7. helmikuuta 2019

Elämä on ja opettaa - Asioita, joita en ymmärrä

Seuraava artikkeli on poikkeuksellisesti vähän enemmän ajatustenvirtaa ja kokoelma joistain ajankohtaisista asioista tai tapahtumista elämässä, joita en voi täysin käsittää. Tai oikeammin sanottuna en ymmärrä toimintalogiikkaa ja järjenjuoksua niiden päätösten takana. Itse pyrin tekemään päätöksiä rationaalisesti, kauaskantoisesti ja mahdollisimman monen eri faktan pohjalta, jotta tulos olisi kaikille paras mahdollinen. Näissä seuraavissa tapauksissa näin ei ole ja se pistää miettimään. Jos jostain asiasta vaietaan, tai tiedotetaan hyvin vähän, herättää se aina epäilyni. Jos joku ammuu kuin lehmä ja näyttää lehmältä, niin se yleensä on lehmä, vaikka muuta vakuuteltaisiin. Mitä avoimempaa päätöksenteko ja tiedotus on, sitä enemmän se herättää luottamustani. Tältä pohjalta sitten itse tapauksiin.



Rikosilmoitus idiotismista



Jouduin vähän aikaa sitten tekemään rikosilmoituksen, koska fillaristani varastettiin tavaraa sen ollessa työpaikan pyöräparkissa. No tätähän varmasti sattuu, mutta kun pitkäkyntisen toiminta oli oikeastaan puhdasta vandalismia. Idiootin mukaan lähti pyörän runkolaukusta akku, mutta ei noin 70 euroa maksaneita Electron Terra 2 Evo 320 lumenin led-valoja. Valojen johtoa olin kietonut ohjaustangon ympärille varmaan sen verran paljon, että nopea irrotus ei oikein varkaalle toiminut ja vain akku oli helppo irrottaa liittimestä. Mutta mihin käyttää tätä pelkkää akkua, kun varas tuskin omistaa tähän edes laturia? Joka kodista ei sellaista nimittäin löydy. Toisekseen akuissa on tietyt jännitteet ja virrat, jolloin ne eivät läheskään aina käy ristiin toisten virtaa tarvitsevien laitteiden kanssa.

Vielä älyttömämpi näpistys pyörästä oli Sigman pyöräilymittari, joka repäistiin johdosta irti. Nythän se on lähestulkoon romua varkaan kädessä, koska mittari ei toimi ilman magneettisensoria ja tämä sensori oli sen repäistyn johdon päässä ja pyörään teipattuna ja kiinnitettynä. Voi vitun urpo, olisit jättänyt tekemättä. Patterikin vilkutti tuossa olevansa aivan finaalissa, jonka olisi pienellä vilkaisulla tajunnut tyhmempikin. Onneksi en sitä vielä kerennyt vaihtamaan, niin vitutus asian suhteen on vähäisempi. Vain 10 euron maksanut ja tankoon kietaistava huomiovalo oli "fiksu"varkaus. Siihenkin tosin tarvitsee oman latausjohdon, joita saa eurolla tai parilla. Ihme, että varkaalle ei sitten kelvannut pumppu, tai muut pyörässä kiinni olevat laukut. Olisi ollut paljon fiksumpaa ne varastaa. Tiedä sitten millä logiikalla varas toimi...


Harvia Vega ja sen kellokytkin


Seuraava kokemus on veljeltäni, jonka asunto on normaali saunallinen kerrostalokaksio ja saunassa on kiukaana Harvian edullinen perusmalli Vega. Sitä on esiasennettuna kymmeniin tuhansiin suomalaisiin kerrostaloihin, joissa on oma sauna. Kiuas on noin 8 vuotta vanha, mutta viimeisen 2 kk aikana kiuas on polttanut sulakkeet asunnosta kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla teki niin pahaa jälkeä, että sulakkeet paloivat sekä asunnon sisältä sulaketaulusta, että asunnon ulkopuolelta taloyhtiön sähkötiloista. Viimeisellä kerralla kiukaasta lähti valokaari, kun hän oli laittamassa sitä pois päältä. Hyvä ettei sähköiskua saanut. Sen jälkeen veli ei kiuasta ole uskaltanut käyttää.

