tag:blogger.com,1999:blog-487169339995897542.post2100851573801109760..comments2024-03-22T18:52:18.970+02:00Comments on Downshiftaus - Elämän Leppoistaminen: Haastaako Uber taksipalvelujen dinosauruksen?Jarmo Vestolahttp://www.blogger.com/profile/06074526173843440412noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-487169339995897542.post-33252748605516366052016-04-23T02:15:32.928+03:002016-04-23T02:15:32.928+03:00Kuulin joskus ABC-huoltoasemalla poiketessa toisen...Kuulin joskus ABC-huoltoasemalla poiketessa toisen pöydän keskustelua, siitä sai käsityksen että pienillä paikkakunnilla taksiluvista maksetaan tiskin alla isoja summia, koulukyytikilpailutuksista sovitaan porukalla etukäteen, auton korttilukija on säännöllisesti muka rikki (ei jää tositteita kyydistä) yms vilunkia koko ajan. <br />Sitä aitoa kilpailua odotellessa...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-487169339995897542.post-71634918172204661112016-04-22T12:20:40.982+03:002016-04-22T12:20:40.982+03:00Tuo verojen yms. maksujen integrointi sovellukseen...Tuo verojen yms. maksujen integrointi sovellukseen olisi tietenkin se paras vaihtoehto. Uber toimii vain niin monessa eri maassa, joissa jokaisessa on eri lainsäädäntö ja siihen liittyvät verotuskuviot. Jos jo Suomessa tuo verotus on paikoitellen monimutkaista ja poikkeuksien poikkeuksia löytyy, niin miten homman saisi toimimaan maailmanlaajuisesti? Ei taida olla Uberin ydinosaamista ja epäilen vahvasti sellaisen tuloa.<br /><br />Itse toivoisin avoimuutta tässäkin asiassa. Kuinka moni Uber-kuski maksaa hommaan liittyvät verot ja muut maksut? Mikä on kulurakenne, eli mikä taksissa maksaa? Mielellään eriteltynä, kuten artikkelin loppupuolella olevassa Tuima -verkkomedian linkissä. Tämän jälkeen voidaan sitten vertailla normi takseihin. Uskoisin kuitenkin, että verojenkin jälkeen homma voi olla kilpailukykyisempää. Tekisi melkein mieli joku päivä laskeskella blogiin muutama hypoteettinen esimerkki asiasta...<br /><br />Paljon ajavalla ja aikaansa liikenteen seassa viettävällä onnettomuusriski on luonnollisesti isompi. Mutta miksi taksilla vakuutusmaksu olisi isompi, kuin jollain saman verran ajavalla kaupparatsulla tai keikkoja heittävällä muusikolla? Miten vain auton käyttötarkoituksen muutos voi kasvattaa vakuutuksen hintaa? Jos Uber kuski ajaa omaa ajoaan vain vähän ja heittää keikkaa kerran viikossa, onko oikein veloittaa taksin vakuutusta? Homman pitäisi olla vaikkapa kilometripohjainen.Jarmo Vestolahttps://www.blogger.com/profile/06074526173843440412noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-487169339995897542.post-16428717220036555742016-04-22T10:10:53.841+03:002016-04-22T10:10:53.841+03:00En ole perehtynyt Überiin sen enempää, mutta miele...En ole perehtynyt Überiin sen enempää, mutta mielestäni, jos kuski nytkin tilittää osan rahoistaan Überille sovelluksen kautta niin eikö siihen samaan syssyyn voisi koodata ne verot, eläkemaksut ym. lyhennykset, jotka sovelluksentarjoaja tilittäisi työnanajanomaisesti eteenpäin (vrt. Ukko.fi-palvelu). <br /><br />Muuten olen samaa mieltä kaikessa, mitä kirjoitat, mutta ennen kuin überkuskit alkavat maksaa veroja niin heitä ei voi kovin reilusti minun mielestäni verrata normi takseihin tai niiden hintoihin. Suuremmalle vakuutusmaksullekin lienee syynsä, onhan paljon ajavalla suurempi onnettomuusriski jo ihan liikenteessä vietetyn ajan takia. Mielestäni tämä koskee myös aktiivisia überkuskeja. <br /><br />Mutta sääntelyä kyllä pitäisi vähentää ja kilpailua vapauttaa, siitä olen samaa mieltä! <br /><br />T: Ananas<br />Yksinhuoltajan selviytymisopas<br />http://neljajalkaamaassa.blogspot.fi/Ananashttps://www.blogger.com/profile/18262034425791290193noreply@blogger.com