28. syyskuuta 2019

Oculus Quest - Standalone laitteelle paras VR kokemus

FaceBookilla on tavoite. Saada 1 miljardi ihmistä virtuaalitodellisuuden pariin. Vaikka matka on pitkä ja tavoite todella todella kaukana, niin luottamus on aika kova. Yrityksen mukaan tähän maailmanvalloitukseen tarvitaan laite, joka on englanniksi niin sanotusti Standalone. Suomeksi tälle ei oikein löydy kunnollista termiä, mutta se tarkoittaa seuraavaa: Omalla prosessorilla ja akulla toimiva, ilman tehokasta tietokonetta pärjäävä laite, jossa ei ole häiritseviä johtoja kokemusta pilaamassa. Sen on oltava myös liikuteltava ja mukaan otettava. Laitteessa pitää olla käsien toimintoja ja mukanaoloa luonnollisesti matkiva ohjaus. Oikean VR laitteen täytyy myös tarjota 6DoF (englanniksi 6 degrees of freedom), eli mahdollistaa liikkuminen kaikkiin suuntiin. Kun kaikki nämä saadaan puristettua yhteen pakettiin, niin saadaan paras mahdollinen tuote maailman valloitukseen. Sellainen on Oculuksen (FaceBookin omistama) VR-laite Oculus Quest.



Omistan jo virtuaalilaseista PlayStation VR -kypärän (lue arvostelu tästä), joten miksi hommasin keväällä 2019 julkaistun Oculus Questin? Rehellisesti sanoen en tiedä. Mitään suoranaista tarvetta tuollaiselle tekniikkahärvelille ei ole. Jokin tuossa tekniikassa ja sen mahdollisuuksissa kuitenkin kiehtoo. Olenko ehkä tässä suhteessa liikaa rahaa omaava nörtti, mene ja tiedä siitä :D Nyt on ainakin helpompi verrata erilaisia laitteita ja ominaisuuksia keskenään, kun kokemusta on kertynyt enemmän. Toisekseen laite maksoi Oculuksen verkkokaupasta kotiin toimitettuna 449 euroa (toimitusaika muuten Hollannista 5 päivää). Ei paha hinta, jos vähänkään vastaa odotuksia ja kaikkea netistä löytyvää hypeä. Kuulostaa joltain myyntimiehen kommentilta, mutta Oculus Quest on oikeasti se all-in-one laite, jota VR-lasien pitäisikin olla. Listaan tähän pitkään artikkeliin, miksi olen sitä mieltä.


Langattomuus ja Inside-out tracking


Toisin kuin muut virtuaalitodellisuuslasit, niin Oculus Quest ei tarvitse rinnalleen tuhannen euron tietokonetta. Se sisältää oman mobiiliprosessorin ja toimii ladattavan akun avulla noin 2-3 tuntia. Se on siis niin sanottu erillinen Standalone-laite. Tämän ansiosta myös minkäänlaisia johtoja tai johtosotkuja ei ole. Pelialueella voi siis liikkua vapaasti kompastumatta mihinkään. Toisin kuin PSVR:n välillä kehnohko ulkoinen kameraseuranta, niin Oculus Questin seuranta toimii aivan eri tavalla. Lasien kulmissa on 4 eri laajakulmakameraa, jotka seuraavat ympäristöä ja siten kypärän ja käyttäjän käsien asentoa. Tätä yritys kutsuu nimellä Oculus Insight.