Toki noin vanha kiuas voikin jo temppuilla ja yhden tällaisen kokemuksen perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä laadusta. Toisaalta ei tarvitse kovin paljoa googletella tuota Harvian Vega-mallia, kun löytää paljon kokemuksia siitä, kuinka se hajoilee ja polttelee sulakkeita. Toki Harvian kiukaita on myytykin eniten (myyty Suomeen noin 180 000), joten homma pitää asettaa omaan kehykseensä. Tukesiin mallista on tehty useita kymmeniä reklamaatioita ja siitä on Tukesin lausunto turvallisuudesta.

Se miksi tästä kirjoitan on se, että Harvian mukaan viallisten kiukaiden toimittaminen markkinoille on loppunut 2012 eikä viallisia komponentteja sisältäviä kiukaita voida jälkikäteen jäljittää. Kuulostaa oudolta, kun vaikkapa Ikea pystyi jäljittämään omat lihapullansa hevosenlihakohussa aikoja sitten. Joku skeptikko voisi sanoa, että varmasti Harvialla tietävät, mutta tietävät että niitä on niin paljon viallisia, että parempi vaan olla hiljaa ja väittää ettei pysty jäljittämään. Tapaus herättää vielä ihmetystä, kun ottaa huomioon, että esimerkiksi Arabianrannassa valmistui talo vuonna 2015, joissa kiukaassa sama viallinen kellokytkin. Veli lähettikin Harvialle reklamaation, johon ei koskaan vastattu. Viikon päästä hän sai kuitenkin postipaketin, jossa uusi kellokytkin. Aika outoa. Toisen valmistajan kiuas oli kuitenkin jo tilattu. Uuden kiukaan asennuksen yhteydessä paikalle kutsuttu sähkömies vaihtoi myös kellokytkimen vanhaan Harviaan ja valitteli, että paljon on hajonnut noita Harvioita. Oli kuulemma käynyt vaihtamassa jostain taloyhtiöstä juuri noita kellokytkimiä...

Vähän tähän liittyen ihmettelen sitä, miksi saunapaloja on yllättävän paljon. Sauna palaa suomessa lähes joka päivä. Kuka järjen jättiläinen säilyttää, tai kuivaa vaikkapa märkiä vaatteita saunassa ja vieläpä kiukaan yläpuolelle viritetyssä pyykkinarussa? Kun se pettää, niin mikähän voisi olla lopputulos? Kannattaisiko joskus varata siihen ajatteluun edes pari sekuntia, ennen kuin toimii? Jos saunaa käyttää muuhun kuin itse saunomiseen, niin sulake kytketään irti.


Tsaarin Posti ja postilaki


Posti on päättänyt 11.1.2019 lopettaa läntisen Vantaan Myyrmäen asiointipisteen ja siirtänyt sen Rajatorppaan. Asiakkaat on pakotettu asioimaan 2 km päässä Rajatorpan huoltoasemalle avatulla asiointipisteellä. Tämä siirto koskettaa monia läntisen Vantaan asukkaita ja on todennäköisesti postilain vastaista. Rajatorpan huoltoaseman läheisyydessä asuu ja asioi hyvin vähän asukkaita verrattuna nykyiseen Myyrmannin postikonttoriin. Myyrmannin ostoskeskuksen alue on läntisen Vantaan keskipiste suhteutettuna asukaslukuun ja siellä päivittäin kaupassa asioiviin ihmisiin. Se on aivan juna-aseman vieressä. Rajatorpan toimipisteen läheisyydessä ei ole muita palveluita. Kaupat ja julkinen liikenne ovat Myyrmäen keskustassa Myyrmannin läheisyydessä. Asiointi postin toimipisteellä vaikeutuu nyt huomattavasti kaikilla, joilla ei ole autoa. Postin asiointipisteen pitäisi säilyä Myyrmäessä Myyrmannin läheisyydessä. Eräs lukijani onkin pyytänyt Traficomia tutkimaan postin toiminnan laillisuutta tässä asiassa.

Postilaki 3 luku 16 §, sanoo seuraavaa toimipisteistä:

”Toimipisteet on sijoitettava siten, että yleispalvelun käyttäjät voivat asioida toimipisteessä kohtuullisen matkan päässä vakituisesta asunnostaan. Toimipisteiden sijaintia ja kohtuullista matkaa määriteltäessä on otettava huomioon alueen väestötiheys ja pinta-ala, alueella ilmenevät asiointitarpeet, palveluiden sijainti yleensä ja muut paikalliset olosuhteet sekä uusien postipalvelumuotojen kehittyminen.”

Posti perustelee muutosta sillä, että pakettiautomaatteja on lähialueella paljon. Kuitenkaan asiakas ei voi hakea kaikkia paketteja pakettiautomaateista, vaikka niin itse haluaisi. Jos esimerkiksi pakettiautomaatti on täynnä, tai paketti on tullut ulkomailta, menee paketti postin asiointipisteelle automaatin sijaan. Kummassakin yllä olevassa tapauksessa posti on kyvytön ohjaamaan pakettia automaattiin, vaikka asiakas niin haluaisi. Asiakas on siis pakotettu asioimaan asiointipisteellä vaikka haluaisikin käyttää automaattia. Tiheällä automaattiverkostolla ei siis voi perustella postikonttorin siirtoa kauemmaksi Myyrmannista.

Verkkokaupan suosio kasvaa, mutta ostamisen jälkeen lyödään usein märkää rättiä päin kasvoja, kun tavarat pitäisi saada kotiovelle. Postihan on surullisen kuuluisa siitä "palvelusta", että jakelijoilla oli usein tapana jättää paketit autoon toimituksen ajaksi. Ovikelloa jakelijoilla ei ollut tapana edes soittaa, saati puhelinta käyttää toimitusta jouduttamaan. On niin paljon helpompaa toimittaa saapumisilmoitus-kortteja, kuin kantaa paketteja, vaikka vastaanottaja olisikin koko päivän kotona pakettia odottamassa. Kuuleman mukaan osa jakelijoista jätti hankalissa toimituspaikoissa paketin sovinnolla konttorille, kun tällaisen takaportin mahdollisuus kerran on. Äskeinen siis omien ja lähipiirin empiiristen havaintojen pohjalta. Ei taida Postin järjestelmissäkään kaikki olla ihan viimeisen päälle kunnossa, kun paketti voi jäädä kiertämään limbossa esimerkki 1 ja esimerkki 2.

Smartmile pakettipalvelu Tampereen Linnainmaa. Kuvan lähde: K-Citymarket.


Vantaan Sanomat kirjoittaa, että Myyrmannin postille etsittiin korvaajaa noin kaksi vuotta. Logistisesti järkeviä, esteettömyyttä edistäviä ja riittävän palveluajan kattavia tiloja ei lehden mukaan kuitenkaan löydetty (oikeasti raha taisi ratkaista, eikä postilakia, saati palvelua funtsittu). On ymmärrettävää, että posti lakkauttaa Myyrmannista oman postikonttorinsa, koska oman konttorin ylläpito on todennäköisesti kallista ja palveluun ei kannata satsata, koska "monopoli" kannattelee vielä. Sitä saa mitä tilaa ja äskeisen perusteella ei mikään ihme, ettei esimerkiksi K-ryhmä ja läheinen K-Citymarket huolinut Myyrmannin postia, koska se kehittää omaa ja parempaa palvelua, nimeltään SmartMile. Se on siis pakettiautomaatti, johon voi vastaanottaa KAIKKI paketit. Konecranesin rakentaman ja robotin mahdollistaman optimoinnin takia siihen mahtuu SmarPostiin verrattuna jopa 5 x määrä tavaraa. Jos hinnoittelu vain tulee kohdalleen, niin turha kysyäkään, kumpi tulee voittamaan.

Johtopäätös tästä kaikesta: Ajattele kaksi kertaa ennen kuin toimit. Klisee, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja hosumalla ei tule kuin....

4 kommenttia:

  1. Toisen epäonni on toisen onni :) Nyt on Postiin matkaa muutaman sata metriä tästä Rajatorpasta ja elämä helpottunut kummasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Olet harvoja onnekkaita, jotka eivät muutoksesta valita.

      Poista
  2. Meiltäkin vietiin pyöristä satulan alle kiinnitetyt pienet punaiset valot ja pikkuiset etuvalot, yöaikaan talon pihasta.. Hohhoijaa mikä saalis. Kaverin fatbike vietiin, takalokasuojan lisäosa vietiin, mieheltä vietiin kans joku osa vastikään, en edes muista mikä.. Täällä on myös tahallaan irrotettu/löysätty eturenkaita vaaratilanteiden aiheuttamiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihme vandalismia. Hyvä muistutus, miksi pyörän toimivuus kannattaa aina tsekata ennen liikkeelle lähtöä.

      Poista