Bongasin sähköpyörän valot ensimmäisen kerran Velogin videosta tästä, mutta silloin en ajatukselle lämmennyt, koska vuosikymmenen vanha valo ajoi hyvin asiansa. Nyt olen asiasta toista mieltä. Onhan se nyt todella kätevää, että valo saa virtansa suoraan sähköpyörän akusta. Kun vain muistat ladata pyörän, niin valotehoakin löytyy. Näin kesällä valoille ei juuri ole tarvetta, mutta syksyllä tilanne on toinen. Märkä asvaltti syö kaiken valon ja metsäpoluilla juuri mikään määrä valoa ei ole liian vähän. 1 000 lm valotehon antava (3 eri valotehoa) ja laajalla valokeilalla varustettu etuvalo on myös todella hyvän näköinen. Ei mikään tangossa muoviklipsulla kiinni roikkuva ja nyrkin kokoinen mohkura, vaan erittäin siro ja alumiinisovittimella jämäkästi ohjaustangon keskellä kiinni pysyvä kapistus. Maastopyörissä on harvoin ohjaustangossa ylimääräistä tilaa, joten Light5 EB1000 saa siroudesta, kiinnityksestä ja helposta suuntauksesta arvosanakseen kiitettävän. Vielä kun hintakin on karvan alle 90 euroa Valostoresta tästä, niin ei voi haukkua.
Pakkauksen mukana tulee valon lisäksi alumiininen kiinnike, pari kumista sovitepalaa väliin ja virtajohto Shimanon moottoriin. |
Asennus - Miten toimia
Kuten yllä olevasta kuvasta näkee, niin itse etuvalosta lähtee noin 20 cm pituinen virtajohto, jonka päässä on pikaliitin. Se yhdistyy mallikohtaiseen virtajohtoon, jonka toisessa päässä on samanlainen sopiva pikaliitin ja toisessa päässä vain musta ja punainen sähköjohto suoraan moottorin + ja - napoihin. Näin samaa valaisinta voisi käyttää useassakin sähköpyörässä. Ei tarvitse kuin ostaa mallikohtainen virtajohto ja vaihtaa itse valoa pyörästä toiseen. Tällä tavalla valon voi ottaa pois myös valoisan kesäkauden takia, jos sille ei ole tarvetta. Toisaalta tämän ratkaisun takia lamppu on myös helpompi varastaa, jos tietää mitä tekee...
Lampun saa ohjaustankoon parissa minuutissa, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Hankalinta hommassa on tietenkin itse johtojen vetäminen moorroriin. Shimanon moottoreissa kytkentä tapahtuu kytkemällä pelkät johdon plus- ja miinuspäät moottoriin. Punainen johto on positiivinen ja musta negatiivinen. Itse moottorissa nämä on merkitty selkeästi. Pitää kuitenkin tietää, mikä Shimanon moottori pyörässäsi on, jotta osaat avata moottorin katteet oikein. Omassa Tunturi Tribessä navat ovatkin moottorin oikealla puolella, eivätkä vasemmalla, kuten yleensä. Muutama ruuvi irti, niin metallinen suojakuori/panssari irtoaa ja muutama pieni ruuvi sivusta, niin muovinen kate sivusta irtoaa. Sen jälkeen navat ovat paljaat.
Tunturi Tribe sähköfätti ja Shimano steps e7000-moottori. Metallinen suojakuori otettu irti. |
Kaikki tarvittava purettu ja Shimano steps e7000-moottorin navat sijaitsevat moottorin oikealla puolella. |
Kovin paljoa ei tarvitse olla sähkömiehen vikaa, että tähän asti pääsee. Johtojen ruuvaus oikeisiin napoihin ei sekään ole mitenkään vaikeaa. Hankalinta onkin sähköjohdon vetäminen rungon sisästä. Tai tämähän oikeastaan riippuu ihan pyörästä. Johto on jo sen verran paksu, vähän mutkainen ja nihkeäpintainen, että itse en saanut vedettyä sitä siististi rungon sisältä. Omassa pyörässäni vedon pituus on yli 50 cm, joten se tuo lisää haastetta. Ehkä jos koko moottorin olisi ottanut pois tieltä, tai pujottanut ensiksi rautalangan läpi ja vetänyt sillä lopulta myös sähköjohdon läpi, niin sisäinen veto olisi onnistunut. Suuren turhautumisen saattelemana vedin lopulta johdon pintavetona alaputkea pitkin etulokasuojan välistä. Ei maailman kaunein, mutta toimiva ja tuskin pistää silmään punaisen teipin alta.
Light5 EB1000 sähköpyörän etuvalo on kevyt ja tyylikäs. |
Entäs valoportin aktivointi tai toimintamatkan tippuminen
Videoita ja nettifoorumeja selaillessa tulee esiin, että joissakin pyörämalleissa valoportti (Shimanon moottorin +- navat) pitää erikseen ensin aktivoida, jotta virtaa tulee. Tämä aktivointi onnistuu kuulemma vain Shimanon valtuutetuissa huolloissa. Omassa pyörässäni (Tunturi Tribe ja e7000 moottori) valoportti kuitenkin aktivoitui suoraan, kun pyörätietokoneen asetuksista valitsi "Light" ja "On". Tämän jälkeen yleismittari näytti napojen jännitteeksi vähän alle 14 V (luulin sen muuten olevan 12 V?). Shimanon moottori E7000 versio 4.7.7 (syyskuulta 2023) ja pyörätietokone 4.1.0 (elokuulta 2020), jos tuolla nyt on merkitystä toiminnallisuuden kanssa.
Sähkö ei tule ilmaiseksi, joten paljonko sähköpyörän toimintamatka sitten tippuu, vai onko tulos mitätön? Tästä ei ole esittää täydellistä faktaa, mutta tehdään pari oletusta. Valostoren mittaama ottoteho 1 000 lumenin maksimiteholla oli 12.3 W (12 V). Täyden akun varaus on noin 418 Wh. Jos käytät valoa täydellä teholla tunnin verran, niin 12,3 Wh / 418 Wh = 3 %. Jos 1 000 lumenin tehon sijaan käytätkin lamppua vain 100 lumenin teholla ja valoisuus ja virrankulutus käy lineaarisesti käsi kädessä, niin kulutus laskee kymmenesosaan. Tällöin oma edestakainen työmatka (1 h ja 15 min) veisi siis akkua noin 12,3 W/10 * 1,25 h /418 Wh = 0,4 %. Käytännössä järkevällä valon käytöllä ei ole merkitystä toimintamatkaan.
Nyt ei sitten kuin odottamaan syksyn pimeneviä ja sateisia iltoja, jotta valoa pääsee kunnolla ja ajan kanssa testaamaan. Vasta se lopulta näyttää, kuinka toimiva etuvalo oikeasti on. Toistaiseksi kaikki vaikuttaa hyvältä.
Jo himmeimmällä asetuksella valo on tarpeeksi kirkas poluilla ajeluun. |
Maksimitehoilla yö muuttuu melkein päiväksi. |
Päivittelen artikkelia seuraavaksi joskus talven kynnyksellä, kun kokemuksia valosta syksyn pimeinä iltoina kertyy enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti