postikulujen kanssa. Jos siis saan vaikkapa 50 euron lahjakortin ja tilaus maksaa 45 euroa + 4,9 euroa postikuluja, niin lahjakortti ei käy postikuluihin. On siis myös ensimmäinen kerta, kun joudun maksamaan tällaisen jutun kirjoittamisesta. Jos olisin konsultti, olisin laskuttanut tästä kirjoituksesta ja kehitysideoista maltaita. Nyt kirjoittelen vain karkkirahoilla samat hommat. Jos en olisi osakkeenomistaja, niin olisin jättänyt kirjoituksen tekemättä. Nyt on vähän oma lehmä ojassa. Vähän jopa harmittaa, että en edes päässyt testaamaan kaikkia niitä tuotteita, joita olisin halunnut testata. Valikoimista jäi kokonaan esimerkiksi Oatiksen vuustokauranaksu ja muut herkut, koska lahjakortti oli pyytämääni paljon pienempi. Onko ihan oikea paikka tinkiä tällaisessa vaikuttajamarkkinoinnissa? (homma hoidettu mallikkaasti, siitä artikkelin lopussa).

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Oikia sipsikauppa on avattu vasta huhtikuun alussa 2020, joten moni asia menee varmasti käynnistelyn piikkiin. Päivittelen sitten tätä artikkelia, josko muutoksia tapahtuu. Saa vaikka lähettää uutta lahjakorttia ;) ”Miksi? No sipsi.”

Kuvan lähde: Markkinointi & Mainonta.


Lopputulos


Olen oikeastaan vähän jopa yllättynyt Real Snacksin sipsien potentiaalista. Oikia sipsien brändin tyyli on hauska ja luova. Kotimaisuus ja vastuullisuus luovat kilpailuetua. Jos voin valita, niin tulevat sipsiostokseni ovat suurella varmuudella Oikia sipseja, tai Oatiksen kaurasnackseja. Itse sipsikaupasta jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Toimitus oli kyllä ripeä ja valikoimaa löytyy, mutta hinnan pitäisi muuttua himpun verran kilpailukykyisemmäksi, jotta sieltä kannattaisi tilata isompia eriä. Jos et löydä yhdestäkään kaupasta sitä suosikkituotettasi, niin silloin Oikia sipsikauppa kyllä ajaa asiansa. Myös ristiinmyyntiä Feelian kanssa kannattaisi harkita. Pari eniten myyvää tuotetta olisi varmaan suhteellisen helppo myydä kylkiäisiksi ruokatoimitusten kanssa?


Päivitys 17.7.2020. Sydäntä aina lämmittää niin sijoittajana kuin kuluttajanakin, kun toimitusjohtaja vastaa suoraan viestiin. Kuten vähän ounastelin, niin virheet menevät pääosin sipsikaupan nopeutetun avauksen piikkiin. Verkkokauppa on vielä sisäänajovaiheessa, jossa toimintamalleja hiotaan ja asiakaskokemusta parannetaan. Unohtuneet kilohinnat kauppaan korjattiin heti seuraavana arkipäivänä ja puuttuvat tuotteet lähetettiin itselleni. Muutenkin perustelut ihmetyksen aiheisiini olivat kattavat. Näin niihin palautteisiin pitäisikin vastata ja vaikuttajamarkkinointiin reagoida. Nyt on enää positiivisena ongelmana, miten ihmeessä pystyn kaikki sipsit syömään? P.S. Olen todella yllättynyt, miten hyviä nuo Oatiksen kaurasnacksit ovatkaan. Ei mikään ihme, että se on noussut hitiksi maailmalla. Taitaa sipsit tulevaisuudessa vaihtua kokonaan noihin. En olisi koskaan edes tajunnut noita ostaa, ellen olisi Oikia sipsikaupan artikkelin kautta näihin törmännyt.


Oikia sipsikaupan kiitos palautteesta. Onko jo vähän ylilyönnin makua? Mieluummin kuitenkin överit, kuin vajarit :)




(Artikkeli julkaistu alun perin 7.7.2020 ja nyt päivitetty)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...