Näin nerokas tapa on myös erittäin toimiva. Se tuo myös lisämahdollisuuksia. Laseja käytettäessä pelialueen voi rajata turvajärjestelmällä (valikoiden developers modella voi halutessaan myös poistaa), jolloin vahingossa virtuaalisen häkin (englanniksi guardian system) ulkopuolelle siirryttäessä laite varoittaa ja näyttää lopulta kameroiden mustavalkoista kuvaa ulkopuolen reaalimaailmasta. Siirtyminen näiden välillä on erittäin sulavaa. Jos olet siis joskus nähnyt surullisen hauskoja tapauksia ihmisistä, jotka ovat virtuaalikypärä päässään hakanneet nyrkkeilypelissä vahingossa oman televisionsa rikki, niin Oculus Questin kohdalla tuollainen on melkeinpä mahdotonta. Oculus Questin pitäisi muistaa viiden käyttöpaikan "profiilit", joten paikasta toiseen siirryttäessä oikea turvahäkki on aina mukana. Englanniksi tämä on multi-room guardian. Teoriassa siis uuteen tilaan astuttaessa laite havaitsee sen ja muistaa, että vaikkapa kaverilla pelialue on 2,5 m x 2 m ison sohvan takia ja omassa olohuoneessani pelialue on 3 m x 3 m. On se vaan epeli, vaikkakin ominaisuus ei aina toimi.



Mukavuus - Ääni ja Oculus Touch Controllers -kosketusohjaimet


Oculus Questissä on sisäänrakennettu ääni, joka on erittäin toimiva, mutta häviää ehkä hivenen vaikkapa PSVR:n korvanapeille. Alemman pään äänet toistuvat vähän huonosti. Toisaalta näin laite on todella nopea pukea ja riisua ja jos mukana olisikin korvanapit, niin eihän homma olisi enää johdoton. Integroitu ääni vs korvanapit parantaa myös sitä, että muun kuin peliympäristön äänet havaitsee paremmin. Tilaääni kuitenkin välittyy erittäin hyvin, äänessä ei ole valittamista. Painoa laitteella on noin 590 grammaa ja se tuntuu todella etupainoiselta. Lähellekään PSVR laitteen istuvuutta ei ylletä. Joissain arvosteluissa Oculus Questin mukavuutta päähän on jopa kritisoitu ja haukuttu, jonka kyllä osittain allekirjoitan. Yleensä jo puolen tunnin käytön jälkeen naamasta löytyy otsan ja poskien kohdalta painaumat ja naama näyttää kuin pandakarhulta. Tätä pidempi sessio alkaa kovan ja karkean pehmusteen kohdalla jo vähän polttamaan naamataulussa. Laite olisi pystytty suunnittelemaan paljon paremmaksi ja mukavammaksi päähän. Selvä miinus tästä. Pitää kuitenkin muistaa, että jokaisen naamataulu on vähän erilainen, joten toisenlaisiakin tuntemuksia voi hyvin olla.

Mukana tulee samat Oculus Touch -kosketusohjaimet, kuin jo Oculus Rift S:stä löytyy. Jos joku ihmettelee, mitä ne "pallurat" käsien ympärillä ovat, niin ne eivät ole käsisuojat. Käsien ympärillä olevat rinkulat ovat täynnä paljaalle silmälle näkymättömiä ledejä, joilla kosketusohjaimien paikka nähdään VR-maskin kameroilla. Touch Controllerit on erittäin toimiviksi todettu (toimivuus parani heinäkuun 20. päivityksen jälkeen entisestään) ja vertailun vuoksi pystyvät siis "tuntemaan" jopa sormien asennon, koska kaikki napit ovat kapasitiivisia. Samoilla ohjaimilla Oculus ekosysteemiperheen pelejä on helpompi portata myös tälle laitteelle, joten ratkaisu on hyvinkin järkevä.

Ainut huono puoli noissa ohjaimissa on se, että ne toimivat AA-patterilla. Toisaalta jos omistaa hyvät ladattavat Sanyo Eneloop akut, niin itse en jaksaisi edes valittaa. Se nyt vain on langattomuuden hinta ja mieluummin vaihdan akun nopeasti, kuin alan lataamaan kahta kapulaa hitaasti. Ohjaimen teho on 1,5 V ja 190 mA, joten jos pelaan eneloopin pro 2450 mAh akulla, se kuluu tyhjäksi noin 12 tunnissa. Vertailun vuoksi itse VR silmikossa akun energiakapasiteetti on 14 wattituntia ja sen nimellisjännite on 3,6 volttia 3648 mAh akulla. Juuri pidetyssä Oculus Connect 6 tapahtumassa kerrottiin, että tulevaisuudessa sormien ja käden tarkka asento on mahdollista nähdä ja tietää pelkän VR-kypärän kameroiden avulla. Periaatteessa siis ohjaimia ei kohta enää tarvittaisi, kun kaikki hoituu intuitiivisesti käsillä. Saapa nähdä mihin tässä vielä kehityksen ja toimivuuden osalta päästään.

Oculus Questin kotivalikkoa yhdellä ohjaimella käytettynä. Kaikki toimii näppärästi ja Oculus Quest mahdollistaa helposti vaikkapa omien kuvien sekä videoiden tallennuksen ja jaon.


Kaiken tämän langattomuuden ja Inside-out-trackingin ansiosta Oculus Quest on erittäin helppo ottaa vaikkapa kaverin luokse mukaan ja lyödä hänet ällikällä. Kukaan kuolevainen tuskin edes maksua vastaan viitsisi tehdä samaa PSVR-laitteen johtosotkun ja lisälaitteiden kanssa. Mieluummin sitä istuisi takapuoli paljaana muurahaispesään, kuin siirtäisi vaivalla kyhätyn PSVR-virityksen kaverin luokse. Kertoo siis aika paljon Oculus Questin helppoudesta. Ja mikä ehkä kaikkein parasta, niin Oculus Questissa kaikki latautuu välittömästi, kun kypärän laittaa päähän. Saat siis sekunnissa laitteen sammumaan ja sekunnissa samasta napista päälle, kun näin haluat. Zero wait time tuntuu aina yhtä makealta.


Tehokkuus, näytön resoluutio ja grafiikka


Optiikka laitteessa on sama kuin Oculus Go:ssa. Oculus Go:han on muuten Questin ohella ainut varteenotettava standalone laite markkinoilla. Quest onkin tästä mallista vain hivenen parenneltu versio tarjoten 6DoF tuen, jota Go-versiossa ei ole. Silmikon resoluutio on 2880 x 1600 pikseliä (1440 × 1600 per silmä, kun vaakaresoluutio puolittuu). Vertailun vuoksi PSVR silmikon resoluutio on vain 1920 x 1080 pikseliä, eli ainakin paperilla aika paljon kehnompi. Esimerkiksi PSVR -laitteeseen verrattuna Oculus Questissä on fyysinen linssien välimatkan siirto (englanniksi Interpupillary distance, eli IPD 58-72 mm välillä). Periaatteessa jos tällaista ei olisi ja silmäsi olisivat keskivertoa kauempana tai lähempänä toisiaan, niin et välttämättä näkisi VR laseilla kunnolla. Täytyy kuitenkin myöntää, että ainakaan itse en huomannut tuolla säädöllä olevan juurikaan vaikutusta. Kaikki asetukset toimivat yhtä hyvin. Tarkkasilmäisimmät huomaavat myös, että Oclus Quest kärsii englanniksi niin sanotusta God Rays -valoista (siristä silmiä valonlähteen edessä, niin tiedät mitä tarkoitan). Joissain tilanteissa se haittaa, joissain tilanteissa siihen ei kiinnitä edes huomiota. Ongelmaksi asti tästä ei kuitenkaan ole.

Tehokkuuden puolesta Oculus Quest on todella hämmästyttävä ottaen huomioon, että se toimii 3648 mAh akulla (vertailun vuoksi vastaa noin yhtä ja puolta AA-paristoa) noin 2-3 h ja sisältää Snapdragon 835 mobiilisuorittimen yltäen 4K tarkkuuteen. Vertailun vuoksi Snapdragon 835 suoritin julkaistiin vuonna 2017 ja sama suoritin on Samsungin Galazy S8 puhelimessa parin vuoden takaa ja jopa pari vuotta vanha iPhone 6S on tätä tehokkaampi. Yhden patterin voimin Oculus Quest siis loihtii hyvää grafiikkaa ja vieläpä tietää ja laskee sijaintinsa, sekä kosketusohjainten paikan pelatessa. Kaikki tämä 75 Hz ruudunpäivityksellä ja vain 4 GB muistilla.

Virallisten speksien mukaan tuettuja videonpakkausstandardeja ovat H.265 (HEVC), H.264 (AVC), ja VP9 jopa 4K Ultra HD videotoistoon 60 kuvaa sekunnissa resoluutiolla 3840 x 2400 pikseliä. Videon bittivirran suuruudella ei ole rajoitusta. Kuulostaa aika hyvältä ja melkein käytännössä pitääkin paikkansa. Omien kokeilujeni pohjalta 4600 x 2300 H.265 pyörii nykien, mutta kaikki vähänkään tämän alle toimii bittinopeudesta riippumatta hyvin. Aika vaikuttavaa, mutta yli 5k videoihin ei siis päästä, eikä näin tosin väitettykään.

Paperilla noin heikkotehoiselta laitteelta aika uskomatonta. Samaan aikaan PSVR pitää liittää isoon ja kalliiseen tiiliskivikonsoliin johtosotkun kanssa ja resoluutio on siltikin vajaa puolet (paperilla 45 %) Oculus Questin vastaavasta, eikä uusimpia videopakkausstandardeja tueta. Ei voi kuin ihmetellä. Melkein noituutta, mutta selittyy osaksi sillä, että pelit ja ohjelmat ovat Oculus Questille todellakin hyvin optimoitu ja prosessori on ylikellotettu sisältäen hyvän tuulettimen ja lämmönsiirtimen. Tehokkaissa älypuhelimissahan juurikin pienen koon takia prosessorin lämmöntuotto on se "pullonkaula", joka Oculus Questissa on saatu hoidettua kunnolla. Sitten on tietenkin käytössä vielä muitakin teknisiä jippoja, muun muassa Dynamic Clock Throttling ja Fixed Foveated Rendering (FFR), joista lisää joskus myöhemmin vähän teknisemmän artikkelin muodossa, jotta tämä nykyinen pysyisi riittävän lyhyenä. Pitää toki myös muistaa, että vaikka laite kykeneekin 1440 x 1600 pikselin resoluutioon per silmä, niin pelit eivät todellakaan pyöri tällä resoluutiolla, vaan yleensä 720 p resoluutiolla, joka skaalataan koko näytölle.

Oculus Question Bait! -kalastuspeli. En olisi koskaan uskonut pelaavani VR-kypärällä rauhallista kalastuspeliä, jossa oikean käden Touch Controller on realistinen onki ja vasemmalla ohjaimella kelataan siimaa sisään.



Pihvinä Androidin avoin maailma ja muut mahdollisuudet


Oculus lähestyy VR maailmaa ja sen kauppapaikkaa vähän samaan tapaan kuin Apple. Se ei halua alustalle mitään roskaa. Laatu korvaa siis määrän, mikä vaikuttaakin ihan järkevältä (vertailun vuoksi myyntiä kertynyt Oculuksen koko kauppapaikalla noin 100 miljoonaa dollaria). Tämä "suodattaminen" on kuitenkin johtanut myös ongelmiin. Miksi yhteisö on vähän hämillään, peloissaan ja vihoissaan Oculukselle? Useat pelinkehittäjät ja ohjelmoijat ovat raportoineet ongelmista, joissa heidän pelejään ja tuotteitaan on hylätty viralliselta kauppapaikalta. Vaikka tuote olisi kaikin puolin kunnossa, se on hylätty. Ei ole edes väliä, että sama tuote on julkaistu ongelmitta ja hyvin arvosanoin vaikkapa rinnakkaiselle Oculus Go:lle, mutta hylättykin Oculus Questin kauppapaikalta. Ongelma tässä on se, että syitä ei ole kerrottu. Valvonta ja hyväksyntä ei siis ole avointa ja läpinäkyvää. Mielivaltainen käytös ei ole koskaan hyväksyttävää ja herättää ymmärrettävästi pelkoa ja vihaa koko alustaa kohtaan. Toivottavasti tämä kohu menee vain alkukankeuden piikkiin...

SideQuest ja sideloading

Mitä job Oculus Storesta ei löydy itsellesi mieleistä pelattavaa, tai ohjelmia? Tähän on ratkaisuna SideQuest ja sideloading. Voit siis siirtää tietokoneelta epävirallisia ohjelmia (netistä ladattu APK tiedosto) kaapelia pitkin suoraan Oculus Questin muistiin. Kiitos tälle SideQuest -ohjelmalle lataus ja asennus on todella helppoa, eikä siinä tarvitse olla mikään komentorivit hallitseva Linux-nörtti, jotta kaikki toimii. Oculuksen on pakko sallia tällainen sideloading -mahdollisuus, koska muuten kehittäjillä ei olisi mitään tapaa testata omia projektejaan ennen hyväksyntää Oculus Storeen. Pientä "takaporttia" siis hyödyntämällä saadaan Androidin mahdollisuuksista lisää irti. Pitää kuitenkin huomata, että Oculus voi hyvinkin joskus kieltää tämän toiminnan, vaikkakin se toistaiseksi on hyväksyttävää. Toisekseen pitää myös muistaa, että vaikkakin SideQuest on avointa lähdekoodia ja periaatteessa turvallinen, niin mitä tahana APK-tiedostoja ei tietenkään kannata ladata, kuten ei Windows koneellakaan ladata. Homma toimii näiden ohjeiden mukaan. Toistaiseksi tuolta SideQuestin puolelta ei juurikaan löydy mitään kovin järkevää.

Näkymä SideQuest -ohjelmasta tietokoneella, jota tarvitaan Oculus Qustin epärirallisten APK-ohjelmien lataukseen ja asennukseen.


Virtual Desktop ja striimaus

Oculus Quest on myös siitä näppärä, että se tukee striimausta omalta serveriltä (Snapdragon 835 -piiri tukee 867Mbps, Dual-band simultaneous 2.4 GHz, 5 GHz, 802.11a/b/g/n/ac standardeja). Toisin sanoen voin vaikkapa toistaa MacBook Airiltani videoita ulkoiselta kovalevyltä 4K maksimiresoluutioon asti. Asennan vain ilmaisen Plex media serverin ja homma toimii kuin junan vessa. Näin Oculus Questin sisäisellä (64 GB pienellä) tallennustilalla ei ole mitään merkitystä. Saat striimattua kaiken mitä pystyt kuvittelemaan suoraan tietokoneeltasi. En ole itse päässyt kokeilemaan, mutta käytännössä pystyt Virtual Desktopin kautta ajamaan Steam VR pelejä langattomasti Oculukseen. Voihan hitto että kätevää.


SLR appi ja viewport teknologia - jopa 6K resoluutio mahdollista

Silläkin uhalla, että Google bannaa tämänkin artikkelin, niin on pakko sanoa pari sanaa aikuisviihteestä. Vaikka aikuisviihde on yleensä määrännyt teknologian voittajan (VHS vs Betamax ja Blu-ray vs HD DVD), niin ainakin PlayStation ja PSVR laite oli aikuisviihdettä vastaan. Sen sai kyllä toimimaan, mutta kovin hankalasti, koska materiaali piti ladata suoraan PS4 -konsolin ulkoiselle kiintolevylle ja toistaa huonohkolla Littlstar ohjelmalla, joka oli ainut vaihtoehto. H.265 pakkausta ei tuettu ja resoluutio ei yltänyt edes 4K tasolle. Vähän säälittävää. Koska Oculus Questissä toimii 4K resoluutio, H.265 videokoodaus ja jopa videoiden striimaus omalta serveriltä, niin jokainen voi vetää tästä omat johtopäätökset mahdollisuuksiin aikuisviihteen katsomisessa. Vielä kun laite on oikeasti johdoton, käynnistyy ja sammuu sekunnissa, niin huumorilla voisi heittää, että vain akun riittävyys on rajoitteena :D

Ei tässä kuitenkaan vielä kaikki. Koska Oculus ei tietenkään halua yhdistää itseään aikuisviihteeseen, niin mitään siihen liittyvää ei viralliselta kauppapaikalta löydy. Vähän aikaa sitten mainitun SideQuestin kautta on kuitenkin mahdollista ladata SLR appi (SexLikeReal app). Todella lyhyesti mainiten se yrittää olla vähän kuin pornon iTunes, jossa yhden napin takaa löytyisi kaikki mahdollinen 180° VR-porno tarkasti ja monipuolisesti indeksoituna ja striimattavana parhaalla laadulla omalle laitteellesi (paras laatu tarvitsee 50 M netin, vähän huonompi toimii 10 M yhteydellä). Maksullisen sisällön lisäksi löytyy myös ilmaista materiaalia.

Aikuisviihde on aina kulkenut tekniikan aallonharjalla ja SLR appi ei tee poikkeusta. Viewport adaptive streming -teknologian ansiosta Oculus Questillä on mahdollista katsella jopa 6K resoluutiota. Tässä 180° VR- video on pilkottu pilveen useaan pienempään osaan (noin 100 kpl) paremmalla ja huonommalla resoluutiolla ja osaa näistä (noin 20) toistetaan samanaikaisesti riippuen siitä, mihin suuntaan visiirillä tarkasti katselet. Tekniikka siirtyy välittömästi toisiin pilkottuihin osiin, kun käännät päätä. Näin kierretään normaali resoluution rajoite ja saadaan parempilaatuista videota. Olen nähnyt jopa 6096 pikselin vaakaresoluution, mutta rehellisyyden nimissä eroa vaikkapa 3 840 × 2160 videoon ei oikein näe. Todennäköisesti Oculus Questin resoluution rajallisuus silmikossa (1440 x 1600 px per silmmä) tulee jo vastaan. Viewport -tekniikka mahdollistaa kuitenkin myös tarkemman zoomauksen, tarvitsee vähemmän kaistaa. Koska homma toimii teknisesti pilvessä, niin VR-laitteen tehoja ja akkua ei kulu niin paljon. Kuulostaa markkinamiehen puheelta, mutta todettu toimivaksi. Kaikkea ne vaan keksii. Nostakoon se skeptikko nyt käden pystyyn, joka vieläkin epäilee, että aikuisviihde ei muka puskisi tekniikkaa eteenpäin ja siitä ei saisi puhua.

SLR appi Oculus Questin lasien läpi nähtynä. Oikeassa yläkulmassa Viewport -teknologian mahdollisuus.



Mitä PSVR tekee ehkä paremmin


Tehojensa puolesta PSVR on parempi todellisessa hardcore pelailussa. Ainakin toistaiseksi parhaat A-luokan pelit ovat sille (Resident Evil, Astrobot yms). Sen ruudunpäivitys (120 HZ vs Oculus Quest 75 Hz) on parempi, joskaan tästä ei välttämättä ole hyötyä estämään merisairautta, kun grafiikka on teräväpiirtoa huonompaa. Vaikka Oculus Quest onkin tehokas, niin se ei useinkaan pysty puskemaan peligrafiikkaa samalla resoluutiolla, joka olisi sen maksimi. Questin pelit ovatkin usein vain 720 p resoluutiolla koko näytölle skaalattuna ja vähän pelkistetymmän näköisiä. Kyllä Questillekin silti hyviä pelejä on, kuten Moss, Beat Saber, Red Matter, Dance Central ja tulevat Arizona Sunshine sekä Medal of Honor: Above and Beyond. Questissä on kuitenkin se etu, että sillä voi sekunnin käynnistyksen jälkeen pelata vaikkapa kalastuspeliä sen 5 minuuttia ja lopettaa, kun sama aika menee jo PSVR-laitteella johtosotkun ja muun valmisteluun.

Huom! Oculus on myös juuri julkistanut Oculus Link ominaisuuden, joka saapuu beta-vaiheeseen marraskuussa 2019. Siinä Oculus Questin voi yhdistää uudella kaapelilla tehokkaaseen tietokoneeseen ja käyttääkin laitetta kuin tehokasta Oculus Riftiä. Tämän jälkeen Oculus Quest on siis kuin kaksi laitetta yhdessä ja tulee hakkaamaan PSVR-laitteen pelitehossa (edellyttäen, että käyttämäsi PC on tarpeeksi tehokas).

PSVR -laitteen omistaja voi myös lainata pelejä ja elokuvia kirjastosta, mihin Oculus Questin omistaja ei luonnollisesti kykene. Se on sitten toinen kysymys, miksi kukaan haluaisi kokeilukertaa tai kahta enempää katsoa 3D Blu Ray -elokuvia puolitetulla resoluutiolla. PSVR on on myös hivenen parempi, jos kutsut paljon kavereita kylään ja haluat demota laitetta, koska kaikki kypärän tapahtumat näkee televisiosta. Oculus Questin näkymän voi kyllä peilata mobiililaitteelle, tai Google Chromecastin avulla jopa televisiolle, mutta ominaisuus toimii vielä hivenen heikosti.

Oikeastaan kaikessa muussa kuin hardcore pelailussa Oculus Quest voittaa heittämällä. Langattomuus on vain niin iso juttu ja tarkempi/monipuolisempi tracking niin pajon parempi. Sekunnin käynnistys ja sammutus tarkoittaa sitä, että tällä laitteella striimaa jo nopeammin uutiset, kuin avaa telkkarin ja katsoo suorana lähetyksenä. Androidin ja SideQuestin takia kovin monia rajoituksia ei oikeastaan edes löydy. Ainut miinus laseista tuleekin mukavuudesta ja siitä, että odotin VR-visiirin suuremmalta resoluutiolta paljon enemmän. Paperilla PSVR-laitteeseen verrattuna sen pitäisi olla omaa luokkaansa, mutta on ehkä vain karvan verran parempi. Pikseliverkko näkyy edelleen, mutta tekstejä on kyllä helpompi lukea. Oikeastaan aika vaikea nähdä, miksi enää omistaisin PSVR-laitteen.

Melkein tuntuu epäreilulta ostaa näin hyvä laite niin naurettavaan hintaan. Nyt on pakko sanoa, että Oculus Quest on oikeasti FaceBookin tavoitteen keikahduspisteessä. Tämä on todennäköisesti se laite, jonka avulla ihmiset ehkä huomaavat virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet ja siitä tulee valtavirtaa. Kun tästä hyvästä pistetään vielä vähän paremmaksi, niin videotykit, televisiot ja pelikoneet jäävät oikeasti tarpeettomiksi. Vähän kun visioidaan ja maalataan laajemmalla pensselillä, niin kohta kaikki kohtaamisetkin tapahtuvat virtuaalisesti. Tähän loppuun sopiikin lainaus: "Best way to predict the future is to invent it"


2 kommenttia:

  1. Todella hyvä arvostelu ja sait minut ihan oikeasti harkitsemaan Oculus Questin ostamista. :D Pitääkin laittaa harkintalistalle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen verran paljon aikaa ja vaivaa meni tämän jutun tekoon, että kiva jos joku tykkäsi. Vielä olisi VR aiheesta tulossa vähän insinöörimäisempi ja teknisempi juttu, kunhan olen ensiksi vähän opiskellut taustoja lisää.

      Niin vähän on tästä VR aiheesta spesifisesti mitään suomeksi kirjoitettu, että toivoisi muidenkin "nörttien" innostuvan. Itse pitää kokeilla ja testailla, mikä toimii ja mikä ei. Androidin pitäisi esimerkiksi mahdollistaa SideQuestin kautta parempi resoluutio/super sampling, kun lataa pari erilaista apk ohjelmaa. Ei tällainen poropeukalo niitä saanut toimimaan. Samoin kokeilin Elisa Viihdettä, mutta ei tuloksia. Joku näppärämpi insinööri voisi onnistua...

      Ei varmastikaan huonointen sijoitetut saturaiset, jos päädyt joskus Oculus Questin ostamaan.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...